Apple iPod Touch V1 8GB Zwart Review

ReVision 3 december 2008, laatste update op 3 december 2008, 6.715 views

Apple iPod Touch V1 8GB Zwart

Pluspunten

• Design
  • Touchscreen snel en soepel
  • WiFi Internet & mail
  • Heel veel handige Apps en Games
  • Redelijke accuduur.

Minpunten

• Speakers van lage kwaliteit
  • Prijs wat aan de hoge kant

Geluidskwaliteit Score: 4

WiFi
Apps & Games
Accu

Voorwoord
Aangezien mijn vorige IPod Video 30GB de geest had gegeven en de garantie inmiddels ruim was verlopen ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe mp3 speler. Omdat ik altijd erg tevreden was over de IPod (heb ze bijna allemaal gehad waaronder de Mini, Nano en de Video De Mini en Nano waren helaas gestolen en de Video was nu dus kapot) heb ik besloten om weer voor een IPod te gaan.

Als eerst ben ik gaan kijken naar de verschillende soorten. Als eerst viel de Classic af omdat ondanks dat ik hiervoor de IPod Video had, ik gewoon niet zoveel ruimte nodig had en vrijwel geen films keek.. Daarna heb ik gekeken naar de Nano, deze vond ik echter niet erg mooi en het Clickwheel was mij iets te klein. Toen kwamen we aan bij de onvermijdelijke touch.

De twijfels over het aanschaffen van deze Touch waren groot aangezien hij vergeleken met de andere IPods gewoon erg duur was als je kijkt naar Prijs per Gb. Echter waren er wel veel pluspunten voor mij. Touchscreen, ik had de Touch wel eens bij iemand getest en vond de touchscreen erg goed werken. Het reageerde lekker snel en je drukte niet snel op verkeerde icoontjes. Een ander punt was het design wat voor mij persoonlijk wel belangrijk is en bij de touch echt een duidelijk pluspunt is. De Videofunctie was voor mij niet belangrijk omdat ik niet van plan was video’s te kijken op mijn IPod.
Als laatste komen we bij de WiFi en Apps van de Touch dit was wat mij over de streep trok hoewel WiFi voor mij geen Must is was het natuurlijk wel een duidelijk pluspunt. Ook het installeren van apps en games was zeker geen must maar toch ook weer een pluspunt.

Het was duidelijk, mijn volgende mp3 speler zou de IPod touch worden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 8GB omdat dat voor mij toch ruim voldoende is en ik niet van plan was er video's op te zetten.

Verpakking en Inhoud
De IPod touch werd bij mij thuis geleverd in een bescheiden kleine kunststof verpakking waarin alles opgeborgen zat. Na de verpakking te hebben geopend vinden we het volgende:

IPod Touch 8GB
Oordopjes
USB kabel
Dockadapter
Schoonmaak doekje
Boekjes

Standaard wordt er geen oplader bij de IPod geleverd, je kunt hem op dit moment dus alleen opladen via de USB. Zelf had ik nog een oplader van mijn vorige gesneuvelde IPod dus dit was voor mij niet zo'n probleem.

Design & Feel
Het eerste wat natuurlijk opvalt na het uitpakken van alles is de IPod zelf, de Touch ziet er geweldig uit. Voor mij is Design wel redelijk belangrijk en naar mijn mening doet Apple het qua design perfect.

De IPod touch is aan de voorkant zwart en voorzien van een chromen spiegelende achterkant.

http://i37.tinypic.com/55nm6p.jpg http://i33.tinypic.com/2hdtrop.jpg

De IPod Touch is zoals de meeste wel weten gebaseerd op het ontwerp van de IPhone, het design is vrijwel identiek. Echter zijn er wel een aantal kleine verschillen. Hieronder zie je een afbeelding van de IPod Touch en de IPhone. (Overigens is dit een foto van de oude IPod touch, omdat ik zelf geen IPhone heb om mee te vergelijken)

Zoals je kan zien in de afbeelding is de Touch eens stuk dunner dan de IPhone ook is hij een stukje korter geworden. Verder zie je dat op de foto de IPhone volume knoppen heeft op de zijkant, die zitten niet op dit model van de IPod touch maar het nieuwste model heeft dit weer wel.

Een ander verschil tussen de nieuwe IPod touch en het oude model is dat het nieuwe model wat boller is geworden aan de onderzijde. Ook heeft de nieuwe Touch ingebouwde speakers.

Hoewel het design van de touch natuurlijk niet origineel of vernieuwend genoemd kan worden neemt het niet weg dat het gewoon strak en egaal design is. Je zou het spreekwoord
“Never change a winning team” er bij kunnen denken Dat zou Apple misschien ook wel gedacht hebben.

De Touch ligt verder erg lekker in de hand en valt goed op je palm verder is hij redelijk licht te noemen. Het navigeren kan zowel met één als met twee handen gemakkelijk worden gedaan. Echter bij het in en uitzoomen van foto’s of internetpagina’s zijn twee handen nodig, of je moet de touch neerleggen/zetten.

Touchscreen en navigatie
De eerste functie die we gaan bekijken is natuurlijk de belangrijke touchscreen van het apparaat. De touch beschikt over een touchscreen scherm van 3,5inch met een resolutie van 480 x 320 pixels bij 163 pixels per inch.

Tijdens het werken met de touch kwam ik er al snel achter dat het allemaal lekker vlot werkte. Het touchscreen reageerde erg goed en snel op het drukken en het scrollen. Ook merkt het scherm heel goed of je daadwerkelijk iets in drukt of dat je probeert te scrollen. Hierdoor druk je nauwelijks verkeerd. Zo kun je bijvoorbeeld iets indrukken maar als je vinger erop houd wordt er nog niets geopend. Pas als je weer loslaat word het onderdeel daadwerkelijk geopend. Zo kun je ook heel makkelijk iets indrukken maar uiteindelijk toch besluiten om te scrollen.

Dit alles maakt het navigeren van de touch d.m.v. het touchscreen ontzettend aangenaam. Je raakt ook niet zo snel gefrustreerd als bij andere touchscreen apparaten waaronder een aantal mobieltjes omdat het touchscreen te traag is of niet goed reageert.

In het hoofdmenu vind je een aantal standaard applicaties. Dit zijn o.a. contacten, agenda, notities, klok, kaarten en calculator. Deze spreken allemaal natuurlijk voor zich en zijn gemakkelijk te gebruiken. Het is mogelijk om meerdere tabs te gebruiken indien niet alle applicaties op een enkele tab passen.
Verder is het mogelijk om het hoofdmenu te veranderen, zo kun je de iconen van plaats veranderen en in de snelbalk zetten. Bij de vorige generatie van de Touch was het mogelijk om verschillende theme's te downloaden en te installeren, mits de IPod is gejailbreaked. Omdat de nieuwe versie van de touch nog niet kan worden gejailbreaked is dit (nog) niet mogelijk

theme voorbeeld van de vorige gen ipod touch

ITunes
ITunes is een programma van Apple welke standaard wordt gebruikt voor het beheren van audio video bestanden als applicaties en games voor de IPod. Het is mogelijk om andere software te gebruiken voor de audio en video bestanden echter voor het gebruik van applicaties en games kun je alleen ITunes gebruiken.

De eerste keer dat je een IPod inplugt worden er drivers geïnstalleerd en wordt er uiteindelijk gevraagd om ITunes/Quicktime te installeren. Verder worden er een aantal services geïnstalleerd zoals de Updates service als de Bonjour service welke wordt gebruikt om de IPod over het netwerk te delen.

het itunes overzichts scherm

Omdat ik al een aantal IPods heb gehad heb ik al redelijk de tijd gehad om te kunnen wennen aan ITunes en zodoende kan ik mijn weg aardig door het programma vinden.
In ITunes kun je gemakkelijk je muziek collectie beheren en informatie van nummers wijzigen. Ook kun je gemakkelijk verschillende playlists maken naar smaak. Zelf maak ik heel veel gebruik van playlists om zo verschillende muziek te koppelen aan het genre of de stemming waar ik in ben.

Sinds de komst van de nieuwe versie van de Touch is het alleen nog maar mogelijk om gebruik te maken van ITunes 8.0 en hoger (indien de nieuwste touch gebruikt)
In de nieuwste versie van ITunes is er een nieuwe functie toegevoegd genaamd de “Genius Playlist” de functie van deze playlist is het verzamelen van alle gegevens van muziek van je IPod, je muziekbibliotheek en de ITunes store. Vervolgens kan de Genius Playlist nummers weergeven welke vergelijkbaar zijn met het huidige nummer wat wordt afgespeeld. Dit kunnen nummers zijn die je zelf hebt of nummers die je kunt aanschaffen via de Store.

De Genius Playlist is een leuke toevoeging en kan erg handig zijn indien nodig. Echter maak ik er geen gebruik van en heb hem daarom uitgeschakeld.

Verder heb je natuurlijk de ITunes store, hier kun je terecht voor het aanschaffen van al je muziek, video's apps & games. Verder vind je er gratis podcasts, trailers en vele andere dingen.
Voor het aanschaffen via ITunes is een account nodig, deze is regio gebonden. Zo heb je met een amderikaans account bijvoorbeeld toegang tot heel veel series en films welke je niet vind met een nederlands account.

overzicht Itunes store

Veel mensen vinden ITunes een rot programma en het totaal niet lekker werken vooral niet op een PC. Ik zelf heb geen Mac en gebruik ITunes daarom ook op de PC maar ik kan niets anders zeggen nadat ik eraan gewent ben ik erg tevreden ben over het programma. (Dit is overigens niet altijd zo geweest, vooral in de beginfase kan het een lastig en onduidelijk programma zijn)

Muziek & geluid
De Ipod ondersteund de bekende audioformaten als mp3 en Wav maar ondersteund helaas niet de formaten .wma, .ogg of .flac. om deze formaten te kunnen beluisteren moet je ze omzetten naar mp3 of wav. Met ITunes kan wma automatisch naar mp3 worden geconverteerd. .ogg en .flac worden niet door ITunes ondersteund.

Na het bekend worden met ITunes en het kopiëren van muziek naar de IPod gaan we eens bekijken hoe de muziek wordt weergeven en hoe de kwaliteit hiervan is. In het hoofdmenu vinden we het Icoontje met de tekst muziek. Hier klikken we op om bij onze muziek te komen. Vervolgens kom je in het menu afspeellijsten en kun je eigenlijk direct beginnen met het selecteren en beluisteren van muziek. Onderin het muziek menu kun je verschillende weergave opties kiezen waarop je muziek moet worden gesorteerd en weergeven. Zo kun je dus kiezen uit Playlist maar ook artiest, nummer, album en meer. Onder het kopje meer vinden we dan vervolgens de onderdelen audiobook, verzameling, componist, genre en Podcast. Voor het goed functioneren van deze weergaven, is het handig om in ITunes de informatie.

Hier zie je de verschillende mogelijkheden om een album of playlist
basicview, listview en albumart

http://i37.tinypic.com/34eq4d1.jpg http://i34.tinypic.com/2d6oegz.jpg

Verder heb je nog een overzicht van alle albums incl. coverart genaamd coverflow.
Deze kun je activeren door in het album menu de IPod een kwartslag te draaien

Het geluid wat uit de oordopjes van apple komt is nog voldoende te noemen maar echt goed is het niet. Ik heb er zelf Sennheiser CX300 oordopjes op aangesloten en dan komt het geluid echt goed tot zijn recht. Met de juiste oordoppen beschikt de touch over zeer goed geluid wat bij menig mp3 speler toch wel minder is. Op de touch bevind zich ook een equalizer functie waarbij verschillende mode's kunnen worden geselecteerd. Dit werkt wel redelijk goed, echter ben ik zelf van mening dat het uitlaten van de equalizer een betere geluids ervaring geeft

Verder heb je natuurlijk de ingebouwde speakers op het nieuwe model, maar erg goed zijn ze niet. Bij het afspelen van nummers waar een een beetje bas in zit wordt het geluid erg onduidelijk en klinkt het meer als ruis. Maar ook bij standaard muziek met bass in mindere mate is het geluid niet goed te noemen. Er blijft een ruis doorheen komen en het geluid klinkt niet erg scherp. Het is net alsof je naar een radiostation luistert met een slecht signaal. De speakers kunnen ook niet erg hard, wat eigenlijk maar goed is want het zou het geluid niet ten goede komen. Alleen als het geluid redelijk zacht staat klinkt het wel aardig, echter is dit zo zacht dat gelijk het nut van de speakers weg is.

Foto & Video
De IPod Touch beschikt over een handige foto en video functie, het is mogelijk om deze te uploaden via ITunes zoals je ook je muziek op je touch zet.

Tijdens het bekijken van de foto's kun je de foto's bekijken in normal view, of landscape view. Bij landscape view maak je gebruik van de volledige groote van het scherm. Dit kun je doen door tevens als bij de coverflow, de IPod bij het bekijken van de foto een kwartslag te draaien. Ook een handige feature en vooral leuke feature is het in -en uitzoomen van foto's. Dit kun je doen door met twee vingers het scherm aan te raken en deze vervolgens uit elkaar te schuiven om in te zoomen en bij elkaar te schuiven om uit te zoomen. Deze feature werkt overigens ook met bijvoorbeeld internet pagina's en sommige applicaties.

Video's kijken is ook een goede eigenschap van de touch. Ondanks dat het geen nieuwe feature is aangezien deze ook al op de IPod Video zat en nu tevens op de IPod Classic zit, is het natuurlijk veel lekkerder kijken op de touch vanwege het grotere brede scherm. Video's worden bekeken in een maximale resolutie van 640 x 480 pixels. De touch ondersteund helaas enkel .mov en mp4 bestanden voor video's. Om andere formaten te kunnen bekijken zul je ze moeten omzetten.

het afspelen van een video

Ook kan de touch op een tv aangesloten worden en kunnen foto's en video's direct op de tv bekeken worden. Dit kan worden gedaan met een speciale composiet kabel welke apart moet worden aangeschaft. Hiermee kunnen foto's en video's van een maximale resolutie van 480p en 576p bekeken worden.

WiFi
Een van de handigste onderdelen van de touch is natuurlijk de WiFi, wat het mogelijk maakt om te internetten. Je kunt d.m.v. de het configuratie menu zelf een WiFi verbinding instellen echter kan de touch ook zelf automatisch verbindingen detecteren. Zo kun je natuurlijk gebruikmaken van andere verbindingen zoals op het vliegveld, of in de toekomst mogelijk de trein.
Natuurlijk is het afhankelijk van de verbinding waarmee je via WiFi verbonden bent hoe snel het internet en dit valt vaak niet tegen.

Ondanks dat het scherm van de IPod vrij groot te noemen is voor een mediaspeler is het toch wat aan de kleine kant voor een groot deel van de webpagina's. Vooral hier is de zoom functie erg handig en zorgt dat alles goed en duidelijk te lezen is. Bij het typen van bijvoorbeeld een url, of het gebruiken van een zoekmachine komt er een handig toetsenbord tevoorschijn op het scherm. Het toetsenbord is niet heel groot, en mensen met dikkere vingers zullen sneller een verkeerde toets selecteren. Echter na wat gewenning gaat dit meestal zonder problemen.

toetsenbordje van de ipod touch

Ook is het natuurlijk mogelijk om je mail te kijken, dit kan natuurlijk via het web bij verschillende webmail diensten als gmail en hotmail etc. Echter kun je ze ook bekijken met de mail applicatie d.m.v. Pop of Imap. Zo kun je dus ook mail ontvangen waar je niet op kunt inloggen via het web.

het instellen van de mail

Apps & Games
Voor de touch is het mogelijk om verschillende Apps en Games te installeren. Dit kan zowel vanuit ITunes gedaan worden als direct vanaf de touch indien je verbonden bent met WiFi.

Er zijn vele verschillende applicaties en spellen te vinden voor de touch, echter moet er voor een groot deel betaald worden. Prijzen zijn redelijk te noemen deze verschillen van 0,99euro tot 9,99euro en soms nog wel hoger. Er zijn soms ook gratis trail versies te krijgen om de applicatie of game uit te proberen. Natuurlijk zijn er ook nog gratis applicaties en spellen te krijgen. Welke soms nog erg handig en leuk kunnen zijn. Via ITunes en de IPod is het mogelijk om te zoeken per genre en soort applicatie of spel. Dit maakt het handig om wat te vinden wat jij nodig hebt. Via ITunes is het ook mogelijk om te zoeken op enkel gratis applicaties en spellen. Dit heb ik op de IPod nog niet voor elkaar gekregen en is dus waarschijnlijk niet mogelijk.

subway shuffle, leuk denk spelletje voor de touch/iphone

Er zijn op dit moment heel veel verschillende applicaties en spellen te krijgen en er komt steeds meer bij. Echter zijn er ook applicaties welke niet worden ondersteund door apple en dus niet via de store te krijgen zijn. Voor deze applicaties zul je de touch moeten 'jailbreaken' (hacken/kraken) Er zijn genoeg handleiding op het internet te vinden hoe dit precies moet. Echter is het mogelijk dat je garantie vervalt mocht je dit doen. Omdat het (nog) niet mogelijk is om de nieuwe generatie touch te jailbreaken kan ik hier verder geen ervaringen over vertellen.

Accu
Zoals je hieronder in het plaatje van Apple.com kunt zien is het "theoretisch" mogelijk om 36uur audio te luisteren, of 6uur video te kijken op een volle accu voor deze opnieuw moet worden opgeladen. In de praktijk is dit echter anders.

Zoals de bij de meeste apparaten met een accu, ligt de daadwerkelijke speeltijd vaak lager dan wat er in de specificaties wordt gemeld. Soms kan dit zelfs 50% schelen. Bij de IPod touch is dit niet anders. Bij mijn touch werden de accu tijden al vanaf het eerste gebruik niet gehaald. Echter moet ik er wel bij vertellen dat de accu duur er niet heel erg naast zit in mijn geval. (Dit scheelt mogelijk per apparaat) Het afspelen van enkel audio hield de touch gemiddeld tussen de 28 en de 32uur vol. Voor enkel het afspelen van video hield de accu het ongeveer 5uur vol. Dit vind ik toch redelijk goed te noemen.

Ook moet je rekening houden dat als je meer dingen tegelijk doet dan enkel muziek beluisteren of een video bekijken, dat de accu natuurlijk nog minder lang mee gaat.

De IPod Touch is een enorm handig en mooie mediaspeler met een groot arsenaal en extra functies. De touch is van een goed formaat en ligt goed in de hand. Audio en video's zijn van goede kwaliteit, echter zou ik de standaard oordoppen vervangen. Ook stellen de ingebouwde speakers niet veel voor en is eigenlijk alleen maar handig voor een wekker of notificatie geluid.

De touch is wat aan de dure kant, zeker als je kijkt naar prijs per GB en dit vergelijkt met de alternatieve spelers. Hier staat tegenover dat je een erg mooie en complete speler krijgt met heel veel functies en mogelijkheden wat de prijs toch wat rechtvaardigt .
Ben je niet van plan om de extra functies te gebruiken en maak je enkel gebruik van de audio en video functie is het misschien toch beter om naar een goedkoper alternatief te zoeken.

Heb jij ook een Apple iPod Touch V1 8GB Zwart?

Mooie review. Punt over de accu-duur, dit hangt puur af van het gebruik en wat je wel/niet hebt ingeschakelt. Verder is het juist zo dat een accu in het begin wat minder haalt dan na een aantal maal goed gebruikt te zijn (niet de hele tijd aan de lader hangen dus). Het veranderen van het thema is ook voor mij nieuw, als dat standaard kon had ik het thema van jou allang eens geprobeerd opn mijn iPhone of oudere iPod Touch (alleen de software is wat het OS betreft namelijk anders). Een uitleg hoe je dit gedaan hebt zou dus wel toepasselijk zijn, volgens mij moet dat middels een jailbreak.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 december 2008 16:21]

Het thema puntje was een extra puntje van mogelijkheden, deze heb ik echter zelf nog niet getest. Ik wist niet dat het niet mogelijk was om de nieuwe touch te jailbreaken. Ik heb het in de review wat aangepast.
Een topreview en in mijn visie 5 sterren waard. ;)
Goeie, review, wel een foutje: De touch beschikt over een touchscreen scherm van …. bij …. inch welke ….. kleuren kan vertonen.

Daar moet je nog wat waarden invullen denk ik ;)

Verder ziet het er goed uit, de vergelijking tussen iPhone en iPod touch is me niet helemaal duidelijk, wat je nou met wat vergeleken hebt omdat je wat niet hebt, maar je hebt vijf sterren erbij :)
Ik denk de nieuwe ipod touch met de oude ipod touch (omdat de oude hetzelfde formaat heeft als de iphone).
Ja ik zie het vergeten in te vullen, heb het aangepast :) (was reactie op ScottB)

[Reactie gewijzigd door ReVision op 3 december 2008 12:09]

Ik ben zeer benieuwd hoe jij met een iPod 2g het thema hebt veranderd, daar moet hij tch gejailbreaked voor zijn? Iets wat niet mogelijk is met de 2g?

Verder top review!
Ik heb mij IPod touch niet gejailbreaked zoals wat verder op te lezen is.
Ik heb het thema verhaal erbij gezet omdat het wel een mogelijk is. Overigens kan ik op het internet vinden dat de 2G wel te kraken zou zijn, alleen echter nog niet de nieuwe firmware 2.2. Als je op 2.1 blijft zitten zou dit wel moeten kunnen?
Dan ben ik benieuwd waar je dat gevonden hebt, voor zover ik weet is G2 namelijk niet te kraken omdat er een hardware beveiliging opzit. En daardoor is het dus niet mogelijk om op een 2G het thema te veranderen. Firmware maakt niet uit, het probleem zit in de hardware.
Schitterende review, zeker 5 sterren! :)
De 2G is inderdaad nog niet te jailbreaken. Waarschijnlijk gaat dat ook nog wel even duren aangezien het iphone dev team zich bezighoudt met de iphone 3G unlock en de jailbreak touch 2G op een lager pitje hebben gezet.

Desnietaltemin mooi review!
Ik ben het helemaal met je eens over deze review, heb zelf ook lang zitten te twijfelen en had hiervoor een iPod Nano maar ik ben toch heel blij met de iPod touch.
Ik heb trouwens wel vanaf de appstore op de computer apps kunnen aanschaffen.
De prijs vind ik zelf wat aan de hoge kant.
Voor 150¤/200¤ had ik de keuze wat sneller gemaakt denk ik.
Haha, zelf heb ik zowel de 16gb iPod touch 1g als de 8gb iPod nano 4g. Ruim één jaar terug kocht ik de 16gb iPod touch 1g, maar omdat ik deze toch wat te duur en te groot vond om mee naar school te nemen heb ik er een maand geleden toch maar een 8gb iPod nano 4g bijgekocht die ik gemakkelijk in m'n zak steek en met een gerust hart mee naar school kan nemen. De 16gb iPod touch 1g was namelijk meer dan 3 keer zo duur.

[Reactie gewijzigd door syltheboy op 5 januari 2009 14:53]