Sapphire R9 290 4GB GDDR5 Review

arbraxas 24 november 2013, 6.282 views

Sapphire R9 290 4GB GDDR5

Pluspunten

• Prijs/prestatieverhouding

Minpunten

• Koeler/geluidsproductie

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb deze kaart nu een kleine week, de reden dat ik voor de Sapphire gekozen heb is dat Alternate op deze kaart geen verzendkosten berekend. Voor de rest zijn de kaarten van de verschillende fabrikanten op dit moment identiek.

Na wat zoekwerk op internet heb ik besloten om voor de 290 te gaan en niet de 290X. Het prestatieverschil rechtvaardigd het prijsverschil van +/- 130 euro niet. De concurrentie van Nvidia bestaat uit de GTX 780 met of zonder de Ti toevoeging. Deze kaarten zitten rond de 500 euro of 650 voor de TI versie. En dat is simpelweg boven mijn budget.

Overklokbaarheid: Nog niet mee bezig geweest, dus geen mening.
De kaart draait nu op 1100 core en 1300 voor het geheugen. Op zich helemaal geen verkeerde verhoging. Zit ook nog wel meer in maar ik vind het wel leuk zo.

Beeldkwaliteit: Uitstekend, nog geen rare dingen gezien, heldere en diepe kleuren.

Modbaarheid: Een standaard lay-out, dus aftermarketkoelers zullen geen probleem zijn. (Als zijn er op het moment van schrijven maar 2 beschikbaar)

Driver / compatibiliteit: Op het moment komen er redelijk snel nieuwe beta drivers uit. Ik heb tot nu toe 1 spel wat constant crasht met deze kaart en dat is Aliens vs Predators. Voor de rest helemaal geen problemen gehad.

Warmte/geluid: Dan nu de achilleshiel van deze kaarten, de koeler. Deze kan de kaart simpelweg niet aan als je het geluidsniveau ook nog acceptabel wilt houden. Op dit moment dat ik zit te typen is de kaart 52 graden en de fan loopt op 38%. Daarmee is de koeler gewoon duidelijk aanwezig qua geluid. AMD heeft dit proberen op te lossen door een dynamische klokfrequentie te gebruiken. Dit houd in dat als je kaart warmer word hij automatisch teruggeklokt word. Als je net als ik, de vsync optie gebruikt gebeurd hetzelfde.
In het laatste geval is het niet erg, dan heb je sowieso power genoeg om (in mijn geval) 60pfs te halen. In het geval van warmte is het beroerder, op het moment dat je kaart het echt zwaar krijgt klokt hij terug. Lang verhaal kort, ik snap niet dat AMD voor een referencekoeler only launch is gegaan. Voor alle kaarten onder de 290 serie zijn er kaarten met aftermarket coolers. MSI twinfrozer, Asus DirectCU II, noem ze maar op. De 290 serie is echt dit soort koelers nodig, het geluidsniveau onder load is simpelweg onaanvaardbaar.
Echt een gemiste kans die ze ook nog eens ontzettend veel negatieve aandacht oplevert op een prachtige kaart.
Heb er intussen een Accelero Hybrid op gezet en daarmee alle bovenstaande problemen opgelost. Het dynamisch terugklokken vanwege warmte gebeurd niet meer. Nu heb ik echt een beest van een kaart. Onder stress nog maximaal 60 graden en geen lawaai meer.
Er komen langzamerhand ook non reference kaarten op de markt, dus daarmee word je keus toch behoorlijk verruimd.

Prijs: Op het ogenblik is de R9 290 echt het prijs/prestatiekanon. Vandaar ook de 5 sterren. (Ik heb ook al berichten gelezen dat de 290 geflashed kan worden naar de 290X, dan word het natuurlijk helemaal geweldig)
Heb er wat meer onderzoek naar gedaan en het ligt eraan welke chip op je kaart zit. Ik had helaas pech. Blijft een loterij.

Featureset: Dik in orde, DX11.2, en Mantle als de belangrijkste. Het enigste wat ik mis omdat ik van een GTX580 kom is PhysicX. Maar aangezien dat een Nvidia only optie is kan ik dat AMD niet echt aanrekenen.

Prestaties: Geweldig, deze kaart houd de veel duurdere kaarten bij voor veel minder geld. Echt bang for buck. Zelfs op mijn redelijk gedateerde Core I7 920 (3,8GHZ) komt er nog steeds met Tombraider (2013) een gemiddelde uit van 64.2 FPS. Laagste FPS was 48 en hoogste 83.7 FPS.
Resolutie is 1920*1080 en alle opties zo hoog mogelijk opgeschroefd. Dus ook Tress FX staat aan.

Sleeping dogs: resolutie 1920*1080 alle grafische opties op max. Gemiddelde fps 93.3, hoogste 129.1 en laagste 62 fps.

• Asus P6T moederbord
  • Corsair Dominator DDR3 1600 (9GB totaal)
  • Crucial M4 SSD 256GB
  • Intel Core I7 920@3,8GHZ Hyperthreading aan

Heb jij ook een Sapphire R9 290 4GB GDDR5?

Reviews door de redactie

Nog een klein puntje, de Sapphire versie van de R9 290 blijkt niet flashbaar (Geen enkel getest exemplaar is succesvol geflashed). Enkel kaarten van Powercolor (en enkele XFX en Club3D) hadden volledige 290X chips met een software fix. Het feest lijkt met een nieuwe revisie chips echter over, deze zijn niet meer flashbaar. Dus tenzij je geluk hebt en een "oude" kaart krijgt vanuit opslag/2e hands mag je er niet vanuit gaan dat je een goedkope 290X in huis haalt. ;)

Verder een nette review! paar fotos waren leuk geweest, maar wel duidelijk!
Idd alleen enkele kaarten van Powercolor.
Snap echt deze koelers niet en dat ze de aftermarket koelers niet meteen de vrije gang laten gaan.
Verder goede review... alles wat ik wil weten hierdoor weet ik nu, bedankt.
Signaal is inderdaad duidelijk, geen standaard cooler kopen van de 290 serie :)
Nette review!
Ik heb deze kaart sinds vorige week ook en de prestaties zijn echt super.
Ik heb er na het testen van de kaart direct een waterblock op gemonteerd en mijn temps komen met deze temperaturen niet boven de 22 graden uit met bijvoorbeeld Crysis 3 (radiateur met deltafans op het balkon ;) ) Heb de kaart eerst getest zonder waterblock en dat was geen pretje maar heb je al een waterloop of ligt deze in de planning dan is in mijn ogen de keuze snel gemaakt. Ik behaal met een overclock een score van ruim 17000 in 3Dmark 11 (performance) en dat voor 350 voor de kaart en 90 voor het waterblock. Wilde in eerste instantie voor crossfire gaan maar zie daar op het moment geen enkele reden toe. Mocht ik dit in de toekomst wel doen dan is het geheugen van 4GB mooi meegenomen. Een aanrader!
Nog even over het flashen naar een 290X waar je het over had; Naar alle waarschijnlijkheid was er een punt waar ze te weinig GPU's hadden voor de 290 eindigend op ...20 en hebben ze geselecteerde 290X GPU's geplaatst eindigend op ...00 Alleen deze zijn tot op heden te flashen de andere tot nu toe niet. Helaas eindigde die van mij op 20 maar met de prestaties die zeze kaart nu levert ben ik dik tevreden.
Veel plezier met je kaart!

Ik las net dat thetrueman2 het flashen naar 290X al had toegelicht :)

[Reactie gewijzigd door DominatorZ op 25 november 2013 19:42]

Vraagje: welk waterblock heb je gebruikt? Ik heb deze kaart uitgerust met de Accelero Hybrid. Idle rond de 30 graden en bij load rond de 60 graden. Wat is je geheim? :) Mijn eerste reactie toen ik las 22 graden bij Crysis 3 was :9~
Hij heeft zijn radiator blijkbaar in de buitenlucht hangen. Op het ogenblik komt de buitentemp niet boven de 10 graden. Vandaar het verschil met die van jou.

Zat ook aan deze koeler te denken, kun je deze zo gebruiken of moet je nog iets aanpassen of iets extra`s bijbestellen?

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 29 november 2013 19:32]

Kun je zo gebruiken, alles zit erbij incl heatsinks en de handleiding is vrij duidelijk. Je bent er wel even mee bezig maar het is zeker de moeite waard.
Dank u, heb er 1 besteld. Dat er even mee bezig zijn is alleen maar een extra funfactor voor me.
Idd zoals abraxas al zei heb ik een rad buiten op het balkon staan ook nog eens een monsta 560 dus dat scheelt ook een stuk. Ben benieuwd wat deze met de winter doet :)
Daarnaast heb ik een 240 voor in de kast hangen en daarop 1 fan op langzaam draaien zodat ik een koele luchtstroom door de kast krijg voor de rest van de componenten. Echter als ik niet game draaien de fans buiten niet anders zit ik alleen maar koude lucht in mijn kamer te pompen.
Dank voor je nette review. Was zelf benieuwd of ik deze zonder problemen bij mijn I7 920 kon hangen en die vraag is bij deze beantwoord.
Heb deze kaart ook en ik ga hem terug brengen... Reden... Wat een lawaai produceert deze kaart! Ik ben 5970/6990 kaarten gewend, maar dit is er niets bij.
Mooie review, maar even dat je het weet: Je GPU heeft niets met kleurweergave te maken... :)
Jawel hoor, softwarematig kun je je kleuren ook bijstellen. Dus als ze de presets verkeerd hebben kun je gekke dingen krijgen. Maar ik had het meer over artifacts en dergelijke. En dat is wel degelijk de hardware die het veroorzaakt.
Artifacts wel, maar het grootste gedeelte van de kleurreproductie komt toch echt van je monitor :)
damn heb ik deze net besteld (IVM slechte levertijd van een 280x).. ik durf de gok niet aan om er een aftermarket cooler op te rossen. Maar zit nu nog met een oude 550TI die ook flink blaast onder load...

Is het echt ondraagzaam en raad je aan om een andere kaart uit te kiezen TS?

NICE review trouwens ;)

[Reactie gewijzigd door Dr.Root op 23 december 2013 09:05]

Je word er niet doof van, maar hij is onder load echt irritant aanwezig. Of dat teveel is hangt natuurlijk helemaal van jezelf af. Maar als je pc in de woonkamer staat heb je binnen 5 minuten scheve gezichten van de andere mensen in de kamer.
Ik blijf bij de conclusie dat je beter kunt wachten op modellen met non-reference koeler als je zelf het niet aandurft om er een andere koeler op te zetten.
Bedankt voor de review. Je geeft goed de voor en nadelen aan, altijd handig als je van plan bent een nieuwe videokaart gaat kopen. Heb je toevallig de kaart getest met het minen van Litecoins oid?
Nee, ik doe niet aan mining. Maar gezien de vraag op V&A en hoe actief het topic denk ik wel goed.
Scrypt minen op AMD gpu's

Daar kun je denk ik alle antwoorden krijgen.
ik zit ook te denken aan deze kaart. Vraagje; is de koeler er met een beetje moeite goed af te krijgen? ik heb opzich redelijk wat ervaring met het spul, maar als het er echt opgelijmd zit oid is het een no-go natuurlijk...
Het is gewoon koelpasta, dus met een beetje voorzichtig morrelen heb je hem er zo af.
Thx. En hoe zit het sowieso met geluidsproductie? Is dat echt zo extreem als ik overal lees? Ik twijfel namelijk tussen deze kaart of een msi gaming / sapphire tri-x versie van deze kaart, die meteen de goede koeler erop heeft.
Geen stock koelers kopen. Die dingen maken echt een takkeherrie
Jij hebt die er dus meteen afgehaald? En hoe zit het met idle geluidsproductie.
Idle valt het wel mee, maar zodra je 3d gaat gebruiken gaat de temparatuur heel hard omhoog. En dus de fansnelheid. Dat geeft een dusdanig geluidsniveau dat ik het onacceptabel vind. Eerst mijn vsync gelocked op 60fps. Maar dat is de bedoeling met mijn 120hz scherm. Dus toen maar direct een accelero hybrid erop gezet. 3 voordelen, veel minder geluidsproductie en geen mhz throttling meer vanwege de temparatuur. Ook de maximale temparatuur word veel lager. 70C tegenover 95C (Op stock snelheden)
En de 95 graden grens die de kaart standaard heeft is me veel te hoog.
Zeker in een kleine kast kun je dan problemen krijgen met de interne kasttemparatuur. Want alles staat dan op te warmen.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 15 januari 2014 11:01]