Zalman Reserator 1 Review

frankknopers 23 juni 2006, 4.045 views

Zalman Reserator 1

Pluspunten

• Maakt de PC zeer stil
  • Extreem hoge afwerkingsgraad
  • Goede koelprestaties
  • Installatiegemak en compatibiliteit
  • Een echte eye-catcher voor in je kamer. (iedereen wil hem even aanraken en bekijken )
  • De koeltoren doet ook prima dienst als een soort Kensington slot

Minpunten

• Mobiliteit van de PC gaat erop achteruit (LAN-party's e.d.)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Algemene Beoordeling
De Zalman Reserator was stevig verpakt in een grote doos. De set werd zeer compleet geleverd. Er zat een duidelijke, uitgebreide handleiding bij. Ook werden alle schroefjes, socket-adapters, de koelpasta en dergelijke meegeleverd.

Het eerste wat me opviel was de extreem hoge afwerkingsgraad. De onderkant van de CPU koeler was werkelijk een spiegel, zonder ook maar 1 krasje of vlekje. Ook de koeltoren was zeer goed afgewerkt, echt vakwerk.

Koelprestaties
De Zalman is een volledige passieve koeloplossing voor de PC. De temperatuur is dan ook erg afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Je kunt met deze reserator een temperatuur van 10 graden halen als het in je kamer vrij koel is (wintermaanden), maar na een hele dag draaien en intensief gamen (in de zomer) kan de temperatuur oplopen tot 45 graden. Daarmee heb je de uiterste temperaturen die er met deze waterkoeling behaald worden al aardig samengevat. Door de omvang van de koeltoren zijn de temperatuursschommelingen zeer geleidelijk, wat de levensduur van de hardware ten gunste komt.

Gemiddeld genomen zijn de koelprestaties identiek aan de stock luchtkoeler bijgestaan door 1 casefan.

Een overzichte van de temps die ik haal met deze Reserator (23 juni 2006):

Startup/ idle/ stressed

CPU: 25/33/42
GPU: 26/34/45

Dit vind ik een zeer goed resultaat gezien de passieve koeling.

Onthoudt ook dat je met deze set 2 vliegen in 1 klap slaat:
- Door de CPU (en evt. de VGA) koeler te vervangen door waterkoeling gaat de geluidsproductie van de PC omlaag.
- Doordat de Reserator het grootste gedeelte van de warmte naar buiten transporteert, hoef je minder casefans te gebruiken om de overige hitte (van harde schijven, chipset en voeding) af te voeren.

Geluidsproductie
Hierover kunnen we kort zijn, de reserator is op 10 cm afstand al werkelijk onhoorbaar. Hiervoor dus de maximale score.

Installatiegemak en compatibiliteit
Door zijn uitgebreide ondersteuning aan socket-adapters, de meegeleverde koelpasta en de zeer duidelijke handleiding is de installatie werkelijk een makkie. Volgens mij worden alle gangbare sockets ondersteund dus de compatibiliteit is hoog. Ik verwacht dan ook nog vele jaren met deze set vooruit te kunnen.

Modbaarheid
Het is eigenlijk zonde om iets te gaan modden aan dit prachtige stijlvolle apparaat. De modbaarheid is dus ook beperkt. Het is mogelijk om er een tafelventilator tegenaan te zetten voor nog lagere temperaturen, maar dan houd de modbaarheid ook wel op.

Ik heb maar al te vaak gehoord dat men deze waterkoeling prijzig vond, daar ben ik het helemaal niet mee eens. Vergelijk hem eens met een andere waterkoelset die dezelfde hoge afwerkingsgraad heeft, dezelfde grote compatibiliteit, hetzelfde installatiegemak biedt en die er ook nog aantrekkelijk uitziet.

Zo'n set kost ook al wel 150 euro. Dus ik vind de straatprijs van 180 euro alleszins redelijk. Je betaalt 30 euro meer voor een echte eye-catcher en voor de passieve werking, en dat is werkelijk niet duur.

Heb jij ook een Zalman Reserator 1?

Leuke review :)

-Als je voor stilte gaat ben je met deze set goed geholpen, als je meer prestatie wil kan je bv een goede Alphacool set kopen voor hetzelfde of minder geld.

-Kloppen die temps van je cpu + gpu wel? Je x800pro moet volgens mij hogere temps halen...Het is wel een Asus boardje, die sensors zijn nooit echt om naar huis over te schrijven ;)

-Je kunt met deze reserator 10 graden halen als het in je kamer vrij koel is. Leest een beetje raar, maybe dat iets van: "kan je 10 graden winst mee behalen" staat denk ik beter :)

Ga zo door! Aan zulke reviews hebben we wat!
bedankt voor de feedback. Deze review is al best wel oud, maar ik moest de betrouwbaarheidsstats even updaten. Ik heb gelijk de hardwarecombinatie geupdate en waar nodig het verhaal completer gemaakt.

En de temperaturen kloppen echt hoor! Maar ik heb ook nooit een verwarming aan staan op mijn kamer en de deur naar het balkon staat ook ongeveer de hele dag open. Mijn kamer is dus zowieso al een stuk kouder dan kamertemperatuur.
Klein typfoutje, bij koelprestaties, eerste alinea laatste regel, at -> wat
Voor de rest goede survey :)
ik vind deze waterkoeling wel goed te ver voeren je zet de klemmen er op en klaar :) daar zijn die dingen voor en groot voordeel kan gewoon gedisteleerd water in hoeft geen koelvloeistof in
--------- update ----------

Even nieuwe pics toegevoegd. Oude waren niet meer relevant. :)
Ik heb ook overweesgt om een Reserator aan te schaffen maar toch maat niet gedaan vanwege die ene nadeel die jij noemt.

Verder mooie survey !
neemt niet weg dat hij mooi bij de pc-kast kleurt
MMM vraagje.
Als je hem gewoon in de winkel koopt krijg je er alles bij?
Ook een blokje zodat je je videokaart kan koelen.?
:D
Mooie review, maar
maar na een hele dag draaien en intensief gamen kan de temperatuur oplopen tot 45 graden.
is dat idle of stressed dat vroeg ik me even af. En heb je geen temps van je luchtkoeling die je kan toevoegen voor een beetje vergelijking ?
Ik heb em nu alweer een tijdje, en ik wil niet anders meer, ik heb totaal geen geluid meer, heb nl de vga kaart er ook mee gekoeld.
Heerlijk stil is het.
Het enige wat ik hoor is, en dan moet het wel stil zijn, zijn de 2 hd's, en die hebben een fdb motor.
En zeker zo goed gekoeld als een normale koeler.

edit: kamer temperatuur is hier 24 gr.

cpu temp: 44 gr.(Athlon 64 3500+ Newcastle )
vga temp: 53 gr. (6800GT)