Specificaties USB 2.0 geluidskaart met 2.0 geluid - Bekijk alle specificaties

Focusrite Scarlett 2i2 Review

nr.004 24 november 2013, 1.261 views

Focusrite Scarlett 2i2

Pluspunten

• Degelijke behuizing
  • Stevige draaiknoppen
  • Uitstekende geluidskwaliteit
  • Handzaam formaat

Minpunten

• Iets fragiel aanvoelende schakelknoppen

Opnamekwaliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 3
Ik was op zoek naar een handzame externe geluidskaart en kreeg deze aanbevolen. De geboden mogelijkheden waren in combinatie met de prijs zeer overtuigend.

Naast de solide aanvoelende, aluminum behuizing, zijn er ook vier relatief grote rubberen steuntjes aan de onderkant van het kastje bevestigd. Het geheel voelt zo stevig aan dat ik hem zonder extra bescherming in mijn rugzak vervoer. De draaiknoppen op de voorkant voelen ook stevig en wiebelen niet. De schakelknopjes voelen iets fragiel, maar niets dat met een verantwoorde omgang met het apparaat plots af zal breken.

De aansluitmogelijkheden zijn precies zoals de omschrijving doet vermoeden. Het ontbreken van Midi-aansluitingen zal voor sommigen een breekpunt vormen. Maar omdat je exact krijgt wat er omschreven staat kan ik niet anders dan er op zijn minst een voldoende voor geven.

2 ingangen, 2 uitgangen dus. Verder zit er op de achterkant nog een aansluiting voor een Kensington slot en is het mogelijk om het volume uit de koptelefoon aansluiting afzonderlijk van het monitorvolume te regelen.

De geluidskwaliteit is uitstekend, daar kan ik geen minpunten aan opnoemen. Zowel de directe weergave als de opgenomen geluiden

De processorbelasting heb ik niet met andere geluidskaarten vergeleken, en van de ondersteuning heb ik tot op heden nog geen gebruik hoeven maken

Heb jij ook een Focusrite Scarlett 2i2?

Ik weet dat het niet is waar de meeste mensen hem voor gebruiken, maar heb jij geen problemen met de standaard DirectSound / WDM support?

Ik weet dat het een kastje is voor ASIO en dat de WDM driver niks anders in dan een wrapper, maar ik heb regelmatig dat opeens het geluid uitvalt en ik de USB er uit moet halen en terug er in. Bij het kijken van livestreams of spelen van spelletjes bijvoorbeeld, gewoon *plop* opeens.

Terwijl als ik in Reaper met ASIO bezig ben te tracken / mixen kan het uren lang doorgaan zonder problemen.

Ook vond ik het een beetje krom dat het gemarket wordt als 24bit interface, en dat is hij ook wel... door ASIO heen. Als je via WDM of WASAPI of andere API's dus toegang tot het apparaatje wil, krijg je 16bit only omdat de wrapper alleen maar 16bit zegt te kunnen.

En dan de 'instrument level' ingang... die een instrument ingang van 20k Ohm levert.. 20k? Een normale instrument ingang is 1 mega-Ohm. Als je hier je gitaar of bas in prikt ben je constant aan het clippen. Probleem wat ze toegegeven hebben 'niet over nagedacht te hebben' en in de 2i4 en latere modellen inderdaad beter gedaan hebben.

Alhoewel ik heel blij met het kastje was toen ik hem kreeg, heb ik hem uiteindelijk vervangen voor een Steinberg UR22, en zit mijn 2i2 nu in mijn laptop-rugzak. Voor 'ad-hoc' opname werk - of wat ik meestal doe, na kantoortijden mijn gitaar versterken open zetten in de geluidstudio op m'n werk zodat ik hem goed kan opnemen - voldoet hij perfect en ben ik blij hem altijd bij me te hebben. Maar thuis voor m'n hobby 'mixwerk' was ie toch iets te gammel. Hooi mooi en robuust het ding er ook uit ziet, en hoe leuk het is om iets van Focusrite in huis te hebben... ik ben blij met m'n UR22. En als ik nu iets nieuws zou kopen, zou ik toch voor iets als een Tascam US-144MKII gaan