Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Logitech Squeezebox Boom Review

raven22 27 oktober 2008, laatste update op 27 oktober 2008, 7.004 views

Logitech Squeezebox Boom

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • flexibiliteit
  • stevige en goede bouw
  • prijs/kwaliteit verhouding
  • Squeezecenter server software heeft zeer veel mogelijkheden

Minpunten

• heeft eigen serversoftware nodig om muziek van je computer te spelen (is niet nodig voor internetradio)

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik was al in het bezit van een Squeezebox Classic en zocht een (audio)mediaspeler met ingebouwde luidsprekers voor op de slaapkamer. Liefst dus ook met wekfunctie en snooze e.d. Vorig jaar heb ik de Freecom Musicpal gekocht. Leuk apparaatje maar viel toch tegen, bv de geluidskwaliteit is matig en het wekvolume is hetzelfde als snooze volume dus als je met een zacht muziekje wilt gaan slapen kan dat niet want dan word je de volgende ochtend niet wakker omdat de muziek te zacht staat. Maar goed dat terzijde, ik was dus op zoek naar iets beters. En toen kwam de Boom uit.
Gezien mijn zeer positieve ervaringen met de Squeezebox Classic heb ik hem gelijk besteld. Wat een prachtig apparaat. Het eerste wat me opviel was de zware stevige bouwkwaliteit en dat het kleiner was dan verwacht. Het heeft een heel goed leesbaar scherm (iets kleiner dan op de Classic). Aansluiten was piece of cake. Aanzetten en er volgt een menu op het scherm welke je kunt doorlopen. Ik gebruik hem draadloos maar bedraad kan ook. Toen de eerste luisterervaring, wauw, je gelooft je oren niet dat er zo een goed geluid uit een toch bescheiden apparaat komt. Zelfs een flinke woonkamer is niet te groot, maar omdat de speakers dicht bij elkaar zitten gaat het stereo effect op afstand wel enigzins verloren.
Je kunt kiezen tussen vele duizenden internet radiostations of contact maken met je computer of nas waarop je het bijbehorende server programma (Squeezecenter) moet installeren. Dit had ik al gedaan en het is beschikbaar voor Windows, Linux, Apple. Nu kom ik ook gelijk bij een klein nadeeltje van de Squeezebox serie en dat is dat ze niet werken met upnp mediasoftware zoals Twonky en andere software welke vaak op een nas is geintegreerd. Ze werken alleen met Squeezecenter en dit is een prachtprogramma, het kan zeer veel en er zijn ook veel plugins beschikbaar die het geheel nog completer en leuker in gebruik maken, maar het programma vergt redelijk veel geheugen en is daarom lastig op een nas te installeren. Vaak is dit wel te doen maar dan laat de performance te wensen over. Zelf heb ik het geinstalleerd op een (2dehands) Thinclient van HP, met 512mb ram en een 1GB flashdrive, dit werkt uitstekend, (512mb is genoeg om alles zeer vlot en soepel te laten verlopen) en verbruikt zo'n 15 watt aan stroom. Dat is zeer acceptabel gezien het feit dat de thinclient het grootste deel van de dag aanstaat.
De Squeezebox Boom accepteert bijna alle gangbare geluidsformaten, inclusief Flac en Ape. Het is ook zeer eenvoudig om de Boom bv op je werk neer te zetten en verbinding te laten maken met je Squeezecenter server thuis. Als extra kan er nog een subwoofer op aangesloten worden voor mensen die graag extra bas willen, maar dit vind ik overbodig, er komt zo al een erg goed geluid uit (en ik ben wat dat betreft behoorlijk kritisch).
Kortom een absolute aanrader.

Heb jij ook een Logitech Squeezebox Boom?

Even voor de zekerheid: op de Logitech site staat dat de Boom ook via Wifi werkt, maar in de specs hier is dat niet opgenomen... ik neem aan dat dat wel zo is? Dan moet je de specs op Tweakers dus eens bijwerken :)

Ik ben ook erg geinteresseerd in dit apparaat, ook met name als wekkerradio via internetstreams. Goed om te weten dat je dan geen pc met squeezecenter nodig hebt. Maar Wifi is wel een vereiste voor mij...
Verbinding maken kan draadloos via 802.11b/g of met een netwerkkabel.
Dus hij is te gebruiken met alleen internet (zonder PC of NAS)? En kan je er ook gewone radio (uit de ether) op luisteren?
Dus hij is te gebruiken met alleen internet (zonder PC of NAS)?

Ja, alleen voor internetradio. Er is geen usb optie oid, als je je eigen muziek wilt afspelen ben je gebonden aan een PC of NAS.

En kan je er ook gewone radio (uit de ether) op luisteren?

Nee, radio kan alleen via internet.
Dank voor de reactie!
Wat leuke foto's en verdeling van de verschillende voor en nadelen met apparte kopjes was beter te lezen geweest en wat gezelliger :) Nu helaas een lap tekst.
Misschien mogelijk met wat screenshots van de software maybe?

Ik had wel een vraagje, kun je hier ook zelf zenders aan toevoegen die je wilt beluisteren die niet in de lijst zitten? Zoals bijvoorbeeld van shoutcast ofzo?
Ja, dit kan via squeezenetwork als je geen pc oid aan wilt laten staan, maar je squeezebox wel aan het internet hangt. Dit kan ook via de squeezecenter software als je dus wel een hostingapparaat hebt (NAS, PC) wat aanstaat tijdens het afspelen.
Top ;) bedankt. Ik ga em straks dan ook halen :D
weet iemand of dit apparaat dezelfde functies heeft die op de Squeezebox Classic zitten?
En wat zijn de grootste verschillen tussen deze 2 apparaten?
Ik ben ook zeer geinteresseerd in de Boom, maar ik wil eigenlijk niet nog een laptop/pc aan moeten laten staan als ik muziek afspeel vanaf mijn nas... Is hier echt geen andere oplossing voor? Ik heb geen mogelijkheid om software te installeren op mijn nas (Netgear Stora).
Voor sommige NASsen bestaat er ook versie van Squeezeserver. Volgens hoort Netgear hier ook bij.