Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 820 Zwart Review

JaapN 21 november 2013, 1.470 views

Nokia Lumia 820 Zwart

Pluspunten

• Afmetingen
  • Prestaties
  • Camera bij goed licht
  • Windows Phone 8
  • Bijgeleverde Nokia snufjes
  • Amoled scherm

Minpunten

• Camera bij slecht licht
  • Accuduur
  • Iets aan de dure kant aangezien je voor goedkoper een wat betere kan krijgen
  • Opslag wat aan de lagere kant
  • Resolutie scherm

Introductie
Prestaties (Met Benchmarks)
Software
Scherm
Accuduur
Camera
Ontwerp
Gesprekskwaliteit

Ik ben Jaap en ik ben 14 jaar.
Ik woon in Deventer en ben al van jongs af aan geïnteresseerd in bijna alles wat met computers, telefoons en tech dingetjes te maken heeft.
Ongeveer 2 á 3 jaar geleden vond ik Tweakers en ik heb pas sinds een jaar een account.
Dit zal wel genoeg zijn denk ik aangezien het een review is en geen levens verhaal.
Ik heb dit toestel ongeveer 5 maanden geleden van een medetweaker overgenomen omdat mijn Android Smartphone (Sony Xperia Sola) die ongeveer in dezelfde prijsklasse viel niet meer bepaald voldeed na meerdere resets (liep erg erg traag).
Ik moet eveneens vermelden dat dit mijn eerste review is op Tweakers.

Ik kan hier niet veel anders over zeggen dan: Top!
De Snapdragon S4 plus op 1,5 Ghz loopt Windows Phone 8 snel en vloeiend.
Er is geen lag, en games lopen met een redelijk aantal FPS.
Met zijn 1gb aan ram doen apps er niet erg lang over om ze weer te hervatten.
Qua prestaties zou dit theoretisch gezien de beste WP8 device moeten zijn.
Vanwege de “lage” Resolutie van het scherm in vergelijking met de Lumia 920 en HTC 8X zal ie dus meer FPS te voorschijn moeten kunnen toveren.
Ik heb een paar benchmarks gelopen (er zien er niet bepaald veel voor Windows Phone)

MyPhone:

In MyPhone zit er een groot verschil tussen de Lumia 920 en de Lumia 820. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de lagere resolutie
WPbench:

In WPbench zit er niet heel erg veel verschil tussen de Scores, de 920 doet het hier het beste gevolgt door de 820 en daarna de 8X

Deze twee benchmarks zijn vrijwel CPU only

GFXbench(DXbench)

De Lumia 820 kan hier doormiddel van zijn lagere resolutie een paar beeldjes per seconde meer te voorschijn toveren. (onscreen)

Net zoals iedere Lumia loopt de Lumia 820 op Windows phone
De Lumia 820 loopt op Windows Phone 8 en het loopt erg soepel, veel soepeler en sneller als Androids in dezelfde prijsklasse (naar mijn mening).
Windows Phone’s UI:
Startscherm: http://imageshack.us/a/img31/894/cegt.png

Lockscreen: http://imageshack.us/a/img4/7112/zh7a.png

Internet Explorer: http://imageshack.us/a/img36/3025/yc94.png

Internet Explorer Tabs: http://imageshack.us/a/img823/9669/ifp1.png

Features die worden meegeleverd met Amber: http://imageshack.us/a/img823/18/76zu.png

Amber: http://imageshack.us/a/img19/5697/1tua.png

Multitask scherm (GDR3): http://imageshack.us/a/img15/5750/w4ho.png

Nokia gooit er zelf ook nog een heleboel dingetjes bij, Pas geleden kregen alle Nokia WP8 devices een update naar GDR2/Amber.
Deze voegde onder andere FM-support toe.
Maar het belangrijkste (voor mij persoonlijk) was Amber.
Zo kon je de kleurverzadiging en kleurtemperatuur aanpassen.
Twee keer op het scherm tikken om hem uit slaapstand te halen
Glance: Tijd zien op je scherm terwijl ie uitstaat (werkt het beste bij Amoled displays)
En nog een stuk meer handige kleine features

Een groot probleem schijnen apps te zijn voor Windows phone, met nu ongeveer 180.000 apps kan je natuurlijk die ene app missen maar ikzelf mis er geen.
Hier zijn enige apps die ik niet mis:
Whatsapp
Twitter
Facebook
Snapchat (alternatief 6Snap)
Kik Messenger
9Gag

En voor de rest mis ik helemaal geen apps.

Ook wordt iedere Lumia geleverd met Here Maps, Here Drive+ etc.
Hier ga ik niet heel erg ver op in.
Het zijn beiden offline maps applicaties en verbruikt dus geen Data van je 3G abbo (tenzij er een alternatieve route gedownload moet worden)
Maar het werkt erg goed en heb het al meerdere keren gebruikt.
Iedere Windows Phone komt standaard met Office, ikzelf heb het al meerdere keren gebruikt om op het laatste moment een verslag iets bij te werken of om samenvattingen te maken en te lezen.
Je kan ze daarna opslaan op je Skydrive en ze dan gewoon bekijken op je computer/tablet.

Het scherm is een Amoled display en dat zorgt voor (over)gesatureerde kleuren en diepe zwarten.
Maar jammer genoeg ook wat heel erg licht gele witten.
De resolutie van het scherm is 840x480 en is 4,3 inch groot dat zorgt voor een PPI van ~217, en dat is wat aan de lage kant.
Maar voor mijn doen is het scherp genoeg maar de display van de 8X lijkt me wel een tikkie fijner met zijn 720p 

Het betreft een exemplaar van 1650 mAh en dat is wat aan de lage kant vergeleken met zijn kleinere broer die precies even groot is, De Lumia 720 heeft namelijk een accu van 2000mAh en die doet het ook een heel stuk beter.
Ik ga geen uitgebreide tests doen maar ik kan 1 ding zeggen:
Het is matig tot voldoende.
Als ik naar school ga met een volledige 100% (van 8:15 tot 15:20) en dan geeft ie meestal tussen de 50% en de 60% aan. Onderweg luister ik ook naar muziek maar dat zal niet een heel erg groot verschil moeten maken (het is maar 15 minuutjes fietsen).
Dus om het gemiddelde te nemen zou ik zeggen ongeveer 15 uur met normaal gebruik.
En wat is voor mijn doen normaal? Zo nu en dan even Facebook en Twitter checken, een stuk of wat Whatsapp berichten verzenden, browsen, en zeer zelden een simpel spelletje

De camera heeft een resolutie van 8 megapixels, dat vind ik persoonlijk scherp genoeg.
Ook beschikt het over 2 LED flitsers
Alleen is er niet echt de mogelijkheid om erg veer in te zoomen.
Ook lijkt er alsof er erg veel ruis in de foto’s zit zodra het ook maar ietsje donker wordt en dat vind ik jammer.
Over het algemeen doet ie het goed maar ik had het wel iets beter verwacht.
Hieronder vindt u een aantal foto's die ik gemaakt heb:

Ze zijn gemaakt met de automatische instellingen.
Ik heb het ook zo gedaan omdat een full 8mp foto iets te groot is om in het midden van een review te zetten

Het is een typisch Nokia ontwerp,
Een simpele rechthoek met scherp gebogen hoeken.
De camera wordt duidelijk afgebeeld met een stuk aluminium(?) eromheen.
Met daarop de tekst “Carl Zeiss” Omdat de lenzen waarschijnlijk bij die fabrikant vandaan komen.
De achterkant is verwijderbaar en dan vind je de accu, onder de accu vind je de Nano simkaart slot en de SD-kaart slot. De SD kaart slot kan maximaal één van 64gb huisvesten.
Het toestel zelf beschikt over 8gb opslag geheugen en dat is genoeg voor mij, alhoewel ik liever 16 gb of meer zie zodat je meer apps kunt installeren (je kan alleen maar op het interne opslag geheugen apps opslaan) maar meer als 8gb zal je ook niet snel vinden in deze prijsklasse.

En dan nu één van de belangrijkste dingen van een telefoon:
Natuurlijk bellen, Volgens mensen die mij belden en vice versa klonk ik goed, en duidelijk en niet blikkerig oid.
Het geluid uit de oor-speaker is ook ruim voldoende.

Voor ongeveer 250 euro heb je een prima smartphone, maar in dezelfde prijsklasse (zelfs goedkoper) vind je de HTC 8X en de Samsung ATIV S die, specificatie gezien veel meer waar voor je geld bieden, zoals meer opslag en een hogere resolutie.
Maar wil je echt de features die Nokia je geeft, exclusieve apps van Nokia en de snelste updates dan is een Lumia de beste keus, in dit geval de Lumia 820

Als er nog vragen zijn, stel ze gerust.
Als er fouten in de review zitten zal ik die graag willen weten. :)
Test foto's komen morgen

*Edit: 21-11-2013, 20:50 GFXbench(DXbench) resultaten toegevoegd
*Edit 21-11-2013, 21:16 er komen nog een aantal foto's bij
*Edit 22-11-2013, 17:02, Betere kopjes toegevoegd :)
*Update 21-11-2013, 21:33 Foto's toegevoegd van de UI

Heb jij ook een Nokia Lumia 820 Zwart?

Beste Jaap

Mijn komplimenten voor dit verslag voor zo'n jeugdige leeftijd is dit een volwassen verslag en ligt ons nog veel goeds van jouw te verwachten. Dus ga zo door, ik wacht al met smart op je volgende verslag.
;-))
Dankuwel voor uw reactie :)
Hallo jaap

Ik vind dit een erg duidelijke review vooral door de vrolijke kopjes.
Ik ben het er dan ook helemaal met Compilux eens.
Ik verwacht nog veel goeds van jou in de toekomst :D!

Ga zo door!
Wow hier kunnen veel anderen iets van leren. Duidelijke schrijfstijl, thanks!