Specificaties Socket 1156 met Intel P55 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-P55A-UD3 Review

necessaryevil 16 november 2013, 145 views

Gigabyte GA-P55A-UD3

Pluspunten

• Solid Capacitor
  • Compatibiliteistprobleem CPU alsnog gefixt door biosupdate

Minpunten

• Bios-upgrade nodig om systeem te laten werken
  • USB3-chip zorgt voor BSOD, moet uitgeschakeld worden
  • Slechte prestaties Marvell 88SE9128 SATA3 controller

Ik ben met dit moederboard een aantal problemen tegengekomen. Ik schrijf deze review tekst om eigenaren van dit moederboard te informeren hoe deze problemen opgelost kunnen worden.

In eerste instantie had ik om de haverklap een BSOD. Lynnfield cpu's zouden wel ondersteund worden, maar mijn Core i5-750 was nog te nieuw. De technische dienst van Alternate heeft een biosupdate gedaan

Echter bleef ik nog een klein aantal BSODs krijgen. Na een herinstallatie bleven deze soms weg. Het heeft enige tijd geduurd dat ik ontdekte dat dit probleem verdween door het uitschakelen van de USB 3.0 controller. Ik had op den duur een vermoeden omdat dit de enige factor is die ik heb uitgesloten. Na wat googlen heb ik toen een aantal forumposts gevonden waarin mensen ondervonden hadden dat er een probleem is met de NEC USB 3.0 chip en dit moederboard.

Het derde probleempje dat ik tegenkwam is de performance van de Marvell 88SE9128 SATA3 controller. Deze presteert namelijk niet beter dan de SATA2 controllers. Dat is eigenlijk niet heel erg, maar ik wil windows 7 gebruikers er op wijzen dat de noodzakelijke tweaks niet de moeite waard zijn.

Ik vind het eigenlijk niet zo netjes dat Gigabyte een board verkoopt dat usb 3.0 en sata 3 3x superspeed zou hebben terwijl dit niet zo is, maar eigenlijk mis ik niets aan deze twee aansluitingen.

Heb jij ook een Gigabyte GA-P55A-UD3?

Dit is geen review, dit is ongefundeerde klaagzang waar niemand wat aan heeft. Als je problemen hebt, geef dan aan wat voor problemen het zijn, en waarom ze gefixed zijn met die biosupdate. Wellicht draaide je gewoon met een setje geheugen dat standaard niet compatible is/was maar dat dat door een biosupdate gefixed is. Hoe je het dan nog als negatief kan zien snap ik niet, dat is alleen maar positief dat er biosupdates voor uitkomen.

Ik heb trouwens nog nooit eerder gehoord dat de USB3.0 chip op dit bord (de welbekende NEC die op vrijwel ieder bord gebruikt is uit die tijd) problemen gaf. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan, maar het klinkt gewoon waarschijnlijker dat het iets anders is.

De brakke prestaties van die Marvell daar kan niemand om heen, die chip is gewoon uiterst brak. Het was destijds ook zo'n beetje de enige betaalbare chip die er te vinden was, vandaar dat je deze op bijna ieder moederbord ziet uit die tijd, voordat 6Gbps SATA in de chipset ge´ntegreerd was.
Ik ben het eigenlijk wel met je eens. Mijn doel was voornamelijk informatie verschaffen hoe de problemen opgelost kunnen worden, niet een beoordeling van het bord schrijven. Ik kwam allicht wat negatiever over dan ik bedoelde. Ik heb de tekst daarom ook aangepast en wat informatiever gemaakt.

[Reactie gewijzigd door necessaryevil op 17 november 2013 21:34]