Specificaties GF GTX 770 (1,137GHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GV-N770OC-2GD Review

pummetje 20 november 2013, 1.622 views

Gigabyte GV-N770OC-2GD

Pluspunten

• erg stil en is erg koel
  • de prestaties zijn erg goed

Minpunten

• eigenlijk gewoon een GTX 680 met een nieuwe sticker
  • geen backplate achterop de videokaart

Drivers en compatibiliteit Score: 4

De GTX 770 Windforce van GIGABYTE is het Nieuwe high end videokaart gebaseerd op de GK104 GPU die ook te vinden is bij de GTX 680 dit is een rebrand van de GTX 680 videokaart.
Er is dan ook niet veel veranderd vergeleken de GTX 680 het is dan ook een hoog overklokte 680.
Alleen het geheugen is omhoog geklokt naar 7GHZ met een geheugen busbreedte van 256 bit
De kaart is dan ook een klein stukje sneller dan de GTX 680.
Ben je echt ge´nteresseerd in een nieuwe chip dan moet je eerder naar de GTX 780 kijken of de 290X van AMD.

De videokaart presteert erg goed in games en is zelfs overkill als je met een 1080p beeldscherm speelt.
deze videokaart trekt wel elk spel op ultra settings met een erg goede framerate.
Ook de nieuwe battlefield 4 speelt erg goed met deze videokaart.

Ook heb je bij deze kaart de mogelijkheid om je gameplay op te nemen met NVIDIA shadowplay.
Omdat de videokaart een video encoder op de kaart heeft zitten kun je met minder dan 5% performance verlies je games opnemen.

De windforce koeler houd de videokaart goed koud en is heel stil.
Ik kon hem tot 60-70% fanspeed niet horen, in games is de kaart doodstil en blijft de GPU rond de 60-65░c tijdens het gamen.

SPECEFICATIES:

1x DVI-I 1x DVI-D 1x DisplayPort 1x HDMI
DirectX 11.1
OpenGL 4.3
Grootte L=292mm W=129mm H=43mm
Voeding 600W (met een 6-pin en 8-pin connector)

DE FEATURES

Kepler architectuur :
De kaart beschikt over de nieuwere Nvidia kepler architectuur op 28nm.
De kaart is daarom erg zuinig en heeft betere performance vergeleken de oudere fermi architectuur.

Nvidia GPU Boost 2.0 :
De videokaart is veranderd als je wil overklokken zo kan je nu ook de temperatuur bepalen zodat de videokaart de gpu terug klokt als hij over de temperatuur gaat die je hebt gekozen.
Zo kan je ook de temperatuur hoger zetten zodat de kaart tijdens games zichzelf overklokt.
Totdat hij de temperatuur bereikt heeft die je hebt gekozen.

Geforce Experience:
Bij deze videokaart is geforce experience te gebruiken om makkelijk je games te optimaliseren
En makkelijk je drivers kan updaten

Nvidia PhysX : die ervoor zorgt dat ondersteunende games meer effecten hebben zoals
realistischere explosies, realistischere rook, watereffecten enzovoort.

Nvidia Adaptive V-sync : die ervoor zorgt dat je hetzelfde effect krijgt als de normale v-sync zonder de input lag die je van de normale v-sync krijgt.

OC GURU II : een overklok programma van gigabyte om je videokaart te overklokken.
Al vind ik MSI afterburner nog steeds overzichtelijker als je je videokaart gaat overklokken.
Maar die is ook gewoon te gebruiken bij deze videokaart.

DE KOELER

De windforce koeler is erg stil met de 3 fans en grote koelblok.
De kaart zou zo`n 30 dB aan geluid produceren alleen heb ik geen apparatuur maar ik kan de kaart niet horen tijdens het gamen.
De koeler bestaat uit een groot aluminium koelblok met 5 koperen heatpipes.
De temperaturen zijn erg goed we zagen de volgende temperaturen tijdens het stresstesten in furmark:
IDLE: 35░c Load : 71░c

DE PRESTATIES

De videokaart is erg snel en is meer dan voldoende in de nieuwste games op hoge settings.
Ook kan je met deze videokaart op meerdere schermen in surround gamen.
Wat er erg leuk uitziet bij bijvoorbeeld race games.

3DMark 11 : Performance 9965P Extreme : X3842
3DMark Vantage : Performance P28988 Extreme : X21877
3DMark nieuwste : Firestrike 6790 Cloud Gate 15569 Ice Storm 137860
Heaven benchmark extreme preset : 49.5 fps score: 1247 min fps :8.1 max fps : 123.6
Valley benchmark Ultra hd preset 1080p : 48.2fps score : 2015 min fps : 24.4 max fps : 94.2
DIRT 3
Een erg leuk race spel waarbij je met deze videokaart alles op de hoogste settings kan spelen met een hoge framerate.

1080P 8X MSAA High: Gemiddelde FPS: 140 Minimale FPS: 90
1080P 8X MSAA ultra: Gemiddelde FPS: 126 Minimale FPS: 96
1080P 16X CSAA ultra: Gemiddelde FPS: 125 Minimale FPS 99

TOMB RAIDER
De nieuwe tomb raider is een erg leuk spel met een goed verhaal.
De bedoeling is dat je Lara Croft helpt survivallen op het eiland waar ze is gestrandt.
Ook deze game is te spelen op de hoogste setting met een hoge framerate.
Al is de ultra preset toch het fijnst om te spelen omdat die constant hoge framerates heeft boven de 60fps.

1080P

Normale kwaliteit : Minimale FPS : 159 Gemiddelde FPS : 207 Maximale FPS : 244
Hoge kwaliteit : Minimale FPS : 118 Gemiddelde FPS : 149 Maximale FPS : 180
Ultra Kwaliteit : Minimale FPS : 85 Gemiddelde FPS : 102 Maximale FPS : 122
Ultieme kwaliteit : Minimale FPS : 48.5 Gemiddelde FPS : 65 Maximale FPS : 84

GRID 2
Het nieuwe racespel van codemasters het spel heeft goede grapics en is leuk om te spelen.
Ook is met deze videokaart mogelijk om alles te spelen op de hoogste settings op 1080p.
Met de hoogste settings heb je altijd een freamerate boven de 60fps.

1080P
4x MSAA High : minimale FPS : 121 Gemiddelde FPS : 162 Maximale FPS : 231
4x MSAA ultra : Minimale FPS : 77 Gemiddelde FPS : 99 Maximale FPS : 127
8x MSAA High : Minimale FPS : 104 Gemiddelde FPS : 140 Maximale FPS : 198
8x MSAA Ultra : Minimale FPS : 72 Gemiddelde FPS : 91 Maximale FPS : 113

CONCLUSIE

Een erg goede videokaart die eigenlijk een beetje overdreven snel is voor 1x 1080p monitor.
Of je moet een 120Hz monitor hebben dan is alles super vloeiend constant met een videokaart als deze.
Maar deze videokaart is eigenlijk voor degene die een hoger resolutie scherm hebben zoals 2560x1600 en willen gamen met een goede framerate.

Heb jij ook een Gigabyte GV-N770OC-2GD?

Bij minpunten zeg je "geen backplate achterop de videokaart"
Waarom is dat dan een minpunt? Want ik zie het nergens in je tekst terug.

En kun je ook eens het energieverbruik van het ding testen? Dat lijkt mij eigenlijk wel interessant in de vergelijking met de andere kaarten.
omdat een backplate mooier is
en ook omdat sommige andere videokaarten uit die prijsklasse wel een backplate hebben

helaas kan ik het stroomverbruik niet meten omdat ik niet zo`n apparaatje heb om dat te kunnen meten helaas
Dus het gaat wat dat betreft puur om het uiterlijk van de kaart (dat is echt een van de laatste dingen waar ik op let bij een videokaart eigenlijk als ik 'm zelf zou kopen).
dat snap ik maar voor degene die echt kijken naar het uiterlijk van een videokaart
(zoals ik en vele casemodders) kan het een minpunt zijn omdat sommigen graag alle componenten willen matchen met de kleuren en uiterlijk
de videokaart is ook erg duur en sommige fabrikanten bieden wel een backplate met de high end videokaarten.

[Reactie gewijzigd door pummetje op 20 november 2013 15:47]

Voor het aantal reviews dat jij recent plaats moet ik het nu toch echt een keer vragen ... Wanneer ga jij een betere opmaak aanhouden? Inhoud is best prima en ik lees ze graag. Maar door het gebrek aan elke vorm van opmaak zie ik door de bomen het bos niet meer waar je wel of geen nadruk op wilt leggen.

cheers!
Bedankt voor de reactie zo kan ik mijn reviews verbeteren
ik heb deze review aangepast met dikgedrukte letters
is het nu een beetje overzichtelijker

als je misschien iets weet om mijn reviews te verbeteren hoor ik het graag

Groetjes
Maak bv gebruik van de 'lijst maken' functie. Dit is handig omdat
  • het overzichtelijk is
  • makkelijk is
  • en nog nuttig ook
;)
Vraagje. Ik wil graag mijn pc waterpoelen, en er is een waterblock op de markt van XS-PC. Maar deze is alleen geschikt voor een 'reference-design' van Nvidia. Is dit er een?

Zo ja, dan zouden 2 van deze beesten in SLI met waterkoeling best awesome eruitzien.

Groeten,

Maurits
zo te zien zijn er alleen waterblokken beschikbaar voor referentie kaarten
deze kart van gigabyte heeft geen referentie design dus zal het waarschijnlijk niet gaan passen

het enige wat je kan doen als je wil waterkoelen is een referentiekaart kopen
met een waterblok van een gtx 680 of gtx 770
omdat het dezelfde kaarten zijn

als je wat meer vragen hebt over waterkoeling kan je mij een dm sturen
mvg