Fujitsu Siemens AMILO Display SL 3260W Zwart Review

muja 22 oktober 2008, laatste update op 22 oktober 2008, 5.643 views

Fujitsu Siemens AMILO Display SL 3260W Zwart

Pluspunten

• Lage Prijs
  • Zeer geschikt voor games
  • Stroomverbruik zeer laag
  • Full HD en HDMI met HDCP
  • Hoge resolutie en prima beeld
  • Vormgeving
  • Audio OK voor een monitor

Minpunten

• Voeding maakt (nauwelijks hoorbaar) geluid bij uitgeschakelde monitor
  • Geen harde aan/uit knop aanwezig
  • Geen DVI of HDMI kabel bijgeleverd
  • Erg veel backlight zichtbaar in zwart in een verduisterde kamer
  • Knopjes menu niet supergebruiksvriendelijk
  • Geen hoogte verstelbare voet

Fujitsu Siemens AMILO Display SL 3260W. 26" voor de prijs van een 22"

Toen plots de mogelijkheid van het verkopen van mijn oude 22" TFT zich voordeed, moest ik binnen een kwartier beslissen welke monitor ter vervanging neer te zetten om de vervanger de volgende dag in huis te kunnen hebben.

Ik heb hele goede ervaringen met 26" schermen van Samsung en Belinea. Samsung viel echter af vanwege het hoge stroomverbruik. De moederfirma van Belinea, Maxdata, is helaas falliet dus dat leek me ook niet verstandig. Acer heeft wat mij betreft slechte support. Toen viel mijn oog op de Fujitsu Siemens AMILO Display SL 3260W. Wat me meteen opviel waren de lage prijs en het lage stroomverbruik.

Ik het Fujitsu scherm meteen besteld en ik heb nu enige ervaring met deze monitor. Ik heb hem zelf toegevoegd op de pricewatch omdat dit scherm voor veel tweakers met een laag budget een goede keuze kan zijn.

Verpakking en wat zit er in de doos
De monitor zit degelijk verpakt, gewoon zoals het hoort. Er zit zelfs een dikke papieren handleiding bij. Tot mijn verbazing wordt de monitor slechts geleverd met een powerkabel, een audiokabeltje en een HD-D-sub 15 kabel... een analoge VGA kabel dus. Voor een DVI of HDMI kabel mag de klant zelf zorgen.

Bouwkwaliteit en afwerking
De monitor is niet voorzien van een hoogte verstelbare voet. Pivot functies e.d. zijn niet aanwezig. De monitor is mooi vorm gegeven. De behuizing is voorzien van pianolak. Het scherm is in te stellen via een vijftal knopjes die mooi verstopt zitten onder de bezel. Bij het indrukken van een van de knopjes komen er icoontjes in beeld die boven het coresponderende knopje staan. Net als bij sommige mobiele telefoons zeg maar. Helaas is de afstand tussen de knopjes en de icoontjes op het scherm net te groot zodat ik vaak op het verkeerde knopje zat te drukken. De monitor heeft geen harde aan/uitknop. Als de monitor uitstaat dan produceert de voeding van de monitor een fluitend geluid dat hoorbaar is in een zeer stille kamer. De monitor voelt verder stevig en degelijk aan.

Stroomverbruik
Als de monitor uit en in stanby staat dan is het stroomverbruik onmeetbaar. 0 Watt dus. Als de monitor in gebruik is dan verbruikt deze slechts 34 Watt. Dit is zeer indrukwekkend voor een scherm van deze grootte.

Beeldkwaliteit
Ik heb de monitor alleen met een DVI kabel gebruikt. De monitor heeft een prettige resolutie van 1920 bij 1200. Bij het werken met kantoorapplicaties en bij het spelen van games is de beeldkwaliteit uitstekend. Bij het kijken van een film in een donkere kamer zijn de zwarte balken boven en onder het beeld niet echt zwart. Er komt veel licht van de backlight door. Voor deze prijs mag je daar echter niet over klagen.
De kijkhoek is prima. Tijdens normaal gebruik geeft de monitor over het hele scherm egale kleuren.

Audio
Het geluid is verder prima voor een monitor. Voldoende volume. Verwacht echter geen bass. Die is er simpelweg niet ;) De monitor is voorzien van een koptelefoonuitgang.

Conlusie
Ik zou iedereen die het budget heeft een Samsung 26" aanbevelen. Behalve het stroomverbruik en de prijs is deze duidelijk beter dan deze Fujitsu Siemens. Een 26 " scherm voor minder dan 300,- in de pricewatch maakt de Fujitsu Siemens echter tot een dikke aanrader.

Heb jij ook een Fujitsu Siemens AMILO Display SL 3260W Zwart?

Ik heb het scherm laatst via een eendags actie gekocht voor 240,-
Karamba, wat is dat ding zwaar zeg ;)

Wellicht dat wat van je negatieve eigenschappen (misschien) wegvallen als hij via HDMI is aangesloten met een goede videocard, want ik heb absoluut geen last van backlightproblemen en full hd is echt een plaatje.

Heeft dat vreemde geluid van je voeding niet te maken met het gebruik van een niet-geaarde stopcontact? Ik heb het namelijk niet ....

Monitor schakelt vanzelf uit (standby) en beweeg met de muis floept ie weer aan, knop om hem uit te doen is geheel rechts, dan is ie ook echt uit (brandt geen lampje), bij standby is ie rood en als hij aanstaat is ie blauw ....

Wat mij betreft echt een topper deze 26"van FujiSiemi !
Nou bedankt, erg nette review !
Ongeveer zelfde prijs als de iiyama.

Erg moeilijk kiezen voor mij.
Snap niet dat je review zo laag wordt gewaardeerd (op dit moment 2 sterren) - ik vind hem erg realistisch, gezien de prijs en wat je er voor krijgt.
Voor mij zeker een overweging: koop ik een (iets betere) 24" of toch deze 26"?
Prima review (alleen jammer dat er alleen geen zelfgemaakte pics zijn geplaatst).
Ik had echter nog wel een vraagje:
Beschikt deze monitor over 1:1 pixel mapping?

[Reactie gewijzigd door fishy op 4 november 2008 19:22]

^^Ben ik ook benieuwd naar.
En daarnaast: Alle foto's die ik op het internet weet te vinden laten een soort twee-kleurige lijst zien, net als de foto die jij poste. Is dat een fotoshop poging om op glanzend zwart te lijken, of is de lijst echt niet egaal?
het is een fotoshop poging om op glanzend zwart te lijken
Ik heb dit scherm sinds kort ook (zie mijn systeemspecs) maar ik merk helemaal niets van dat geluid van de voeding... Misschien is het alleen bij jou exemplaar...

Ik vind wel een nadeel dat het niet echt 26" is maar 25,5" (misschien niet voor iedereen een probleem, maar ik vind dat het ook zo aangegeven kon worden)
Kun je d.m.v. knop van input wisselen? BV: DVi naar HDMI?