Specificaties 8,9" (1024x600), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One A150-Ab Review

Maarten @klet.st 24 oktober 2008, laatste update op 24 oktober 2008, 1.273 views

Acer Aspire One A150-Ab

Pluspunten

• Design
  • Buildquality
  • Scherm

Minpunten

• Accuduur
  • Fannoise onder Windows

Na een paar weken op zoek te zijn naar de ideale netbook is het de Acer Aspire One 150 geworden, in het blauw en voorzien van Windows XP. Die twee tientjes voor een Windows licentie vind ik het wel waard en bovendien zet ik er liever zelf Linux op.

Eigenlijk wilde ik een Dell Inspiron Mini 9 (omdat deze ook OSX draait zonder hardware modificaties), maar die is in NL helaas nog niet te krijgen. De Acer vind ik van de machines die wel ruimschoots te krijgen zijn de mooiste. Een EEE 901 heeft te traag SSD en de EEE 1000 vind ik te groot met z'n 10" scherm.

Inmiddels draait Ubuntu 8.04LTS naast de standaard Windows XP, naar volle tevredenheid. Op internet zijn prima tutorials te vinden hoe Ubuntu te optimalizeren voor netbooks en hoe Aspire One specifieke zaken aan de praat te krijgen. Eigenlijk is het maar een uurtje werk om Ubuntu helemaal goed aan de praat te krijgen.

Het enige minder positieve puntjes zijn de accuduur met de standaard accu, die is ongeveen 2 tot 2,5 uur en de hoeveelheid fan noise onder Windows. Onder Ubuntu is dit te tweaken, de fan hoeft lang zo vaak niet te draaien als die onder Windows doet.

Enfin, ik ben er zeer tevreden mee en de kwaliteit van de Acer heeft me positief verrast.

Heb jij ook een Acer Aspire One A150-Ab?

Er bestaat voor Windows XP en Vista ook een klein programmaatje waarmee je kunt instellen dat de ventilator uitblijft tot op een zelf gedefinieerde temperatuur.

Er is zelfs een open source variant hiervan maar die heeft nog een aantal bugs.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 24 oktober 2008 18:20]

Je noemt in de review alleen softwaregerelateerde dingen, waarvan ik blij ben dat dat je goed bevalt. Kun je wat meer vertellen over de hardware, bijvoorbeeld: hoe stevig is de laptop, hoe fijn vind je het toetsenbord en de trackpad, hoe goed zijn de kleuren van het beeldscherm, heb je geen last van de langzame processor. Je koopt deze laptop natuurlijk niet om foto's op te bewerken, maar bij foto's bekijken is het wel fijn als de kleuren een beetje overeenkomen met de werkelijkheid.

Ik ben de minilaptops als deze en de Asus EEE-pc flink aan het volgen, en ben heel benieuwd naar deze info.
De laatste zin gaf misschien iets weg over mijn tevredenheid over de hardware. Maar op verzoek toch iets meer:

Ik ben geen expert op gebied van kleurechtheid, maar voor mij als doorsnee gebruiker is het scherm prima wat kleur betreft. Het is in ieder geval heel wat beter dan de Samsung 245B die ik heb (maar daar is z'n prijs dan ook naar).

Wat in andere reviews nog wel eens genoemd wordt is dat de LED backlight knippert als je het niet op volle helderheid gebruikt, Dat is mij ook wel eens opgevallen, maar het heeft me nog niet gestoord. Daarvoor was het die paar keer dat het me opviel niet storend genoeg.

Het toetsenbord is erg goed voor z'n afmetingen. Dat betekent natuurlijk niet dat het net zo fijn werkt als het toetsenbord van de T61 (15,4") die je achter op de foto ziet, maar er valt goed op te typen.

De snelheid van de processor valt me in positieve zin op. Eigenlijk werkt alles vlotjes (zie ook de opstarttijden van de diverse OS-en waarover op internet gerept wordt). Gek genoeg geven alleen flash en andere webvideo's soms problemen, soms niet. Het hangt waarschijnlijk erg van de kwaliteit van de embedded player af die gebruikt wordt. De videochipset van de Aspire One zal het probleem niet zijn, die stuurt overigens ook prima mijn 24" monitor aan op 1920x1200 in 32-bit kleur.

Wat uiteindelijk het minst prettig werkt naar mijn mening is de trackpad. Het feit dat de knoppen aan de zijkant links en rechts zitten is niet zo'n probleem, het positioneren op zo'n klein oppervlak levert mij problemen op. Vandaar dat ik eigenlijk altijd mijn Logitech Nano VX erbij gebruik (die ik overigens 99% van de tijd gebruik dat ik een PC gebruik, of het nou een desktop of notebook is). Ik denk alleen niet dat andere netbooks het hierbij veel beter zullen doen.

Kortom, gezien de geringe prijs (350 euro) vind ik de kwaliteit van de onderdelen zeer goed en het geheel zit ook solide en netjes in elkaar. Nergens vreemde krommingen, speling of iets anders dat op slechte bouwkwaliteit wijst.

Hopenlijk heb je hier iets aan, suc6 met je keuze.
Dat is precies wat ik graag wilde weten, dankjewel!
Ik denk dat het haperen van streaming video vooral te maken heeft met de powersave modus van de draadloze netwerkkaart. Als je deze modus uitschakelt verloopt het surfen heel wat vlotter.
compile je ook wel eens een programma op deze netbook? Daar ben ik namelijk benieuwd naar. Ik programmeer veel voor me studie, en wil weten of het de compile-tijd van een java of c programma goed verloopt...