Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-Z87X-OC Review

pummetje 18 november 2013, 971 views

Gigabyte GA-Z87X-OC

Pluspunten

• Matzwart PCB
  • mooie oranje koelblokken
  • overklok knoppen
  • voltage meetpunten
  • Goede stabiliteit

Minpunten

• Geen 3-way en 4-way SLI
  • geen standaard waterblok

Layout Score: 4

De Z87X-OC van GIGABYTE is het moederbord voor degene die het meest uit hun system willen halen.
Het moederbord heeft de mooie oranje/zwarte kleuren met een matzwart PCB zoals de andere gigabyte overklokkers borden.
Het moederbord is zeer geschikt voor overklokkkers die met waterkoeling en vloeibaar stikstof werken
of zelfs vloeibare helium.
Voor overklokkers met vloeibare stikstof heeft gigabyte de ruimte van de cpu socket area wat groter gemaakt voor een makkelijkere isolatie voor de condens die van vloeibare stikstof afkomt.
En makkelijkere installatie van een CPU pot koeler.
Ook zitten er op het moederbord knopjes zodat je tijdens het overklokken de multiplier en baseklok kan aanpassen en finetunen en natuurlijk de voltage meetpunten om met je multimeter voltages te meten.
In de UEFI bios zijn er dan ook veel overklok opties te vinden.
Het moederbord is ook erg goed geprijsd voor al zijn features voor overklokkers, meestal zijn deze soorten moederborden een stuk duurder.
Voor degene die nog veel meer overklok opties wil is er ook nog een Z87 OC force moederbord te koop.
Die een waterblok heeft, meer fasen VRMs en de PLX chip voor meer PCIe lanes.
Een erg leuk moederbord dus voor iemand die overklokken interessant vindt.

Verder heeft dit moederbord een erg handige feature genaamd OC Ignition.
Die ervoor zorgt dat als je bijvoorbeeld waterkoeld dan de pomp enzovoort al aan is voordat je het systeem opstart, denk er dan wel aan dat de videokaarten ook stroom krijgen als je deze functie gebruikt.

HET MOEDERBORD

Dit moederbord heeft de nieuwe socket 1150 voor Intels haswell processors.
Verder heeft het moederbord ondersteuning voor 4x DDR3 geheugenmodules tot 3000mhz.
Maar het verbaasd mij niet als iemand hogere geheugenklok snelheden mee haalt omdat het een overklokkers moederbord is.
Verder zijn er 6 SATA 6GB/s poorten aanwezig via de Z87 chipset en hebben ondersteuning voor RAID 0,RAID1, RAID 5 en RAID 10.

Voor uitbereidingssloten zien we op dit moederbord een aantal PCI Express sloten:
1x PCIe x16 slot die werkt op x16 snelheid
1x PCIe x16 slot die werkt op x8 snelheid
2x PCIe x16 sloten die werken op x4 snelheid
1x PCIe x1 slot
En 2 PCI legacy sloten
Waarvan er gebruikt kan worden van 4 AMD videokaarten in CrossfireX of 2 Nvidia kaarten in SLI.

Op het moederbord zitten ook 2 USB aansluitingen wat erg handig kan zijn wanneer je bezig bent met vloeibaar stikstof en niet makkelijk bij de achterkant van het moederbord kan.
Op het moederbord zit ook een 6-pin PEG connector, wanneer er wordt overgeklokt wordt met meerdere videokaarten zorgt dit voor betere stabiliteit.
Voor het overklokken zijn er verschillende knopjes aanwezig om tijdens het overklokken de snelheid van de processor te verhogen, de volgende knoppen zitten aan de rechter bovenzijde van het moederbord:

1x power knop
1x reset knop
1x Clear CMOS knop
1x Gear knop
1x OC turbo knop ( voor een automatische knop wat niemand gebruikt.)
1x OC Tag knop
CPU baseklok up en down knop
CPU multiplier ratio up en down knop
1x memory safe knop ( om bij instabiliteit het geheugen op een lage kloksnelheid te laten lopen zodat je toch kan posten)
1x settings lock knop
1x direct to bios knop ( om meteen op te starten in de bios zonder 100x op de delete knop te drukken )
1x OC trigger switch
1x PCIe switch ( om bepaalde PCIe sloten uit te schakelen
1x Clear battery knop ( die dan hetzelfde effect geeft als dat je de Cmos batterij eruit haalt.)
2x Bios switches
En de voltage meetpunten met een multimeter die bijvoorbeeld de cpu Vcore, Vring en geheugen voltages te kunnen meten.

Verder zitten er op het moederbord net als bij de normale moederborden de aansluitingen:
1x 24-pin ATX voeding aansluiting
1x 8-pin + extra 4-pin ATX 12V voeding aansluiting
6X SATA 6GB/s poorten
8x Fan headers regelbaar in de easytune software.
1x front panel header
1x front panel audio header
1x S/PDIF in en uit header
2x USB 3.0 headers
2x USB 2.0 headers
1x serial poort header.

Aan de achterkant van het moederbord vinden we de aansluitingen:
2x USB 2.0 poorten
1x PS/2 toetsenbord/muis poort
1x Netwerk aansluiting
6x Audio jacks

DE UEFI bios

Ook dit moederbord heeft de nieuwe DualUEFI bios die erg overzichtelijk is.
Ook kan je zelf tabbladen aanmaken met overklok instellingen bijvoorbeeld zodat je alles in een keer hebt gevonden en makkelijk kan aanpassen dit kan veel tijd schelen.
Er zijn zoveel voltages om aan te passen dat ik zelf allemaal niet weet wat het allemaal is.
Ook kan er gewoon gebruik gemaakt worden van de klassieke bios lay-out, door
op F2 te drukken.
De nieuwe lay-out vind ik persoonlijk het fijnst omdat alles overzichtelijk is
Je kan makkelijk aan de rechter en linker zijkant de temperaturen zien en de voltages, van bijvoorbeeld de vcore en de geheugenmodules.

Maar wat vinden we allemaal in de verpakking?
De handleiding met driver cd met daarbij een GIGABYTE sticker, 4 SATA kabels, de I/O shield met daarbij een crossfire en sli bridge.

Voor de overklokkers heeft gigabyte een speciale bracket bijgeleverd om videokaarten vast te maken aan het moederbord, wanneer er geen testbench of behuizing gebruikt wordt.
En er zitten adapters bij voor de voltage meetpunten zodat je deze kan uitlezen met een multimeter.

DE BENCHMARKS

Alle benchmarks zijn uitgevoerd met de volgende componenten en zijn te vergelijken met de andere gigabyte moederborden uit mijn product reviews:
- Intel Core I5 4430 op standaard snelheden dus 3GHZ

3DMark nieuwste: Firestrike 6861 Cloud Gate 15607 Ice Storm 138507
Cinebench R15: OpenGL 123.05fps CPU 467 CB
Cinebench 11.5: openGL 62.95fps CPU 5.09 pts

CONCLUSIE

Een erg mooi uitziend moederbord, en met erg veel features
Het ultieme moederbord voor de mensen die van overklokken houden.
Erg goede prijs als je kijkt wat je er allemaal voor terug krijgt.
En voor de mensen die doen waterkoelen zijn er voor dit moederbord waterblokken beschikbaar.

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z87X-OC?

Waarom zo'n prachtig bord als je een non-k cpu hebt?
(ikzelf zit precies andersom een 4670k op een h81 itx bordje, gelukkig van Asus ==> OC;))

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 18 november 2013 19:37]

ik snap uw reactie helemaal
ik heb zelf een i7 4770K ik mocht deze moederborden uitproberen voor reviews te schrijven
natuurlijk ga ik geen overklok moederbord halen zonder een K versie cpu :)
Oke, helder.
Verder nette review, dikgedrukte kopjes maken het geheel wat leesbaarder alsook opsommingen met bijbehorende tag/leestekens.
Omdat iets essentieels (bij Z chipset) als OC ontbreekt en ik ook geen X-factor zie, krijg je van mij slechts +1, desalniettemin KUTGW
bedankt dit is ook een van mijn eerste reviews
ik zal er eens naar kijken omdat ik nog meerdere reviews aan het schrijven ben

wat bedoel je precies bij iets essentieels bij z chipset als oc ontbreekt?
Intels Z (68/77/87) zijn intels high-end chipset voor moederborden voor de consumentenmarkt. Die borden zijn er voornamelijk op gericht om hoge overkloks te kunnen halen i.c.m. K-processors en voor de meer exotische set-ups (multi-gpu/WC).

Wanneer je dan geen onderdeel OC opneemt in je review mist er in mijn ogen 1 essentieel deel van een review voor een Z-mobo.
je hebt gelijk
ik heb ook niet de mogelijkheid gehad om de cpu`s te overklokken.
omdat ik ook geen K serie processor had
helaas gaat dat niet lukken

mocht je echt geinteresseerd zijn in het overklokken van dit moederbord
kan je andere reviews lezen op internet over de overklok resultaten op dit moederbord