Chenbro SR-102 Review

Femme 11 oktober 2005, laatste update op 17 november 2015, 2.794 views

Chenbro SR-102

Pluspunten

• Zee van ruimte
  • Koelingsmogelijkheden
  • Modbaarheid
  • Nette prijs

Minpunten

• Niet meer verkrijgbaar

Ik heb deze behuizing begin 2004 aangeschaft voor mijn dual Opteron-workstation. De belangrijkste overwegingen om voor de Chenbro SR-102 te gaan waren de uitbreidings- mogelijkheden, de modbaarheid, de koelingsmogelijkheden en enorme hoeveelheid ruimte die deze behuizing biedt. De behuizing is opgebouwd uit twee compartimenten waarvan de linker wordt gebruikt voor het moederbord en de rechter voor de disk drives. Aan de rechterkant is er plaats voor maar liefst twaalf 5,25 inch drive bays, vier interne 3,5 inch drive bays en twee voedingen. Het linkerkant biedt ruim plaats voor een extended ATX-moederbord. Tevens zijn hier een extra 5,25 inch drive bay en twee 3,5 inch drive bays beschikbaar. De drive bays bevinden zich netjes achter een drietal deurtjes. De vormgeving van het standaard frontje (er zijn meerdere designs verkrijgbaar) is strak en zakelijk. Het doet mij denken aan bepaalde IBM-servers uit de jaren negentig. Ik vind het in ieder geval goed geslaagd. Liever een degelijk uiterlijk dan een mislukte Taiwanese designuitspatting.

Het installatiegemak van de behuizing is erg goed. De zijpanelen zijn makkelijk weg te schuiven. Dankzij de twee compartimenten blijven het moederbord en de drives altijd goed bereikbaar. In normale towers resulteren dual processor systemen met een extended ATX-moederbord, veel PCI-kaarten en veel drives bijna onvermijdelijk in een doos waarvan de inhoud slecht bereikbaar is. Ik had daar geen zin meer in, vandaar de keuze voor een behuizing met twee compartimenten. Koeltechnisch is het ook voordelig dat de processors en de videokaart de harde schijven niet zitten op te warmen en andersom.

De bovenstaande specificaties en de foto's van de behuizing zullen al duidelijk gemaakt hebben dat de modbaarheid erg goed is. Er is veel ruimte voor het aanbrengen van geluidsisolerende materialen. In het deurtje kan heel goed een LCD verwerkt worden. Dankzij de grote hoeveelheid vrije ruimte is zijn er ook veel mogelijkheden voor exotische koeling. Mijn machine gebruikt nog steeds luchtkoeling, maar wel met een grote airduct tussen de twee Zalman CNPS-7000Cu-koelers en de inlaatroosters op de voorzijde.

De prijs die ik voor de Chenbro SR-102 heb betaald was ongeveer 230 euro exclusief voeding. Dat vind ik geen slechte prijs voor een serverbehuizing van dit formaat. Het slechte nieuws in dit verhaal is dat de SR-102 niet meer verkrijgbaar is. Chenbro levert nog wel de SR-103, die een maatje kleiner is maar wel beschikt over gescheiden compartimenten voor moederbord en drives.

Heb jij ook een Chenbro SR-102?