Specificaties Socket FM2, FM2+ met AMD A88X chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte G1.Sniper A88X Review

pummetje 18 november 2013, laatste update op 19 november 2013, 851 views

Gigabyte G1.Sniper A88X

Pluspunten

• Zwart PCB
  • goede features voor weinig geld
  • goede prijs

Minpunten

• geluid nog niet zo goed vergeleken een goede geluidskaart

Layout Score: 4
DE G.1 Sniper A88X is het nieuwe gamers moederbord in de FM2+ lineup moederborden van GIGABYTE.
Een erg mooi moederbord met zijn groene kleuren en goede features voor gamers zoals:
betere geluidskwaliteit door de Realtek chip met de vervangbare op-AMP die los verkrijgbaar zijn, de nichicon audio condensators en de koptelefoonversterker die tot 600Ω kan versterken.
Er is ook een speciale USB poort voor USB DACs aanwezig.
Omdat DACs verstoord kunnen worden door andere USB poorten is deze speciale poort aanwezig .
Doordat de poort gebruik maakt van een ge´soleerde stroombron krijg je een betere geluidskwaliteit.
De groene kleur is leuk voor de mensen die een groene legerachtige gamers computer willen hebben.
Het geluidsgedeelte is ook groen verlicht en is een leuk extraatje wat dit moederbord biedt.
Met wat verlichting in je behuizing en hardware die dezelfde groene kleuren hebben kan het een erg leuk effect geven.

HET MOEDERBORD

Het moederbord heeft de nieuwe fm2+ socket voor de nieuwere AMD APU`S met Radeon graphics.
Er is ondersteuning voor 64gb geheugen tot 2400mhz.

Verder zijn er op dit moederbord 4 PCI Express sloten te vinden en kunnen gebruikt worden in de volgende configuratie:
1x PCIe x16 slot die werkt op x16 snelheid
1x PCIe x16 slot die werkt op x4 snelheid
3x PCIe x1 sloten
2x PCI legacy sloten
Het PCIe slot en PCIe sloten zijn allemaal PCIe 2.0.

Er kan gebruikt gemaakt worden van Crossfire en dual graphics
Waarbij dual graphics de GPU in de cpu wordt gebruikt in combinatie met een videokaart die ondersteund wordt zoals een HD 6670.

Het moederbord heeft voor opslag 8 SATA 6GB/s aansluitingen met ondersteuning voor RAID0, RAID 1, RAID 5,RAID 10 en JBOD.

Verder vinden we op het moederbord de standaard aansluitingen die we verder op elk ander moederbord vinden:
1x 24-pin ATX voedings aansluiting
2x USB 2.0 headers
1x serial poort header
1x Clear CMOS jumper
1x Trusted platform module ( TPM) header
2x Gain switches voor hogere of lagere versterking van het geluid.

En aan de achterkant zijn de volgende poorten aanwezig:
1x PS/2 toetsenbord/muis aansluiting
1x D-Sub poort ( VGA )
1x DVI-D poort
1x HDMI poort
2x USB 3.0 poorten
5x USB 2.0 poorten
1x netwerk aansluiting
1x optische S/PDIF uit
5x audio jacks die gold plated zijn voor een betere geluidskwaliteit.

DE UEFI Dualbios

Dit moederbord heeft net als de meeste andere gigabyte moederborden ook 2 bios chips, zodat flashen van de bios niet fout kan gaan.
De UEFI op dit moederbord heeft niet als de nieuwe haswell moederborden de overzichtelijkere bios, maar nog gewoon de klassieke oudere gigabyte bios lay-out.
Waarbij nog steeds alles goed te vinden is maar er zijn dus geen opties voor het zelf aanmaken van tabbladen met settings en de temperaturen en voltages aan de zijkanten van het scherm.

HET GELUID

Het geluid is een stuk verbeterd op dit moederbord, zo heeft het moederbord een eigen stuk PCB waar de geluidchip opzit en de condensators enzovoort.
Dat de geluidscomponenten op een speciaal stuk PCB zitten is goed te zien door de groene verlichting en is erg leuk om te zien, mocht je dit niet willen is dit altijd uit te schakelen in de bios.
Er is gebruik gemaakt van een Realtek ALC898 codec met goude shielding voor een betere verbinding, voor bijvoorbeeld de USB Dac poort.
Ook gebruikt gigabyte bij dit moederbord als bij de andere sniper series weer de Nichicon audio caps voor een betere geluidskwaliteit.
Ook is er een OP-amp op het moederbord aanwezig die je kan vervangen door andere OP-amps.
Die zijn los verkrijgbaar bij sommige webwinkels op de gigabyte website is beschreven welke OP-amps compatible zijn voor bijvoorbeeld meer bass en cleanere geluidservaring.

BENCHMARKS

Bij dit moederbord is er gebruik gemaakt van een A6 dual core cpu.
Die eigenlijk veel te traag is om een GTX 770 bij te houden daarom zien we een grote CPU bottleneck.
Als ik een A8 quadcore had kunnen gebruiken waren er natuurlijk betere prestaties.
Maar het is dan ook niet aan te raden om zo`n processor te gebruiken bij een videokaart van 300 euro.
Als je een mid-range videokaart gebruikt dan zal je geen bottleneck zien en is dit een erg leuk moederbord voor weinig geld om ook prima op te kunnen gamen.

Alle benchmarks zijn uitgevoerd met de volgende componenten en zijn te vergelijken met de andere gigabyte moederborden uit mijn product reviews:
- AMD A6 dual core CPU

3DMark nieuwste: Firestrike 3812 Cloud Gate 5675 Ice Storm 44982
Cinebench R15: OpenGL 58.36fps CPU 132 CB
Cinebench 11.5: openGL 34.78fps CPU 1.49pts

CONCLUSIE

Een erg leuk moederbord voor de gamers met een klein budget en daardoor toch erg leuke features krijgen.
Zo is het moederbord niet erg duur en de processors zijn ook niet erg duur.
Eigenlijk zou er nog een am3+ sniper series moederbord moeten komen voor AMD Cpu`s.

Heb jij ook een Gigabyte G1.Sniper A88X?

Leuke review, met intresse gelezen, vooral het stukje over de geluidskwaliteit.

Ik heb ooit een Creative Sound Blaster X-Fi Titanium omgeruild voor een USB 3.0 insteekkaart met ook twee sata-3 porten. Na tien minuten luisteren heb ik deze (ondanks dat ik graag wat meer USB 3 porten zou willen hebben) er weer uit getrokken en de X-Fi teruggestopt. (Asus P55M-USB3)

Het is jammer dat moederbord makers hier niet meer aandacht aanbesteden, zeker als je niet zo'n grote kast hebt en een geluidskaart net dat ene PCI-4x slot bezet houdt wat je eigenlijk ergens anders voor zou willen gebruiken...
bedankt voor je leuke reactie

je hebt inderdaad gelijk over de geluidskwaliteit
het is wel beter als wat er standaard onboard opzit
maar bedenk ook dat dit een budget moederbord is

de geluidskwaliteit van de g1 sniper 5 is wel een groot stuk beter
ook vanwege de creative soundcore 3D chip
die klinkt hetzelfde als een losse geluidskaart

Groetjes
jochem
Ik ben altijd bang dat ik ergens verlies krijg, heb een Marantz staan met de nodige bijpassende speakers, en dan hoor je als "zeikerd" (ik in dit geval) al vrij snel de helderheid van het geluid afnemen.

Maar je hebt een punt, het is inderdaad niet het duurder mobo. Toch zal ik denk ik altijd voor een losse geluidskaart blijven kiezen. :-)
ik denk zelf ook dat een losse geluidskaart het beste blijft wanneer je de beste geluidskwaliteit wilt.

de meeste mensen die zo`n gaming moederborden kopen geven over het algemeen niet veel om het geluid.als het geluid beter is als wat ze eerst hadden is dat een pluspunt.
ook is dit moederbord niet verschrikkelijk veel duurder dan een ''standaard'' moederbord
als je kijkt dat je dan ook de betere lanpoort krijgt, de groene kleuren en het ietsjes betere geluid

de meeste mensen die veel om geluid geven kijken meestal toch naar een geluidskaart omdat ze meestal ook goede geluidsapparatuur hebben
de meeste gamers geven hier dan ook niet veel om daarom is er denk ik verbeterde geluid op dit moederbord te vinden zodat gamers toch een iets betere geluids ervaring hebben tijdens het gamen. :)
corsair dominator met de bovenkant groen gespoten is toch het mooist
heb dit ook bij mijn geheugen gedaan
Dat is een prima oplossing, geeft ook nog eens meer keuze in snelheid en latencies.