Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE40A552 Zwart Review

steven_vw 22 oktober 2008, laatste update op 22 oktober 2008, 2.930 views

Samsung LE40A552 Zwart

Pluspunten

• prijs/kwaliteit
  • bedieningsgemak
  • design
  • 'mooi' beeld, zeker in HD

Minpunten

• af en toe trillende bovenkant van het beeld
  • [mogelijks] niet voldoende frames per seconde weergegeven voor actiebeelden
  • flauwe basweergave

Een eerste opmerking is dat Samsung de LE[32-42]A55[2] verdeelt an verschillende ketens in BelgiŽ onder verschillende productnamen.
Daarmee bedoel ik dat hij bv. in MediaMarket ...A552 noemt, in Fnac ...A557, en in Vandenborre A554. De reden hiervoor is dat zodoende elke keten kan beweren een bepaald product aan de beste prijs aan te bieden. Ik heb enkele verkopers hierover ondervraagd, en natuurlijk wordt overal beweerd dat andere ketens minderwaardige aanvoer gebruiken. Larie natuurlijk.

Zoals uit de scores blijkt heeft dit toestel voor een Full HD televisie een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. De enkele issues die ik merk (hij is nu 1 maand in intensief gebruik) zijn:
- 2 x gemerkt: instabiel beeld, waarmee ik bedoel dat de bovenste band van 3-5 cm trilt (lijkt op wat vroeger bij CRT computerschermen wel eens het geval was). Onmiddellijk te verhelpen met af/aan zetten of te switchen tussen enkele opties van beeldopbouw/formaat, waarna hij hercalibreert en terug stabiel beeld geeft. Ik neem me voor dat als dit nog veel vaker zou voorkomen toch een nieuw toestel te vragen.
- De tv heeft eigenlijk geen last van ghosting, maar wat soms opvalt is dat er net iets te weinig frames per seconde worden weergegeven, en ik ben er nog niet uit of dit ligt aan de uitzending / digicoder of aan het toestel. Het gevolg is dat het beeld af en toe niet 100% vloeiend lijkt. Ikzelf ben in bezit van de 37" versie, en ik kan me inbeelden dat dit storender werkt op grotere schermen van deze reeks.
- Het geluid is altijd helder, maar de bas is soms echt flauw. Zelfs zonder extra subwoofer zijn er veel flatscreen tv's die beter doen.

Al bij al ben ik, en mijn vrouw gelukkig ook, zeer blij met deze aankoop waarbij budget minstens even belangrijk was als technologie.

Heb jij ook een Samsung LE40A552 Zwart?

Die trillende rand heb ik niets van gemerkt, maar van het hakkelen van het beeld wel.
Het lijkt inderdaad net of er tijdelijk maar 5 of zo beeldjes per seconde worden weergegeven. Met het kijken van DVD's of BD's heb ik het nog niet gezien, dus ik geef de digitale decoder van UPC de schuld.
Het geluid is erg flets en vaak is er (vooral bij t.v. series) veel achtergrondruis te horen.
Daarmee bedoel ik dat het geluid wat op t.v. in de achtergrond hoort veel te opdringerig te horen is. En dat kan erg storend werken bij spannende series.
Met flink wat spelen met de geluidsinstellingen is dat echter voor een groot deel te verhelpen.
Samsung noemt het SRS Tru-surround maar van surround is totaal geen sprake.
Waar het bij mijn vorige Philips t.v. soms leek alsof er dingen door de hele kamer gebeurden, verlaat het geluid van de Samsung nooit het toestel zelf.
Ik wist dat het geluid van deze t.v. qualitatief niet zo sterk was maar ik werd toch teleurgesteld en heb er een gewoonte van gemaakt bij series en films gewoon de versterker aan te zetten en het geluid van de t.v. uit.

Voor de rest is dit een geweldige t.v. voor wat ie kost.