Specificaties 50" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 50PFL7956H Review

Philips 50PFL7956H

Pluspunten

• Prachtig beeld, mooie kleuren
  • Films in 21:9 = genieten
  • Passieve 3D werkt prettig
  • Leuk om Ambilight en Hue te kunnen laten samenwerken

Minpunten

• Beeldverbeteringstechnieken overtuigen niet
  • Ambilight alleen aan zijkanten, vanwege 21:9-verhouding stoort dat
  • SmartTV werkt traag

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Disclaimer: ik plaats deze review na het winnen van een prijsvraag van Philips, om de combinatie van Philips Ambilight en Philips Hue te testen. In ruil voor het plaatsen van deze review heb ik een Hue starter pack ontvangen.

Algemene beoordeling
De 50PFL7956 is een mooie tv, maar wel met wat tekortkomingen. Het beeld is prima, de 21:9-verhouding is geweldig bij bronmateriaal in die verhouding en wordt verbazend goed opgevangen bij bronmateriaal in andere verhoudingen en de passieve 3D werkt beter dan ik had verwacht. De meeste beeldverbeteringstechnieken zijn daarentegen eerder verslechteringen, Ambilight zit alleen aan de zijkanten, wat vanwege de 21:9-verhouding problematischer is dan bij reguliere tv’s, en het SmartTV-platform werkt te traag om prettig te zijn.
De samenwerking met Hue-lampen is een leuke gadget, maar zal ik niet standaard gaan gebruiken.

Bouwkwaliteit en afwerking
De tv zit stevig in elkaar (kraakt niet) en is eenvoudig op zijn voet te zetten (en die voet kun je ook als muurbeugel gebruiken. Heel praktisch, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd). Vervolgens kun je hem ook nog wat naar links en rechts draaien op die voet, dat komt vaak van pas in onze zithoek. De aansluitingen zitten niet in de weg om ‘m aan de muur te hangen en ook de afwerking is prima. Allemaal dik in orde dus.

Vormgeving
Vormgeving is uiteraard afhankelijk van je smaak. Ik vind het een mooie tv, die lekker strak oogt. Mijn overige AV-componenten zijn allemaal zwart, dus daar had een zwarte tv wel beter bij gepast, maar ik vind het desondanks wel wat hebben.

Inbrandgevoeligheid
En van de verplichte onderdelen van deze review is ‘inbrandgevoeligheid’. Dat is een term die ik eigenlijk alleen ken van plasma-tv’s. Als het ook bij dit type tv voorkomt, is me dat niet bekend. Het is bij mijn tv in ieder geval niet voorgekomen.

Ik heb de tv in juni 2012 gekocht voor 799. Dat was toen een bijzonder scherpe aanbieding (je ziet die terug in de prijsgeschiedenis van de Pricewatch – goedkoper is hij niet geweest) en ik ben erg tevreden met wat ik toen kreeg voor die prijs. Nu krijg je voor dat geld al weer iets veel beters, maar dat wist ik van tevoren. Je krijgt elk jaar meer voor je geld en tegen de tijd dat 4k goed is ingeburgerd zal ik voor ongeveer hetzelfde bedrag weer een vervanger van deze Philips aanschaffen.

Ghosting
Ik gebruik de tv zelf niet om te gamen, hoewel er wel een Xbox360 aanhangt. Van de vriend die daar af en toe gebruik van komt maken heb ik geen klachten gehoord over ghosting, maar ik heb er zelf dus ook niet op gelet. Bij normaal tv/films kijken heb je in ieder geval nergens last van.

Featureset
De tv heeft allerlei beeldverbeteringstechnieken, maar die heb ik na een testperiode uiteindelijk allemaal uitgezet. Het beeld zag er met al die technieken ‘te realistisch’ uit. Dat klinkt misschien raar, maar het zag er met al die technieken uit alsof de films/programma’s waren opgenomen met een klein camcordertje. De strakke, professionele laag die er normaal overheen ligt, leek weg. Ik vind het moeilijk in woorden te vatten, maar ik vond het onprettig en heb het dus uiteindelijk allemaal maar uitgezet.
Ook kun je de tv gebruiken als mediaspeler of met een aan te sluiten USB-HDD als recorder. Een mediaspeler had ik al (Popcorn Hour A210) en die ondersteunt veel meer formaten, dus ik heb de ingebouwde mediaspeler nooit gebruikt. Op papier is die ook niet echt interessant. Ook zit er al een opnamefunctie in mijn decoder (Samsung C7140), dus ook die opnamefunctie van de tv zelf heb ik nooit gebruikt. Het bezit van die externe decoder betekent ook dat ik nooit gebruik heb gemaakt van het CI+-slot van de tv. Ik heb dus geen ervaring met de ingebouwde EPG etc.

Pixeldefecten
Ik heb meteen na aankoop even gecontroleerd of er geen dode pixels waren. Die waren er niet en heb ik tot op de dag van vandaag ook niet opgemerkt.

Kleurweergave
Voor aankoop van deze tv heb ik lang getwijfeld over plasma. Plasma staat bekend om natuurgetrouwere kleuren en dieper zwart en dat sprak me aan. Toch uiteindelijk voor deze tv gekozen en daar geen spijt van gehad. Ik kwam van een oude Samsung en die was wat betreft kleuren en zwartweergave duidelijk minder dan deze Philips, dus het was een mooie vooruitgang. En zolang ik er geen plasma naast zet om het verschil te zien, weet ik niet wat ik mis, dus daar kan ik me dan ook niet aan ergeren. Na aankoop wel even op wat fora gezocht naar goede instellingen, want de kleuren waren me veel te verzadigd en fel.

Contrast en helderheid
De tv beschikt over functies voor dynamisch contrast en dynamische helderheid. Zodra je die functies uitzet, heb je een prima beeld. Mooi contrast, helderheid zo in te stellen als je zelf wilt. De Dynamic Backlight-functie is echter om te huilen. Je ziet het vaak overduidelijk als die functie ingrijpt, dat is erg storend. Vooral uit laten staan, zou ik zeggen.

Kijkbeleving
Kijkbeleving is het punt waarop deze tv behoorlijk afwijkt van andere tv’s, zowel in positieve als negatieve zin. De oorzaak daarvan ligt natuurlijk bij de 21:9-beeldverhouding. Bij bronmateriaal in die verhouding, voornamelijk films, is het een genot om naar deze tv te kijken. De zwarte balken boven en onder je film ontbreken, je ziet de film zoals die gemaakt is voor het witte doek. Heerlijk!

Maar als je bronmateriaal kijkt dat voor 16:9 gemaakt is, krijg je uiteraard te maken met zwarte balken links en rechts. Dat kijkt niet lekker, maar gelukkig heeft Philips er wel serieus werk van gemaakt om dat nadeel te counteren. Er zijn veel verschillende aspect-instellingen, waarvan ik de Auto Fill-modus het meeste gebruik. Daarbij wordt het beeld ongeacht het bronmateriaal zo opgerekt dat het beeldvullend is. Dan verwacht je vervormde beelden, maar daar merk ik persoonlijk niets van. Wel merk je af en toe dat zowel boven als onder een klein deel van het beeld wegvalt, maar dat is eigenlijk alleen storend bij nieuwszenders die onder in beeld een nieuwsticker hebben lopen, die dan half wegvalt.

Ook raakt deze modus soms in de war als er teveel zwart in beeld is (zoals tijdens een aftiteling). Dan gaat hij herschalen zodat de aftiteling opeens beeldvullend in beeld komt. Eigenlijk zou je voor ieder type bronmateriaal de beste aspect-stand moeten kiezen, maar daar ben ik vaak toch wat te lui voor.
Mocht je weinig films kijken (of die downloaden in 16:9-formaat), dan heeft de 21:9-beeldverhouding eigenlijk alleen maar nadelen. Wij kijken echter zelden tv en wel veel films, dus we hadden van tevoren al wel bedacht dat het voor ons de moeite waard zou zijn. Daar blijf ik bij, hoewel ik stiekem had gehoopt dat meer fabrikanten 21:9 zouden omarmen en er zo meer draagvlak zou ontstaan om bronmateriaal vaker zo aan te bieden.

3D
Een reden voor mij om deze televisie te kopen, was het feit dat het destijds een van de weinige modellen met passieve 3D was (met een brilletje zonder batterijen). Zelfde techniek als men in veel bioscopen gebruikt. Ik ben een brildrager en vind die zwaardere brillen van een tv met actieve 3D onprettig zitten.

Dit was echter geen belangrijke reden voor aankoop, want eigenlijk vond ik dat hele 3D maar een gimmick waar ik toch niets mee zou gaan doen. Toen ik de tv eenmaal had, bleek echter dat ik min of meer per ongeluk ook een versterker had die 3D kon doorgeven (Yamaha RX-V667) en een mediaspeler die 3D-materiaal kon afspelen (Popcorn Hour A-210). Ach, als het dan toch staat, dan ook maar eens proberen en dat beviel me beter dan verwacht. Rustig beeld, goede 3D-effecten en niet vervelend om met de 2 bijgeleverde brilletjes te kijken. Dat we desondanks niet zo vaak 3D-materiaal bekijken is omdat mijn vriendin er minder enthousiast over is dan ik, dus meestal kiezen we toch voor de 2D-variant. Overigens een tip: de ‘real3D’-brilletjes die je bij de Path moet ‘kopen’ als je daar een 3D-film gaat kijken, werken ook op deze tv (en de brillen van de tv dus ook in de bioscoop).

Ambilight
Ambilight was een feature waar ik me voor aanschaf erg op verheugde. Dat ik er niet zoveel verstand van had bleek echter al meteen na aankoop: ik had verwacht dat Ambilight aan alle kanten zou zitten, maar het bleek alleen aan de twee zijkanten te zitten. Dat is weliswaar mooi, maar vanwege de 21:9-verhouding van deze tv is hij relatief laag en relatief breed, waardoor het ontbreken van Ambilight aan de bovenkant meer impact heeft dan bij een reguliere 16:9-tv het geval zou zijn. Ook ziet het er wat apart uit als je 16:9-materiaal kijkt zonder te zoomen (waarbij je aan beide zijkanten een zwarte balk op je scherm hebt), dat je dan wl Ambilight in de kleur van de scne krijgt op de muur achter die zwarte balken.

Smart TV
Het SmartTV-platform werkt, maar gebruik ik weinig. Belangrijkste kritiekpunt is dat het gewoon te traag werkt. Alleen de Uitzending Gemist-app gebruik ik wel eens en dat werkt fijn intutief. De andere apps bieden f functionaliteit die ik niet interessant vind, f hebben veel betere alternatieven via smartphone of tablet. Een gemiste kans is Netflix: dat zit niet op deze tv en zal ook niet worden toegevoegd – alleen nieuwere Philips-tv’s krijgen deze app. Netflix is natuurlijk nog niet zo lang op de markt in Nederland, dus dat was eerder geen issue, maar nu vind ik het wel jammer.

Combinatie met Hue
Tot slot het leukste deel van de review: Ambilight werkt sinds kort samen met de Hue-lampen van Philips. Philips en Tweakers hebben me in staat gesteld om die combinatie uit te proberen. De startersset Hue heeft een E27-fitting (sinds kort ook beschikbaar in GU10!), zeg maar de standaard gloeilamp. Helaas had mijn woonkamer geen armatuur met die fitting en het armatuur dat ik graag wilde bestellen, bleek niet leverbaar voor ik deze review zou moeten schrijven. Daarom even bij de IKEA langs voor 3 van die bekende lampen ‘van papier’, om de Hue-kleuren goed uit te laten komen (zie foto). Op de foto zie je links ook een Philips Living Colors Iris-lamp, die na koppeling met de Hue-bridge k meedoet.

Vervolgens download je de officile Ambilight+Hue-app uit de App store of Play store (in mijn geval allebei, voor een iPad 2 en een Samsung Galaxy S2) en kun je die gaan instellen. Hij herkent direct je tv en na 1x pairen met de bridge van de lampen herkent hij die voortaan ook direct. Werkt heel eenvoudig en prettig. Je kunt in de app aangeven waar de Hue-lampen zich bevinden ten opzichte van de tv en de kijker, hoe dynamisch je wilt dat de lampen zich gedragen (direct volledig meekleuren met alle veranderingen of relatief statisch blijven en meer gelijkmatig veranderen) en individueel per lamp hoe fel die moet zijn.

Zodra je in de app op ‘on’ klikt, zijn de lampen gelinkt aan de Ambilight van je tv. Die verbinding loopt vervolgens ook constant via de app, wat wil zeggen dat je telefoon of tablet constant bezig is en dat is niet handig voor de batterij. Smartphones die je iedere dag op moeten laden, zitten er vaak ’s avonds laat rond film-kijk-tijd niet op te wachten om nog even 15% - 20% van hun batterijlading te moeten inleveren. Minpuntje.

Ander minpuntje is de vertraging. Logisch, want er moeten wat signalen verzonden worden, maar de lampen lopen dus ietsje (een seconde ofzo) achter op de Ambilight. Niet veel, maar voldoende om voor mij de dynamische setting onprettig te maken. Dan is net de scne op het scherm veranderd, en een seconde daarna verspringen de lampen opeens. Dat haalt je uit de film, precies het tegenovergestelde van wat je graag zou willen. Als je hem wat statischer instelt, kan het wel leuk zijn. Het lijkt er alleen op dat de app als kleur uitgaat van de bovenste LEDs van de Ambilight. Een scne met een landschap (bijvoorbeeld diepgroen), maar een streepje lucht erboven, leidt tot een vrijwel geheel groene ambilight, behalve de bovenste lampjes. De Hue-lampen nemen dan de kleur van de lucht aan, wat voor mijn gevoel niet past bij het beeld dat je ziet (tenzij de lampen boven je tv hangen).

Het idee is dus leuk en soms voegt het wel wat toe, maar er zitten voor mij nog wat teveel haken en ogen aan om het standaard te gebruiken. Misschien dat een update van de app wat dat betreft nog wat kan verbeteren.

Heb jij ook een Philips 50PFL7956H?

ik zie dat je beeldinstellingen van een website hebt gehaald. Weet je toevallig nog waar jij deze vandaan hebt? Ik heb ook wel eens gezocht, alleen nooit goede instellingen kunnen vinden.
Dat is lang geleden, dus precies weet ik het niet meer. Ik weet dat het een forum was en ik vermoed dat ik het uit een thread op AVForums.com heb gehaald, maar ik kan die niet direct terugvinden. :'(