Specificaties 4,7" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Lenovo S820 Wit Review

HannahBG 18 november 2013, 2.631 views

Lenovo S820 Wit

Pluspunten

• Erg licht en fijn in de hand.
  • Scherm glas voelt heel fijn aan en scherpte in resolutie is ook zeer goed.
  • Heerlijk snel en vloeiend.
  • MIUI ROM draait geweldig erop.
  • Ondanks de lage batterij capaciteit gaat hij gemakkelijk een heel dag mee met intensief gebruik.

Minpunten

• Camera foto's zijn niet scherp genoeg.
  • GPS werkt niet zonder de software eerst te tweaken.
  • Scherm ontgrendelen kan alleen via de Power-knop boven in wat erg onhandig is.

Lenovo, de grootste computer fabrikant in de wereld wat tegenwoordig bekend staat om hun geweldige laptops, breidt zich steeds verder uit in de smartphone industrie. Alhoewel er niet veel Lenovo toestellen in Nederland te vinden zijn, is het aanbod vanuit China vele maal groter. Ditmaal brengt Lenovo een smartphone uit speciaal voor de dames, namelijk de S820. Hij komt standaard in de kleur rood maar heeft verder nog een witte optie voor mensen die geen fan zijn van de kleurencombinatie rood en zwart. Voor deze review heb ik de witte mogen reviewen.

Voor dit model heeft Lenovo voor MediaTek gekozen voor zijn CPUs, in dit geval is dit de MTK6589 quad-core processor wat op 1.2Ghz snelheid draait. Verder wordt hij ondersteund met 1GB aan RAM geheugen en als GPU is de PowerVR SGX 544 beschikbaar. Hij draait op 4.2 Android Jellybean en heeft een 4.7” 720p IPS scherm beschikbaar. Intern geheugen is vastgesteld op 4GB en je kunt het uitbreiden met een micro-SD kaart tot een extra 32GB. Het heeft een 13MP camera aan de achterkant en 2MP aan de voorkant. Hij ondersteunt dual-sim en de volgende frequenties: 2G GSM 900/1800/1900Mhz en 3G WDCMA 2100Mhz. Hij is gemaakt van plastic maar de rooie versie heeft een speciale matte achterkant wat tevens ook buigbaar is. Hij voelt heel erg fijn aan, terwijl de witte achterkant meer voelt als een plastic Samsung cover. Batterij capaciteit is 2000mAh en hij weegt maar 143 gram! In de doos kun je een USB kabeltje, USB stroom stekker, handleiding, 3.5mm oordopjes met microfoon en een batterij vinden, naast de telefoon zelf.

http://imageshack.com/a/img833/7738/2wv7.th.jpg http://imageshack.com/a/img545/2010/4s4c.th.jpg http://imageshack.com/a/img822/6637/6cly.th.jpg

Design en Display
De Lenovo S820 is te verkrijgen in de kleuren rood en wit. Rood wordt gezien als de originele kleur en staat echt voor een lady phone . Afgezien van het duidelijk verschil in kleur, is er een opmerkelijk verschil met de achterkanten. Namelijk de witte kleur heeft een standaard plastic achterkant zoals je die vaak bij Samsung toestellen ziet, maar de rode kleur heeft een mat achterkant wat een beetje dof aanvoelt. Eerlijk gezegd vind ik het gevoel van de rooie S820 veel lekkerder in de hand dan de plastic variant. Als de kleur geen betrekking tot je heeft raad ik je om de rooie variant te nemen. De telefoon heeft verder een zwarte voorkant met 3 soft-touch knoppen, inclusief de HOME knop. Er zijn verder nog drie fysieke knoppen te vinden op de bovenkant (POWER-knop) en aan de rechter zijkant (Volume knoppen). Als laatste vind je nog twee ingangen, voor de koptelefoon wat zich aan de bovenkant plaats vindt en eentje aan de onderkant, namelijk de micro-USB ingang. De fysieke knoppen voelen soms te licht aan en verder zijn ze nog behoorlijk dun en klein dus soms moet je even goed doordrukken. Waarschijnlijk is dit expres gedaan voor de dunnere vingers van de vrouwelijke gebruikers.

De S820 heeft een 4.7” IPS display scherm met een resolutie van 1280 x 720 pixels. De schermgrootte voelt precies goed aan en het glas is van hoog kwaliteit. Als je de telefoon vast houdt dan heb je het gevoel dat je een telefoon van hoog kwaliteit vasthoudt en dat is een zeer plezant gevoel van een Chinees telefoon moet ik zeggen. De resolutie is prima voor 4.7” en met een DPI van 320 is het ook nog behoorlijk scherp. Kleuren worden heel mooi laten zien en de helderheid is ook heel positief ervaren.

http://imageshack.com/a/img132/2284/nwv8.th.jpg http://imageshack.com/a/img713/920/ddg5.th.jpg
http://imageshack.com/a/img201/9168/u17f.th.jpg http://imageshack.com/a/img824/593/dy6t.th.jpg

Connectiviteit
Zoals vele Chinese smartphones, beschikt ook dit model duaal-sim wat we toch eigenlijk te weinig zien in de Europese markt. Verder ondersteunt de S820 de volgende frequenties: 2G GSM 900/1800/1900Mhz en 3G WCDMA 2100MHz. Naast Wi-Fi 802.11 b/g/n ondersteunt hij Bluetooth v2.0. Daarnaast heeft ie ingebouwde GPS wat in het begin even lastig is om te gebruiken, vooral met een custom ROM. Zoals vaak bij MTK6589 processoren is de GPS altijd een kleine uitdaging in het begin. Het vereist enig moeite om de GPS goed in te stellen en eenmaal ingesteld dan wordt je positie binnen 10 seconden gevonden. Binnenshuis is het signaal wat zwakker en moeilijk te vinden maar buiten werkt hij prima achteraf. Verder heb ik geen problemen ondervonden met de Wi-Fi, hij pakt direct een signaal op en verbindt zich binnen een paar seconden. Het Wi-Fi bereik is ook goed te doen.

Camera
Lenovo heeft voor dit model een 13MP camera, met LED flits, gekozen voor de achterkant en 2MP voor de voorkant. Tegenwoordig is 13MP heel normaal te zien in diverse mid- en high-end toestellen, maar meestal met Chinese smartphones is 13MP nooit echt 13MP, als je kijkt naar de kwaliteit van de foto's. Dit is ook weer zo’n verhaal. Afhankelijk van hoe goed je de auto-focus kunt gebruiken, kan het soms variŽren van een geweldige foto tot een middelmatig foto. Een geweldige foto zie je meteen aan de scherpte wanneer je inzoomt, een middelmatig foto herken je direct aan de onduidelijkheid in de verte en vooral wanneer je inzoomt, wordt het beeld steeds onscherper. Als je graag artistieke foto's neemt dan zou ik deze camera niet aanraden, maar puur voor af en toe foto's maken van mensen en diverse plekken, is het meer dan genoeg. Over naar de camera aan de voorkant, 2MP geeft je precies wat je nodig hebt. Voor video-calling is het meer dan voldoende, net zo goed als het af en toe foto's van jezelf maken. Ik had gehoopt op minimaal 5MP aan de voorkant, maar afhankelijk van waarvoor je het gebruikt, is 2MP prima genoeg. Lenovo gebruikt zijn eigen camera software, namelijk de Lenovo SuperCamera applicatie. Ik moet eerlijk zeggen dat het ťťn van de betere camera applicaties is dat ik ooit heb gebruikt. Foto's nemen gaat ongelooflijk snel en zonder haperingen, het voelt heel vloeiend aan en je kunt ook de Vol+UP knop gebruiken om foto's vast te leggen, wat erg handig is met de camera aan de voorkant. Hieronder zie je een paar foto's die ik gemaakt hebt met beide camera's. Even tussendoor, het is wat schemerig omdat er geen zon die dag was dus de foto's zien er wat grijzig uit. De meest linkse foto is genomen met de voor camera en de overige met de camera op de achterkant.

http://imageshack.com/a/img594/2981/6g5x.th.jpg http://imageshack.com/a/img194/7296/4uk4.th.jpg http://imageshack.com/a/img513/2818/vg12.th.jpg

Batterij
De batterij capaciteit van de S820 is wat aan de lage kant, een kleine 2000mAh namelijk. Maar omdat de processor zo efficiŽnt is, merk ik het verschil nauwelijks. Als ik af en toe even mijn telefoon bekijk en een Whatsapp berichtje verstuur dan heb ik aan het einde van de dag nog ruim boven 50%. Gebruik ik hem intensief dan zit ik al op 20% op het einde van de dag. Maar tot zover heb ik mij nooit hoeven druk te maken over dat mijn batterij leeg gaat, hij gaat makkelijk een volle dag mee ondanks zijn lage capaciteit. Ik ben heel tevreden met de accuduur en hoe efficiŽnt alles eigenlijk loopt met applicaties runnen.

Software
De S820 draait standaard op Android 4.2.1 Jelly Bean via een officiŽle ROM van Lenovo, wat voornamelijk Chinees is met de ondersteuning voor Engels. Er zijn veel apps te vinden en met name officiŽle Lenovo applicaties. Verder zal je ook merken dat er ook vele Chinese applicaties erop zitten. Je hebt een ruim keuze tussen applicaties, maar vele apps zal je waarschijnlijk nooit gebruiken dus ik vind het aanbod ietwat teveel. Als je tot zover aan het design niet hebt opgemerkt dat dit een lady phone is, dan zal je het waarschijnlijk aan de applicaties ondervinden. Speciale applicaties voor de vrouwen zoals LadyMirror en Pink Calendar zijn aanwezig. Geweldig als vrouw zijnde, maar onnodig voor de mannen. Het gebruik van de home launcher en het swipen door applicaties gaat wel vlot, maar ik vind het zelf niet snel genoeg gaan, dit kan liggen aan de software van de ROM.

http://imageshack.com/a/img189/7969/rvum.th.jpg http://imageshack.com/a/img703/7106/iii5.th.jpg http://imageshack.com/a/img547/5766/adth.th.jpg

Vanwege de overtolligheid van Lenovo en andere Chinese apps heb ik de telefoon geroot en een custom ROM erop geÔnstalleerd, namelijk MIUI Rom. Deze is afkomstig van Xiaomi telefoons en hij staat er bekend om heel snel en efficiŽnt te werken. En dat merkte ik meteen na de installatie, swipen ging veel sneller dan voorheen, verder zijn de menu's heel erg vloeiend en heb je niet teveel applicaties op je scherm. Een pluspunt is dat de Lenovo S820 een officiŽle port heeft voor de MIUI ROM, wat betekent dat je bepaalde interface en applicaties van Lenovo zelf in deze ROM zult vinden. Met name de Lenovo SuperCamera applicatie waar ik heel tevreden mee ben. Je hebt een beperkt aantal applicaties beschikbaar die precies genoeg zijn wat het een heel schoon gevoel meegeeft voor eerste gebruik.

http://imageshack.com/a/img19/1459/oxie.th.jpg http://imageshack.com/a/img208/8462/xz3o.th.jpg http://imageshack.com/a/img850/7402/4fio.th.png http://imageshack.com/a/img23/707/rt4r.th.png

Performance
De S820 draait op een MTK6589 quad-core processor met een snelheid van 1.2 Ghz en tevens ondersteund door 1GB RAM geheugen en als resultaat heb je een mooi vloeiende telefoon dat heel gemakkelijk gaat met multitasking. Onderling van applicatie overstappen gaat moeiteloos en op de MIUI ROM voelt alles nog sneller aan. Het afpelen van full HD video bestanden gaat ook moeiteloos, geen problemen gehad met lag of overhitten na een tijdje intensief gebruik van zware apps.

Ik heb twee maal een Antutu benchmark test gedaan, eerste gaf me een resultaat van 12727 en dit was op de originele Lenovo firmware. Eenmaal op de MIUI ROM kreeg ik een verbijsterde resultaat van 13510! Dit laat zien hoe belangrijk de juiste software kan zijn. Over het algemeen heb ik nooit echt problemen gehad met de snelheid van het toestel, hij hapert praktisch nooit en het swipen voelt heel vloeiend aan. Gamen gaat ook wel goed af, alhoewel hij niet altijd vlekkeloos afspeelt met zware 3D spellen. Maar dit vind ik niet erg belangrijk voor een telefoon dat is gericht op vrouwelijke gebruikers. Hij presteert zeer vlot en moeizaam en dat is zeer goed gelukt van Lenovo.

http://imageshack.com/a/img809/6884/h1w.th.gif http://imageshack.com/a/img12/5189/4p4a.th.gif http://imageshack.com/a/img841/5403/ynz.th.gif http://imageshack.com/a/img850/4831/n4a.th.gif

Verder de geluidskwaliteit is prima te ervaren, het is niet altijd heel helder wanneer je het heel luid hebt maar naar mijn ervaring is dit ťťn van de betere speakers bij Chinese smartphones.

Als je geen problemen hebt met de kleur rood dan zie ik niet waarom dit geweldig toestel exclusief voor vrouwen zou moeten zijn. Ik was heel erg verbaasd met de design van de telefoon, hij voelt zeer lekker in de hand en hij voelt van hoog kwaliteit aan. Verder draait hij lekker snel en soepel. Voor betere prestaties raad ik je aan om MIUI ROM erop te zetten wat geweldig aansluit op zijn CPU en heel efficiŽnt mee te werk gaat. Batterij prestaties zijn ook lovend, met intensief gebruik zal je nog steeds op rond 20% uitkomen aan het einde van de dag, en dit voor een relatief klein batterij capaciteit van maar 2000mAh!

Paar problemen is het gedoe om de GPS werkende te krijgen met diverse tweaks en programma's. Eenmaal goed ingesteld dan werkt hij prima, maar ik kan begrijpen dat het een tegenvaller is vanaf het begin. Verder is de camera prima voor normaal gebruik, zoek je een camera dat mooie en scherpe foto's van landschappen maakt dan kun je beter verder zoeken.

Ter conclusie, zoek je een goedkoop en lekker vlotte smartphone dat ook lekker in de hand ligt dan is dit de juiste telefoon voor jou. Ondanks dat het een lady phone is, zie ik geen reden waarom een man het niet zou kunnen gebruiken. Dit is ťťn van weinige Chinese smartphones dat een premium gevoel meegeeft bij gebruik. Als Lenovo door blijft gaan met zulke producten op de markt te zetten, dan zullen we nog vele mooie producten kunnen verwachten van hun in de toekomst.

Voor meer camera fotos, screenshots en benchmarks bezoek het product fotoalbum

8.5 / 10

Heb jij ook een Lenovo S820 Wit?

Zeer nette volledige review, hulde ga zo door.
Probeer ook de Lenovo 830 eens.
Nette duidelijke review!!

Keep on the good work!!