Asus RT-AC66U Zwart Review

marmachine 22 november 2013, laatste update op 29 oktober 2014, 4.968 views

Asus RT-AC66U Zwart

Inmiddels bijna een jaar deze router in gebruik, daarmee dus enige gebruikservaring opgedaan. Het bereik is subliem alsmede de stabiliteit van het device. Response van Asus op een support call via email is overigens goed, snel en helder.

Pluspunten

• Snelle, overzichtelijke en eenvoudige user-interface
  • Uitstekend wifi bereik

Minpunten

• Mediaserver kent mogelijk beperkingen
  • Downloadmaster slecht programmeerwerk van Asus

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Waarom koos ik voor de Asus RT-AC66U?
Het was voor mij de vervanger voor de Linksys WRT160NL, welke door nieuwe firmware te installeren volledig van de leg is geraakt. Daarnaast moest ik al regelmatig resetten omdat wifi niet meer reageerde... afgeschreven dus.

Algemene ervaring
De Asus RT-AC66U is inmiddels een meer dan goede vervanger gebleken, de gebruikers interface bleek al direct vele malen prettiger te werken. Hij is overzichtelijker, sneller en makkelijker in te richten. Het wifibereik is daarbij ook vele malen beter, dat ondanks de plaatsing in de meterkast. Het delen van mappen en media op een externe HDD via USB aangesloten, is eenvoudig in te richten en reageert stabiel.

Media server functie
Ik gebruik de geintegreerde media server voor het streamen van beeld en geluid, o.a. in combinatie met een Sony Blueray speler. Aangezien Sony kritisch is en beperkt is in bestandsformaat en de gebruikte codec (Xvid in AVI) heb ik hierbij nog wel problemen die voort lijken te komen uit de geintegreerde mediaserver, maar niet in de laatste plaats de combinatie met de Sony speelt hierbij ook een rol.

Download master
Een leuke aanvullende app in het router menu is de downloadmaster waarmee je o.a. torrents kunt downloaden naar (op USB aangesloten) externe opslag. Ervaring leert inmiddels wel dat, bijwerken van de software niet altijd even soepel gaat. Bijwerken gaf in mijn geval op 68% telkens de melding: "The remote server is not responding" wat feitelijk een misleidende foutmelding is gezien de reactie van ASUS;
1 - reset de router naar fabrieksinstellingen
2 - als na voorgaande nog niet bijgewerkt kan worden, dan ook de externe opslag formatteren (!?!).

Het lijkt er op dat video (Xvid in AVI) niet het juiste mimetype mee krijgt van de mediaserver in de Asus RT-AC66U waardoor deze bestanden niet te streamen / af te spelen zijn op mijn Sony Blueray BDP-S790. Ik ben gestopt met dit verder uit te zoeken, heb me voorgenomen om toch maar een mediaplayer (Medi8er) aan te gaan schaffen in de hoop en verwachting dat die wel gewoon afspeelt.

Voor wie nog wat meer wil lezen over ervaringen met gebruik van externe schijven aan deze router, heb ik wellicht nog interessante threads:

Hoe dan ook, ik ben voor alsnog heel positief over ASUS in het algemeen, maar zeker ook over deze router. De twijfelachtige media server neem ik daarmee op de koop toe.

Heb jij ook een Asus RT-AC66U Zwart?

Meer advertenties