Specificaties Socket 1150 met Intel B85 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte G1.Sniper B5 Review

pummetje 18 november 2013, 2.188 views

Gigabyte G1.Sniper B5

Pluspunten

• Leuk gamers moederbord voor relatief weinig geld
  • beter geluid dan standaard onboard
  • leuke groene kleuren en ledjes
  • goede prijs voor degene die niet teveel willen uitgeven

Minpunten

• Bruin PCB
  • geen overklok mogelijkheden
  • geen ondersteuning voor hogere snelheid geheugen hoger dan 1600mhz
  • rechte sata poorten

Layout Score: 4
De G1.sniper B5 is het nieuwe budget gamers moederbord in de haswell lineup van gigabyte.
Zo biedt het moederbord de features die gamers graag willen zoals het betere geluid en intel netwerkchip.
Voor overklokkers en mensen die hoge snelheid geheugen in een pc willen is dit moederbord helaas niet aan te raden omdat er een B85 chipset opzit is dit allemaal beperkter geworden.
Maar voor de casual gamer is dit moederbord meer dan voldoende vanwege de lage prijs.
En de leuke features die gamers belangrijk vinden.

HET MOEDERBORD

Het moederbord heeft de nieuwe 1150 socket voor de nieuwe haswell architectuur processors van intel.
En 4 DDR3 geheugensloten voor maximaal 32gb geheugen tot 1600mhz
De hyperX modules van kingston waren stabiel op 1600mhz met een XMP profiel.
Alleen is dit 2400mhz geheugen en dit moederbord ondersteund tot 1600mhz.
Dit ga je in de meeste games niet merken al hoewel battlefield 4 wel profiteert van een hoge geheugen bandbreedte.

Wat ook anders is aan dit moederbord is dat het PCB bruin is.
Dit vind ik persoonlijk niet erg mooi maar misschien denken mensen hier anders over.
Het was mooier om een mat zwart pcb te hebben net als de meeste andere moederborden van GIGABYTE.

Verder is dit moederbord gewoon top het biedt vergelijkbare benchmark scores als de duurdere moederborden en in games ga je het bijna niet merken.

Op het moederbord vinden we de volgende aansluitingen:
1x 24-pin ATX voeding connector
2x USB 2.0 header
1x serial port header
1x parallel port header
1x Clear CMOS jumper

En aan de achterkant van het moederbord vinden we de volgende aansluitingen:
1x PS/2 toetsenbord poort
1x netwerk aansluiting
1x Optische S/PDIF uit aansluiting
5x audio jacks

HET GELUID

Het geluid wordt verzorgt door een Realtek ALC898 Codec met een 110dB SNR ratio.
Er wordt ook dit keer weer gebruik gemaakt van de nichicon condensators.
En de vervangbare op-amp is ook aanwezig.

De kwaliteit van het geluid klinkt niet zo goed als de andere g1 sniper series borden die gebruik maken van een creative soundcore3D chip
Het klinkt iets beter dan een normale Realtek onboard geluidsoplossing die te vinden is op veel moederborden.
De meeste gamers zullen dit geluid wel voldoende vinden maar voor degene wie een groot verschil wil in geluidskwaliteit raad ik een geluidskaart aan.

BENCHMARKS

Er is hier te zien dat de prestaties van dit moederbord erg goed is vergeleken duurdere moederborden.

Alle benchmarks zijn uitgevoerd met de volgende componenten en zijn te vergelijken met de andere gigabyte moederborden uit mijn product reviews:
- Intel Core I5 4430 op standaard snelheden dus 3GHZ

3DMark nieuwste: Firestrike 6853 Cloud Gate 15532 Ice Storm 138629
Cinebench R15: OpenGL 117.43fps CPU 466CB
Cinebench 11.5: openGL 62.48fps CPU 5.11 pts

CONCLUSIE

Een erg leuk gamers moederbord voor relatief weinig geld met veel features.
Alleen erg jammer van het bruine pcb en geen overklok mogelijkheden.
Verder is dit moederbord echt top en zeer geschikt voor gamers die niet teveel geld aan een moederbord willen uitgeven.

Heb jij ook een Gigabyte G1.Sniper B5?

Waarmee heb je het geluid getest? En hoe werkt dat killer ehternet?
Ja inderdaad volgens mij zit er niet eens een killer ethernet aansluiting op.
En de realtek 898 is een geweldige audiochip!
"Zo biedt het moederbord de features die gamers graag willen zoals het betere geluid en killer netwerkchip."

Het zal vast wel een geweldige audiochip wezen, maar ik ben benieuwd of hij het met een Logitech setje van 30 euro getest heeft of met een kwalitatief goede set boxen of koptelefoon. Eigenlijk zou je het zelfs blind moeten testen, als je hersenen geen verschil horen, dat maken ze wel een verschil.
ik denk dat je zeker verschil hoort ook op boxen van 30 euro
het is persoonlijk maar over het algemeen is een geluidskaart het beste
sorry ik dacht dat elke sniper series de killer internet chip had
bij deze schijnbaar niet

ik zal het aanpassen want het is een intel chip
bedankt
ik heb het geluid getest met mijn headset van rond de 100 euro
en daarbij vond ik het geluid bagger klinken

maar smaken verschillen
ik vind persoonlijk de realtek onboard geluidschips voor geen meter klinken

maar als je niet al te dure geluidsapparaatuur hebt merk je niet veel
en dit is beter als wat er standaard op een moederbord zit dus al ietsjes beter
in het algemeen is een geluidskaart een stuk beter

het is persoonlijk en ik gaf mijn mening erover hoe het bij mij klonk
Hangt natuurlijk ook af van hoe je de drivers van je hoofdtelefoon en audiokaart hebt staan.
Ik heb een andere realtek audiokaart ernaast gezet die echter prima geluid levert via spidif, dus niet alle realtek chips zijn bagger naar mijn mening.
ik gebruik overigens de soundblaster external audio card voor mijn headset zodat ik alles extern kan wijzigen bijv. als ik in game ben.
je kan overigens als het geluid je niet bevalt met de up-amp mogelijkheid je geluid naar wens aanpassen

[Reactie gewijzigd door jelle.balk op 1 december 2013 14:08]

Heeft u dit moederbord gekocht? Ten eerste het pcb is gewoon zwart. Ten tweede je kan er gewoon prima mee overclocken omdat gigabyte bij deze chipset het mogelijk heeft gemaakt door kleine aanpassingen door te voeren ten opzichte van de standaard chipset.
ik heb dit moederbord niet gekocht ik heb het van gigabyte mogen testen
op dit moederbord zit de b85 chipset dus niet te overklokken.

het pcb is weldegelijk bruin op foto`s niet goed te zien maar in het echt zeker
kijk anders eens naar foto`s op google.

[Reactie gewijzigd door pummetje op 30 november 2013 00:03]

Ze hebben de b85 chipset zo aangepast dat hiermee wel mee over te klokken is, in mijn geval kan het dus wel!
Desondanks heeft intel bij de nieuwe productie van de haswell chip dit onmogelijk gemaakt door een kleine wijziging in de proccessor door te voeren.
Heb gister mn cablemanagement gereorginaseerd en kwam er achter dat het toch bruin is.
ik zou het echter zo zwart bruin noemen, omdat het erg donker getint is.

[Reactie gewijzigd door jelle.balk op 1 december 2013 13:59]

Onderssteuning is trouwens super, had een probleem het mijn USB apparaten, na enig onderzoek kreeg ik van gigabyte een USB bracket om het op te lossen. Bedankt Gigabyte!!