Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Asustor AS-604T Review

AlphaJuno 22 november 2013, 1.766 views

Asustor AS-604T

Pluspunten

• Design
  • GUI
  • Snelheid
  • Mogelijkheden
  • Support
  • Stil
  • HDMI uitgang

Minpunten

• Gebruikte montage materiaal. (bevestiging schroeven behuizing)
  • Irritante lampjes en melding geluidjes. (deze zijn inmiddels uitgezet)
  • Boxbee (app op media te bekijken. had van mij simpeler gemogen)

Ik zocht een NAS waar minimaal vier schijven in kunnen.
Na wat getwijfel tussen Synology, Qnap en Asustor toch voor de Asus gekozen. Dit na wat met de verschillende demo's te hebben gestoeid op de websites van de verschillende fabrikanten en zo een duidelijke vergelijking kunnen maken.
Het is een nieuw en dus onbekend merk in het land der Nassen, en dus vind ik, Hollander dat ik ben, de prijs wat aan de hoge kant. Voor een paar tientjes meer heb je een soortgelijke Qnap die zich inmiddels al bewezen heeft.

Over de unit:

De behuizing voelt stevig aan. Het installeren van de HD's gaat gemakkelijk en is zo gebeurd.
Na het installeren van hun software op mijn pc, werd de NAS al snel gevonden in het netwerk. Deze moest nog geïnstalleerd worden maar dat was zo gebeurd.
Het plaatsen van het extra geheugen ging wat lastiger. Ze hebben naar mijn mening verkeerde schroeven gebruikt. Een te ondiepe groef. Je moet dus eigenlijk de juiste maat schroevendraaier gebruiken anders help je de schroefkop zo om zeep.
Maar als de kast er eenmaal af is, zit het geheugen er zo in en is de unit snel weer up and running.
De GUI zit er netjes en doordacht uit. Alles is makkelijk te vinden.
Het aantal apps dat beschikbaar is, is ruim voldoende. Maar nog lang niet te vergelijken met de apps die de grote concurrenten aanbieden. Toch zitten de meest belangrijke er tussen. Veel meer dan dit ga ik nooit gebruiken.
Het is immers een opslag apparaat en geen profi webserver o.i.d.
Al met al ben ik zeer tevreden. Ik denk deze fabrikant een geduchte tegenstander gaat worden op de NAS markt.

• Kingston KVR1331D3S8S9/2G
  • WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB

Heb jij ook een Asustor AS-604T?

Wat heeft de doorslag gegeven om voor deze NAS te gaan en niet een Qnap of Synology?

Een van de + punten die ik me kan bedenken is dat je deze NAS als mediacenter kunt gebruiken maar hier zie ik verder niet van terug bij jou in de review?

Ik gebruik hem naast de Popcorn Hour C200. Dus de mediacenter in het apparaat heb ik nog niet echt getest. Als ik geld uit moet geven voor een NAS, en de mogelijkheid bestaat er 1 te nemen met een HDMI uitgang, dan ga ik voor zo'n optie. Als het apparaat alle formaten netjes ondersteund, en ik heb geen vage vastlopers o.i.d met het afspelen van films, dan gaat de Popcorn er uit.
De voorkeur voor Asustor is de mogelijkheid voor het plaatsen van extra geheugen, HDMI, de prijs, en de reviews die ik gezien het op internet.
Al bekent of XBMC (of boxee) alle gangbare formaten ondersteund?
Ik zat zelf ook over de 604 te denken (ivm memory update en CPU snelheid), maar de AS30x & As20x hebben een (tragere maar) modernere CPU en misschien betere video hardware acceleratie? Als deze voldoet voor fullhad x264 is dit natuurlijk beter.
Nou ik heb er toch alvast maar 1 gehaald, en de eerste indruk is goed. Alleen wat tearing bij fullHD, maar mijn meeste content is dat niet. Asus portal met xbmc en chrome browser werkt gewoon als verwacht ook met mijn wireless Touch Keyboard K400.

Alleen was de admin site een beetje te groot voor mijnNexus 7 schermpje.

Nu de grote job van alle files van de oude trage qnap naar asustor copieren. En daarna de applicaties migreren (web, download, owncloud svn->git). Daarna kan ik echt gaan testen met xbmc. De RaspberryPi zou nu iets anders meoten gaan doen:)
Sorrie dat ik niet terug gereageerd heb op je vorige bericht. Geen tijd gehad om één en ander te testen.
Aangezien ik de media nu nog met de popcorn bekijk heeft xbmc nog niet de prio gehad om te testen.
Inmiddels het ik spotweb en SABnzbd aan de praat. Werkt super. Echter. Wanneer SABnzbd bezig is met wegschrijven, is de spotwebsite even niet meer bereikbaar. Gelukkig is dit zo gebeurd.
Misschien is het een instelling in SABnzbd maar ik vind het niet storend. De NAS zelf blijft wel bereikbaar.

Ik gebruik een app om de Admin pagina te benaderen. Werkt op zich goed maar dat ik het veel gebruik.. nee niet echt. Hier en daar moeten ze nog wel wat fine tunen aan de apps. Ik mis bijvoorbeeld een synchronisatie functie in de Asustor app AiData. Om een bestandje over te zetten of te raadplegen is het grappig. Maar een hele map syncen is volgens mij nog niet mogelijk.
Het enige waar ik nog op zit te wachten is een VPN server. Deze komt er aan. Ik hoop voor het einde van het jaar.
Ik hoop dat je veel plezier heb met dit apparaat. Ik heb er nog steeds geen spijt van.
Hallo ff een off-topic vraagje hoe installeer ik spotweb op mijn nas??
Of dat je een link hier naar toe hebt