Asus GeForce FX5950 256MB, V9980 Ultra Review

frankknopers 28 september 2005, laatste update op 28 september 2005, 2.688 views

Asus GeForce FX5950 256MB, V9980 Ultra

Pluspunten

• Stabiliteit (goede drivers)
  • Uitgebreide Featureset
  • Stil
  • Prima prestaties

Minpunten

• Prijs/kwaliteit verhouding is matig
  • Warmteproductie
  • Overclockbaarheid
  • Kan na 1 jaar dienst al niet meer meedraaien in de top.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Algemene beoordeling en Featureset

De videokaart werd geleverd in een stevige doos met een mooie glanzende finish. In de doos zaten uiteraard de videokaart, de CD met drivers, een cd met allerlei overklokutilities, een aantal (matige) spellen en een IN-OUT box voor de videokaart. De videokaart is zeer stabiel en de drivers werkten ook stabiel.

Prestaties en beeldkwaliteit
Toen ik de videokaart kocht was het het absolute topmodel uit de Nvidia stal. De prestaties waren daar ook naar. Een lange tijd kon ik genieten van de hoogste graphics en resoluties. Maar die tijden zijn verandert: in Farcry en met NFSU2 is mijn videokaart gewoon niet meer in staat om 1024x768 + high detail + evt. AA&AF te draaien met continu een speelbare framerate. Dat was toch wel een kleine teleurstelling, dat zo'n videokaart al na een jaar zover achter komt. De beeldkwaliteit is echter wel top.

Overclockbaarheid
Toen ik de videokaart nog nieuw had heb ik even een overkloksessie gedaan. Ik kwam van stock 475/950 uit op 500/1000. Een vrij marginale overklok die in de praktijk ook niet zo veel verschil maakte.
Ik heb alleen maar overgeclocked met de stock koeler, want toen ik de waterkoeling erop installeerde en de nieuwe forceware erop zette, kon ik niet meer overclocken. Dat vind ik wel jammer.

Modbaarheid
Ik heb afgelopen winter besloten om waterkoeling te nemen (de Zalman Reserator 1). Ook mijn videokaart moest eraan geloven. De stock koeler eraf en een mooi Asetek blokje erop!
Het verwijderen van het standaard koelblok was een makkie, kwestie van 3 schroefjes losdraaien.
Het installeren van het nieuwe waterkoelblok ging ook supereenvoudig.
Vmods heb ik nog niet geprobeerd, er vallen geen pipelines of shaders te unlocken.

Driver ondersteuning
De drivers voor mijn videokaart werken perfect. Ik heb steeds de nieuwste drivers erop staan, maar BETA doe ik niet aan. Dat heb ik 1 keer geprobeerd maar toen werd de boel instabiel.

Warmte en geluidsproductie
Asus vond geluidsproductie blijkbaar belangrijker dan goede koeling. De kaart is zeer stil, ondanks zijn 2 piepkleine fans, maar de koeling is echt brak. In de zomer haalde ik een ilde temp van rond de 45 graden. Stressed kwam ik soms zelfs boven de 80 graden!!
Met een overclock erbij van 500/1000 mhz haalde ik een record van 88 graden. Daarbij kreeg ik veel artifacts in farcry. Gelukkig kwamen die artifacts niet @stock speed. De koelprestaties vind ik dus zeer slecht, maar de geluidsproductie is daarentegen heel gunstig.

Met waterkoeling haalde ik veel betere temperaturen.
Ter vergelijking, een meting in november:

Idle Stressed
Waterkoeling 25 48
Luchtkoeling 40 75

Zoals iedere high-end videokaart is de prijs hoog. Deze videokaart kostte met 420 euro nieuw. Eigenlijk een iets te hoge prijs gezien de prestaties.

Heb jij ook een Asus GeForce FX5950 256MB, V9980 Ultra?

Je kunt een register file downloaden, hiermee wordt de overclockfunctie weer aangezet in de drivers.

De prijs / kwaliteit verhouding is totaal niet matig.

Ik denk dat je eerder doelt op de bang 4 buck verhouding.
Daar schiet deze kaar misschien wat te kort.

Echter in mijn persoonlijke ervaringen speelde deze kaart absoluut top en was hij erg snel.

Far Cry kon overigens wel met AA en AF gedraait worden. :)

(edit : @ nog redelijke frame rates)
@Frankknopers
quote
/quote

Dat snap ik niet je kan altijd oc gebruik gewoon rivatunen of iets anders om te oc, en met die waterkoeling moet het alleen maar beter gaan. :Y)
Ik heb deze kaart al verkocht. Dus hij isw niet meer van mij :P . Toch bedankt voor jullie feedback. :)