Specificaties Small form factor, 5 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-Q27 Zwart Review

Foritain 16 november 2013, laatste update op 16 november 2013, 1.467 views

Lian Li PC-Q27 Zwart

Pluspunten

• Zeer goede uitstraling
  • Goede afwerking
  • Eenvoudig bouwen
  • Prijs is redelijk
  • Prima voor een enkele gebruiksdoeleinden
  • Binnen dat gestelde gebruik voldoende inbouw opties

Minpunten

• Geen case fan / Slechts 1 optionele fan
  • Volle kast = geen airflow
  • Dus: Hoge temperaturen
  • Slechts voor beperkt aantal gebruikers geschikt

Review: Lian Li PC-Q27 Zwart

Stoffilters
Alternatieven

http://tweakers.net/price...lian-li-pc-q27-zwart.html (Zwart)
http://tweakers.net/price...ian-li-pc-q27-zilver.html (Zilver)

Beste (mede)tweakers, ditmaal een review van de Lian Li PC-Q27 mini-ITX case. Ik ging een pc’tje maken die enkel als opslag zou functioneren, dus een klein formaat is een plus, en een beetje leuk uiterlijk zou leuk zijn. Enige tijd geleden een review gemaakt van de Fractal Node 304, deze case beviel eigenlijk goed, echter leek het mij leuk iets nieuws uit te testen. Na een beetje snuffelen door mini-ITX cases de Lian Li PC-Q27 tegen gekomen, een case die op de plaatjes goed naar voren komt, en wat betreft specs zou voldoen aan mijn eisen.

Deze case is verkrijgbaar in het zwart en zilver, beide met een “brushed alu” look. Ik heb er 58 euro voor betaald, wat voor een dergelijk oogende case niet veel lijkt. Ik hoor veel positieve berichten over het merk, echter betreft dat voornamelijk duurdere cases. Ik was dan ook zeer benieuwd hoe deze budget-Lian Li zou presteren.

Specificaties

De specificaties van de Lian Li website:

Het uitpakken

De PC-Q27, welke ik vanaf nu denk ik maar gewoon ‘de case/de kast’ ga noemen, wordt keurig geleverd in een eenvoudige, weinig opvallende verpakking, met voldoende bescherming voor transport. Opvallend bij het ontvangen is het gewicht van het pakketje. Het moge direct duidelijk zijn dat dit pakket geen kilo’s aan staal bevat. Ook niet geheel onverwacht gezien het prijskaartje. Zoals ik in een eerdere review al aan gaf hou ik wel van een stevige, zware case, maar ik moet ook realistisch blijven, voor 50 euro en een beetje kan je nu eenmaal geen super stevige 10kg toren verwachten. Overigens zet je een kast meestal eenmaal neer, en gaat het dan meer om hoe degelijk hij lijkt, dan dat hij aanvoelt.

Geen verkeerd aanzicht toch?

En precies dat zit bij deze case wel goed, na het verwijderen van het plastic ziet hij er erg gelikt uit. Even een kleine herinnering om de handjes goed te wassen voor het vastpakken, want (vette) vingerafdrukken zijn erg goed zichtbaar. Maar een kleine poetsbeurt verder was ik erg onder de indruk van de uitstraling. Wellicht vertekenen de foto’s iets, maar vergis je niet, de case is vrij diep zwart, en ziet er redelijk luxe uit. De afwerking is ook dik in orde, en je zou puur op het oog niet verwachten dat het een relatief betaalbare case is.

De afwerking is eigenlijk op alle plaatsen goed in orde

één klein minpuntje in mijn ogen, en het is een bewuste design keuze, en voor veel gebruikers ongetwijfeld een voordeel: de externe 5.25” bay. Dit op zich is geen nadeel, maar ik moet zeggen dat je door die kiertjes wel een beetje in de kast kan kijken, en ik dat net een beetje zonde vind. Dit probleem verdwijnt bij het gebruiken van een optische bay, maar mocht je deze achterwege laten is het toch een heel klein beetje jammer. Anderzijds is het zo dat wanneer je de case in een kast (uitgaande van een HTPC) zet, het je vermoedelijk niet meer zal opvallen.

Wat betreft assessoires en meegeleverde extra’s heeft Lian Li het redelijk voor elkaar. Je krijgt voldoende schroeven voor alle mogelijke inbouw posities, voldoende tie-wraps, en vooral: HDD dempers (iets waar ik straks op terug kom, en zeker geen overbodige luxe is). Maar al met al word je daar toch gelukkig van. De handleiding is duidelijk, kort maar krachtig, en vooral zeer handig, waar normaliter een handleiding bij een case zelden nodig is. Deze komt hier zeker van pas gezien de aparte indeling en het gebruik van verschillende schroeven en dempers voor HDD’s in verschillende inbouwplekken. Wat ook een fijn pluspuntje is is de USB3.0->2.0 interne header kabel (dat heeft vast een netter naampje), mocht jouw gekozen mobo dus geen USB3.0 header hebben, kan je de USB poorten voorop alsnog eenvoudig op een USB2.0 header aansluiten. Enige minpunt is eigenlijk het ontbreken van een (120mm) case fan, terwijl er wel plaats voor is onder in de case (ten koste van 1 HDD plek). Ook hier kom ik onder de kop ‘koeling’ op terug.

Het frame en binnenwerk goed zichtbaar, ziet er allemaal prima uit

Het binnenwerk is erg basic, het ziet er keurig uit, en is ook keurig afgewerkt. Niet alleen de materialen zien er goed uit en voelen stevig aan, maar ook de kabels, zoals bijvoorbeeld het frontpanel in één kabel verwerkt, is een leuk pluspunt, die tig losse frontpanel kabeltjes zijn soms wel eens wat rommelig bij andere kasten. Het nadeel van het basic is echter weer, dat je ook opvalt dat er weinig features zijn. Geen stoffilters, geen geluidsdemping, geen case-fan.

Tot dusver dus een redelijk goed gevoel, maar zeker niet zonder kleine zorgen in mijn achterhoofd.

Inbouwen

Ondanks de basic binnenkant, zijn er toch veel verschillende inbouwmogelijkheden. Zo kan je kiezen voor een full size 5.25”optical drive (scheelt toch weer centjes met een slim-line), maar deze bay ook benutten voor een 3.5” HDD (Voor een totaal van 3x 3.5” HDD). Hetzelfde geld dat je ook dat je één van de 3.5” HDD bays kan benutten voor 2x 2.5” drives, , of dat je 1 3.5” HDD kan inleveren voor een 120mm case fan. Oftewel er zijn wat mogelijkheden. Mocht je graag een SD kaart lezer willen overigens, zal je echter gebruik moeten maken van de 5.25” bay, want een 3.5” externe bay ontbreekt. Maar al met al lijken de inbouwmogelijkheden gewoon prima voor een mITX case.

Let wel goed op bij het uitzoeken van de onderdelen of het allemaal gaat passen. Je kan de meeste ATX voedingen er prima in kwijt (Enkel zware voedingen zijn normaliter langer dan 180mm), maar de CPU koeler mag maximaal 70mm zijn, en daarmee ben je dus in feite op een echte HTPC koeler aangewezen. Ik ga in deze build gebruik maken van een Intel Core i7 stock koeler, met een Celeron CPU, gezien deze normaliter vrij stil is (in idle/lage rpm), een koperen core heeft, en ruim zou moeten voldoen. Verder ga ik gebruik maken van een Seasonic G-360 PSU, en 2 3.5” HDD’s.

Het inbouwen van deze case is eigenlijk zeer eenvoudig, maar de indeling is dermate anders dat een blik op de (goede) handleiding wel wat hulp kan bieden. Gezien het geen gebruikelijke manier van inbouwen is zal ik met foto’s het inbouwen stap voor stap weergeven:

Het moederbord geplaatst, de kast aangesloten.

Dempers met schroeven in de HDDs

HDDs in de kast, SATA kabeltjes erbij, tie-wrapje om ze uit de CPU fan te houden

Het speciale frame op de voeding schroeven, niet gebruikelijk, maar zeker geen slecht idee

Voeding eenvoudig van buiten de case aansluiten, oftewel je hebt nog flink ruimte, wel zo handig. Uiteraard niet vergeten minimaal 2 stuks groenten of fruit te eten.

En schuif de voeding de kast in.

Even iets anders dus, maar kinderlijk eenvoudig, en eigenlijk wel leuk te zien hoe je een kleine kast bouwen toch zeer eenvoudig kan maken. Pluspuntjes voor de PC-Q27.

Koeling

Wat betreft koeling ben ik helaas minder gelukkig. Dat deze case vermoedelijk gemaakt is voor HTPC/NAS gebruik, en dat dit normaliter geen grote warmte tot gevolg heeft, is redelijk. Echter zelfs met dat gebruik waren mijn resultaten niet bijzonder. Ik heb bewust gebruik gemaakt van een i7 koeler in plaats van de stock Celeron koeler (Koper core t.o.v. Alu, en een stillere fan, maar voornamelijk omdat ik deze toevallig had liggen), in de bios had ik de cpu fan op minimale RPM gezet. In een normale mATX/ATX case resulteert dat in iets van 30, max 35 graden C in idle. Echter in idle draaide de Celeron al snel 45 C in de PC-Q27. Tijdens het spelen van een 1080p film kwam de CPU gelukkig niet boven de 58 graden uit, terwijl de cpu koeler op minimale RPM bleef.

Niet dramatisch dus, maar zeker niet goed te noemen. Vooral de idle temp baart wat zorgen, en ik verwacht dat bij gebruik van een AMD APU, of een zwaardere CPU met zwaardere taken, warmte een serieus punt zal zijn.

Het kwetsbare punt is uiteraard dat de voeding (toch een warmtebron) direct boven de CPU zit, in een case zonder actieve ventilatie. Mijn advies zou dus zijn om in het geval van zwaarder gebruik, dan wel een AMD APU, toch een losse case fan te overwegen, ten koste van een 3.5” HDD. Dit wellicht naast een eenvoudige low-profile koeler van beter-dan-stock kwaliteit. Als ik dat bij elkaar op tel, en uitgaande dat deze resultaten geen verrassing is voor Lian Li, blijf ik met een gevoel achter dat deze kast simpelweg voor slechts een zeer beperkt aantal doeleinden ontworpen is.

Kabelmanagement

Het moge hopelijk duidelijk zijn van de foto-serie onder de kop ‘inbouwen’. Lian Li startte heel positief met keurig afgewerkte stock kabels, echter wanneer je de onderdelen in de kast zet blijft er simpelweg geen ruimte over om iets met de kabels te doen, en is het gewoon een volle bak. Begrijp mij niet verkeerd, het past allemaal prima, de kabels gaan er eenvoudig in, maar mogelijkheden om een gelikt interieur te laten zien zijn er gewoon niet. Ik zou eventueel aanraden om een modulaire (let op de lengte, modulaire PSU’s zijn soms wel eens langer) PSU te gebruiken in deze case om het wat netter te doen lijken, echter gezien er toch geen sprake is van airflow zal het vermoedelijk de temperaturen weinig beinvloeden. Oftewel: Geen kabel management, maar echt een nadeel? Gezien dat een grotere kast tot gevolg zou hebben; Nee.

Het resultaat na het inbouwen. Geen kabelmanagement, maar zeker geen heel verkeerd zicht.

Geluidsproductie

Geluidsproductie was in mijn build in orde te noemen, maar dat is slecht deels door de case geholpen. De HDD dempers werken wel degelijk; de 7200rpm drives waren nog wel hoorbaar bij gebruik, maar zeker niet hinderlijk. De dunne/lichte panelen van de case bieden echter niet veel demping, dus een stille cpu koeler is wel een plus. Gezien de i7 koeler resulteerde in een rustige, maar wel hoorbare luchtstroom, zou ik mij met bijvoorbeeld een A4 of Celeron stock fan vermoedelijk ergeren aan het geluid. Daarnaast zouden een 2.5” HDD, SSD, of 5400rpm HDD in plaats van mijn 7200rpm schijven geen slechte overwegingen zijn. De G-360 is ook een zeer stille voeding bij laag verbruik, dus dat hielp ook in het voordeel van de Lian Li.

Het is dus vooral zaak om voor een stille build te zorgen als je een stil resultaat wilt. Waar normaliter de HDDs en de CPU koelers de boosdoeners zijn, kan ik enkel concluderen dat deze case met de HDD dempers het eerste voldoende helpt, en voor het tweede simpelweg wat hulp nodig heeft in de vorm van een 3rd party cpu koeler. Zeker als je deze in de huiskamer of slaapkamer wil plaatsen zou ik dat noodzakelijk vinden.

Stoffilters

Helaas, geen. Toch wel een minpunt ondanks dat er geen case fan bij zit. Het plaatsen van een case fan schat ik in veel builds toch noodzakelijk, en een eenvoudig filter aan de onderzijde had wel moeten kunnen voor dit bedrag. Dat is spijtig op zich, maar gezien het goed schoon maken van deze case meer tijd in beslag neemt dan een gemiddelde tower pc, is het ontbreken van een filter toch wel een fors minpunt.

Alternatieven

Uiteraard zijn er een flink aantal HTPC/mITX cases te bestellen, waarbij deze vaak lager zijn, veelal helaas ook duurder, maar dan ook weer vaak bijvoorbeeld slechts 1 HDD kwijt kunnen. Wanneer je een nieuw systeem zoekt zou ik altijd aanraden eerst te bepalen welke eisen je stelt, alvorens de case uit te zoeken. Onder deze kop wil ik echter graag alternatieven noemen waar ik zelf bekend mee ben:

De (absolute top) case welke ik oorspronkelijk wou aanschaffen voor dit systeem, en eigenlijk de m.i. grote directe concurrent. Een paar euro duurder, echter de aanwezige (uitstekende) case-fans met fancontroller zijn die weer dubbel-dik waard. De fractal kan geen optische bay aan, maar wel 6 HDDs. Kwalitatief voelt de Fractal steviger, maar beide misstaan zeker niet bij een Home Theatre setup. De diepte van de Fractal kan in sommige kasten een dilemma zijn, net dat de hoogte van de Lian Li een bezwaar kan zijn.

Wat betreft mogelijkheden vergelijkbaar, echter met betere koeling, voor minder geld, maar meer plastic.

Nog twee aanzichten, gezien de voorkant niet anders is dan voor het inbouwen heeft een extra foto van voren geen zin.

Ik ben bij voorkeur niet negatief over cases, zoals eerder genoemd is het raadzaam wanneer je een nieuw systeem zoekt, eerst de harde eisen op te stellen, alvorens een case aan te schaffen. Eerst de hardware uitzoeken, vervolgens een willekeurige case uitzoeken, om vervolgens te concluderen dat de case niet voldoet doet het product geen eer aan. Het is dan ook absoluut niet zo dat deze Lian Li een slechte case is, maar ik kan niet anders dan concluderen dat voor veel systemen deze case simpelweg niet ideaal is.

Een aantal zaken zijn wel goed voor elkaar. Het is duidelijk dan Lian Li als merk laat zien dat het geen amateurs zijn; Accessoires zijn goed, ontwerp en afwerking zijn goed, indeling en eenvoud om te bouwen is duidelijk iets waar over na is gedacht, en de inbouwmogelijkheden zijn toch wel prima te noemen. De case ziet er gewoon strak uit, en de prijs is zeker niet hoog te noemen voor de uitstraling die je daar voor krijgt.

Het nadeel is voornamelijk dat de koelmogelijkheden beperkt zijn, de temperaturen vrij hoog liggen, en de concurrentie het niet eenvoudig maakt. De koeling en temperaturen zijn geen probleem wanneer je de case helemaal mooi vindt, en niet meer van het systeem wil maken dan: Een NAS/eenvoudige file server, een zeer basis internet/mail/office/systeem, een eenvoudige HTPC zonder game-doeleinden. Meer dan dergelijk gebruik en de warmte en gebrek aan koelmogelijkheden zullen een probleem vormen. Het probleem aan de concurrentie zijde zit hem o.a. in het feit dat Fractal met de Node 304 de lat erg hoog legt, met een duidelijk betere koeling, betere geluidsdemping, stevigere materiaalkeuze, meer HDD plaatsen, en een minstens even goed uiterlijk (dit alles ten koste van een optische bay).

Prijs-technisch eigenlijk hetzelfde verhaal. Voor 58 euro ben ik niet ontevreden, maar mocht mijn systeem uiteindelijk wel een duurdere 3rd party koeler nodig hebben gehad (en iets zwaarder gebruik zal dat al snel vereisen, oftewel tik al snel 20+ euro bij), en had ik wel extra geld moeten uitgeven aan een (stille) case-fan, dan denk ik dat ik beter direct een andere case had kunnen kopen en zou van enige teleurstelling zeker sprake zijn geweest.

Desondanks maakt Lian Li op mij toch een degelijke indruk, en zal ik in de toekomst zeker het merk an sich zeker blijven overwegen, en ook zeker niet afraden op wat ik in deze case heb gezien. Wat de PC-Q27 specifiek betreft; Hij heeft zeer grote beperkingen, maar mocht je op zoek zijn naar een systeem zoals ik hierboven beschijf (NAS, Basic Internet/Office, etc), wil je wel een DVD of Bluray station, zoek je een case die niet te breed of diep, maar wel iets hoger is, met een mooie ‘brushed-alu’ look, en wil je graag niet te veel uitgeven? Dan is de PC-Q27 wel degelijk het overwegen waard.

Nou, dat was hem dan! Future-tweaker approved. (En zet het formaat van de kast in perspectief ;))

Heb jij ook een Lian Li PC-Q27 Zwart?

Als ik naar de minpunten kijk, is 64 Euro veel geld.
Ik heb er 58 voor betaald, lijkt nu inderdaad net even duurder. Desondanks is een dergelijke aluminium case (of laten we zeggen, allerminst een dergelijke look) voor zulke bedragen toch lastig te vinden? Zeker als het puur om het uiterlijk gaat lijkt ~60 euro mij ook niet gek hoog als dit de case is die het best in je huiskamer/home theatre setupje past.

Als je echter puur naar de (karige) feature-set kijkt is het inderdaad veel geld, ben ik met je eens.