Asus Zenbook UX301LA-C4006H Review

737freak 24 november 2013, laatste update op 15 maart 2014, 4.522 views

Asus Zenbook UX301LA-C4006H

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Prestaties
  • Bijzonder gebruikersevaring

Minpunten

• Vreemde locatie Power-knop
  • Gevoelig voor vingerafdrukken
  • Reflecties vanwege touchscreen

In deze review wil ik graag de nadruk leggen op enkele zaken die niet direct in de review van de redactie van Tweakers.net behandeld zijn, terwijl deze punten juist van belang zijn voor potentiele nieuwe eigenaren. Daarbij probeer ik te focussen op praktische zaken, dagelijks gebruik & opvallende zaken.
Alle constateringen zijn enkel en alleen gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Voor concrete getallen, scores en benchmarks raad ik de review van Tweakers.net er bij te pakken of andere bronnen raad te plegen.
Het gaat hier om de Asus Zenbook Touch UX301LA-C4006H, dit is niet het absolute topmodel in de UX301 serie. De C4006H versie heeft een 1080p Touch screen, 8GB RAM, 2x128GB RAID-0 SSD & een i7-4500U Haswell CPU met een geïntegreerde HD4400 grafische chip.

Let’s get into it, shall we?

Waarom dit model?
Afgelopen september ben ik begonnen met een technische HBO opleiding en aangezien ik veel heen en weer reis, had ik behoefte aan een lichte notebook. Goed spul mag wat kosten en al snel kwam ik uit bij een high-end Haswell Ultrabook. Er was echter één probleem: het was begin juni en Haswell moest nog uit komen.

Toen was de jaarlijkse Computex beurs in Taiwan, daar liet ASUS wel een hele mooie nieuwe Zenbook zien. Achter glas en met de naam ‘Zenbook Infinity’ liet men een prachtig luxe apparaat zien. Na de beurs kon het wachten beginnen. Zo lang kan dat toch niet meer duren, dacht ik bij mijzelf. Helaas, ik weet niet hoe het allemaal gelopen is bij ASUS en welke communicatielijn ze gevolgd hebben, maar het bleef heel lang stil. Na herhaaldelijk informeren, bellen en mailen zou Alternate.nl hem begin november op voorraad hebben. Een paar dagen later had ik hem in huis.

Ondertussen had ik alle fragmentjes informatie (IFA Berlijn beurs, verschillende hands-on’s & vroege reviews) al tot mij genomen, dus of ik toen helemaal objectief was betwijfel ik. Na het apparaat ruim 4 maanden gebruikt te hebben kan ik beter een onafhankelijke mening vormen.

Unboxing & Eerste indruk
Mooi, na dat gezever kunnen we dan eindelijk de doos open maken en dat was een genot om te doen. Als nieuwe eigenaar krijg je echt het idee dat je met ‘iets bijzonders’ te maken hebt, om dit beter te kunnen illustreren heb ik een aantal foto’s toegevoegd.

Het begon met een standaard kartonnen doos, daaruit kwam een zwarte fluweel achtige doos. Zeer onverwacht, maar het voelde erg luxe aan. Dit 2e exemplaar kon zonder enige moeite opengeklapt worden, binnenin werd ik begroet door een glimmende machine en kartonnen klepje. Hierachter trof ik de accessoires en kabels aan: een mooie oplader met een lange kabel, een Ethernet-naar-USB kabel, een VGA-naar-Displayport adapter en een handig opbergtasje.

Onder in de doos trof ik het volgende aan: een zeer nette sleeve, handleiding, garantie-informatie en een reserve bandje voor de oplader. Toen was het tijd om de notebook zelf te aanschouwen. Eigenlijk moet je de UX301 even vasthouden en uitvoerig bestuderen, een beschrijving zal altijd te kort doen aan de werkelijkheid. Het apparaat voelt enorm goed aan, een afgezaagde metafoor zal ik hier maar weglaten. Luxe, elegant, strak en modern komen erg in de buurt van een goed beschrijving. Tot zover mijn kennismaking met de UX301, tijd om hem eens even aan de tand te gaan voelen.

Bouwkwaliteit & formfactor
Misschien liet ik het al even doorschemeren, maar de bouwkwaliteit is uitzonderlijk te noemen. De onderkant en de zijkanten van de behuizing zijn gemaakt van blauw gespoten aluminium, terwijl men voor het oppervlak rond het touchpad en het toetsenbord een soort ‘keramiek’ gebruikt heeft. Tussen verschillende randen zitten rubberen naden en alles is zeer netjes afgewerkt. De klep zit net zo ingenieus in elkaar: achterop zit een plaat krasbestendig ‘Gorilla Glass 3’, daaronder een laag blauw geborsteld aluminium (met het bekende Zenbook cirkelpatroon), vervolgens het LCD scherm zelf, om daarna te eindigen met wederom een plaat ‘Gorilla Glass 3’. Naast dat deze naar achter beweegt, beweegt de klep het apparaat ook naar boven. De achterste rand van het scherm functioneert als namelijk standaard.

Hoewel de verhoging erg fijn is, zorgt dit ontwerp wel voor een tweetal kleine nadelen: er ontstaat een gleuf tussen de behuizing en de klep waar stof kan ophopen en op de rand zitten geen rubberen voetjes en de 2 exemplaren aan de voorkant bieden vaak niet genoeg weerstand.

Het geheel weegt ongeveer 1,3KG, wat voor een machine in deze klasse normaal is. Een klein nadeel is dat de klep redelijk flexibel is, maar dat is te verklaren door de dikte van het geheel.

Schermkwaliteit & touchscreen
Het 1920x1080 IPS LCD paneel zorgt voor een hele prettige beeldkwaliteit. Ik beschik niet over de middelen om hem helemaal door te meten, maar puur afgaande op mijn ervaring kan ik concluderen dat het met de eigenschappen wel goed zit. De helderheid is lekker hoog, contrast is prima en de kleuren zien er realistisch uit. Het 10-punts touchscreen werkt ook zoals je dat van een moderne Windows 8 Ultrabook mag verwachten: de aanrakingen zijn nauwkeurig en multi-touch-gestures werken zeer vloeiend. Vanwege het touchscreen en de laag Gorilla Glass, reflecteert het scherm wel. Dit viel mij echter enorm mee, alleen bij directe inval van (zon)licht kan het hinderlijk zijn. 90% van van tijd is er niets aan de hand en is het zeer prettig werken. Of aanraakgevoeligheid een nuttige toevoeging is laat ik in het midden. Persoonlijk gebruik ik het in de Metro omgeving en in zaken als Google Maps/Earth en Adobe Reader.

Echter, bij mijn model trad er plotseling een probleem op. Ongeveer één derde van het scherm begon ‘artifacts’ en inbrandingsverschijnselen te vertonen. Het leek alsof de pixels aan deze zijde beschadigd waren of dat er een kabelverbinding kapot was gegaan. Het scherm is vervolgens door ASUS vervangen en tot op heden heb ik geen problemen ondervonden. Of dit gewoon een ‘pechgevalletje’ was durf ik niet te zeggen, ik ben in ieder geval geen vergelijkbare problemen tegen gekomen op het internet.

Touchpad & toetsenbord
Het touchpad is een genot om mee te werken. Deze is gemaakt van hetzelfde keramisch glas materiaal als het oppervlak er omheen, hierdoor voelt het zeer prettig aan. Multi-touch-gestures zoals scrollen met 2 vingers werken perfect. Dit is absoluut het beste touchpad dat ik bij een laptop heb aangetroffen.
Toetsenborden op Ultrabooks waren een aantal jaar geleden erg slecht. Ook ASUS heeft een hoop geleerd en dit toegepast op de UX301. De toetsen zijn groot, hebben een duidelijke ‘druk’ en zelfs vanuit de hoeken wordt een actie geregisterd. Ondanks dat ze erg laag zijn, typt het erg fijn. Iets wat wel een beetje gewenning vereiste, was de locatie van de power-knop. Deze zit namelijk in dezelfde rij als de F-toetsen en de delete knop, daarnaast heeft de power-knop dezelfde vorm. In het begin gebeurde het regelmatig dat ik in plaats van de delete knop, de power-knop indrukte. De laptop gaat dan in slaapstand, als deze nogmaals ingedrukt wordt is de laptop binnen enkele seconden weer klaar voor gebruik. Na een paar dagen went het wel, maar het blijft een vreemde locatie.

Connectiviteit
De UX301 beschikt over een Intel Dual Band 7260 AC (& Bluetooth) netwerkkaart. Dit is het enige onderdeel dat in het binnenwerk makkelijk vervangen kan worden, mocht er in de toekomst een versie met 4G LTE uitkomen. Er is dus standaard ondersteuning voor WiFi 802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n en het nieuwe 802.11ac. In de praktijk werkt dit zoals je mag verwachten: het bereik is bovengemiddeld en de snelheid is goed. Er zit echter in Windows 8.1 of de driver van dit kaartje nog wel een bug. Wanneer de laptop uit slaapstand wordt gehaald, wil het heel soms voorkomen dat er geen verbinding gemaakt kan worden: een reboot lost dit vervolgens op. Hopelijk kunnen Microsoft of Intel dit nog oplossen.

Qua fysieke aansluitingen is het volgende aanwezig: 2x USB3.0, mini-HDMI, displayport, SD-kaart lezer en een hoofdtelefoon jack. Met de meegeleverde adapters wordt dat uitgebreid met VGA en Ethernet. In mijn ogen is dit meer dan voldoende voor een Ultrabook.

Software
In tegenstelling tot andere fabrikanten, levert ASUS zeer weinig nutteloze programma’s mee. Ik heb alleen een proefversie van McAfee moeten verwijderden, iets dat tegenwoordig eigenlijk stadaard is bij een Windows-computer. Wat ASUS wel meelevert heeft ook daadwerkelijk nut:

- ASUS Splendid: hiermee is de kleur temperatuur van het scherm mee in te stellen.
- ASUS Live Update: firmware updates wordt hiermee automatisch binnen gehaald.
- ASUS Instant On: zorgt ervoor dat de laptop binnen enkele seconden uit slaapstand komt.
- ASUS AudioWizard: audio profielen kunnen hiermee aangepast worden. Een beetje experimenteren en er komt, voor laptop-begrippen, erg goed geluid uit de 2 stereo speakers.
- ASUS Power4Gear Hybrid: een applicatie om de accu duur mee te verlengen.

De UX301 wordt geleverd met Windows 8. Zodra alle updates geïnstalleerd zijn, zal de Windows 8.1 update klaar staan in de Windows Store. Dit proces verliep zonder enige problemen.

Accuduur
Vanwege de Intel Haswell chip is de accuduur zeer goed. Bij licht gebruik (Word, browsen, 80% helderheid, etc) gaat hij bijna een hele werkdag mee. Het afspelen van een 1080p film met VLC Player bij 80% helderheid houdt hij het ruim 6 uur vol. Wanneer we het binnenwerk even laten stressen (Prime95, Furmark & maximale helderheid) is de accu na net geen 2 uur leeg getrokken. Bij het spelen van lichte games is een vergelijkbare accuduur te verwachten. In mijn ogen zijn dit prima resultaten, ik ben dan ook zeer tevreden over de werktijd op de accu.

Warmte & geluid
Over de koeling is goed nagedacht: onder het toetsenbord bevinden zich 2 ventilatoren die aan de onderkant koude lucht aanzuigen en warme lucht tussen de gleuf langs het scherm wegblazen. Bij normaal gebruik zijn ze vaak helemaal stil, alsof ze uit staan. Bij zwaar gebruik gaan ze duidelijk aan en is er in stille ruimtes een zacht gezoem te horen. Persoonlijk erger ik me niet aan het minimale geluid van de fans, ook het wegvoeren van de warmte gaat zonder enige hinder. De aluminium onderkant kan echter wel flink warm worden, zowel bij zwaar gebruik als bij het opladen. Het toetsenbord daarentegen wordt niet veel warmer. In vergelijking met andere Ultrabooks heeft de UX301 de koeling goed voor elkaar.

Conclusie & prijs
De UX301 is een uniek product en laat zien waartoe een Ultrabook in staat is. Het apparaat is bijzonder goed gebouwd, presteert zoals verwacht en biedt een unieke gebruikers ervaring.

Hoewel de prijs aan de hoge kant is, zou ik toch zeggen dat het dit bedrag wel waard. Voor de rest moet mogelijke toekomstige eigenaar zelf deze afweging maken. Ik hoop dat mijn ervaringen daar bij helpen.

Bedankt voor het lezen!

Heb jij ook een Asus Zenbook UX301LA-C4006H?

Keurige review! Zo'n uitgebreid verhaal helpt mij prima om m'n keuze te bepalen en als ik jou mag geloven, gaat het niet tegenvallen. Wel matig dat het scherm heel snel naar de filistijnen was. Desondanks zit sterk te overwegen om deze ultrabook zakelijk aan te schaffen. De VGA adapter gaat neem ik aan in de mini display port?

Heb je een +2 gegeven :)

[Reactie gewijzigd door partyondude op 19 maart 2014 19:03]

Bedankt! Leuk om te horen dat mijn ervaringen geholpen hebben.
Het kapotte scherm was inderdaad een tegenvaller, maar dan je een keer treffen.

Correct, het is een VGA naar mini-displayport adapter. ;)
kapot scherm en bouwkwaliteit 5 sterren ?
Dat is wel ideaal, op mijn werk moet de laptop regelmatig op een beamer aangesloten worden. Ik ken het vorige model vrij goed en daar was ik aardig van onder de indruk, bizar snel en erg mooi afgewerkt.