Crucial v4 SSD 2.5" 9.5mm 256GB Review

SCS2 24 november 2013, 396 views

Crucial v4 SSD 2.5" 9.5mm 256GB

Pluspunten

• Vorig jaar betere verhouding capaciteit tov prijs, nu niet meer.

Minpunten

• Ik hoop alleen dit exemplaar, maar de kwaliteit deugt niet. Zeker niet bij merk als Crucial.

NB: Voor degene die niet verder kijken dan hun scherm lang is:
Er staan metingen onderaan, alleen gewoon de waarden tekst, geen fancy grafieken die geen enkele meerwaarde hebben.

Dit wordt een simpele review, omdat het ding na net een jaar vol met bad sectors zit.
Die zijn waarschijnlijk al veel eerder ontstaan.
Het is meer een waarschuwing.
En hopelijk een verzamelplaats van pos of neg. ervaringen van andere eigenaren, want ik ben zeer benieuwd.

Ik zag net dat er ook meerdere slechte ervaringen zijn met de Crucial m5.
Verbazend! Voor mij is(was!) de naam Crucial zeer goed aangeschreven, gezien de vele pos. reacties over de Crucial m4.

En verder: wie zal dit ding nu nog kopen?
- Crucial v4 SSD 2.5" 9.5mm 256GB kost nu e145,36
- Samsung 840 EVO 250GB zit op e145,05
Zou Crucial de strategie hebben, dat er mensen zijn die denken dat de sata-300 NODIG is voor een oude sata-300 computer ? ;)

Maar goed:
Ik heb deze ssd in oktober 2012 gekocht voor een maat van me.
Had het geadviseerd als beste update voor zijn oude Dell laptop (type .... met goed scherm, windows XP).

De v4 serie is slechts uitgerust met een Sata-300 = Sata2 aansluiting.
Bij een goede ssd wordt dit een beperkende factor, tenzij de computer toch niks snellers heeft.

Zijn laptop heeft de oudere sata-300 aansluiting, ruimte voor maar 1 hdd/sdd
Hij wil nog lang met de laptop doen, dus we hoefde geen rekening te houden met snellere sata-600 in volgende aanschaf.
(Pc's/laptops zijn een bijzaak voor hem, nieuwe laptop met goed scherm is te duur).

Voor mij leek de v4 de beste keus, snelheid is hier niet van belang,
En de v4 bood meer opslagruimte voor het geld.

I.v.m. de alignement heb ik de ssd geformateerd in mijn win7 pc.
Daarna hebben we winXP vers ge´nstalleerd
Een aantal drivers miste en konden niet worden gevonden.
Daarna heb ik zijn werkende hdd gecloned.

Er viel me al op dat de snelheid achterbleef bij de verwachtingen.
De vliegende sensatie bleef weg.

Het enige wat ik kon bedenken was dat de 4k alignement fout was, maar die was goed.

Hij had z'n buik er vol van, en "het is nu eenmaal zo".

Nu 1 jaar later zijn er rare fouten en error's. Hij komt langs.
HdTune ErrorScan: 5x rood=damaged in alleen al de 1e regel !
cmd , ChkDsk /R /F >C:\!.Log : denk 100 bad sectors !

Bad sectors zijn, bij mijn weten, puur hardwarematige fouten. Heeft niks te maken met foute installaties, alignement, geen trim, of wat ik ook kan bedenken.
De hdd's hadden al locatiemechanisme die badsectores vervingen door een sectors uit een reserve ruimte.
Ssd's hebben zeer intelligente controllers, die continu intern schuiven met de locatie van de data. Als een SSD Bad sectors heeft, moet er toch echt wel iets mis zijn!!

Plotselinge stroomuitval als oorzaak lijkt me onwaarschijnlijk: het is een laptop..

We gaan het ding vervangen, misschien lukt garantie nog, maar 't is net 13 maanden ..

----------------------------
Mijn testen uit oktober 2012 in MIJN pc na formatteren :
R=Read, W=Write, in MB/s

Hd Tune avg 199.9 , max 216 , burst 67 !lager? , acces 0.1

HD Tune info:
V4-CT256V4SSD2 , Firmware S5FAMM22 , Serial number: --- , 238.5 GB (~256.1 GB)
ATA/ATAPI-0 - SATA II , Supported UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100) , Current UDMA Mode 2 (Ultra ATA/33)

AS SSD: R=Read, W=Write, MB/s
- sequentieel R 239 W 199 , 4K R 14.6 W 33 , 4K 64th R 57 W 52 ,
- Acces R 0,12 W 0,099 ms,
- score R 96 , W 105 = 254
- iops sequentieel R 15 W 12.4 , 4K R 3.7k W 8.4k , 4K 64th R 14.6k W 13.4k , 512b R 8.3k W 10.0k

HwInfo 3.95:
- R 242, burst 134 (weer lager!)

Heb jij ook een Crucial v4 SSD 2.5" 9.5mm 256GB?

De v4 SSD gebruikt een brakke controller die ook in een aantal USB sticks wordt gebruikt en is totaal niet vergelijkbaar met andere SSD's van Crucial. Ik vind het persoonlijk belachelijk dat ze deze ooit uit hebben kunnen brengen.
Crucial geeft 3 jaar garantie op SSD's.
Even op de page van crucial kijken voor rma voorwaarden etc.

info hier: http://www.crucial.com/eu/company/termsofsale.aspx#warranty

With respect to internal Solid State Drive products, Crucial warrants to the original end customer of its products specified below that its products are free from defects in material and workmanship affecting form, fit, and function. The warranty period for all internal Solid State Drive products is three (3) years from the original date of shipment, except for the Crucial 225 Series Solid State Drive products which shall have a warranty period of five (5) years from the original shipment date.
1kapotte maakt het nog geen meuk, xp geeft bovendien geen trim functie door als ik het goed heb..dus je komt in de knoei met je garbage collection

[Reactie gewijzigd door Morress op 24 november 2013 18:02]

@Morress:
- 1kapotte maakt het nog geen meuk: klopt, daarom juist dit bericht, ben benieuwd naar meningen van anderen.
- win XP heeft inderdaad geen trim, maar dat is op te lossen door af-en-toe te clearen. Alle eerste ssd op de windows voor windows 7 moesten dat.
En het kan geen bad sectors geven.
De V4 is gewoon een brak ding. De M4 was goedkoper en veel beter, en de M500 is daar weer een prachtig vervolg op.

Maarja, ieder bedrijf maakt wel eens iets slechts, de v4 was die van Crucial.