Thermaltake Challenger Ultimate Review

Thaerel 18 november 2013, laatste update op 19 november 2013, 1.132 views

Thermaltake Challenger Ultimate

Pluspunten

• Strak uiterlijk
  • Goede ergonomie (vanuit mijn ervaring)
  • Erg degelijk gebouwd
  • Vele (bruikbare) features op het toetsenbord
  • Luchtkoeling voor de die-hard gamer
  • Bekabeling kan losgekoppeld worden, wat de mobiliteit van het toetsenbord bevorderd

Minpunten

• Kabel dient via de goot aangesloten te worden, anders kan deze problemen veroorzaken bij enige kracht op de kabel.
  • Software is erg sloom en kan soms vastlopen. Overigens is deze niet erg uitgebreid.

Beste mede-tweakers,

Bij deze zal ik een poging wagen om een review te schrijven voor het toetsenbord dat ik al weer een jaartje in bezit heb. Deze heb ik destijds gekocht nadat mijn Logitech G15 kapot was en ik geen nieuwe meer kon krijgen via de garantie. Na enig speuren op internet ben ik dit toetsenbord tegengekomen en het uiterlijk sprak me al meteen aan. Die avond gelijk naar de Informatique geracet en dit toetsenbord gekocht.

LET OP: Dit is mijn eerste review hier op tweakers en ook zijn deze foto's de eerste die ik maak met een spiegel reflex camera (geleend van mijn vriendin). Jullie kunnen dus geen PRO foto's verwachten van me, hahah (Overigens sorry voor de overbelichting op sommige foto's).

- Aansluiting: USB
- OS: Windows 7/Vista/XP
- Aantal macro toetsen: 10
- Aantal multimedia toetsen: 6
- 2.0 USB port: 2
- Kabel lengte: 2 meter
- Afmetingen (LxBxH): 505x 195x 27mm

Koelingsfan

- Fan Snelheid: 6,000 RPM(▒15%)
- Max. airflow: 2.7CFM
- Gluidsniveau :21.7dB
- Voltage: DC 5.0V
- Levensduur: 50,000 HRS
- Afmetingen (LxWxH): 30x30x10mm

• Toetsenbord
  • Opbergtas (handig voor bijvoorbeeld landparty's)
  • Fluwelen zakje met daarin de aansluitkabel
  • Zakje met extra knop-covers en een pennetje om deze gemakkelijk te verwijderen
  • Doosje met driver-cd en manual
De extra covers voor bijvoorbeeld de WASD toetsen voelen erg dun en fragiel aan, maar wanneer je deze eenmaal op de toetsen zelf geklikt hebt is dit helemaal niet meer het geval.
Het tangetje dat bij de covers komt is overigens erg handig, omdat de covers erg dun zijn en met je vingers bijna niet te pakken zijn. Ook zitten er twee covers in het zakje, waarmee je de twee windows knoppen kunt afschermen.

Wat mij gelijk opviel is het uiterlijk van dit toetsenbord en dit is ook een van de redenen geweest dat ik voor dit toetsenbord ben gezwicht. Zoals op de foto's te zien heeft het toetsenbord strakke lijnen en past alles mooi bij elkaar. Vooral het hoekige aan dit toetsenbord vind ik erg mooi en alle aspecten zijn hier op afgesteld.

Wat ik erg goed vind aan dit toetsenbord is de vormgeving ervan. Het toestenboard is erg laag en loopt bijna in 1 lijn door van de plek waar je handpalmen rusten naar de plek waar de toetsen zich bevinden. Dit zorgt ervoor dat je je handen niet ver hoeft te buigen om gemakkelijk te kunnen gamen of lange teksten te schrijven. Ook de toetsen hebben ze in dit design meegenomen en deze zijn dan ook een stuk lager dan de gemiddelde toetsen. Ook dit is erg handig want je hoeft je vingers bij het indrukken van de toetsen ook niet ver te buigen.

Het toetsenbord leek mij in het begin erg fragiel, maar nadat ik deze in mijn handen heb gehad en er een tijdje mee gewerkt heb kan ik zeggen dat dit alles behalve dat is. Het toetsenbord heeft een goed gewicht en blijft erg stevig op mijn bureau staan. Ook bij het indrukken van de toetsen kun je voelen dat het toetsenbord degelijk gebouwd is.
De toetsen zelf zijn ondanks dat ze dun zijn erg solide. Het voelt bij het typen niet alsof je op een stukje plastic indrukt, maar je voelt echt dat je een weerstand hebt. Dit is voor mij een erg belangrijk punt, omdat gevoel van de bediening erg belangrijk voor me is bij het gamen.

Het toetsenbord word aangesloten door middel van 2 usb stekkers. De ene stekker is bedoeld voor het toetsenbord zelf en de andere aansluiting is bedoeld voor de extra aansluitingen en functies die zich op het toetsenbord bevinden. Hou er dus rekening mee dat dit toetsenbord een extra usb-slot zal vullen.
De kabel is erg stevig en ziet er goed uit doordat deze gesleeved is. Helaas brengt dit ook met zich mee dat de buigzaamheid van de kabel tegenvalt, wat door mijn eigen toedoen een probleem is geworden. Hiermee zal ik mijn uiteindelijke verhaal afsluiten.

Bediening

Het toetsenbord heeft qua knoppen verschillende features erop zitten, zoals 10 macro knoppen. Deze knoppen zijn per profiel in te stellen en hiermee kan dus geschakeld worden. Per profiel zou je dus macro's in kunnen stellen voor verschillende spellen. Uiteraard zijn er twee knoppen beschikbaar voor het switchen van profielen en het aanpassen van de helderheid van de verlichting die zich in het toetsenbord bevind.
Ook zitten er knoppen op, die je kunt gebruiken om de verschillende audioplayers te bedienen. Zo zitten er knoppen op voor bijvoorbeeld Volume + en Volume -, maar ook voor play, forward en rewind.

Verlichting

Dit toetsenbord heeft led verlichting, die de toetsen van zowel de zijkant als via de tekens in het midden van de toetsen verlicht. Het mooie aan dit toetsenbord, is dat je per profiel de kleur kan veranderen. Dit betreft niet zomaar 1 of 2 kleuren, maar je kunt met dit toetsenbord via sliders de kleuren in 256 manieren instellen (of je dit overigens zal lukken is nog maar de vraag, maar de keuze is hier reuze).
Wat ook erg mooi is (maar misschien storend voor anderen) is het logo van Thermaltake op de helling waar je je handpalm plaatst. Voor dit logo kun je ook verlichting aan-/uitzetten, maar deze is naar mijn mening erg fel. Overigens heb ik deze verlichting uitstaan, het stoort mij teveel tijdens het gamen.

Luchtkoeling

De feature ik overigens erg prettig vind, is het ventilatortje dat je in het toetsenbord kunt pluggen. Dit kan zowel aan de linker als rechterkant van het toetsenbord. Het ventilatortje is draaibaar en kun je dus op je WSAD hand richten, maar ook op je andere hand. Wanneer je bijvoorbeeld last hebt van zweethanden bij het gamen, kun je dat hiermee verminderen. In een paar andere reviews las ik dat mensen het niet zo spannend vonden, maar bij mij helpt het erg goed. De luchtstroom is niet denderend, maar toch goed genoeg om het zweten van mijn handpalm te voorkomen. Het ventilatortje kun je overigens loskoppelen en opbergen in de inkeping achterop het toetsenbord. Ook worden er twee dopjes meegeleverd om de aansluitingen af te sluiten wanneer deze niet gebruikt worden.

Extra aansluitingen

Erg handig zijn ook de audio/microfoon aansluitingen en de 2 USB-poorten achterop het toetsenbord. Wanneer je bijvoorbeeld apparaten heb met erg korte bedrading, kun je deze via het toetsenbord toch gemakkelijk aansluiten op je PC. Dit heb ik overigens zelf ook gedaan met mijn headset, waarvan het snoer niet al te lang is. Wanneer je dit niet interessant vind, kun je de extra USB aansluiting van het toetsenbord zelf eruit laten, wat weer een extra USB ingang scheelt in je IO schild.

Intern geheugen

In dit toetsenbord zit een intern geheugen ingebouwd van 64KB, die je kunt gebruiken om alle aangemaakte macro's en profielinstellingen op te slaan. Zo heb je alle instellingen bij de hand, wanneer je bijvoorbeeld gaat gamen op een andere PC. Overigens kunnen deze instellingen ook opgeslagen worden in een los bestandje, maar dat betekend dat je altijd een USB stick bij je zal moeten hebben.

De bijgeleverde software van Thermaltake kan mij niet echt imponeren. Het laden van de profielen gaat erg traag en wanneer je dus instellingen in je profielen wilt veranderen, zal je een seconden of 30 moeten wachten. Het programmatje heeft overigens ook erg last van vastlopers de laatste tijd, maar wanneer je de profielen eenmaal naar wens hebt ingesteld, blijft het toetsenbord deze gelukkig onthouden en hoef je er dus niet meer naar om te kijken.

Voor de functies en degelijkheid vind ik het de prijs zeker waard. Tuurlijk zit er geen LCD scherm op zoals bij sommige Logitech's, maar dit gebruikte ik bij mijn oude G15 ook nooit.
Zelf zou ik de prijs op een euro of 75 zetten i.p.v de prijs van 89 euro zoals deze nu is. (destijds was deze prijs wel lager, maar ik kan me helaas niet meer herinneren hoeveel).
Al met al is dit toetsenbord zijn geld zeker waard en heb ik er nu al een jaar plezier van.

Een kleine kanttekening...

Toch heb ik zoals eerder aangegeven nog wel een kleine kanttekening over de bekabeling van dit toetsenbord. Zoals in onderstaande foto te zien is, bevind er zich een kabelgoot onder het toetsenbord die de bekabeling zo leid, dat deze (ondanks de aansluiting die dwars staat) er toch voor zorgt dat de kabel recht uit het toetsenbord komt.
Let er goed op dat je deze goot gebruikt voor de kabel, want anders krijg je net als bij mij, dat de stekker die in het toetsenbord gaat afbreekt. In de eerste tijd maakte ik namelijk geen gebruik van de kabelgoot, waardoor er soms kracht kwam te staan op de kabel en de stekker uiteindelijk is afgebroken. In onderstaande foto's laat ik zowel de juiste als onjuiste situatie's zien. Overigens kreeg ik na een e-mail gestuurd te hebben naar Thermaltake gratis een nieuwe kabel thuisgestuurd. Top service!

Opmerking: de mogelijkheid van het loskoppelen van de kabel vind ik overigens erg handig voor het vervoeren van het toetsenbord en zorgt ervoor dat je deze netjes op kunt bergen.

Al met al ben ik erg tevreden met dit toetsenbord en zou ik deze zo weer kopen als ik moest kiezen. Buiten het probleem met de kabel, heb ik (nog) geen andere problemen gehad met dit toetsenbord en ga ik ook niet vanuit dat ik deze snel nog zal krijgen. Het uiterlijk van dit toetsenbord samen met de uitgebreide features maken het een erg prettig product.
Mochten jullie nog vragen en/of opmerkingen hebben, weten jullie me te vinden!

Groeten,
Stefan (Thaerel)

Wat overigens misschien ook wel handig is om te weten, is het verschil tusssen de "Challenger Pro" en de Challenger Ultimate" Hieronder een samenvatting van de verschillen

• De Ultimate versie kan 256 kleuren instellen, waar de Pro versie alleen maar rood kan uitstralen.
  • De Ultimate versie heeft een intern geheugen om de macro's en profielen op te slaan, maar deze zit er bij de Pro niet in naar mijn weten.
  • De Ultimate heeft een audio en microfoon aansluiting, buiten de twee USB-porten die er op de Pro al opzitten.

Heb jij ook een Thermaltake Challenger Ultimate?

Prima review hoor, zeker voor je eerste, je mag ze best vaker schrijven. Foto's waren ook prima.

Wat ik nog mis is hoeveel knoppen je maximaal tegelijk kan indrukken en welke combinaties. Er zijn daar wel sites voor te vinden, weet alleen de naam daar niet van.

+2 voor nu iig.
Hey VasZaitsev,

Bedankt! Heb het net even zitten testen, maar ik kan iig met 8 vingers tegelijk een hele combinatie typen, dus sowieso 8 toetsen tegelijk! Ik zou ook niet weten welke site dit is :9
Ergens in het gametoetsenborden/muizen topic moet volgens mij wel zoiets staan, maar sowieso is 8 toetsen erg netjes voor een USB toetsenbord.
Mooie review, een van de meest uitgebreidde die ik ooit gezien heb van een keyboard :)
Bedankt! Zulke berichten motiveren mij om in de toekomst nog meer reviews te maken :)
quote: review
Waarom vind je dit een nadeel? Je hoeft het niet persÚ te gebruiken als je het risico wil lopen dat de kabel eruit schiet, het is beter dat die goot er wel is dan helemaal niet, dan zou iedereen met het eventuele probleem zitten van een kabel die je per ongeluk eruit trekt.

Vind het persoonlijk juist een voordeel, het is niet een verplichting die het toetsenbord onbruikbaar maakt ofzo mocht je het niet gebruiken.
Het zou niet uitmaken als de kabel er alleen maar uit zou schieten, maar zoals je op de tweede foto kunt zien bij de kanttekening zit de stekker dwars op de kabel. Wanneer dus kracht op de kabel komt te staan (bij bijvoorbeeld het verplaatsen van het toetsenboard), dan schiet de stekker er niet uit, maar komt er kracht op te staan waardoor de plastic verbinding van de vergulde stekker kan breken (wat in mijn geval dus zo was).

Het liefste had ik een stekker gehad die dwars op het toetsenboard zou staan, zodat deze er inderdaad op de normale manier uit kan schieten bij teveel kracht.

Sorry voor mijn Epic paint skillz

[Reactie gewijzigd door Thaerel op 20 november 2013 12:06]

Ah oke op die fiets :P dan is het inderdaad wel een nadeel, slechte uitwerking van TT, erg jamme want een vervangbare kabel is best handig.
Ja precies, die kabelgoot had helemaal niet nodig geweest als ze geen knik in de stekker hadden gemaakt, maar ach.. Als dat nou het enige nadeel van dit board is :)
Misschien een Noob vraag, maar waarom heeft het toetsenbord 2 usb aansluitingen? Ik begrijp de uitleg van Thaerel dat dat is voor het toetsenbord en voor de andere functies van het toetsenbord.
Maar het toetsenbord kan toch fungeren als USB-HUB, of krijgt het daarvoor te weinig spanning van 1 USB port?

Overigens.. TOP review

[Reactie gewijzigd door Alcmaria op 20 november 2013 14:02]

Ik denk dat ze niet genoeg verbindingen door 1 usb aansluiting kunnen krijgen, want er zijn natuurlijk erg veel zaken die een verbinding nodig hebben. Ik zou het overigens eens voor je kunnen testen mocht je het erg graag willen weten! Dan trek ik er gewoon 1 uit en kijk ik wat er gebeurd Haha.

- toetsen
- verlichting
- 2 x usb
- audiojacks
- opgeslagen instellingen voor macro's

[Reactie gewijzigd door Thaerel op 20 november 2013 14:43]

Je hebt 2 verschillende versies van dit toetsenbord.

De normale editie kan alleen rood kleuren en is verder vrijwel identiek. Maar gebruikt maar 1 usb poort omdat die geen audio verbindingen heeft.

De Ultimate editie Die 256 kleuren bezit, gebruikt 2 usb poorten. 1 is voor de audio en de andere is voor de rest van het toetsenbord.

Hierbij de verklaring van de 2 USB aansluitingen.

(Erg laat, maar ben pas sinds kort echt begonnen met tweakers.net)
Dit staat trouwens ook beschreven onderin mijn Review :9
Lol. Daar heb ik overheen gelezen zie ik nu net :P.
''De Ultimate versie heeft een intern geheugen om de macro's en profielen op te slaan, maar deze zit er bij de Pro niet in naar mijn weten''

De Pro heeft dat ook ;)
Ja, daar kwam ik later achter, maar vergeten aan te passen! Bedankt voor de reactie iig :)
Hoe heb je het trouwens voor elkaar gekregen om de indeling van de kleuren aan te passen? Zelf heb ik dit toetsenbord ook maar ik krijg het hele toetsenbord maar in 1 kleur. Het kan ook aan mij liggen hoor maar ik kan die optie gewoon nergens vinden :'(.
Haha, daar heb ik MS Paint voor gebruikt! :+
Is gewoon een plaksel van verschillende foto's en bedoeld om de verschillende kleuren een beetje te laten zien 8)7
Ah okÚ. In ieder geval bedankt ;).
Weet je zeker dat je niet, net als mij, de Challenger Pro hebt die enkel de rode kleur kan?

Als je er niet uit komt met de kleuren hier een handig tooltje aangaan de RGB kleurcodes :): http://www.rapidtables.com/web/color/RGB_Color.htm
Ik heb zeker weten de ultimate, aangezien ik dubbele USB-poort verbruik en koptelefoon kan aansluiten. Mijn kleur staat nu op een soort van lichtblauw.
De ultimate was bij mij geloof ik ook maar 65,- destijds. Dus dat was het wel waard om die te kopen :D.
Oh ja dan heb je inderdaad een goede deal gedaan haha!
Ja precies, Hij was bij mij ook maar 68 ofzo :) Prijs is flink omhoog gegaan