Specificaties 550W (80 Plus Bronze), semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master GM G550M Review

Hukkel80 25 november 2013, 4.512 views

Cooler Master GM G550M

Pluspunten

• Modulaire kabels
  • 5 jaar garantie
  • 80 plus bronze

Minpunten

• 500 watt bij 12v en niet 500 watt (wat doet vermoeden met de naam)

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Introductie
De Cooler Master G550M is een voeding in het medium segment. Het is geen all-out featured high-end voeding met bijbehorend wattage, maar zeker ook geen instapper waarvan je je af vraagt of hij je computer gaat voorzien van stroom of je kamer van vuurwerk. Eigenlijk is het een heel erg leuke voeding in mijn ogen. Grafische kaarten en precessoren worden steeds efficienter en gebruiken minder stroom. Eigenlijk kun je een nette game pc (met een enkele grafische kaart) prima laten werken met een voeding van 500 watt. Je hoeft helemaal geen 1200W te hebben om te kunnen gamen.

Geluidsproductie
De voeding heeft één 120mm fan. Deze draait altijd. Geen bijzonderheden dat hij deels passief is of pas aan gaat bij 200W gebruik. Daar is de voeding ook niet naar. De fan is redelijk stil. Niet fluisterstil, maar de kans dat je deze fan boven die van een cpu koeler of kastfan hoort is echt nihil.

Warmteproductie
Wederom kan ik verwijzen naar de enkele 120mm fan. Houdt de voeding netjes koel. Een 500W voeding zou ook absoluut niet heet hoeven worden met de hedendaagse techniek en dit is hier dan ook niet het geval.

Koelvermogen
Zie geluidsproductie en warmteproductie.

De prijs ligt momenteel bij de goedkoopste webshop rond de 55 euro. Dit zijn vrij veel webshops die hem voor deze prijs aanbieden. Als je kijkt naar de concurrentie (met soortgelijke features en wattage) dan heeft deze voeding eigenlijk twee directe concurrenten. En meteen niet de minste: de Corsair CX500M en de Seasonic M12II 520W. De Cooler Master heeft als voordeel de 5 jaar garantie waar 3 jaar standaard is. De Seasonic heeft meerdere kabels modulair en los van elkaar. Echter zowel de Corsair als de Seasonic leveren net iets minder dan 500 Watt en de Cooler Master net erboven (allemaal bij 12 volt bekeken).
Even los van de concurrentie denk ik dat een moderne voeding met cablemanagement van dit caliber met 55 euro een nette prijs heeft. Het maakt het fijnere modulaire gebruik voor de iets meer budget bewuste gebruiker mogelijk en dat is gewoon heel erg prettig.

Uitrusting en afwerking
Ik heb de bouwkwaliteit grondig geïnspecteerd. En hier mankeert eigenlijk niets aan. Het houdt ook niet over. Er zitten geen scherpe randen aan metalen stukken, de afwerking van de kleur is netjes. Geen mooie dubbele grills of led fans of wat dan ook. Maar wel een hele nette voeding. Netjes op de zijkanten voorzien van de benaming, nette honingraatgrill voor de fan. Mooie, platte, zwarte en modulaire kabels en de hoofdkabels voorzien van een beetje sleeve. Gewoon om de boel bij elkaar te houden. Geen rare kleuren voor de connectors. Niets mis mee.
Ook de verpakking was prima in orde. Alles netjes ordelijk en voorzien van plastic of padding.

Aansluitmogelijkheden
Bij een voeding kun je niet echt van verschillende manieren van inbouwen praten voor de voeding zelf. Dat ligt aan de kast en dit is een reguliere ATX vormfactor voeding. De kabels echter kun je vrij veel over zeggen. Ik heb persoonlijk een ontzettende hekel aan een voeding met daaruit een grote bos bedrading. Het is voor iemand die computers modificeert en bedrading sleeved een ramp, want je moet de voorkant open gaan zagen anders past het niet en je blijft altijd met kabels over zitten. Maar ook voor de budgetbouwer is het niet echt alles. Want dan heb je vaak te maken met kasten met minder ruimte voor cablemanagement. Dus alle kabels die je over hebt mot je ergens bij elkaar binden en weg proppen. Een groot spinneweb. Houdt het beetje airflow dat je hebt tegen, ziet er niet uit. Gewoon helemaal niks. Dus ik gebruik zelf altijd minimaal semi modulair. En die zijn er niet heel erg veel in dit prijs segment. Zeg maar gerust; bedroevend weinig. Daarom is deze voeding juist zo interessant. Want deze voeding heeft dat wel. Dus als je een game pc bouwt waar tegenwoordig geen DVD brander meer in hoeft je je maximaal een SSD en een HDD in bouwt kun je twee kabels volledig buiten de kast houden. Hoef je niets weg te proppen, want het zit er niet. De voeding heeft een 24 pin moederbord conector en een 4+4 moederbord connector. Hiermee krijg je alle medium end moederborden prima aan de gang. Tenzij je een overclocking moederbord koopt. Vervolgens heeft hij een kabel met hieraan vasn twee 6+2 connectors. Hiermee kun je alle enkele GPU grafische kaarten mee voeden of twee kleintjes (low end). En dan de modulaire kabels met 6 sata connectors, drie 4-pin molex connectors en een floppy connector. Waarom die er nog aan zitten tegenwoordig, geen idee. Kortom, voldoende om de meeste huis-tuin-en-keuken computers te voorzien van stroom en zeker ook menig medium game pc.

Er is hiernaast een tweede punt dat ik even aan wil stippen. Als je de verpakking opent de eerste keer denk je; "ahhhhh wat een schattig klein doosje". Tenminste als je zoals ik gewend ben aan wat grover en zwaarder werk. De voeding zelf is gewoon niet zo zwaar, maar ook vooral niet zo omvangrijk. En dat is in sommige gevallen heel erg makkelijk. Ik heb even een foto toegevoegd van de voeding in een BitFenix Phenom ITX. Deze heeft net als zijn broer de Prodigy de voeding onder het moederbord zitten in een soort kamertje. Als je hier een iets sterkere reguliere voeding in stopt dan zit je meteen klem met je bekabeling. Want de voeding is groter en drukt dan meteen de uitgangen van de kabels tegen de achterwand aan. Dus dan moet je weer gaten gaat zagen of de voeding draaien en lastig doen. Deze past erin met voldoende ruimte om de kabels netjes link of rechtsom te laten lopen.

Let op; bij deze voeding komen 3 modulaire kabels terwijl er 4 plekken voor kabels op de voeding zitten. Vanaf de G650M komen er 4 kabels mee met meer connectors.

Prestaties en stabiliteit
Eens even zien wat er allemaal aangegeven wordt. De voeding heeft een 80 PLUS bronze vertificaat. Hiermee wordt aangegeven dat de efficiency boven de 81% is. Deze voeding zal voor gemiddeld gebruik rond de 85% draaien. Net als bij veel Cooler Master voedingen loopt alle 12v over één rail. Dit zorgt voor een mooi stabiele voeding waarbij je niet hoeft te letten van welke stekker je gebruik maakt om maar niet 1 rail te overbelasten. Er komt 5 jaar garantie met deze voeding. Dat is behoorlijk. Langer dan de gemiddelde gebruiker een pc gebruikt.
Er is echter een punt dat ik aan wil stippen. Dit heb ik al vaker met Cooler Master voedingen gezien. Ook bij mijn "gezins pc" met een Cooler Master Silent Pro M600 was dit al het geval. Dit hebben al hun medium voedingen (qua sterkte van wattage). De voeding heeft de G550M. De gemiddelde consument denkt dan meteen aan een voeding van 550 watt. En waarom wil de consument dit weten? Of de voeding zijn cpu en grafische kaart kan trekken of op zal gaan in rook. Nu levert technisch gezien deze voeding inderdaad 550 Watt. Echter dit is berekend over alle voltages. Dus ook over 3,3 Watt en 5 Watt. Denk hierbij aan harde schijven of fancontrollers of fans, etc. Als je wilt weten of een voeding sterk genoeg is om een processor / grafische kaart combinatie te trekken dan moet je kijken naar het vermogen bij 12 volt. En dat is in dit geval 500 Watt en dus niet 550 Watt. Let hier dus bij op. Cooler Master doet niets verkeerd, maar andere merken zijn geneigd wel de benaming van de voeding hier vanaf te laten hangen.

Ik ben persoonlijk erg te spreken over deze voeding. Sterker nog ik zou hem aanraden voor budget gaming builds. Nu vraag je je wellicht af wat dan budget gaming is in mijn ogen. Een grafische kaart net onder de sterksten die uit zijn met een mooie i5 cpu of 6 core AMD. En dat draait deze voeding prima. Je zou hiermee een i5 met een GTX670 kunnen draaien en bijna alle games gemaximeerd op 1080p kunnen spelen. En dat voor 55 euro inclusief een bons 80 PLUS certificaat en de luxe van modulaire kabels. Ik vind de prijs / performance verhouding erg netjes.

Heb jij ook een Cooler Master GM G550M?

Meer advertenties

de 24 pins en 4+4 pins zijn toch altijd vast. de kabel voor de grafische kaart is dan extra vast ten opzichte van andere voedingen. hoe zit het met de sata aansluitingen ? zitten er hier van 6 op 1 kabel of bedoel je 2x3 stekkers? ben namelijk op zoek naar een andere voeding voor mijn pc en deze voeding heeft als voordeel dat die een stuk korter is dan mijn huidige voeding Real power m520. als die dan ook nog eens 6 sata connectoren aan 1 kabel heeft zitten is dat helemaal mooi meegenomen

gallery: RenaldoN

[Reactie gewijzigd door RenaldoN op 9 februari 2014 20:52]

Uhm: "500 watt bij 12v en niet 500 watt (wat doet vermoeden met de naam)" Ik neem aan dat je 550w bedoeld,

Verder is dit een goede review, mede door dat ga Ik deze PSU aanschaffen voor mijn nieuwe PC!
Ha je hebt helemaal gelijk. Typefoutje :D
Kun je de typo misschien verbeteren want het staat er nog steeds en toen ik naar de review keek viel me ook op ;) . Verder een top review!
:D Maar ik ben een beetje in de war, is deze PSU nou modulair of zijn de belangrijke kabels standaard aangesloten, en kan je extra kabels inpluggen? (dat beeld heb ik als ik de foto's zo zie)
De voeding is semi modulair. Een aantal zijn vast en een aantal zijn modulair. Precies zoals je zegt :)

Vast: 24pin + 4+4 pin + 2*6+2pin voor een grafische kaart.

[Reactie gewijzigd door Hukkel80 op 6 januari 2014 16:33]

Ok, bedankt voor het snelle antwoord *Wow, die gast is 24/7 online!*
^^ Ik werk met een PC en heb mijn mail altijd open staan ;)
Top review:)

Dit gaat hem worden! Mede door deze review:)
Wat is er aan de hand met je foto's ?
Imageshack die een aantal maanden geleden gek is gaan doen met de foto sizing. Ik moet het weer aanpassen, maar ik heb er geen tijd voor tot op heden.
Ah vandaar ik denk al! (ik gebruik altijd tinypic > imageshack :)
"de kans dat je deze fan boven die van een cpu koeler of kastfan hoort is echt nihil."
Ik hoor de psu fan duidelijk boven alle andere fans, is er dan iets mis met de fan of ligt het aan het feit dat ik stille cpu en kastfans heb?
Dat durf ik niet te zeggen. Zou dat tweede kunnen zijn. Zit je PSU wel met de fan naar onderen gericht?
Ja die zit naar onder en er zit ook een stoffilter voor.
Vreemd dat hij dan zoveel geluid produceert. Dat zou niet moeten. Heb ik niet gehad.