Specificaties Rad. R9 270 (955MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Club 3D Radeon R9 270 royalQueen Review

SonyEricsson 23 november 2013, laatste update op 23 november 2013, 4.200 views

Club 3D Radeon R9 270 royalQueen

Pluspunten

• overclockbaarheid
  • vrij kleine kaart
  • lage TDP
  • gamevoucher (van club3d zelf) voor 2 games Thief ! twv 45,-

Minpunten

Drivers en compatibiliteit Score: 5
update 2
Goede service van club3d , na gisteren een mail van hun te hebben gehad kreeg ik vandaag via DHL post. met daarin :
een voucher voor 2 gratis games ! ( Radeon silver award) en een crossfirex connector !!

update
na eerst te hebben gemaild naar Alternate , heb ik ook Club3D gemaild (zie review) Zij hebben toegezegd dat zij mij een crossfire connector gaan toesturen wat niet in de verpakking zat en ook nog een voucher voor een game (volgens hun site)
Ik pas dus mijn review aan op deze punten, maar het mag eigenlijk niet op deze manier gaan.

Heel af en toe komen videokaarten voorbij die voor het grote publiek heel aantrekkelijk zijn om te kopen. Kaarten die geen honderden kosten en toch een goede performance halen om op hoog niveau te kunnen gamen en heel vaak kan je ze ook nog eens genoeg kietelen om nog eens daarboven te zitten d.m.v. overclocken. Enkele geroemde voorbeelden zijn Geforce 2 MX , Radeon 9600 pro en nu kunnen we denk ik de R9 270 daaraan toevoegen.

Zoals je misschien al gelezen hebt is de R9 270x / 270 , niets meer dan een rebranded HD 7870 / 7850 en deze zou dus worden uitgefaseerd en vervangen door de R9 serie. Nu is de R270x al een paar weken op de markt en de eerste 270 beginnen nu langzaamaan te komen. Tweakers berichtte eerst dat de adviesprijs op 139 zou komen te liggen incl. BTW en incl Battefield. Helaas is dit niet waar (zou ook te mooi worden helaas) Prijs is excl. BTW zouals tweakers.net ook inmiddels heeft vernomen en Battefield wordt tot op heden ook nog niet bijgeleverd.

Wat krijg je dan voor 163, - (prijs die ik betaald heb bij Alternate incl. verzendkosten)
  • mooi doosje
  • gfx kaartje
  • Driver cd
Dus geen dvi, vga converter, geen uitgebreide manual, geen crossfirex connector, geen extra games. het neigt bijna naar een oem bulk verpakking. Volgens de site van Club3D zou je er wel een game bijkrijgen met de "never settle" promotie. Hier ga ik alternate nog even mailen. Een gratis game is altijd goed.

Aangezien ik maar geen afscheid kan nemen van mijn vertrouwde Intel Core 2 Quad systeem (alweer 6 jaar oud) ben ik mij ervan bewust dat mijn cpu weleens een bottleneck zou gaan vormen bij sommige tests. Dit zijn de specificaties
  • Intel Core2Quad 9400 at 3,2ghz
  • DFI X48 T2RS plus mainboard
  • 4x 2GB Kingston HyperX DDR2
  • Plextor M5S 120GB SSD
  • HKC 5500 550 watt psu
  • Windows 7 64b
Installatie
Hiervoor draaide mijn systeem een tijdje op een crossfirex HD 6850 en later een single HD 6850. Het installeren ging gemakkelijk. Kaartje is kleiner dan mijn HD 6850 in lengte en heeft ook een single 6 pins stroomverziening (dit tegenover 2 bij een 270x) Nieuwste drivers had ik al 13.11beta dus het is echt kaartje eruit, nieuwe kaart erin , 2x booten en alles deed het weer

verschillen tussen de 270 en 270x

Clock Frequency up-to 1.05 GHz
2.69 TFLOPS compute performance
2 or 4 GB memory at 5.6 Gbps
180W TDP

Doordat de 270x een 180 TDP heeft is daar dus een extra 6 pins aansluiting op. Dit zou ook voor meer stabiliteit zorgen bij een het overclocken. Voor de rest verschilt het niet zo heel veel. Exact het aantal streamprocessoren en ook het geheugensnelheid is precies gelijk. Alleen de corespeed is 925 tegenover 1050mhz. Mijn Club3D is standaard al overclocked naar 955mhz dus het verschil tussen de mijne en een 270x is al wat kleiner geworden.

Het eerst wat ik deed is met AMD overdrive mijn corespeed naar 1050 zetten en memory naar 1500mhz (tevens max in overdrive). Hierna het draaien van 3Dmark 2013. een nette 5119 score

Volgens reviewsites haalt een R9 270X stock 5666 in firestrike
Dus mijn score met een C2Q ipv een nieuwe i7 is helemaal zo slecht niet

We gaan even verder vergelijken, want nu komt het leuke.
Volgens deze site zijn ze de HIS R9 270X IceQ x2 Turbo aan het testen. Deze 270x is standaard al overgeclock van 1050mhz naar 1100mhz. Zij bereikten een maximale overclock van 1160MHz en 1500mhz memory speed.

Nu wil ik natuurlijk verder dan mijn maximale overclock , want ik heb het gevoel dat ik nog bij lange na het maximale niet heb bereikt.
Ik installeer MSI afterburner en dmv het cfg file aan te passen kan ik zonder limit mijn core en memoryspeed verhogen.

Na enkele keren testen kom ik helaas toch aan mijn max qua stabilieit:
core 1080mhz en memory 1600mhz! (firestrike score van 5227)

Ik mis duidelijk de power van een 2de 6 pins connector
Eigenlijk toch voldaan, want een 270 heeft standaard 925 / 1400 en nu zit ik al op 1080 / 1600 . ~16% en ~14% omhoog is niet weinig

met battlefield 4 benchmark exact volgens deze methode:
haal ik 55fps min en 67fps max. Dat zijn scores die zij ook behalen (-3 frames) met een 270x icm een Intel Core i5 3570K (operating at 4.2GHz)

Ben ik dan tevreden. :) uiteraard, want mijn C2Q kan nog weer minimaal een jaartje of 2 mee hoop ik. Dus ik ga met een tevreden gevoel naar bed. Tijdens het slapen bedenk ik me dat op mijn mainboard een extra 5volt (FDD) connector zit bij mijn PCI express slot. Dus ik kom thuis van werk en kijk inderdaad of er 1tje op zit. ja hoor dat ding zit erop om extra sap te leveren voor een crossfirex / SLI opstelling. Dus ik plug een 5voltje eraan en probeer uiteraard verder te overclocken.

Lang verhaal kort : core loopt momenteel op 1130mhz en memory 1600mhz
bijbehorende Firestrike score van 5349

Momenteel ben ik eerst een review aan het schrijven alvorens ik verder ga overclocken, want volgens mij zit er nog rek in. Ben nog geen freezes tegengekomen. Ik update zo meteen ook mijn battlefield 4 scores met deze settings en kijk of ik nog verder kom

* met 3dmark heb ik wat oneinigheid met mijn kaart. Er staat een generic VGA card en als vendor HIS. Dit klopt dus niet *

screenshot 2 is van GPU Z na een uurtje battlefield 4

Heb jij ook een Club 3D Radeon R9 270 royalQueen?

Hoezo geen gratis games?
Volgens mij hoort dat wel bij deze kaart
zoals gezegd ga ik er nog even achteraan bij Alternate. Indien anders pas ik mijn review even aan
Al iets gehoord over de gratis game(s)
vandaag een mailtje
Geachte heer,

Bedankt voor uw email.
Momenteel hebben wij een aantal voucher acties lopen op geselecteerde modellen.
Wanneer de kaart wordt geleverd met een gratis voucher, staat dit bij de kaart vermeldt op onze website.

Dat is bij de door u bestelde kaart niet het geval (zoals u in de bijlage kunt zien).
Deze kaart wordt dus zonder voucher geleverd. Om deze reden kunnen wij u ook geen voucher nasturen.

Met vriendelijke groet,

xxxx xxxxxx
Medewerker Klantenservice
raar dat er op de website van club3d wel games erbij staat vermeld en dat Alternate dan dit zegt
vandaag een mailtje

[...]

Als je de voorwaarden van de Never Settle bundle ook bekijkt http://sites.amd.com/us/D..._conditions_July_2013.pdf staat de R9 270 er helemaal niet bij als eligible product.

Dus Club3D maar eens lastigvallen, dat ze "valse reclame" maken
Heb ook gisteren met het mailtje van Alternate een mailtje naar Club3D gedaan, maar vooralsnog geen reactie ;(
Goede review, leest lekker snel, en is niet al te lang. +3 als je nog wat grafieken toevoegt van fps's in games.
hoe werkt dat dan? zon FDD connector? Hoe sluit ik die aan op mijn GPU?

Mooie review trouwens. ;) +2
Ik heb een FDD connector bij mijn pci slot (dit is alleen bij DFI moederborden geloof ik)
Dit zorgt bij crossfirex voor een stabielere werking. Maar blijkbaar heeft het ook nut bij het overclocken :)
Waarschijnlijk gaat er dan wat meer stroom naar de gfx kaarten toe
Mooi dat je de de games alsnog gekregen hebt!
Uiteindelijk goede service van Club3D.

Veel plezier met de games.
Bedankt voor de review, ik heb hem naar aanleiding van je review ook besteld!
Hoe het met het geluids productie? Is hij echt hoorbaar als hij load is? Hoe hard?
Waarom kreeg je maar 2 games? Op de amd never settle pagina staat toch dat je 3 games krijgt?