Specificaties 25,5" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2693HM Zwart Review

Dofke 5 september 2009, 4.786 views

Samsung Syncmaster 2693HM Zwart

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Goede helderheid/contrast
  • Geen waarneembare ghosting
  • Voldoende aansluitingen (HDMI/VGA/DVI)
  • Verstelbaarheid/roteerbaarheid
  • Goede kleuren

Minpunten

• Dode of Stuck-on (sub)pixels
  • Samsung heeft zijn productieproces nog niet helemaal onder controle
  • Toetsen onderaan scherm moelijk te "vinden"
  • reflecterende pianolak
  • De knipperrende standby-led kan in een volledig verduisterde ruimte als storend ervaren worden.

Motivatie:

Na 5 jaar met mijn Iijame 22'' CRT was ik toch toe een een nieuw scherm(pje)
Een grotere, en vooral lichtere en plaatsbesparende monitor zou een welkome gast zijn.
Na enig opzoekwerk kwam ik uit op dit scherm, vrij goed van kwaliteit en goede specs voor een redelijke prijs.

Specs:

-25.5'' scherm
-contrast 3000:1
-resolutie 1920 * 1200
-responstijd 5 ms
-verbruik 110 w (slaapstand 1.5w)
-gewicht 9.7 kilo
-aansluitingen D-sub, DVI, HDMI

Aankoop:

Was nog niet van plan om het nu al aan te kopen, moet toch lukken dat Makro een promotie deed van 399 euro.
Dat is geen slechte prijs, daar ik het dan zelf kan ophalen.
Pixelgarantie heb ik er niet bijgenomen (niet mogelijk bij Makro)

Het pakket:

Word geleverd in een forse doos, mag ook wel...het is dan ook een forse monitor.
Je krijgt er een boekje met CD bij, HDMI en VGA kabel, euro-stekker en Kabel voor geluid naar de box(jes) te brengen van de monitor.

De monitor:

De monitor is vrij mooi, en voelt solide aan.
De pianolak met het zilveren biesje onderaan moet je voor zijn natuurlijk, maar storen doet het niet.
Contrast is goed (helderheid wil wel eens wel fel staan) geen ghosting te bespeuren.
Je kunt de monitor (na het verwijderen van de blokkeerpin) vrij gemakkelijk op en neer bewegen.
Pivot funktie is handig en werkt ook goed.
De bedieningstoetsen onderaan het scherm zijn moelijk te vinden...zeker s'avonds.
Ze zijn wel netjes weggewerkt...iets te goed zelfs :)
De pixildichtheid is vrij goed wat resulteerd in een mooi en scherp (aanvoelend) scherm.
Heb nu ook een vergelijkbaar scherm gekocht voor in de slaapkamer (kinderen), en als de monitor in standby staat, knipperd de led.
In de living viel dit niet zo op...maar in een volledig verduisterde slaapkamer bekruipt je toch wel het "disco" gevoel
Dit is niet onoverkomelijk en stoort niet al te erg, en is ook makkelijk te verhelpen (viltstift zoals iemand terecht opmerkte)
Kortom...toch een aanrader....maar:

De nadelen:

Blijkbaar heeft Samsung zijn zaakjes nog niet voor elkaar.
Mijn eerste scherm bevatte namelijk 3 stuck-on (sub)pixels.
Bij Makro deed men er eerst moelijk over met de bewering dat dit scherm tot 10 "slechte" pixels mocht hebben.
Daar deze bewering niet in overeenstemming is met de wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming bij verkoop van consumptiegoederen (Belgie welteverstaan)
Heb ik na enige discussie een nieuw scherm meegekregen (de zogenaamde "pixelgarantie" die men kan nemen in sommige winkels, is eigelijk gewoon een afkoopsom voor de winkel om niet moelijk te doen, maar feitelijk gewoon een zwendel)
Thuis aangekomen, bleek het tweede scherm volledig vrij van pixeldefecten.....maar er bleek wel een miniem krasje of haartje tussen de afdekplaat en het eigelijke TFT panaal te zitten.
Niet echt storend...maar of ik er nog mee terugga, daar moet ik nog een nachtje over slapen.
Nog eens gaan omruilen dus...derde scherm is vrij van pixeldefecten en presteerd perfect.
Een tevreden gebruiker dus...het had alleen enige voeten in de aarde vooraleer ik een tevreden gebruiker was :p

Gemengde gevoelens dus :)

Update:05/09/2009 (zetfoutjes en opmerking inzake standby-led)

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2693HM Zwart?

Is het de groote van het scherm inverhouding met de resolutie niet scheef? 25.5' is nogal een gevaarte en dan toch "maar" met 1920*1200 resolutie?
Dat valt goed mee, ik plak met mijn neus niet op het scherm (ook af te raden door de iets mindere inkijkhoek) en dan is de tekst/afbeelding/film mooi scherp, maar toch duidelijk nog zichtbaar/leesbaar.
Dit blijft echter voor een stuk een persoonlijke keuze, sommigen zullen liever een 24' scherm verkiezen met deze resulutie.
Naar de winkel stappen en vergelijken/kiezen is dan het devies :)
Misschien dat ik ook even een reviewtje ga schrijven over deze monitor. Heb hem zelf ook al een half jaar en eigenlijk niets te klagen gehad :)

Enige wat me opvalt is af en toe wat wittere strepen op het scherm als de kleur zwart het hele scherm vult, een soort backlight bleeding dus maar dan in het midden van het scherm :P
er bestaan dus meer mensen die zich ergeren aan reflecterende glossy lak.
sinds ik mijn samsung 2253bw heb kreeg ik elke keer koppijn omdat het licht van de lamp er daardoor in me oog komt =\

wat specs/ foto's oid zouden je review wel wat opleuken.
foto's en dergelijke zijn nog komende...heb bij deze monitor niet meer de moeite genomen om hem verder uit te pakken/beschermende folie te verwijderen (geen zicht dus)...deze gaat toch terug (lees poging 3)
Ben ook al een tijdje op zoek naar een lekkere grote monitor.. Zit alleen echt te twijfelen over de "pianolak"..

Bij mij wordt dit vast en zeker snel vies, vettig en veel vinger afdrukken.. Daarentegen ziet het er wel subliem uit.. In ieder geval bedankt voor de review!

offtopic

Nice background.. Waar heb je 'em weg? :)

[Reactie gewijzigd door rscheper op 28 oktober 2008 15:04]

Zeer goede review!

Een vraag: Is het powerledje erg fel wanneer de monitor aanstaat in een donkere omgeving?
(oftewel: moet de viltstiftmethode toegepast worden of niet?) ;)
Bij de 2493hm van Samsung is het blauwe power led lampje niet fel!
Heb een oude Samsung 206BW, hier blijft het lampje ook knipperen, doch na nogmaals de knop in te duwen > lampje uit _ of zet er een stekkerblok met schakelaar voor (bespaar je ook nog even op je stroomfactuur. En aan de heren fabrikanten, er zijn ook nog andere kleuren, dan die vermaledijde pianolak ( neen ik loop hier niet heel de dag rond met een "swiffertje" LG b.v. heeft witte monitors, alsook televisie's > Apple look ) neen keuze van gezond verstand. Regards 8)7
Je hebt oko mensen die altijd 10 keer naar de winkel teruggaan met een klacht
Niet om te willen mierenneuken :P maar 22' is 22 foot, ofwel ruim 6,5 meter.
' = foot (30.48 cm)
" = inch (2.54cm).
Oops...zou inderdaad een nogal groot scherm zijn...aangepast :)