Asus Memo Pad HD 7 16GB Blauw Review

Vixtor 25 november 2013, 2.435 views

Asus Memo Pad HD 7 16GB Blauw

Pluspunten

• Geluid kan hard
  • Scherm is goed
  • Skin van Asus is fijn
  • Dagelijkse bezigheden prima te doen
  • Accu gaat LANG mee
  • SD kaart slot

Minpunten

• Iets scherpe randen
  • Volume/hold knoppen enigszins op achterkant
  • Zoeken door videobestanden traag
  • Waarom Řberhaupt een camera?

Asus Memo Pad HD 7 (wit)

Voor het 3 jarig bestaan van mijn relatie met mijn vriendin heb ik besloten haar een tablet cadeau te geven. Omdat een student weinig geld overhoud voor gimmicks en gadgets, ben ik opzoek gegaan naar een betaalbare tablet (voor simpele filmpjes kijken, boekje lezen, mail lezen enzovoorts). Ik ben via de Tweakers review en pricewatch uitgekomen op de Memo Pad HD 7. Bij een zekere webshop heb ik deze tablet uiteindelijk op de kop kunnen tikken voor 140 euro en heb deze inmiddels 2 weken in huis.

Review
Look en afwerking
De tablet lijkt, zoals de Tweakers review al zegt, veel op de Nexus 7 van 2012. Hij voelt echter totaal anders, en dat is mede door het gebruik van bepaalde kunststoffen. De achterkant van de tablet is van een hard plastic, dat enigszins glimt in het licht. Doordat het een glad plastic is, wil dit niet zeggen dat hij niet lekker in de hand ligt of snel uit je hand glijdt; integendeel zelfs. De tablet houdt goed vast als je hem in je hand hebt, en is niet heel "glad" zoals hij eruit ziet. Het plastic voelt niet goedkoop aan, maar ook niet van hoge kwaliteit zoals die een Samsung S4. Een super dure finish moet je ook niet verwachten in deze prijscategorie, maar dit is meer dan voldoende.
De knoppen voor volume en hold zitten overigens wel op een beetje aparte plek, op de achterkant van de tablet. Als de tablet ligt kan je niet gemakkelijk het scherm aanzetten, maar moet je tablet een beetje optillen, wat niet echt handig is. Asus zou er beter aan gedaan hebben deze knoppen aan de zijkant van de tablet te plaatsen, zodat ze beter toegankelijk zijn. Dit is wel jammer want belemmert het "snelle gebruik" een beetje.
Over de rest van de behuizing: het scherm ligt een beetje dieper in de behuizing, maar is niet storend voor mij / mijn vriendin. De hoeken zijn lichtjes gerond, en voelen sterk aan. Het enige punt waarop ik iets aan te merken heb zijn de randen; deze zijn nogal scherp. De achterkant van behuizing en de voorzijde van de behuizing (scherm) lijken niet helemaal op elkaar te passen, waardoor een deel van de achterkant "over steekt". Dit geeft een klein scherper randje, en is toch niet de perfecte afwerking.
Scherm
De Memo Pad HD 7 heeft eigenlijk geen HD. Een rare naam eigenlijk, aangezien het scherm een 1280x800 IPS scherm is. Apps als Netflix en Youtube herkennen ook dat de tablet geen HD afspeelt en laten dit ook niet zien. Dit zou wellicht handig zijn geweest, zodat je alsnog de apps op HD-ready zou kunnen afspelen. Dit is overigens geen manco van de tablet, maar eerder van de apps.
Helderheid en scherpheid van het scherm is dik in orde; ik kan de pixels niet met het blote oog zien en alles ziet er gelikt uit. Wat ook fijn is: de helderheid kan heel laag staan, waardoor je geen pijn aan je ogen krijgt als het heel donker is.Het is overigens niet zo'n fijn scherm als de echte e-books om iets op te lezen, maar het is wel goed genoeg. Het belangrijkste is wel dat ik er geen hoofdpijn van krijg, en dat ik gemakkelijk kan lezen.
Het instellen van het scherm is overigens wel super geregeld, en hierop heb ik niets aan te merken. Zelf gebruik ik deze feature helemaal niet, maar wie weet later... Je kunt dit het beste teruglezen bij de Tweakers review.
Hard- en software
De tablet is geleverd met een heel basic skin van Asus en draait op Android. Wij hebben ervoor gekozen om deze Asus skin te houden, omdat de toolbar bovenin dan genoeg functionaliteit heeft (wifi settings, helderheid, geluid EQ, bluetooth). Zoals ik gewend ben van Asus wordt ook een grote hoop aan bloat-ware meegeleverd die ik allemaal niet gebruik, en ook het liefste willen de´nstalleren (nog niet geprobeerd). Een andere mogelijkheid zou natuurlijk het verwijderen zijn van deze snelkoppelingen in het apps-scherm.
De Memo Pad HD 7 is uitgerust met een Cortex A7 en is zeker snel genoeg voor de dagelijks bezigheden. Scrollen door webpagina's, apps openen, foto's bekijken, facebook en mail doorspitten; het is allemaal eenvoudig en gaat snel. Hier stond ik eigenlijk van te kijken, want ik had persoonlijk minder snelheid verwacht, en meer stotteren met het vegen van schermen of multitasken. Het blijkt alleszins mee te vallen, en hierdoor ben ik aangenaam verrast. Een klein puntje van kritiek is het afspelen van videobestanden: met behulp van de MX-player en een extra SDHC kaartje (16GB) gaat het afspelen van mediabestanden niet soepel. De bestanden zijn snel geopend, en subtitles zijn er snel bij gezocht, maar wanneer je wil scrollen door tijden van het mediabestand merk je wel dat hij het er moeilijk mee heeft. Hij heeft hem soms niet snel op beeld, maar dat zal de meeste gebruikers niet eens storen.
Prestaties met gamen heb ik niet getest, maar dat moet je ook niet willen bij zo'n goedkope tablet. Hiervoor heb ik de tablet ook niet aangeschaft.
Accu
Super; wanneer je niet al teveel films kijkt, veel browset, soms de radio aan hebt staan en Netflix kijkt is deze ruim voldoende. Zelfs met veel gebruik kom je ruim de dag door, en hierover heb ik niets aan te merken. Niets meer aan veranderen, denk ik zo.
Geluid
De speaker op de achterzijde van de tablet geeft (wanneer je hem bekijkt) meteen het idee dat er hard geluid uit kan komen en dat is in de praktijk ook het geval. Doordat de speaker naar achter gericht staat gaat wel veel geluid verloren als je een film kijkt terwijl je de tablet vasthoud. Natuurlijk gaat de geluidskwaliteit niet erop vooruit wanneer je een kommetje maakt bij de speaker, maar dan krijg je wel het volume dat je zou willen.
De kwaliteit is overigens niet om over naar huis te schrijven, maar is verder wel okÚ (vergelijkbaar met midrange smartphones zonder boomsound of beats audio). Je zou het geluid nog wel iets kunnen optimaliseren door middel van de meegeleverde Asus equaliser, maar hier heb ik geen verstand van, dus leek het mij best deze niet aan te raken :). Voor deze prijscategorie zou ik de geluidskwaliteit overigens niet teleurstellend willen noemen, maar ook niet geweldig!
Camera
Waarom er uberhaupt camera's zitten op tablets blijft mij een vraag. De camera heeft moeite met scherpstellen en heeft veel fouten in de foto's, en de kleuren lijken niet waarheidsgetrouw. Voor de camera hoef je het ook niet te doen, dus hier ben ik kort over: deze ga je waarschijnlijk niet gebruiken, maar dat hoeft je niet af te schrikken!

Dit is een zeer kundige kleine tablet, waar ik (en mijn vriendin) goed mee uit de voeten kunnen. Het typen van e-mails, browsen, series kijken, alles is hiermee mogelijk. Wil je full HD, dan moet je even verder kijken, maar eerlijk gezegd mis ik het niet op zo'n klein schermpje. Het is een tablet die doet wat hij moet doen, gaat lang mee in accuduur, maar is misschien wat traag als het gaat over afspelen van videomateriaal. Verder kan ik hem echt aanraden voor mensen die ooit een eerste tablet willen proberen!

Edit 26-11: minpuntje over gaming verwijderd

Heb jij ook een Asus Memo Pad HD 7 16GB Blauw?

Zelf heb ik deze tablet ook, en nu ongeveer een klein maandje in gebruik.

Mijn paar punten qua opmerkingen/mijn ervaringen:
- Wat ik een beetje raar vind aan je conclusie is dat je 'niet geschikt voor gamen' als een minpunt hebt gezet. Dit terwijl je het zelf niet eens getest hebt.
Ik kan op mijn Memo Pad HD 7 gewoon GTA Vice City spelen zonder haperingen.
- De knoppen voor volume en power zijn lastig te bereiken als de tablet plat ligt, maar als hij rechtop staat in een houder oid (zowel portrait als landscape) dan vindt ik het wel prettig werken.
- Ik gebruik voornamelijk een koptelefoon als ik films/series/youtube/muziek erop kijk en/of luister. Ik heb zelf dan ook geen last van de speaker, maar als ik wel de speaker gebruik vindt ik het ruim voldoende.
- De Micro SD kaart ingang had ik zelf liever covered gehad, dus dat er een klepje op zit ipv dat het zo open is. het is bij mij van de week voorgekomen dat de SD kaart opeens ontkoppelt was en dat hij buiten de tablet lag.

maar dat zijn slechts een paar van mijn meningen.

Voor de rest vind ik het een prima review.
Over het gaming aspect heb ik idd niet getest, dus zal deze eruit halen (thanks). Verder ben ik het wel eens met alle punten die jij hier opsomt. Alleen heb ik geen problemen met de Micro SD kaart ingang. Ik heb maar een keer het kaartje erin geklikt, en ik heb er nooit meer naar om gekeken.
Zelf nu ook het tablet met 16 gb. Via Bol com eerst een 8 Gb exemplaar aangeschaft wegens de prijs van 119 euro. Helaas blijken dan een aantal functies niet aanwezig te zijn vergeleken met de 16 gb variant. Geen stereo luidsprekers en camera aanzienlijk minder megapixels. Dit was overigens verkeerd geadverteerd door Bol com. Dus tablet retour. Bol com heeft wel excuus hiervoor gemaakt maar niets gedaan als compensatie maar dit ter zijde. Tablet bevalt mij nu prima. Nexus 7 2013 is sneller, mooier scherm maar is ook ruim 80 euro duurder. Met dit tablet is het prima surfen, emailen en zelfs even spelletje spelen. Volgens mij in de prijsklasse tot 150 euro het best presterende tablet tot nu toe. :*)
Zag de 8GB ook bij de A&H liggen voor 119,-
Daarvan zullen de specs dan ook fout zijn ? Stond inderdaad bij stereo speakers en 5MP camera.
Ja 8 GB heeft mindere specs
Goede revue, maar filmpjes moet je met VLC spelen.
Ik zal de VLC speler eens proberen. Ik ben in ieder geval geen fan van de desktop variant, maar wie weet. Thanks for the tip