Specificaties Tower, 10 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silencio 652 Review

Cooler Master Silencio 652

Pluspunten

• Veel ruimte voor diverse hardware (zeer ruime kast)
  • Slim aanvullend ruimtegebruik hiernaast
  • Veel mogelijkheden wat betreft koeling
  • Geluidswerende onderdelen
  • SD Kaartlezer

Minpunten

• Ruimte achter moederbord tray is wat smal
  • Veel plastic in the front en de top

Introductie
Een goede maand geleden heeft Cooler Master de Silencio 652 gelanceerd. Zelf ben ik al eigenaar geweest van de Silencio 650. Een kast die mij voornamelijk zeer aansprak vanwege de stijlvolle voorkant. De reguliere 650 lijkt EOL te zijn, maar er is nu wel een 650 Pure uitgekomen. Is de 652 een opvolger? Wellicht een grotere broer? Modernere versie? Ik heb er een aangschaft en eens goed bekeken. Ik was toch wel erg benieuwd na de strakke 650.

Bouwkwaliteit en afwerking
Met de bouwkwaliteit van een Cooler Master kast in deze prijsklasse is veelal niets mis. Dit is nu weer het geval. Alles is recht, je haalt je niet open, geen uitstekende dingen die er niet thuis horen. Het grappige is dat ik de kast verrassend licht vond toen ik hem uitpakte. Dan verwacht je ˛f allemaal alluminium ˛f zeer dun metaal ˛f allemaal plastic. De kast zelf is van metaal gemaakt. Niet overdrevel dik of dun. Reguliere dikte. De kappen boven en voor zijn volledig gemaakt van plastic / kunststof. De Deurpanelen zijn echter van wat dikker metaal. Die voelen op zichzelf best zwaar en regide. Heel tegenstrijdig :D Want ik heb toch echt de kast opgetilt inclusief deurpanelen ;). Het kunststof is deel mat en deels glans afgewerkt. Is helemaal niets mis mee. Als je er op "klopt" dan hoor je meteen dat het holle kunststof panelen zijn. Maar zwabberen of zwieren doet het niet. Deurtje gaat ook netjes open en dicht en voelt niet aan alsof het eruit gaat vallen na 3 keer gebruiken. De stoffilter panelen zijn zeer solide. Bovenkap schuift eraf zoals het hoort maar wederom voelt niet los of wiebelig. Voor een kast in deze prijsklasse is er helemaal niets mis met de bouwkwaliteit of afwerking van deze kast.

Inbouwmogelijkheden
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen; inbouwmogelijkheden PLENTY in deze kast. Ruimte voor veel HDDs en SSDs in 3,5 en 2,5 inch formaat. Ook qua bevestigingsmanieren in de HDD trays is daar rekening mee gehouden dat iedere tray een HDD of een SDD kwijt kan. Er kunnen hele lange videokaarten in. Er kan een joekel van een luchtkoeler in. Er is speciaal ruimte voorin en bovenin gemaakt voor 120mm*240mm radiatoren. Deze zijn bedoeld voor de eigen reeks van Cooler Master, maar iedere closed loop waterkoeler past er wel in. Er kan een behoorlijk lange voeding in (indien gewenst). Er is een soort legenda in de moederbord tray gestanst waarin de bevestigingspunten van het moederbord in staan. Welk gat je moet voorzien van een standoff. Heel erg leuke toevoeging vind ik zelf. Er zitten 3 sleden in voor een 5,25 inch bay device zoals een DVD brander, een fancontroller of eventueel een bay-reservoir. Ook zitten er twee brackets bij om daar een 3,5 inch fancontroller of kaartlezer te plaatsen. Alleen dan weer geen frontje hiervoor als ik het goed heb. Allemaal voorzien van toolless bevestigingen. Ook de HDD trays zijn voor veel HDDs toolless. Nu hoor ik je denken; "ok, veelal standaard dus van een kast van deze omvang". Maar dit gaat niet helemaal op. De kast heeft allemaal grappige extra plekken waar je extra schijven kunt plaatsen. Zo kan er een SSD stiekem achter de moederbord tray. Ook is er plek voor een SSD onder de onderste DVD brander. Volgt u het nog? ;) Het gat voor de drie 5,25 inch bay devices is eigenlijk net wat groter. Hierdoor past er nog een SSD tussen de onderste en de onderkant van die cage. Speciaal 4 schroefgaatjes erbij. Ook kun je eventueel een aanvullende 3,5 of 2,5 inch HDD of SDD plaatsen tussen de voeding en de HDD cages op de bodem. Wederom voorzien van de juiste schroefgaten. Allemaal leuke en inventieve extra plekken voor opslag. Voor velen wellicht onnodig, immers die HDD cages zitten er toch niet voor niets? Maar ja, mocht je van de mogelijkheid gebruik willen maken de HDD cages eruit te halen en dan daar een 240mm closed loop waterkoeling te plaatsen dan kun je dus nog wel wat schijfruimte hier en daar kwijt. En dat is dan ineens heel erg handig. Inbouwmogelijkheden genoeg dus dacht ik zo.

Koelingsmogelijkheden
Dit heeft deze kast prima. Ik denk dat dit een van de bestaansredenen is van deze kast ten opzichte van zijn Silencio 650 Pure broertje. Er zijn meer koelingsmogelijkheden. Wat ook meer is, is keuze. En daar ben ik persoonlijk gek op. Standaard komt de kast met een 180mm fan aan de voorzijde en een 120mm fan aan de achterzijde. Niet echt spectaculair, maar voldoet. Nu kun je in de voorzijde ook twee 120mm fans kwijt of twee 140mm fans of zelf twee 180mm fans. Dat laatste zie je niet zo vaak. Hiermee heb je mogelijkheden tot een closed loop waterkoeler of een veel stillere 180mm fan. De bovenzijde kan een 180mm of 200mm fan in of twee 120mm of 140mm fans. Wederom veel keuze. De achterzijde kan alleen een 120mm fan in. Er kan aanvullend nog een 180 or 200 mm fan in de zijdeur geplaatst worden. Hier zit normaal een kapje overheen. Die kan eraf zodat hier een rooster zichtbaar door wordt. Ook kan er een 120mm fan op de middelste HDD cage. En als laatste kan er een 120 of 180mm fan tussen de voeding en de harde schijven op de bodem geplaatst worden. Zo een behoorlijke lap tekst. Zoals ik al aan gaf. Dit geeft gewoon heel erg veel keuze mogelijkheden. je kunt er een hele stille, goed gekoelde, luchtgekoelde pc van maken door zo groot mogelijke fans te plaatsen die onder de 1.000 rpm draaien. Door de vele opties kun je nog steeds een behoorlijke airflow krijgen. Maar door de kleinere fanmaten open je een hele wereld aan waterkoeling. Heel veel closed loop koelers. Ook van andere merken die ook werken met 140mm brede radiatoren. De ruimte bovenin is ontworpen voor de closed loop dunne radiatoren. Maar ik denk dat daar ook wel een custom 30mm dikke radiator gaat passen. Aan de voorkant helemaal. En bedenk je dat er tegenwoordig ook 180*180mm radiatoren zijn. Deze kast heeft er veel mogelijkheden toe.

Vormgeving
Zoals altijd; subjectief. Ik vind het mooi dat het nieuwe front ook doorloopt in de top. Het design is er absoluut. Maar ik ben zelf een sucker voor de strakke vormgeving van de voorzijde van de Silencio 650. Deze kast mag er zijn. Maar is voor ieder een eigen afweging. Is een nette kast, maar zal denk ik niet de geschiedenis in gaan als een van de groten wiens design na 20 jaar nog steeds nieuw voelt. Maar zeker geen reden om hem niet te kopen.

Installatiegemak
Zoals eerder aangegeven maakt de kast gebruik van twee HDD kooien. Hier haal je de HDD trays uit, bevestig je de HDDs in en schuif je zo terug. De 5,25 inch bays zijn toolless. Alle panelen zijn eenvoudig los te klikken. Veel rubberen plaatjes waardoor zaken niet gaan trillen. Overal is vrij eenvoudig bij te komen. Geen lastige hoeken. Nette cablemanagement, al vind ik dat de ruimte achter de moederbord tray wel erg dun is. Dat kan weleens wat problemen opleveren als je daar wat kabels moet kruisen. Verder een prima kast om mee te werken.

Modbaarheid
Het feit dat deze kast vrij clean van zichzelf is brengt al modbaarheid met zich mee. Vrij strakke deurpanelen ook die ook van stevig metaal zijn betekent ook daar veel ruimte voor modding. Doordat de HDD cages er vrij eenvoudig uit komen is dit ook weer ruimte die je zelf kunt inrichten. Allemaal erg handig. De top is vrij diep. Veel ruimte voor waterkoeling dus. Wel is het hele front en de hele top van kunststof. Dit zorgt weer voor ingewikkelder modding. Deze twee (en hun vorm) zijn eigenlijk de voornaamste moeilijkheden qua modden. Over het algemeen kan ik denk ik wel positief zijn over dit punt. Voldoende mogelijkheden.

Features
Ik heb deze sectie zelf toegevoegd omdat ik dit persoonlijk belangrijk vind aan een kast. Hiermee kan een kast zich in een bepaald segment boven de competitie uit laten stijgen. De Cooler Master Silencio 652 is zo'n kast die het daar wel deels van moet hebben. De Silencio reeks kenmerkt zich door de geluidsbeperkende matten aan de binnekant van de zijpanelen en deur aan de voorzijde. Ze zijn in de 652 wel anders dan in veel andere kasten die ik gezien heb. Normaliter wordt hiervoor een soort spons / schuim voor gebruikt. In deze kast zijn deze veel dunner en lijken ze van gewoven materiaal te zijn. Die aanvullende ruimte is altijd handig uiteraard. De kast heeft zover je kunt zien aan de luchtinlaten verwijderbare / schoon te maken stoffilters. Altijd een positief punt mijns inziens. Wat ik nog weinig zie bij kasten, en bij deze wel, is een ge´ntegreerde SD kaart lezer. Gewoon netjes in de top naast de USB poorten. Geen reden meer om te kiezen voor een aanvullende kaartlezer voor veel gebruikers gezien het feit dat dit een veel gebruikt format is. Er zijn twee USB3.0 en twee USB2.0 poorten. Zoals eerder vermeld veel ruimte, toolless fitting en die grappige aanvullende plaatsen voor SSDs en HDDs. Mooi lijstje extras die niet zomaar op ieder kast zitten.

Als ik nu wat winkels af ga dan kost deze kast vanaf 86 euro. Als ik nu kijk naar andere kasten rond die prijs dan zie ik dat dit een behoorlijke lijst is. Sterke concurrenten in deze financiŰle ruimte zijn wat Corsair kasten zoals de 400R en C70 Vengeance en een aantal kasten van Fractal Design (waaronder gedempte exemplaren). Ook een gedempte Nanoxia kast zit in deze reeks. Als laatste wil ik zeker niet vergeten dat ook de nieuwe Cooler Master CM690 versie III in de reeks zit. Een kast die qua binnenruimte en lay-out erg veel lijkt op de Silencio 652. Zeg maar gerust twee-eiige tweeling. Waar moet de Silencio het van hebben ten opzichte van zijn concurrentie? Ik denk persoonlijk heel erg van de ruimte, de slimmer ruimte ook. Je kunt er gewoon heel erg veel in kwijt. Daarnaast geeft hij ontzettend veel koelingsopties. En als laatste de SD poort in de kast zelf. Klinkt klein, maar kan net een beslissende keuze zijn voor een gebruiker. Aangezien de concurrentie moordend is in deze prijsklasse. Als ik niet naar de concurrentie kijk maar gewoon naar deze kast op zichzelf dan vind ik dat je heel erg veel kast krijgt voor je geld. Ik had hem zelf iets boven de 100 euro geschat.

Over het algemeen ben ik positief gestemd over deze kast. De vraag is voor wie deze kast nu is. Wie zoekt er naar deze kast? Ik denk zelf dat de enthousiaste gebruiker die gewoon geen behoefte heeft aan een lichtgevende drukke gamerkast uitstekend met deze kast uitstekend uit de voeten kan. Goekopere kasten zullen vaak kleiner zijn en minder ruimte voor koeling hebben en zeker meer geluid produceren. Deze Silencio 652 kan dan ook prima gebruikt worden door de handcore gamer. En ook door de enthousiast die veel opslagruimte nodig heeft. Door de redelijk lage prijs kan hij een zeer breed palet aan user aanspreken. Combineer daar de vele opties voor fans en het is eigenlijk een hele goede allrounder. Iets dat je wellicht niet zou verwachten omdat hij in de Silencio reeks zit. Dan denk je meteen aan een kast die vooral stil is. Maar dit is een allesdoener. Een uitstekende kast in dit prijssegment die veel waar voor zijn geld geeft.

Heb jij ook een Cooler Master Silencio 652?

Jammer van de enorm grote foto's :(.
Die waren eerst prima. Er is iets bij Imageshack gebeurd waardoor diverse images niet meer geresized zijn. Ik zal ze een keer opnieuw moeten uploaden :'(
Thanks.

Er staat overigens in de specificaties dat er 2x 180mm fans passen in het front, nou lijkt mij dat sterk. Maar kan jij daar verduidelijking in geven?