Sony BDP-S790 Review

marmachine 22 november 2013, laatste update op 26 november 2013, 963 views

Sony BDP-S790

Pluspunten

• Mooi design
  • Snel, eenvoudig en overzichtelijk menu
  • Uitstekende beeldkwaliteit (upscaling)
  • 2 HDMI uitgangen (voor bijv. gescheiden 3D naar TV en Audio naar receiver)

Minpunten

• Streamen: beperkt in ondersteunde bestandsformaten en codecs

Geluidskwaliteit Score: 5
Waarom koos ik voor de Sony BDP-S790?
Ik kocht de Sony BDP-S790 omdat ik vervanging zocht voor mijn oude Sony DVD speler waar nog geen HDMI uitgang op zat. Ik ben voornamelijk voor de Sony gegaan omdat deze SACD kan afspelen en ik een aantal schijfjes heb die anders wellicht niet meer af te spelen zijn. Omdat aansluiten van deze speler eigenlijk alleen nog maar met HDMI kan, moet je voor surround geluid wel koppelen met een receiver die dit ook ondersteund. Ik koos voor de Onkyo TX-NR626.

Beeldkwaliteit
Misschien zou dit voor velen de eerste reden zijn om juist deze speler te kiezen, niet onterecht want wat mij meteen opviel is de beeldkwaliteit! Vooral ook vanwege de upscaling denk ik, maar deze is uitstekend!

3D, HD, etc... hiervoor moet ik eerst een nieuwe TV voordat ik hier echt over kan oordelen... dus dit laat ik even open.

'Online' features
Komende van verouderde apparatuur waarmee ik slechts DVD, SACD en CD afspeelde, is het aantal 'online' features wat je bij deze speler krijgt een absolute ondekkingsreis! Sony heeft naast het eigen entertainment netwerk, ook andere app's van aanbieders zoals Netflix, YouTube en Skype.

Streaming (Wifi)
Hoog op mijn verlanglijstje stond het streamen van media vanaf een NAS, ten eerste audio, maar dat doe ik niet via de Sony maar gewoon op mijn nieuwe receiver (Onkyo TX-NR626). Video streamen blijkt echter op de Sony nog wel een hele uitdaging; niet in de laatste plaats omdat Sony nogal kritisch blijkt te zijn in het formaat. Mijn (+/- 8 jaar) oude mediaspeler (een gewone externe HD: Grab n Go) kan meer en ondersteund meer dan deze Sony speler. Bijvoorbeeld een dvd image (TS folder) kan lukken op de Sony, maar verwacht niet dat je het DVD menu ook echt kunt bedienen als ware het een DVD in je speler. Dit verwacht ik niet van een moderne speler, of anders gezegd, ik had er meer van verwacht!

Over streamen op de Sony:

De speler ondersteund AVI, maar dan alleen Xvid. Een goede wetenschap opzich, maar met dat gegeven liep ik alsnog vast. De oorzaak waarom ik AVI bestanden niet kon streamen, maar in plaats daarvan de melding kreeg: "bestand is corrupt of niet ondersteund", heb ik (nog) niet geheel kunnen achterhalen. In mijn zoektocht naar antwoorden en oplossingen ben ik wel veel nadelen en problemen tegen gekomen in relatie tot Sony en bestandsondersteuning in het algemeen. Het komt er dus eigenlijk op neer dat je een zeer beperkte keuze hebt in bestandsformaat en codec. Toen ik vervolgens na een week ongeveer ook mijn router heb vervangen, bleek het ineens helemaal niet meer te lukken om ook maar iets van AVI te streamen van de mediaserver naar de Sony, terwijl hetzelfde bestandje (Xvid in Avi) vanaf een USB stick wel gewoon wordt afgespeelt door de Sony.

Na wat speurwerk, heb ik mijn onderzoek nog even gericht op mijn router en ontdekt dat zeer waarschijnlijk daar een oorzaak ligt voor het niet afspelen van Xvid in AVI via streaming op de Sony. De geintegreerde media server in mijn splinternieuwe Asus router (RT-AC66U) lijkt een ander mimetype mee te geven aan een AVI bestand waardoor de Sony het bestand interpreteert als MPEG. Het feit dat dit laatste niet door Sony wordt ondersteund maakt m.i. dat hij het ook niet eens gaat proberen met dus de foutmelding als gevolg.

Overigens doet Sony ondertussen (nog) geen moeite om hierin te adviseren! Ik heb een vraag ingeschoten, maar reactie is uitgebleven tot op heden.

Bediening en interface
De speler geeft een horizontale menu balk waarover je eenvoudig heen en weer kunt scrollen. Als je je hierin even verdiept dan begrijp je al snel waar je welke features kunt vinden. De interface is eenvoudig te bedienen, maar wellicht komen er in de loop van de tijd nog nieuwe app's bij, dan wordt het wel heel veel scrollen. De mogelijkheden met app's en het afspelen van online content verschilt per dienst. Kortom, hoe meer app's (wellicht in de toekomst) hoe meer verschillende varianten want elke aanbieder ontwikkeld zijn eigen app natuurlijk.

Regiocode (regiovrij maken)
Wie ooit eens DVD's heeft meegenomen van een vakantie naar Amerika ofzo, wil de speler natuurlijk graag regiovrij. Dit blijkt mogelijk, ware het niet dan alleen het DVD gedeelte eenvoudig is te tweaken via een remotecontrol. (zoek eens op Ebay) Voor BD zijn er hardwarematige beperkingen waardoor dat een kostbare aangelegenheid wordt.

Mijn voorlopige conclusie (want ik ben nog zoekende naar een oplossing voor streaming) wil je de Sony vooral voor het afspelen van BD, DVD, SACD en CD gebruiken dan heb je een bovengemiddeld goed (duur?) apparaat in deze prijsklasse.

Voor streamen kan je naar mijn idee voor alsnog beter anders kiezen, zeker wanneer je helemaal geen SACD hoeft af te spelen, dan bestaan er alternatieven die meer dan het overwegen waard zijn.

Links
3dtvmagazine.nl (2012)

Heb jij ook een Sony BDP-S790?

Minpunten:
- Streamen: beperkt in ondersteunde bestandsformaten en codecs
Voor het streamen met de Sony kan de applicatie Mezzmo een uitkomst zijn.

En streamen via Ethernet (bedraad) werkt sowieso altijd beter. ;)
Beeldkwaliteit
Hoe weten we of dat te maken heeft met de upscaling van de Sony of van de Onkyo?