Lenovo Yoga 2 Pro (13-00164) Review

mstevy78 19 november 2013, laatste update op 17 november 2015, 20.220 views

Lenovo Yoga 2 Pro (13-00164)

Pluspunten

• 360 graden omklapbaar scherm
  • QuadHD
  • Verlicht toetsenbord
  • Snelheid
  • Stilte
  • muis-pad

Minpunten

• Geen Wifi 802.11ac
  • Geen optische drive
  • Geen digitale Stylus

Het waarom
Mijn oude laptop van Asus F8Sa is aan vervanging toe. Ik was opzoek naar een laptop ik ook kan gebruiken als tablet. Deze markt is nog vrij jong en bedrijven zijn hier nog echt zoekende in om een mooie oplossing te zoeken. Elke hybride die uitkwam leek wel wat negatiefs te hebben. Voor Paint Shop pro wou ik toch een krachtige laptop hebben maar daarbij de handigheid om als tablet de foto's te bewerken. Mijn twijfel was tussen de Lenovo yoga 2 pro en de Sony Vaio Fit 13A Multi-Flip.

De keuze
De keuze tussen de Lenovo yoga 2 pro of de Sony Vaio Fit 13A Multi-Flip was nog wel lastig. De Lenovo had als nadeel dat je in tablet het toetsenbord op schoot had en de Sony het scharnier lijkt mij niet een mooi oplossing. De specificaties van beide was door de rest wel redelijk het zelfde. Doordat de Lenovo in verschillende standen kon worden neer gezet en omdat de resolutie (3200x1800) goed te gebruiken is met Paint Shop Pro is mij uiteindelijke keuze naar de Lenovo yoga 2 pro gegaan.

Specificaties
1x USB 3.0
micro-HDMI
Bluetooth v4.0

Uitpakken
De yoga 2 pro wordt geleverd in een goed beschermde doos met twee simpele boekjes een netstroom adapter. Naar mijn idee ontbreekt toch wel een stylus. De yoga 2 pro is erg dun en licht wat echt een genot is. Toch voelt de yoga 2 pro wel deugdelijk aan.

Het gebruik
Zelf had ik geen ervaring met WIndows 8.1 dus dat was flink wennen. Ik wil windows 8 nog niet beoordelen maar na een paar uur werken voelt het toch al wat vertrouwder aan en kan je toch al je instellingen enz. vinden en gebruiken. Het wisselen van de verschillen standen van de yoga is toch wel raar...het lijkt net alsof je de laptop de nek omdraait :) Je kan het scherm dan ook 360 graden draaien
De vier standen zijn:
Laptop-mode voor als veel typ werk vereist is.
Tent-mode voor het opschoot neerzetten van de yoga. Is makkelijk voor bankhagen met de yoga.
Stand-mode is makkelijk voor het kijken van video op je laptop.
En de tablet stand voor het gebruik van jawel de tablet.
In de verschillende standen schakelde de laptop makkelijk over van scherm rotatie. Alle standen zijn ook echt nuttig te gebruiken en de yoga staat in alle standen ook echt stevig. Het toetsenbord wordt in de tablet stand uitgeschakeld.

Accu
Het accu verbruik is door de 4e generatie van intel echt ongelooflijk. Met een beetje surfen en rommelen op de laptop is de 6-9 uur makkelijk te halen. Yoga heeft er een energie programma voor om makkelijk te wisselen tussen verschillende energie beheren. Dit verkort of verlengt de duur van de accu. Het is voor het eerst dat je een laptop echt mobiel kan gebruiken. Dus echt zonder snoeren hangend op de bank hoe je ook maar wil.

Stylus
Zoals hier boven beschreven wordt er geen stylus geleverd. Maar deze zijn vrij goedkoop te krijgen. Ik heb de digitale stylus van HP geprobeerd maar deze kreeg ik niet aan de praat. Ik ga er ook niet van uit dat een digitale stylus ook niet op de yoga 2 pro gaat werken. Al weet ik dat niet zeker en ben nog onderzoekend.

Beeldscherm
Het scherm van de yoga 2 pro is een QuadHD 3200x1800 scherm...en ja is ongelooflijk scherp! De touch werkt nauwkeurig genoeg en laat niet veel vieze vinger strepen op het beeldscherm. Een groot nadeel vind ik dat (tot nu toe alleen) de menu's in Paint Shop pro x6 erg klein wordt weergegeven. Dit is met de vinger nauwelijks meer te bedienen. Ik heb nog niks gevonden wat dit probleem kan verhelpen. Google Chrome had dit probleem ook maar dat kan je in chrome makkelijk veranderen om chrome te openen in het bureaublad. Deze instelling bied Paint Shop Pro niet.

Toetsenbord en muis
De kwaliteit van het toetsenbord voelt goed aan en kan worden verlicht dit is zeer aangenaam als de omgeving wat donkerder is. Het staat trouwens ook gewoon stoer. Wat ik persoonlijk handig vind is dat de functie knoppen standaard niet F1, F2..enz maar gebruiks knoppen zijn voor geluid, afsluiten en beeldhelderheid. Ik vind dit makkelijk omdat ik deze knoppen vaker gebruik dan de functie knoppen. Deze zijn wel gewoon te bedienen als je de Fn ingedrukt houdt.
De muis werkt ook erg natuurlijk en precies. Onder het typen heb je geen last dat je perongeluk de muis aanklikt zodat je ergens anders typt dan je wil. Dit was erg vervelend bij de Asus. De muis reageert ook op meerdere vingers. Als je met twee vingers naar boven of beneden gaat scroll je door bijvoorbeeld een website heen. Werk heerlijk!

Algemeen
De snelheid van de laptop is erg goed. Dat kun je ook verwachten van een i7 processor in combinatie met een SSD harde schrijf. Het hele systeem werk soepel en zonder haperingen. De yoga is niet uitgerust met een CD/DVD speler/brander. Voor mij is dit geen probleem omdat het een lange tijd geleden is dat ik de speler heb gebruikt.
Voor de rest bied Lenovo ook spraak en motion controle hier heb ik nog geen gebruik van gemaakt. Dit soort functies zijn in mijn ogen meer een verkoop gimmick. Het geluid van de yoga is erg goed dit had ik niet verwacht van zo een platte laptop. Het is dan ook geen straf om hier een film op te kijken. Voor de rest maakt de yoga geen geluid. Ik heb nog niet de ventilator gehoord en heb ook niet veel last van warmte als ik de yoga op schoot heb. De ventilatierooster zitten wat mij betreft op een ideale plek. Deze bevinden zich tussen het toetsenbord en het beeldscherm. Hierdoor zijn de ventilatie gaten bijna altijd open.

update 5-3-2014
De wifi kaart die Lenovo levert is van slechte kwaliteit. Niet alleen is de kaart verouderd maar valt de verbinden ook zomaar weg. Aangezien deze kaarten niet duur zijn heb ik de Intel® Dual Band Wireless-AC 7260 kaart besteld en geplaatst. Is een 5 minuten werkje trouwens. Alleen het bestellen is nogal een precies werk. Het slot voor deze wifi-kaart is een M.2 slot. Dus bestel de 7260NGW.

Heb jij ook een Lenovo Yoga 2 Pro (13-00164)?

alsik het goed zie, zit het toetsenbord aan de buiten kant als het apparaat in Tablet-stand staat.
druk je dan de toetsen niet per ongeluk in als je hem vasthoud?
of wordt het toetsenbord dan uitgeschakeld? zo ja, op welk punt wordt dit gedaan, ook al in tent-modus?
Alleen in de laptop stand kan je het toetsenbord gebruiken. Bij alle andere standen wordt het toetsenbord uitgeschakeld. Ik denk dat het kantel punt net iets voorbij 180 graden ligt. Waarbij dicht geklapt dan 0 graden is.

[Reactie gewijzigd door mstevy78 op 21 november 2013 12:45]

okee bedankt, dat is handige informatie.
Prima review! Heb je wat meer informatie over de aanschaf? Ik zoek de I5 versie van deze laptop maar ik kan vrijwel geen prijzen vinden voor zowel de I7 als de I5 versie. Waar heb je deze laptop gekocht? Was je bekend met de (web)shop? En hoe was de verzending gegaan?
Sorry als ik voor m'n beurt spreek, maar volgens mij kun je dit apparaatje ook gewoon in de lenovo shop kopen. Ik heb al veel gelezen van mensen met goede ervaringen met lenovo's eigen webshop:

¤ 1208,99 voor het i5 model:
Geen probleem!
En inderdaad kan via de Lenovo shop. zelf heb ik heb via www.laptopshop.nl
De voorraad daar is zeer beperkt , ik krijg het idee dat ze er één op voorraad hebben en als ze die verkopen bestellen ze er weer één. Maar dat weet ik niet zeker.
Via de Laptopshop was die gewoon de volgende dag in huis _/-\o_
Toen ik hem had besteld was die ook gelijk niet meer leverbaar.
Ik heb geprobeerd om bij de lenovo shop de I5 versie te bestellen. Ik ben alleen nergens een kleurenkeuze tegengekomen (oranje is niet mijn ding ;) ) Ik heb gebeld naar de support zij zouden hier naar kijken. De medewerker gaf mij als optie om de laptop te bestellen en als het de verkeerde kleur was om deze dan terug te sturen. Of om te wachten op bericht van de helpdesk over wanneer het probleem verholpen was.
Ik denk dat ik nog maar even wacht.

Ik krijg sowieso het idee dat lenovo producten niet echt populair zijn onder (particulieren) laptop kopers. Of ligt dit aan mij?
Ze hebben naar je geluisterd! De 'kleurkeuze' (keuze uit 1 ;); grijs) is inmiddels duidelijk toegevoegd. Maar de i5 is nog steeds verdwenen.
Helaas staat alleen de i7 versie in het grijs online. Ik heb uiteindelijk de i5 versie via coolblue gekocht. En het is een geweldig apparaat! Misschien dat ik over een aantal weken ook een review online zet.
Bij ons niet nee, maar in de aziatische landen is het ook bij particulieren populair.

Hier is Lenovo enorm populair in de industrie. Ik zit op een Thinkpad van Lenovo achter 2 lenovo schermen dusja :-).
In europa zijn ze nog niet zo groot. De meeste mensen kennen het merk niet. Maar wereld wijd staan ze als ik het goed heb begrepen nummer 4.
Ik weet niet precies op welke schaal zij nummer zouden zijn, maar als "PC bouwer" zijn ze eerste:
"According to the latest industry figures reported today by IDC and Gartner, Lenovo has become the number 1 PC supplier in the world."
Ik zag de i5 met 256GB daar vorige week ook staan (met kortingscode), maar wat denk je? Nu hebben ze alleen nog maar de i7 met 512GB voor 1599,- Nogal een verschil qua prijs... :|
Ik zie het ja, erg raar. Vorige week toen ik de link plaatste was hij gewoon als i5 te bestellen met die 90 euro korting.
Mooie review inderdaad.

Overweeg zelf ook om deze hybrid aan te schaffen, maar dan ook de i5 versie inderdaad.
Ik wil hem alleen zelf in mijn handen hebben eigenlijk en wat ervaring er mee opdoen voordat ik een degelijk bedrag uit geef.

Iemand enig idee of deze hybrid ergens in de winkel is te vinden ?
Heb 'm vorige ook bij de Saturn zien liggen, maar volgens mij was 't nog de Yoga 1.
Mooie review, maar ik kan het maar niet met je verhaal over de accu eens zijn.
Laptops die op zijn minst 8 uur op een accu werken zijn er op zijn minst al vanaf 2009, ik vind het juist teleurstellend dat na een 4 a 5 jaar ze dat niet nog hoger hebben weten te krijgen met daarbij redelijke prestaties. (switchable dedicated graphics bijvoorbeeld).
Voor mij persoonlijk had ik nog niet meegemaakt. Zeker niet bij een laptop zo dun.
Ik lees in je voorwoord dat je o.a. twijfelde vanwege het toetsenbord wat open en bloot zou liggen in een van de omgeklapte standen. Ik lees in de verdere review geen echte terugkoppeling op dat punt. Zou je hier iets meer over kunnen vertellen? met name over achter stof blijven haken, vuil, beschadiging etc?

Dit is namelijk een van de punten waarop ik twijfel tussen een Yoga Pro 2 en een Dell XPS met omklapbaar scherm.

Zou je hier iets meer over kunnen vertellen?
Tot nu toe heb ik geen last van het toetsenbord gehad. Dik komt ook dat het verdiept zit in de behuizing. Dus beschadigen kan het bijna niet bij een vlak ondergrond. Stof en vuil heb ik ook nog geen last van gehad. Het is geen nadeel. En is een erg fijn toetsenbord! De reden dat ik niet voor de Dell heb gekozen is dat er geen SD-kaart in kan. En een lagere resolutie.
Suc6 met je keuze!
Bedankt voor je reactie! Fijn dat het vooralsnog lijkt alsof het toetsenbord op dat punt geen problemen zal vormen. De enige hobbel die ik nog zal moeten nemen is de magere batterijduur van 6 uur tegenover een ultrabook + losse tablet combi. Maar dat gaat goedkomen!
Mooie review!
Ik wil hem ook halen maar het niet ondersteunen van een stylus digitizer weerhoud me nog. Ik gebruik de stylus op mijn Note 3 veel vuldig en ga dat zeker missen zeker in combinatie met dat hoge resolutie touchscreen.
Om menu's groter te maken op Windows 8.1: Rechterklik op het bureaublad > Screen Resolution > Make text and other items larger or smaller > Menus. You're welcome :)
Natuurlijk had ik dat ook geprobeerd! Alleen reageerde Paint Shop daar niet op. Na het verwijderen van het stuurprogramma van de grasfichekaart en het installeren van de nieuwste stuurprogramma werkte het wel naar behoren! Maar thx voor de reactie!
Ik vroeg me af of degenen met goede ervaringen nog steeds de vooraf geinstalleerde virusscanner erop hebben laten staan of deze hebben verwijderd.
Ik heb nu inmiddels twee keer een nieuw exemplaar gekregen omdat de laptop totaal niet meer wil opstarten. Bij beide exemplaren hebben ze bij de eerste reparatieronde het moederbord vervangen (is toch absurd bij een nieuwe computer).
Zaterdag jl. ontving ik het tweede gerepareerde exemplaar retour. Na 1 keer opstarten en afsluiten wil ie weer niet opstarten. Wat een drama. Vandaag maar weer teruggestuurd. Wat een drama. Wou dat ik deze computer nooit gekocht had!
Ik gebruik zelf Windows Defender deze wordt standaard met Windows geleverd, deze aangevuld met Anti Maleware van Malewarebytes.
Ik heb ook andere anti virus programma's gebruikt maar daar gaat Windows 8.1 (of Lenovo) erg raar mee om en kreeg ook een zwart beeld. Na het loskoppelen van de accu kreeg ik hem toch aan de praat. Dus misschien dat je problemen meer software matig is.
Succes ermee!
Wat ik nog een beetje mis in deze review is een wat uitgebreidere omschrijving van de ervaring als Tablet (dus dichtgeklapt). In begrijp dat sommige menu's er niet voor gemaakt zijn, maar hoe bevalt het verder? Werkt het fijn als tablet, is het een vervaning daarvan? Of is het toch meer een leuke gimmick?
Nee zeker geen gimmic! Ik gebruik het vaak op de bank en is voor surfen ect. echt handig. Om in de hand te houden krijg je wel snel kramp. Dan is 1.3 kg toch wel zwaar en te groot. In de tent stand is het op schoot ook goed. te doen. De touch werkt vrij nauwkeurig. Vergelijkbaar met een mobiel. En met een non digitale stylus werkt het nog beter.
Als je de mogelijkheid hebt, kan je 'm bestellen in de USA voor een lager prijs, het verschil is behoorlijk vind ik :

878 euro voor het model met :
i7
8Gb RAM
256 Gb SSD HD

dus het behoorlijke topmodel, ik denk in NL iets duurder, zou eigenlijk niet weten hoe duur....

ik zie er 1 staan voor :
1600 euro...zelfde uitvoering...behoorlijk verschil dus

[Reactie gewijzigd door SamFox op 7 december 2013 16:00]

Dit lijkt aantrekkelijk maar er komen nog behoorlijk wat kosten bij.
Zoals douane enz. de prijs is dan bijna gelijk dan als je de laptop direct in Nederland besteld.
Daarbij komt nog bij dat er een andere stroom vloeit in Amerika (110v 60hz).
De wifi is daar ook anders...dus een hoop risico voor een hoop geld.
Advies: Koop gewoon in Nederland!
Gemakshalve vergeet je dat ze niet naar NL exporteren, je vergeet de BTW en je vergeet de verzendkosten. Daar komt ook bij dat je in de US maar 1 jaar garantie hebt en als je via NL koopt je 2 jaar garantie hebt. Ik heb de vergelijking ook gemaakt en als je hem in de US laat leveren bij een tussenpersoon zijn de verzendkosten bijna ¤ 200,00 en dan nog de risico's. Nee, ik wacht tot de i7 in NL in de aanbieding is.