Asus Republic Of Gamers G750JX-T4144H Review

R4nd0mrunn3r 24 november 2013, 2.406 views

Asus Republic Of Gamers G750JX-T4144H

Pluspunten

• Nieuwste generatie CPU & GPU (Core i7 4700HQ, GTX 77m)
  • 256 GB SSD
  • Verassend goed scherm (17")
  • Goede warmteafvoer (achterzijde)
  • Erg stil
  • Goede prijs- / kwaliteitverhouding
  • Goede aansluitmogelijkheden (USB 2.0/3.0, vga, hdmi, thunderbolt)
  • Accessoires (Asus rugzak en gaming muis(laser, instelbaar tot 5000 dpi))
  • Erg stevig
  • Geheugen uitbreidbaar tot 32 GB
  • Het is gewoon een -vet-mooi-ding-

Minpunten

• Batterijduur (is ook lastig met zulke specs)
  • Wifi (single band, nieuw kaartje besteld)
  • Meegeleverd geheugen is wat mager (2 x 4 Gb)
  • Windows 8 (inmiddels vervangen door Win7)
  • Geen support voor windows 7
  • Hij is zwaar (bijna 5 kilo, samen met voeding)

Omdat ik tijdelijk niet veel thuis ben (waar een hele mooie desktop staat) maar toch wel graag af en toe een game speel en daarnaast ook wel erg gesteld ben op goede hardware om mijn werk te kunnen doen (denk aan zware queries en grote excel sheets) heb ik onlangs besloten om maar eens een goede laptop uit te gaan zoeken. Mijn budget was max ¤1800,- en het uitgangspunt was dat ik de meeste games op 'hoog' wilde kunnen spelen en dat ik met deze aankoop een tijdje vooruit kan (dus nieuwste generatie hardware).

Na het lezen van vele reviews, waaronder hier op tweakers, en de beslissing om niet voor een Medion of goedkopere MSI's te gaan (Medion houdt toch de Aldi uitstraling, en die MSI dingen zien me er te kermisachtig uit) ging de strijd uiteindelijk tussen de Asus G750JX-T4144H en de MSI GS70 2OD (Stealth)-061NL waarbij de de lagere prijs, de betere GPU (Geforce GTX 770m) en het betere design van de Asus uiteindelijk de doorslag gaven. Volgens de benchmarks zou de Asus alleen Crysis 3 niet op Ultra aankunnen en dat was, gecombineerd met de prijs (¤ 1699,- bij Norrod) iets wat me zeer aansprak.

Een groot nadeel (m.i.), waar je tegenwoordig niet meer aan ontkomt, is dat er standaard Windows 8 op meegeleverd wordt, iets waar ik ik op voorhand van uitgezocht heb of ik er Windows 7 overheen geïnstalleerd kon worden. Eenvoudig is dat niet, omdat Asus geen Windows 7 drivers levert. Ik stuitte echter op een draadje op een buitenlands forum waar iemand alle werkende alternatieve drivers alvast in één .zipje had samengebracht. Hiermee was het nog steeds even pielen, maar wel te doen. Inmiddels draait mijn machine dus als een zonnetje onder Windows 7, zelfs met alle (non-crap) meegeleverde Asus software. De opstarttijden zijn misschien iets verslechterd, maar dan hebben we het over seconden, en vanuit slaap scheelt het niks. Volgende stap is een dual boot met Linux, maar daar voorzie ik geen problemen nu Windows 8 buiten spel staat.

Een ander nadeel is de tijd die je voluit kan gaan op de batterij (max. 2 uur), die is ronduit slecht, maar daar ontkom je in dit segment bijna niet aan, of je levert meteen in op prestaties. Als je gewoon een beetje internet, dan gaat het nog wel (max. 4 uur)

Verder (overkomelijke) nadelen:
-Beetje weinig geheugen (8 GB, wel makkelijk uitbreidbaar tot 32 GB)
-Alleen Single band Wifi (geen last van gehad, maar dual is fijner; killer kaartje heb ik inmiddels besteld)

Dan het spelen van games. Tot nu toe heb ik alleen nog Far Cry 3 en Civilization 5 kunnen spelen, maar beide op de allerhoogste settings zonder stotteren en met werkelijk oogverblindende eyecandy. Benchmarks heb ik niet genomen, dat kunnen ze bij Tweakers veel beter en daar zijn ze ook te vinden. Wat opvalt is de afwezigheid van geluid en warmte. Af en toe 'zoeft' hij een beetje als er veel gevraagd wordt, maar meer is het ook niet. Erg prettig!

Al met al ben ik zeer te spreken over mijn aankoop, natuurlijk kan het altijd beter, maar daar betaal je in dit geval ook meteen vele honderden euro's meer voor. In termen van 'bang for buck' denk ik dat het moeilijk wordt om hier overheen te gaan, waarbij de 'bang' natuurlijk wel een beetje gekleurd is door mijn specifieke voorkeuren.

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers G750JX-T4144H?

hey ik heb deze laptop ook en hij bevalt mij goed.
alleen vind ik jammer dat ik niet meer dan 6 mb per sec haal. ik lees dat jij een andere netwerkkaartje heb gekocht. hoeveel was je er voor kwijt en wat is je behaalde winst?
Ik vermoed toch dat die 6MB/s gewoon je maximum inkomende snelheid is hoor.
Via ethernet heeft hij een snelheid van 1Gbps en met wlan behaalt hij toch een goede 130Mbps, dan deel je die nummers door 8 en dan weet je u MB/s.

Zelf heb ik deze laptop ook aangekocht, ik verwacht hem hopelijk volgende week.
Het is wel met modelnummer CV151H-BE.

12GB RAM, de HDD is wel "maar" 5400 RPM ipv van 7200, maar de SSD is wat het meeste telt anyway :p

Zelf heb ik ook een beslissing moeten nemen tussen de Asus of de MSI GT70, ik heb uiteindelijk dus voor Asus gekozen mede door de geweldige DUAL fans & geen lawaai! :)

Ik zie dat jij enkel een gratis bijgeleverde rugzak & muis had, met mijn aankoop zit er een Rugzak, muis, headset & 3D Bril bij.

Maar ik raad nu al iedereen aan om deze Asus aan te kopen indien iemand een game systeem aan het zoeken is, hij zit misschien wat aan de hoge prijs maar je betaald voor kwaliteit !
ik heb hiervoor een medion gekocht, tot twee keer aan toe stuk (zelfde barebone als de msi gt70). wat maakte dat ding een herrie zeg. ook de afwerking was waardeloos.
Maar goed ik bedoel het draadloos. je haalt idd met netwerk veel hogere snelheid. Maar draadloos. wat ik toch vaak doe. kom je niet boven je 6 mb uit. ik heb glasvezel. En haal bedraad rond de 10 a 12mb/s .
maar mijn hdd is 7200 toeren. vaak lees ik foutieve gegevens. ik heb helaas geen 3d scherm erin maar aan de andere kant. ik heb even op mn tv 3d gespeelt. Het is geweldig mooi, echt super vet. maar het wordt veel lastiger om te spelen. waar heb je hem besteld?

ik heb er iedergeval geen sec spijt gehad
Ik heb mijn bij Alternate.be besteld.

Het pakket zit momenteel in de omloop, kan toch nog eventjes duren want het moet helemaal naar Finland worden gestuurd :p
maar krijg je dan geen azerty toetsenboard? bij mij in de omschrijving stond ook dat hij 3d scherm zou hebben, heb de winkel gemailt eens kijken wat ze gaan zeggen
Jep, modelnummer CV151H-BE, Frans/Belgisch Azerty.
ik ben ook naar deze aan het kijken, heb een paar vraagjes nav je review:

- zit er standaard een rugzak/muis bij of was dat een speciale aanbieding?
- heb je je nieuwe wifi kaartje al ingebouwd? en zo ja: welke en hoe zijn de ervaringen hiermee?
Ik heb deze laptop nu 2 weken, Ik had er al veel over gelezen voordat ik hem kocht.
Volgens notebookcheck zou deze over de 20000 punten scoren in 3d mark 06, dit is bij mij niet het geval, op alle benchmarks scoort die van mij lager dan wat ik op internet vond.
Ik speel nu regelmatig GTA IV , het gaat grotendeels vloeiend op high settings, maar soms heb ik ook een fps drop naar 15~17 fps, dit is wel jammer, maar ik heb gelezen dat dit aan het spel ligt, maar ik moet zeggen dat ik dit spel eerder heb gespeeld op een desktop met een HD4870 en met een beetje overclocken kon ik het vloeiend spelen, eigenlijk geen fps drops toen, maar GTA IV heeft daarna een paar updates gehad en gebruik ik de laatste versie 1.0.7.0.
In 3d mark vantage scoor ik P15693. Verder heb ik nog geen andere 3d games gespeeld.
Maar ik ben erg tevreden, fijn keyboard en de koeling prestaties zijn ook erg goed met de 2 ventilatoren!
Prima apparaat. Ik heb totaal geen problemen met wifi. heb 120 mbit van UPC en haal 90 mbit draadloos. Het enige wat ik tegen vind vallen is het scherm, als je een dvd of tv of netflix wilt kijken maar het is dan ook een TN scherm.
Ik heb een AOC i2757Fm en daarop krijg ik prima beeld.
Maar hij is rete snel. windows 1.8 in 1,6 sec opgestart.
Wat ik me afvraag is: wordt deze laptop standaard geleverd met 3D bril? en hoe is het 3D effect? ik gebruik een lees bril want ik ben in de 50, zou ik dan niets hebben aan een 3D bril met 3d effect?
alvast bedankt voor jullie reacties