Specificaties 3,5" scherm met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Apple iPod Touch V2 8GB Zwart Review

logt001 26 oktober 2008, laatste update op 26 oktober 2008, 4.957 views

Apple iPod Touch V2 8GB Zwart

Pluspunten

• 3,5 inch breedbeeld multi-touchscreen
  • design/formaat
  • batterijduur
  • wifi
  • bedienigsgemak

Minpunten

• snel vette vingers
  • weinig accessoires

Geluidskwaliteit Score: 4
Waarom aangeschaft:
Allereerst de reden waarom ik een ipod touch heb aangeschaft. Toevallig zag ik in het Dixons krantje een 8GB ipod touch voor §179,-, dit vond ik een redelijke prijs om voor een "design multimedia" apparaat uit te geven. Na een aantal reviews en op youtube wat live filmpjes bekeken te hebben en met de vriendin besproken ;) , maar de knoop doorgehakt. Dus ik zaterdag naar de Dixons toe bij ons in het dorp, en wat bleek, niet op voorraad :'( . Na even doorgevraagd te hebben bleek het een "oude" MA623 te zijn en deze zou waarschijnlijk donderdag binnen komen. Naar huis gegaan en de verschillen tussen de MA623ZD/A en de nieuwe MB528NF/A nog eens even goed bekeken en toen besloten om de nieuwe maar aan te schaffen, maar nu via apple (want levering 24 uur!). De oude kan overigens ook geupgrade worden tegen een klein prijsje (dacht §8,-).

Wat ga ik/we er mee doen:
Uiteraard muziek luisteren en internetten. Het is ideaal om even wat te surfen (bv in bed) en niet een onhandige laptop op je schoot of borst te hebben liggen. Verder zal ik er "nieuwe" foto's opzetten, om deze aan familie/vrienden te kunnen laten zien. Verder zal mijn vriendin er spelletjes op gaan spelen en zal mij dochter er afentoe een filmpje op kijken.

Overeenkomsten oud en nieuw:
Opslagmedium : flashgeheugen
Opslagcapaciteit : 8192 MB
PC-aansluiting : USB 2.0
Bestandsformaten : MP3, AAC, WAV, AIFF, JPEG-, BMP-, GIF-, TIFF-, PSD, PNG, H.264, MPEG-4
LCD-scherm : 480 x 320 pixels

Afmetingen : 115x62x8,5 mm 110x62x8 mm
Softwareversie : 1.x 2.x
interne luidspreker : nee ja

Verpakking en accessoires:
Ik kreeg de ipod touch thuis gestuurd in een heel klein doosje, zie foto. Daarin zat geen zwarte doos (zoals in de reviews), maar een doorzichtig plastic doosje, waar de ipod touch, een USB kabel, een koptelefoon, een zwart poetsdoekje, een plastic converter en wat garantie papiertjes in zaten. De touch was met een sticker vast geplakt aan het plastic doosje, daarom lijkt het alsof er 2 ipods op de foto staan. De USB kabel is zowel voor opladen van de batterij, als voor het uploaden van bestanden via iTunes.

Eerste indruk:
Het is een ongeloofelijk dun apparaat (8 mm), maar omdat de touch een bolle zilveren achterkant heeft en dus naar de zijkanten toe nog dunner wordt, voelt deze dunner aan dan 8 mm (eerder 5 mm, zie foto). Verder voelt de touch zeer stevig aan, ik was absoluut niet bang dat deze kon breken ofzo. Aan de bovenkant zit een aan- en uit-knopje, aan de linkerkant zitten twee knopjes voor het geluid harder en zachter te zetten (dit is nieuw op de MB528). Dan zit er nog 1 knop onder het scherm, hier kun je de touch ook mee aanzetten en je komt hiermee altijd weer in het hoofdmenu. Aan de onderkant zit de USB- en de hoofdtelefoon aansluiting.
Uiteraard meteen de touch aangezet om er mee te spelen. Alleen dit ging niet door, de touch dient eerst met iTunes connectie gemaakt te hebben en dan pas "start" de touch door. De batterij was overigens out-of-the-box vol. Dus iTunes 8.0 gedownload van Apple en deze geinstalleerd op de laptop. Daarna de touch eraan, en nadat deze "gezien" was, kwam het scherm met de bekende icoontjes te voorschijn.

Multi-Touch screen:
Zeer duidelijk helder (verstelbaar) touch scherm, met daarop deze icoontjes:
  • Safari, Agenda, Mail, Contacten
  • YouTube, Aandelen, Kaarten, Weer
  • Klok, Calculator, Notities, Instellingen
  • App Store
Verder staan onderaan nog deze incoontjes:
  • Muziek, Video's, Foto's, iTunes
Ik denk dat het duidelijk is, waar deze voor dienen.

Geluid en Foto's:
Ik heb nog nooit met iTunes gewerkt, maar het programma voelt goed aan (alleen wat traag). Je geeft een map aan waar je de muziek hebt staan en iTunes leest de muziek in en je kunt op een eenvoudige manier de albumart of andere informatie aanpassen/toevoegen. Hetzelfde geldt voor de foto's. Daarna synchroniseer je de gegevens en kun je aan de gang met de touch. Het voordeel van de nieuwe touch is dat deze een ingebouwde luidspreker heeft, dus een liedje kun je afspelen, zonder de hoofdetelefoon te gebruiken. Het geluid is dan redelijk, met hoofdtelefoon is het geluid gewoon goed. Het browsen door de muziek of de foto's werkt perfect. Het bladeren door de bestanden doe je door je vinger over het scherm te wrijven en zoomen in een foto, door je vingers op het scherm te zetten en deze uit elkaar te bewegen. Door twee keer te tikken zoom je weer maximaal uit of zoom je maximaal in.

Wireless:
Ik heb op GoT gelezen dat touch gebruikers problemen hadden met de WPA/WPA2 PSK voor wireless toegang tot je netwerk. Met open toegang of WEP ging het wel goed, maar bij mij werkte WPA, na de juiste key ingevuld te hebben, meteen als een speer. Ik heb mijn access-point op zolder staan en onder in de woonkamer heb ik goede ontvangst. De Safari webbrowser werkt ook zeer intuÔtief en gebruikersvriendelijk. Als je Safari start dan komt een virtueel qwerty toetsenbord te voorschijn en vul je de gewenste url in. Je krijgt dan de hele webpage te zien en kunt, door twee keer op het scherm te tappen, inzoomen op het stuk dat je wilt lezen (zie foto). Dit inzoomen gaat automatisch. Als je de ipod kantelt, kun je het scherm automatisch in breedbeeld lezen. Filmpjes via YouTube laden snel en worden automatisch in breedbeeld weergegeven. Dit alles werkt zeer goed en is duidelijk.

Conclusie:
Ik ben er zeer tevreden over en heb geen spijt van mijn aankoop. Mijn vriendin vind het ook een leuk ding en gaat er zeker mee spelen. Mijn dochter (3 jaar) zat ook al meteen langs me en wilde ook muziek luisteren en door de foto's bladeren met haar vingertjes :D
Ik denk wel dat ik via ebay nog een 220V oplader aanschaf (paar euro) en een armband/beschermhoes voor hardlopen. In de nieuwe touch zit namelijk ook een bluetooth module die alleen kan communiceren met bepaalde Nike hardloop schoenen, zodat je de snelheid, afstand en tijd kan bijhouden.

Update 26 okt 08

App Store:
Ik heb de App Store niet besproken, omdat ik er nog geen ervaring mee had. Inmiddels wat meer met de touch gespeeld }> . Onder de App Store knop kun je 5 catogoriŽn kiezen, namelijk 'Aanbevolen', 'Genres', 'Top 25', 'Zoek' en 'Updates'.
Bij 'Aanbevolen' kun je dan nog kiezen tussen 'nieuw' en 'What's Hot' en bij 'Top 25' kun je dan weer kiezen tussen 'Top betaald' en 'Top gratis'.
Bij de 'Genres' is de keuze groot en ze zijn geselecteerd op:
  • Boek
  • Sport
  • Reizen
  • Diensten
  • Het weer
Ik heb nu eigenlijk alleen nog in het Games genre rondgebrowsd en een aantal gratis spelletjes geinstalleerd. Dit werkt uitstekend, je surft naar 'Games' (op dit moment 1537 stuks) en je klikt het gewenste spelletje aan. Achter het spelletje staat meteen wat de prijs is en of deze gratis is. Zodra je het spelletje aanklikt, krijg je een korte uitleg, soms in het nederlands en soms in het engels. Vervolgens klik je op de "gratis" knop, die dan verandert in "installeren". Bij een spelletje waar een prijsje aan hangt, verandert het "§3,99" knopje in een "Koop nu" knopje. Je moet altijd ťťnmalig je iTunes-wachtwoord invullen, voordat je applicatie geinstalleerd kan worden. Ik weet niet of ik dit al verteld had, maar nadat je iTunes geinstalleerd hebt, moet je een account aanmaken waar je gegevens in staan zoals je NAW en je credit kaart gegevens. Maar goed, nu weer verder.....
Als je op het "installeren" knopje hebt gedrukt, gaat het scherm naar het begin scherm en komt er een icoontje bij die doorzichtig is. Een status balkje in het nieuwe icoontje verschijnt dan en laat "laden" en vervolgens "installeren" zien, als het installeren klaar is, verandert het icoontje en kun je meteen de applicatie starten. Dit duurt gemiddeld maar een paar seconden. Al met al werkt de App Store in mijn ogen perfect...

Ingebouwde speaker:
Ik ben overigens absoluut geen audiofiel, en ben snel tevreden met beeld en geluid! De ingebouwde speaker zit achter de metalen behuizing weggewerkt. Deze klinkt in mijn ogen goed, bij het afspelen van audio, video en spelletjes. Hij kan niet hard, maar kraakt ook niet op de hardste stand. Het is uiteraard geen gettoblaster, maar ik denk dat de speaker ook niet is bedoeld voor het beluisteren van audio en video, maar meer voor geluidjes die horen bij het OS en bij spelletjes, voor audio en video heb je de hoofdtelefoon tot je beschiking. De filmpjes die je via Youtube afspeelt zijn in mijn ogen(oren) luid en duidelijk.

Accu:
Ik en mijn dochter hebben de laatste dagen veel met de touch gespeeld en ik heb eigenlijk pas s'avonds/s'nachts de touch, na een aantal accumeldingen (20% en 10%), aan de oplader gehangen. Het opladen via de USB gaat best snel, ik vermoed dat dit ongeveer 1,5 uur duurt. De helderheid heb ik op 1/4 staan en wireless staat ook altijd aan. We hebben per dag al met al zeker 4 uur muziek geluisterd, filmpjes afgespeeld, gebrowsd en spelletjes gedaan en altijd met het scherm en de wifi aan. Ik vind dit een goede accu performance, en denk dat de geclaimde 6 uur video door Apple, misschien zelfs wel gehaald kan worden als je wifi uitschakeld.

Aangevulde Conclusie:
Kleine opmerking over de Safari webbrowser! Deze stopt er af en toe spontaan mee en verdwijnt dan, zodat je in het standaard begin scherm komt. Als je dan Safari weer opent kom je overigens weer direct in de laatste webpagina terecht waar je voor de "crash" in zat. Tot nu toe is dit een paar keer voorgekomen en niet storend.
Mijn dochter zit overigens steeds te zeuren dat ze een spelletje wil doen en heeft er ook al uren achter "gezeten" ;) . Voor kinderen zijn er ook leuke applicaties te vinden, dus nog steeds zeer tevreden en ik hoop dat jullie iets aan deze update hebben.
Ik ga nu naar een verjaardag en neem de touch mee, eens kijken wat de familie er van vind...

Heb jij ook een Apple iPod Touch V2 8GB Zwart?

Mooie nette review, je leest er makkelijk door heen.

Ik mis alleen een paar dingen over de App. Store.
Hey,

Heb hem zelf ook maar ik ben totaal niet te spreken over de batterij. Dat ding is binnen no-time leeg??

Heb er zelf een ZAGG | invisibleSHIELD om heen.
Ik heb zelf ook de nieuwste versie maar bij gaat de accu toch wel goed mee, misschien niet precies zoveel als apple claimt maar het zit er niet ver naast. Verder ligt het er natuurlijk ook aan wat je er mee doet, muziek, film, veel wifi etc.
Hoi,

Je hebt niks staan over de ingebouwde speaker zie ik , Maar ligt het nou aan mijn touch of is de kwaliteit ultra-bagger ? Sorry hoor , maar ze konden t wel iets beter doen , me w810i had betere speaker ingebouwd.
Goede review!! Leest makkelijk weg.. Zelf ben ik van plan de 16gb versie vandaag te kopen, mits op voorraad..
''De oude kan overigens ook geupgrade worden tegen een klein prijsje (dacht §8,-).''

Neem aan dat je softwarematig bedoeld? Dat was de Januari update.

[Reactie gewijzigd door Hidde op 26 oktober 2008 15:16]

@ Hidde, dat bedoel ik inderdaad ja. Je kunt de software upgraden naar 2.x.
Goede review, ik zelf ben eigenaar van de 32GB versie.

Ik heb genoeg ruimte voor mijn muziekbiblio, die naar mijn mening goed uitgebreid is, en een 8tal films. Enige nadeel is het afkuisen van het scherm, maar dat is eigen aan het apparaat. Of aan onze vingers, 't is maar hoe je het ziet.