Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster T240 Zwart Review

unglaublich 26 oktober 2008, laatste update op 26 oktober 2008, 4.551 views

Samsung Syncmaster T240 Zwart

Pluspunten

• Mooie grootte
  • Hoge resolutie
  • Samengevat een heel goed beeld

Minpunten

• DVI aansluiting werkt niet icm met videokaart

Dit scherm is de vervanger geworden van mijn Samsung Syncmaster 960BF, een prachtig vormgegeven 19” scherm welke veelal met lof werd beoordeeld. Ik was dus al een mooi schermpje gewend. Maar gezien ik voor mijn werk en studie veel bezig ben met programma’s van het office pakket, dreamweaver, internet en email. Maar ook Photoshop en Premiere Pro gebruik ik vaak. Gamen doe ik niet zo veel meer de laatste jaren. Ik was op zoek naar een 22” monitor omdat ik veel ruimte nodig heb voor de programma’s waar ik mee werk. Uiteindelijk was mijn keuze toch gevallen op de Samsung Syncmaster T240, een 24” Design scherm van Samsung, het merk dus waar ik al goede ervaringen mee had.

Specificaties

Schermgrootte: 24"
Helderheid: 300 cd/m2
Contrast ratio: 20.000:1 met Dynamicch Contrast aan, 1.000:1 zonder
Resolutie: 1.920 x 1.200 (WUXGA)
Responstijd: 5 ms
Kijkhoek (H/V): 160░/160░
Stroomverbruik: 60 Watt (0,3 Watt standby)
Verstelbaarheid: draaibaar en kantelbaar van voren naar achteren
Aansluitingen
- DVI-kabel
- D-Sub-kabel
- USB-kabel
- Schoonmaakdoekje
- CD met drivers en enkele programma's (Natural Color, MagicTune en MultiScreen)

Ik heb de drivers niet ge´nstalleerd, omdat het dezelfde programma’s betrof die bij mijn SyncMaster BF960 waren gevoegd, waarvan ik vond dat ze weinig toegevoegde waarde hadden.

Installatie

Het uitpakken van het scherm en het monteren van de steun ging zeer eenvoudig, eenmaal aangesloten op de ASUS EAH3650 startte ik mijn PC op.
Signaal zoeken…
Duurde even, maar toen hij weer terug kwam bij Analog (Analog, Digital, HDMI) schrok ik toch een beetje. Ik had toch mijn DVI kabel aangesloten?? Ik liep alles nog eens na, maar nee hoor ik kon geen oplossing vinden. Ik heb de andere poort geprobeert, ook niks. Toen heb ik maar de analoge aansluiting geprobeert. Die werkte wel, maar er was toch wat ruis te bekennen in het beeld. Toen heb ik besloten een HDMI kabel aan te sluiten, wat ook goed werkte. Mijn videokaart ondersteund HDMI via een verloopje. Daarom is het ook erg opvallend dat de DVI kabel niet functioneerde. Dit probleem is nooit opgelost, en aangezien mijn vorige beeldscherm het goed deed op DVI, verdenk ik de monitor op een probleem met de connector. Ik durf echter geen uitsluitsel te geven en zal daarom neutraal blijven op dit punt.

Contrast en helderheid

De helderheid van het scherm is goed net als het contrast. Tijdens donkere scenes in films, valt het toch wel op dat het zwart niet helemaal egaal zwart is, er lekt dan ook wel wat backlight licht, maar dit is niet echt storend in volledige duisternis. In het licht is het niks van te merken. Zoals bij de meeste TFT schermen vind ik de helderheid wat tegenvallen zodra ik werk bij vol daglicht in een kamer met meerdere grote ramen. Maar als je een paar minuten met het scherm gewerkt hebt, passen je ogen zich weer een beetje aan en vind je het allemaal prima.
Dan was er ook de optie “Dynamic Contrast” deze heb ik aangezet, en vrijwel direct weer uitgezet. De kleuren waren veel te vel. De bovenste 10% wat betreft helderheid van kleuren werd gewoon wit afgebeeld. Alsof alles overbelicht was. Dit heb ik dus maar weer snel uitgezet. Opmerkelijk, omdat Samsung er wel heer erg mee pronkt: 20000:1 DYNAMIC CONTRAST! Dat viel dus tegen.

Kleurweergave

Ik heb de kleuren vergeleken met mijn oude Syncmaster 960BF. Het verschil is niet groot, maar op de 960BF vond ik de kleurweergave net wat mooier en levendiger. In het beeldscherm menu konden ook enkele opties worden aangepast wat betreft de kleuren. Hiermee heb ik alles wel naar wens kunnen instellen.

Pixeldefecten

Daar kunnen we kort over zijn: niets aan de hand. Geen subpixel of pixel dood of defect.
Bouwkwaliteit en afwerking:

Het scherm is naar mijn mening steviger dan de 960BF, die kraakte naar mijn mening iets te veel bij het kantelen en verplaatsen. De T240 draait echter wel een beetje als de aanraak gevoelige power on knop word ingedrukt. Alles klikt lekker, en zit stevig vast. Een klein detail is dat ik de aansluitingen voor digitaal en analoog beeld een beetje dicht bij elkaar vind zitten, dit is onhandig bij het verwijderen en het plaatsen als de draaischroefjes aangedraaid of losgedraaid moeten worden. De voet is ook stevig genoeg om klappen op te vangen en het scherm gewoon stabiel te laten staan.
De bedieningsknoppen zitten aan de zijkant van het scherm, net als de betekenissen van de knoppen. Erg vervelend vind ik dit, want ’t is zeer moeilijk om goed door het menu te manoeuvreren.
Het veranderen van source duurt veel en veel te lang. 5 Seconden per kanaal. ’t Zijn er drie, dus je zult meestal tussen de 5 en 10 seconden bezig zijn voordat je het goede signaal binnen hebt.

Vormgeving

Het beeldscherm ziet er simpelweg heel goed uit, een dun doorzichtig plastic frame doet aan alsof je met een zeer luxe beeldscherm te maken hebt. De rode rand onder het beeldscherm vond ik niet mooi, een beetje LG achtig. Maar eenmaal thuis viel de rode rand toch wel mee en gaf het ’t scherm een beetje extra uitstraling. Het LEDje van de powerknop kan verschillende helderheden aannemen, afhankelijk van wat je instelt in het menu.

Ik heb voor dit scherm 340 euro neergelegd, wat ik toch wat aan de hoge kant vond ivt andere winkels. Maargoed, dan zou ik ook vele kilometers meer gereisd moeten hebben. Toch is het een mooi scherm, ook voor zijn geld.

Ervaring & Conclusie

“Wat een overweldigende grootte heeft een 24” scherm!” Was mijn eerste reactie toen hij op m’n bureau stond. ’T Was ook heerlijk werken met een 1920*1200 resolutie terwijl je die standaard 1280 * 1024 gewend bent. Ik ben er ook veel productiever door geworden met bepaalde applicaties. Zo kan je met minder moeite veel meer informatie op je scherm toveren en verwerken. Nu ik eenmaal gewend ben aan een 24” is het vreeslijk werken op de 19” op m’n werk en de 17” op mijn school. Hoe dan ook, ik werk nu ongeveer drie maanden zonder problemen heel tevreden met dit scherm. Ik vind het de prijs van 340 euro ook helemaal waard.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster T240 Zwart?

leuke review!

je kan automatisch selecteren van source normaal gezien uitschakelen ;)
Dank :)

Ja dat heb ik ook gedaan, maar je kan bij het handmatig selecteren niet "doorklikken" zonder te wachten tot de monitor klaar is met detecteren, ookal weet je zelf dat er niks is aangesloten.
Goede review. Ik heb alleen een vraagje, misschien dat jij hier een antwoord op hebt. Ik overweeg deze monitor aan te schaffen. Alleen is het voor mij een belangrijk punt of het scherm 1 op 1 pixelmapping heeft. Ik wil namelijke eventueel een HD-kabeltuner aan koppelen, en wil geen uitgerekt beeld. Alvast bedankt.
Hallo,

Men zegt dat er door de optie "Just Scan" in het menu, een 1 op 1 pixel mapping is in te schakelen. Deze optie wordt ook alleen weergegeven als er een 1080 signaal word doorgegeven via HDMI. Ik zal eens proberen of het ook echt werkt. De HD versie (T240 HD, kost 100 euro meer dacht ik) heeft in ieder geval wel 1 op 1 pixel mapping.

Groet, Tom

[Reactie gewijzigd door unglaublich op 26 oktober 2008 21:21]

Zoals Tom zegt heeft het scherm idd een optie JustScan die enkel vrij komt als je een HDMI-kabel hebt aangesloten. Dan zijn er balkjes en wordt het beeld niet gerekt. :)
Bedankt voor de informatie beiden! Ik zat ook te denken aan de hd-variant. Maar als ik toch een extra decoder aan moet sluiten kan ik net zo goed voor deze kiezen. Houd ik weer 100 euro in de zak. Ik zal de informatie meenemen in mijn beslissing!
Ik heb zelf sinds 2 weken ook de t240. Waar ik me echter steeds meer aan erger is de ongelijkheid van de kleurverdeling: de bovenkant van het scherm is donkerder dan de onderkant. Vooral bij het browsen en tekstverwerken is het zeer hinderlijk. Ik zit er aan te denken om de t240 te rma-en.
Hebben anderen ook deze ervaring?
Ik heb daar dus helemaal niet zo'n last van, tenzij ik dicht op het scherm ga zitten, 30 a 40 cm. Wanneer ik dan van onder naar boven ga met mn hoofd zie ik het helderheidsverschil duidelijk, maar op 50 a 60 cm niets aan de hand.