Synology DiskStation DS414 Review
Deze review is in aanbouw, tips zijn welkom!!
Mijn Synology verleden?
Ik heb hiervoor de DS411j gehad welke voldoende opslag bood maar te traag werd, daarvoor de DS209+II gehad welke ging als de brandweer maar in raid 1 toch te weinig opslag had, al begon ik met een DS207 zo`n 5 jaar geleden.
Waarom deze Nas?
Ik betaalde er 405 euro voor. Ik verdien modaal en vond dit dus een behoorlijke aderlating. Alhoewel ik de DS411J nog voor 100 euro kon verkopen via marktplaats was de keuze snel gemaakt. Ik was nog in bezit van WD Green 2TB schijven (4stuks). De DS414 vond ik op prijs/kwaliteit gebied eruit springen.
Hardware:
Uitpakken: In de standaard kartonnen (eco) doos. Nas is omgeven door stevig kunststof kussen.
Pluspunten
Beste prijs/kwaliteit verhouding Snelheid Solide buitenkant Goede koeling DSM blijft top! De grote opslag van 4 schijven. Performance door dubbele Lan
Minpunten
Waarom in vredes naam die USB2.0 (geen 3.0) aansluiting aan de voorkant Er is nog geen Plex server App beschikbaar Geen esata aansluiting Geen sd-card lezer Voor veel mensen de prijs Als je hem in woonkamer plaats zijn de leds erg fel. Geen solo apps maar een veelvoud aan apps. hierdoor elke keer inloggen. Geen transcodering van hd-streams
Eindoordeel
Mijn Synology verleden?
Ik heb hiervoor de DS411j gehad welke voldoende opslag bood maar te traag werd, daarvoor de DS209+II gehad welke ging als de brandweer maar in raid 1 toch te weinig opslag had, al begon ik met een DS207 zo`n 5 jaar geleden.
Waarom deze Nas?
Ik betaalde er 405 euro voor. Ik verdien modaal en vond dit dus een behoorlijke aderlating. Alhoewel ik de DS411J nog voor 100 euro kon verkopen via marktplaats was de keuze snel gemaakt. Ik was nog in bezit van WD Green 2TB schijven (4stuks). De DS414 vond ik op prijs/kwaliteit gebied eruit springen.
Hardware:
Uitpakken: In de standaard kartonnen (eco) doos. Nas is omgeven door stevig kunststof kussen.
Buitenkant.: De DS414 is gemaakt van hard plastic volledig zwart. Synology heeft de filosofie om de nas in de meterkast te plaatsen.Ook zitten er op de DS414 4 knipperde lampje voor elke schijf 1. Een okay lampje en een blauwe aan/uit knop. Dit lijkt me hinderlijk in de woonkamer.
Geluid: Dit is geen apparaatje wat je naast de tv zet. Ten eerste het geluid van de fans welke 92x92 dubbel uitgevoerd zijn. Ik kon de ventilatoren niet horen, zelf niet bij load. Wel hoorde ik het geluid van de 4 ratelende harde schijven, welke bij veel I/O random een donker en zwaar geluid is. Al zegt synology dat de DS414 minder geluid zou uitstoten door haar ontwerp. Al heb ik daar niks van gemerkt. Wel word het plaatsen van WD greens in een nas door sommige afgeraden.
Installatie
Schijven installeren was kinderspel. Heb de WD Greens 2 TB zonder schroefjes gemonteerd. Deze werden wel meegeleverd en dit zou ik alsnog kunnen doen, maar zag de noodzaak er niet van in.
Hierna Raid 1 gemaakt, oude bestanden overgeschoten door een USB3.0 externe harde schijf. Mijn laptop had nog een 2.0 aansluiting en dan merkt je het verschil met een 3.0 aansluiting van de DS414. Hierna 1 harde schijf toegevoegd en na het maken van het raid 5 opnieuw een schijf toegevoegd. Voor de complete raid 5 installatie was 3 dagen nodig.
Poorten
Stroom: Helaas gebruikt Synology bij de DiskStations enkel adapters, en daar ben ik geen fan van. Liever had ik een Euro-kabel op de DS414 aangesloten. Al zag de adapter er solide uit, welke niet zomaar kapot zou kunnen gaan.
USB: Er bevinden zich 2 poorten met USB 3.0 aan de achterkant. De USB2.0 aansluiting aan de voorkant had van mij ook wel 3.0 mogen zijn, waarom dat zo besloten is door synology is mij een raadsel. Het verschil tussen 2.0 en 3.0 is zeer goed te merken. Elke nacht maak ik een backup van 300GB naar een externe hard disk. De usb-pport aan de voorkant heeft een kopieer knop waardoor de informatie word gekopieerd naar de backupmap.
Lan: Zelf heb ik maar 1 lan poort op het gigabit netwerk aangesloten. Maar met de 2e lan-poort kun je ook een failover opzetten als backup verbinding en een beter doorstroming met Link Aggregation.
Beide niet geprobeerd maar zal dat misschien in de toekomst wel doen met Link Aggregation. Een TP-link modem met Link Aggregation is rond de 100 euro en dus goed te overwegen.
Reset knop: Op deze Nas nog niet gebruikt.
Modbaarheid
De Ds414 is niet upgradeable. Nog de CPU nog het geheugen is uit te breiden. Wel kun een verscheidenheid aan apparaten op de USB poorten aansluiten als geluidssticks, opslagstick, externe hardeschijven, wifi-stick en printers. Vroeger heb ik een keer ventilator vervangen op een DS207 voor een stillere en beter presterende versie.
Internals:
CPU: Marvell Armada XP armv7. Dit is een Dual Core welke geclocked is op 1,33Ghz welke 2 threads kan verwerken, een floating point en Hardware Encryption. http://www.marvell.com/em...P-SoC-product%20brief.pdf
Geheugen: DDR3 1GB
Verder is een Wake Up on Lan mogelijkheid.
Speed
Over de snelheid heb ik niet te klagen.
Nieuwsgroepen: Sabnzbd draait op 2,2mb binnen tijdens het unraren en repairen van een blueray
Emailserver kost me 150mb aan intern geheugen. Prima prestatie.
Ik haal 80mb bij het downloaden van een gigabyte bestand van de DS414
Het maken van al mijn fotos (28000 fotos van totaal 103GB) kosten me een week om thumbnails te maken, een behoorlijke prestatie.
Edit.1
Vanwege het geluid wat ik toch iets hinderlijk vond heb ik de meterkast geïsoleerd met schuimplaten(wist geen beter woord) van de gamma a 15 euro. En het werkt. Ik heb geen harde cijfers over decibellen maar ik vind het voldoende verbetering.
Attentie: Zorg wel voor voldoende KOELING!! Op het logo zitten gaatjes om de CPU te koelen.
http://i.imgur.com/PAmZKSE.jpg
Edit.2
Veel mensen op Fora vragen zich af of de DS414 video kan transcoderen. Het antwoord hierop is NEE.
De chipset is niet capabel om videostreams als 1080p te transcoderen, de DS214play kan dat wel maar die bezit een intel i3 cpu.
Edit 3.
Ik verbaas me over het app beleid van synology. Voor elke toepassing is en een app en bij elke app moet je afzonderlijk inloggen. Erg omslachtig. naar mijn inziens.
Heb jij ook een Synology DiskStation DS414?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (22)
E-sata vind ik persoonlijk onzin op een NAS. Je kan er 4 HDD's in doen. Ja de mogelijkheid voor een externe HDD is dan beschikbaar maar voor hoeveel mensen is dat nuttig. De prijs gaat dan ook een beetje omhoog als je E-Sata installeert. Dat is een keuze die een fabrikant maakt. Hetzelfde met een SD kaartlezer. Tuurlijk is het handig, maar ik zet ze liever eerst op mijn PC zodat ik het slechter eraf kan gooien en dan pas doorsturen naar mijn NAS. Als je per see een SD kaart lezer wilt kan je voor relatief weinig een USB naar SD kaartlezer kopen. Kan je die altijd nog gebruiken voor andere apparaten.neehoor, een e-sata aansluiting maakt een externe harde schijf verschrikkelijk snel
Een USB 3.0 poort is leuk en zou een optie kunnen zijn. Maar de prijs gaat dan wel ietsje omhoog. (een 3.0 kabel en een interface op het moederbord) Het kan ook zijn dat er geen plek was voor een 3.0 interface stekker omdat deze nogal breed zijn en 2.0 helemaal niet daarvoor moet ik het mainboard zien, maar ik denk wel dat er een logische reden achter zit.
Wat jij ook zegt, dat maakt zijn gevoel van gemis er niet minder om
e-sata was 1 van de redenen waarom ik toen een 1010+ gekocht heb om snel op externe schijven te kunnen backuppen. Dat er nu een vraag is naar USB3.0 snap ik vanuit het sneller kunnen kopieren dan ook heel goed.
Tja ieder zijn eigen ding natuurlijk. Daarom kan je blij zijn dat er verschillende merken zijn die er wel iets of niet inbouwen. Ik bedoelde er eigenlijk mee te zeggen dat de snelheid ten kosten gaat (of zou kunnen gaan) van bepaalde aansluitingen of de prijs word duurderIk vind wat jij vind van ZIJN persoonlijk ervaren gemis, doet er totaal niet toe
Wat jij ook zegt, dat maakt zijn gevoel van gemis er niet minder om
e-sata was 1 van de redenen waarom ik toen een 1010+ gekocht heb om snel op externe schijven te kunnen backuppen. Dat er nu een vraag is naar USB3.0 snap ik vanuit het sneller kunnen kopieren dan ook heel goed.
Weet dat bij de grotere Diskstations wel gewoon de voeding is ingebouwd. Te denken aan DS met 5 bay of meer schijven. Echter begrijp ik volkomen dat dit niet een reden is om dan maar een 5-bay te nemen, zeker gezien de meerprijs in dat geval.Helaas gebruikt synology bij de DiskStations enkel adapters, en daar ben ik geen fan van.
Wat gebeurt er met het geluid als je bijv het front eraf laat? Ik kan me zo voorstellen dat ie dan meer frissere lucht langs de schijven laat stromen zodat ie ook minder lawaai zal maken (minder warmte=minder fansnelheid=stiller).
In DSM kun je enkel 2 standen van de fan`s aangeven: koel of stil.
[Reactie gewijzigd door mark184 op 23 juli 2024 11:16]
Ik ben ook zeer tevreden over de NAS en hoop alleen dat de grotere schijven snel uitkomen (6TB?). Hij begint al weer aardig vol te lopen met 2x4TB + 2x2TB. En ipv de 2TB naar 4TB ga ik liever dan meteen naar 6TB. Maar dat is weer een ander onderwerp
e.e.a. ter info...
M.v.g. Niels
Het kan liggen aan de relatief koele plaats van de NAS, maar hij is muisstil. Je moet echt je best doen om de schijven te horen. Daarbij moet ik zeggen dat ik WD reds gebruik die normaal slechts 24-26 graden warm worden. De ventilatoren hoor ik helemaal niet.
Op zich vind ik die usb-aansluiting aan de voorkant wel logisch. Veel mensen zetten zo'n ding in de kast, en op deze manier kan je er toch snel een externe drive of usb-stick in duwen om snel bestanden over te pompen. Maar waarom er dan niet voor USB 3.0 is gekozen...?
Ontbreken van SD-slot is jammer, maar op te lossen met een goedkoop kaartlezertje. Waar je de esata voor nodig hebt is me een raadsel. Die zit wel op de DS211J, maar dient volgens mij in 99% van de gevallen geen enkel doel. Datzelfde geldt op deze machine voor de dubbele lan. Wat heb je aan link aggregation zonder goede switch en doelmachine die hetzelfde ondersteunen? Het is een wel erg high-end feature voor deze machine.
De oude DS 413 had dat volgens mij wel, alleen synology heeft zeker deze extra uitgefaserd om het verschil tussen home en business te vergroten..
Dus als je esata erbij wilt is de 412+ dan de enigste keuze met plus minus 110 euro verschil.
Dit vond ik zelf erg jammer om dat die 110 euro extra te moeten lappen als ik zelf misschien prijs technisch met deze DS414 beter af ben.
[Reactie gewijzigd door Robin4 op 23 juli 2024 11:16]
Ook al had je hem met een Euro-kabel aangesloten, je hebt nog steeds een adapter alleen zit die in de behuizing. Stroom moet nog steeds worden omgezet van 220 naar 12 voltStroom: Helaas gebruikt synology bij de DiskStations enkel adapters, en daar ben ik geen fan van. Liever had ik een Euro-kabel op de DS414 aangesloten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/295579/115787.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/242056/hellno%2520-%2520Copy.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/481280/Foto%2520van%2520mij%25204.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/348588/crop607373081ef34_cropped.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/133408/v9999ge-clanek.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/157485/ava.jpg?f=community)