HP Pavilion W2408H Zilver, Zwart Review

MeltedForest 22 oktober 2008, laatste update op 22 oktober 2008, 1.400 views

HP Pavilion W2408H Zilver, Zwart

Pluspunten

• Natuurgetrouwe kleurweergave;
  • Contrast en helderheid;
  • Glossy scherm en degelijke pianozwarte afwerking;
  • Makkelijk te manoeuvreren;
  • Geen ghosting, goede responstijd en 1:1 pixelmapping.

Minpunten

• Twee aansluitingen (VGA / HDMI), geen DVI;
  • Prijs wellicht wat aan de hoge kant;
  • Speakers hadden ze beter weg kunnen laten.

Samenvatting / Conclusie
De HP w2408h is een van de betere 24" monitoren die op dit moment te krijgen zijn. Als je het beoordeelt op kleurweergave, contrast en helderheid steekt deze monitor met kop en schouders boven de rest uit. Tel daarbij de degelijkheid, vormgeving en featureset bij op en je kunt niets anders zeggen dat alle pluspunten van de monitor elke euro die je meer betaald helemaal waard. Vooral als je het vergelijkt met de Samsung 245 en de Benq G2400, die toch ongeveer ¤200 goedkoper zijn, in het niet vallen met de kwaliteit van deze monitor. Het enige minpunt wat ik dan nog kan noemen is het gemis van een DVI poort, of andere aansluitmogelijkheden, en de brakke kwaliteit van de speakers. Die kan je maar beter niet gebruiken!

Geschiedenis & Service HP
Eind maart 2008 heb ik bij Online Systems de HP W2408h besteld. Na een aantal weken perfect gebruik, besloot de monitor ermee te stoppen. De oorzaak daarvan is mij nog steeds niet bekend. Ik had de monitor op mijn bureau geplaatst en hem verder niet meer opgetild. Ik heb niet meteen contact opgenomen met de service van HP, want ik had van klasgenoten te horen gekregen dat hij zijn laptop twee maanden kwijt is geweest voor reparatie. Ik heb nog wat standaard dingen geprobeerd te doen, maar ik kreeg de monitor met geen mogelijkheid werkend.

Er vanuit gaand dat het niet mijn schuld is, heb ik op 28 mei via de website opgenomen met de service van HP, en het probleem uitgelegd via een invulformulier. Na een mailconversatie met Martin, een medewerker van het HP E-mail Team, is er besloten mijn monitor begin juni op te laten halen voor reparatie. Ik heb ongeveer vier weken zonder monitor gezeten, tot er eind juni opeens een compleet nieuwe voor de deur stond. Deze monitor had een manufacturing date in mei, dus ik had een hele verse gekregen. Op het moment van schrijven doet deze het nog perfect, en ik ben zeer tevreden over de afhandeling van mijn reparatie door HP.

Toepassing
Begin 2008 ben ik begonnen met oriëntatie op een compleet nieuwe PC, inclusief monitor. Mijn PC bestaat ondertussen uit een E8400, 4GB 800Mhz RAM en een 8800GT. Dit allemaal op een Asus P5N-T Deluxe moederbord. Ik heb deze PC gekocht om mee te gamen, en ik heb ook een Xbox360 waarmee ik regelmatig een spelletje speel. Ik wou de 360 én de PC tegelijkertijd op mijn monitor hebben aangesloten, zodat ik geen rare fratsen hoefde uit te halen - zoals het wisselen van kabels - als ik op mijn 360 wou spelen. Verder wou ik graag kunnen gamen op mijn 360 in Full HD, dus kwam ik automatisch terecht bij +24" monitoren.

Na het aansluiten van mijn PC en 360 is het gamen een waar genot. Ik ben van een 5 jaar oude, 17" diagonaal, 4:3 verhouding, CRT monitor naar 24", 16:10, LCD monitor gegaan, en het is een wereld van verschil. Dankzij de 1:1 pixelmapping heb ik netjes zwarte balken boven en onder als ik mijn Xbox360 gebruik, en dus géén last van uitgerekt beeld. Ik wil dus voorlopig ook niks meer te maken hebben met andere monitoren om op te gamen!

Featureset
Het enige gemis is een DVI poort. Daarom beoordeel ik de featureset op goed, in plaats van zeer goed. Wél zit er één HDMI poort, één VGA poort, 4-poort USB Hub en speakers van 2x 4 Watt in de monitor ingebouwd. Over dat laatste kan ik kort zijn: die speakers kan je maar beter niet gebruiken. Het geluid wat eruit komt is schel en hol, en klinkt alsof je speaker in een koekblik staat. De reactietijd is 5ms, en de contrastverhouding 1000:1, een TN paneel dus, waar overigens verder niks om aan te merken is.

Het heeft de mogelijkheid om dynamisch contrast te gebruiken, waarbij de monitor bij donkere beelden de backlight wat minder helder doet, zodat zwart ook zwarter lijkt. Al gebruik ik dat zelf niet, want je ziet de monitor wel constant de backlight veranderen als je een film kijkt. Ook heeft deze monitor de mogelijkheid om 1:1 pixelmapping te gebruiken, wat ervoor zorgt dat alle beelden geschaald worden zoals ze zijn, en niet zijn uitgerekt.

Tot slot zit er aan de voorkant van de monitor nog een omgevingssensor, die de sterkte van de backlight aanpast aan de hoeveelheid licht in de kamer, zodat je 's avonds niet je ogen verbrand als je een witte pagina van Word opent.

Kleurweergave
Na enige maanden de monitor in gebruik te hebben, kan ik niets anders zeggen dat de kleurweergave van de HP W-serie één van de beste, zoniet dé beste, is van alle beschikbare TN monitoren op dit moment. De kleuren zijn zeer natuurgetrouw en het kleurpalet is erg mooi. Daarom de zeer goede beoordeling qua kleurweergave.

Contrast en helderheid
Ook krijgt de HP W-serie van mij een zeer goed wat betreft contrast en helderheid. Zwart is ook écht zwart, zelfs als de dynamische contrast uit staat komt het in de buurt van zwart. Standaard krijgt de monitor in de fabriek een helderheid instelling van 80% mee, wat meteen mijn ogen deed verblinden toen ik de monitor voor het eerst aanzette. Ondertussen staat hij altijd op 20%, wat, naast het besparen van mijn ogen, ook meteen een hoop stroom bespaart.

Ghosting & Pixeldefecten
Ik ben een fanatiek gamer, dus ik wil bij het spelen van snelle shooters en racegames, geen last hebben van ghosting. Gelukkig heeft deze monitor hier helemaal geen last van, ik heb nog geen enkele vorm van ghosting meegemaakt sinds ik de monitor heb.

Ook zijn er geen pixeldefecten opgetreden bij het ongeveer half jaar van gebruik. Mijn eerste exemplaar van de monitor kon ik geen defecten opsporen, bij het tweede exemplaar ook niet. Twee van de twee keer dus een perfecte score!

Bouwkwaliteit & Vormgeving
Mijn eerste exemplaar van de monitor had een beetje brakke menuknoppen, die aan de voorkant van de monitor zitten. Ze zaten een beetje scheef naar onder, en sloten dus niet perfect aan op de behuizing. Dat was al bij het uitpakken zo. Mijn tweede exemplaar daarentegen heeft dat niet, en daar zitten de menuknoppen perfect uitgelijnd tegen de behuizing. Verder is de bouwkwaliteit degelijk en stevig. Bij het uitpakken van de monitor hoef je niks aan elkaar vast te schroeven / klikken. Het is één geheel, en dat draagt bij aan de bouwkwaliteit. Wel kan je de voet van de monitor eraf halen en hem aan de muur hangen, als je dat wilt.

De vormgeving vind ik fantastisch en is ook een van de redenen dat ik ben overgegaan tot de koop. De pianoglans zwarte behuizing en de glossy laag over het scherm zien er zeer strak uit. De voet is een sterk ontwerp van het designteam, zodat de voet subtiel zichtbaar is en de monitor als het ware lijkt te zweven in de lucht. Doordat de bevestiging van de voet in het midden aan de achterkant van de monitor zit, kan het scherm zelf makkelijk manoeuvreren. Het scherm kan werkelijk alle kanten op, zonder dat je de voet hoeft te verplaatsen. De powerknop boven op de monitor geeft mooi subtiel groen licht bij gebruik, en kleurt oranje/rood in de slaapstand.

Ik heb de monitor op 20 maart 2008 gekocht bij Online Systems. Hij stond daar voor ¤499,99 te koop. Daar kwamen nog ¤7,50 verzendkosten overheen. Ik heb hem besteld op naam van een bedrijf, daarom kan ik de 19% BTW terug krijgen, dus gaat er ongeveer ¤100 van de prijs af. Voor ¤400 is het een zeer goede monitor! Aangezien de meeste online kopers wél de BTW moeten betalen, heb ik hem toch beoordeeld als goed. Een 24" monitor is voor minder te krijgen, maar dan krijg je toch ook wel een mindere monitor.

Eventuele spelling- en grammaticafouten heb ik geprobeerd eruit te filteren, maar er kan natuurlijk altijd wat ingeslopen zijn.

Heb jij ook een HP Pavilion W2408H Zilver, Zwart?

Mooie review :)

Over de aansluitingen, het is wel jammer dat er geen DVI op zit, heb hetzelfde scherm ;).

Ik heb, een tijdje terug, daarover een mailtje gestuurd naar HP.

Ze zouden het verzoek voor een DVI/HDMI variant doorsturen naar de juiste afdeling, sindsdien niks weer gehoord.
Thanks :)
Je moet toch wat op stage...
Nice review

Overigens de opvolger heeft wel een DVI en HDMI poort:
pricewatch: HP w2448hc
DVI-D, HDMI én dsub, nice!

Het verzoek is dus doorgekomen :)
Mooie review!

Ik heb de 22" versie, superscherm :)
Goede review, maar voor xbox 360 bezitters, de xbox 360 kan max 1080i doorsturen (de normale versie) plus dat veel games (lees bijna alle games) nog maar 720p zijn. Dus dan is het 22" scherm van deze reeks misschien wel net zo goed voor je.