Freecom Network MediaPlayer-450 Wlan Drive-In Kit 3.5" Review

Bolukan 24 oktober 2008, 4.119 views

Freecom Network MediaPlayer-450 Wlan Drive-In Kit 3.5"

Pluspunten

• geluidsarm
  • leuk frontje
  • goed om mee te starten (prijs/kwaliteit)

Minpunten

• speelt geen HD-materiaal
  • firmware niet bugvrij

Features Score: 3
Een Freecom Mediaplayer gekocht op aanraden van 2 buurmannen. Als Kit, en zelf een harddisk erin gezet. Paar schroefjes losmaken, erin plaatsen en weer dichtmaken. Fluitje van een cent.

Het apparaatje staat verticaal in een houder, zonder houder valt ie om. Een los antennetje kun je aan de achterkant vastschroeven voor de Wifi-ontvangst. Ook zit er een aansluiting op voor bedraad netwerk. Je kunt de Mediaplayer ook als externe harde schijf via USB gebruiken. Op dat moment staat de Mediaplayer uit, maar kun je al je muziek en films snel overzetten.
Als uitgangen was ik vooral geinteresseerd door de HDMI, maar daarnaast zijn s-video, composit en HD component mogelijk. Via een extern adapter krijgt ie 12 Volt naar binnen.

Opstarten duurt even, maar dan krijg je een menu. Via de setup kun je je netwerkinstellingen opgeven, de vele forum-berichten tonen aan dat dit niet altijd even gemakkelijk/intuitief gaat. FTP is mogelijk, zowel als server als client. Wel Passive gebruiken. Het uploaden gaat langzaam, want er zit (zo las ik) geen aparte chip voor FTP in het apparaat.

Dan maar eens wat bekijken. Via harddisk gaat het prima. Je kunt zelfs de ondertiteling aanpassen (positie scherm, etc), wel duurt het lang om in de setup te komen of dit weer op te slaan. De responstijden zijn hoog. Via (draadloos) netwerk (UpnP op de NAS) lukt het ook films te bekijken. Paar keer ervaren dat er iets hapert, en dan rest niets dan de Mediaplayer te resetten. Via draadloos netwerk is een film kijken niet mogelijk, daarvoor is een 54G-verbinding gewoon te traag, maar muziek afspelen en ftp-en lukte.

Niet mogelijk is het afspelen van mkv, blue ray ISO of hv264. Onthou maar dat HD-formaten niet worden ondersteund, en dit zal ook niet via firmware opgelost kunnen worden. De cpu is niet krachtig genoeg. En met alle ontwikkelingen en HD(-ready) TV's vind ik dat toch wel een must.

Uiteindelijk een beetje teleurgesteld. Ik wilde geen geld aan een HTPC besteden, maar achteraf is dit een voorbeeld van goedkoop is duurkoop. Door een keer per ongeluk mijn 19 volt laptop adapter aan te sluiten is naast een doorgebrande harde schijf ook de aansluiting van de harde schijf kapot gegaan. Alleen via een netwerk afspelen zie ik niet zitten, dus dit kastje gaat snel naar de afvalberg.

Heb jij ook een Freecom Network MediaPlayer-450 Wlan Drive-In Kit 3.5"?

Je kunt firmware e.d. voor dit apparaat hier halen, is vaak nieuwer dan van Freecom zelf.
Als je van 't ding af wil, laat maar weten, ik heb wel interesse :)
Wat ik wel heb gezien bij deze Freecom mediaplayer dat die standaard is geformateerd als FAT32 dus mocht er ooit een codec komen voor de 450WLAN dan kun je die wel instaleren maar dan moet je .mkv bestanden hebben kleiner als 4 GB aangezien die niet als NTFS staat, wellicht kan je het besturingssyteem kunnen kopieren en op het moment dat die op NTFS staat terug kopieren maar dit schijnt het besturingssysteem niet te kunnen lezen.

Zou eerder dan voor een popcorn hour gaan.
Mkv support vind ik een must.
toevallig vandaag binnen gekregen. Ik ga hem gebruiken voor mijn muziek collectie.
Ben benieuwd hoe ie het gaat doen
Sinds kerst ben ik de eigenaar van een 450 WLAN met ingebouwde 500 GB harddisk, maar ik zit eraan te denken om 'm terug te sturen. Redenen:
- Via een netwerk verbinding (bedraad of draadloos maakt niets uit) heb je een maximale overdracht snelheid van ongeveer 1,5 MB/s (megabyte in dit geval). Dat is veeeeeel te traag; ik kan bestanden nog sneller downloaden dan dat ik ze op het apparaat heb gezet. :'(
Hierover heb ik met freecom support contact gehad en zij zeggen dat, doordat de besturing van de netwerk kaart anders gaat dan bij een reguliere computer, er hardware matig een beperking inzit, en dat de behaalde snelheid naar verwachting is. Nou, in ieder geval niet naar mijn verwachting. Ik had gehoopt niet meer met DVD'tjes te hoeven gaan slepen, maar nu moet ik zelfs met een heel apparaat gaan slepen, aangezien USB de enige manier is om met een acceptabele snelheid data op het apparaat te krijgen.
- Er zitten wel aardig veel bugs in de firmware. Bij een AP search voor WiFi netwerken hangt het apparaat (ondanks dat ze melden dat dat in de laatste firmware release opgelost zou moeten zijn); bij het uitschakelen van DHCP kan ik géén handmatig IP-adres ingeven; wanneer ik het apparaat als USB drive aan mijn PC hang en daarna weer als mediaplayer gebruik komt elke keer de melding "Recovering from NTFS format Error". Dat levert verder geen problemen op maar netjes is het niet. En ga zo maar door....
- De handleiding is duidelijk door een veel te technisch iemand geschreven. De simpele dingen gaan allemaal prima, maar iemand zonder verstand van PC's en TV's kan er maar beter niet aan beginnen. (Voorbeeld: er staat niet in uitgelegd hoe je je FTP protocol moet opzetten)

Afspelen van media doettie tot nu toe goed, daarover heb ik niks te klagen, maar wat er verder rondomheen zit werkt echt niet goed genoeg.
Ik heb hem ook net gekocht. Weet iemand welke beveiligings algoritmes dit apparaat ondersteund? Ik gebruik WPA2-AES op mijn router maar daar kan ik geen verbinding mee krijgen. De netwerksleutel meerdere malen gecontroleerd maar die staat toch echt goed. Als ik de beveiliging uit zet op de router werkt het prima.

[Reactie gewijzigd door rfekkes op 29 januari 2009 11:16]

Heb ook dit apparaat mogen bezitten. Na paar maanden 5 telfoontjes en 6 mailtjes verder, weer teruggedaan. Wordt veel van het apparaat beloofd maar maakt heel weinig waar. Het enigste wat bij mij goed ging was dvd's en sommige avi'tjes afspelen. Hd kreeg ik naar verschillende omzettingen niet voor elkaar. Ook netwerkhardeschijf was gewoon niet voor elkaar te krijgen.Slechtste aankoop die ik ooit heb gedaan. Zou toch maar gaan voor een popcorn hour. Echt ideaal apparaatje.