Asus P5K Premium/Wifi-AP Review

ganndlas 21 oktober 2008, laatste update op 21 oktober 2008, 739 views

Asus P5K Premium/Wifi-AP

Pluspunten

• Steeds meer, goede drivers beschikbaar
  • Meegeleverde USB bracket, mosfet fan, q-connector
  • Extra software om temps en voltage af te lezen en real time te overclocken

Minpunten

• Geen

Layout Score: 4
Dit systeem wordt gebruikt als workstation/test server en wordt gebruikt voor het testen van SAP op (virtuele) server operating systems.

Featureset
Zeer goed. Voldoende ruimte tussen de twee PCI-e x16-slots, wat Crossfire mogelijk maakt (niet getest). Het moederbord beschikt verder over twee PCI-e x1 en drie normale PCI sloten. Het aantal USB sloten is bijna overpowered: 6 aan de achterkant + 3 intern.

Bordlayout
Goed. Hier is zeker over nagedacht. Alleen de onboard sound connector zit helemaal achterin, waardoor het kabeltje naar je front panel ietwat strak kan komen te staan. Zelf had ik ook een klein probleempje om mijn SATA kabel helemaal tot het bovenste slot te laten gaan, maar daarvoor zijn er ook lange SATA kabels op de markt. ;)

Prestaties

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Nog geen problemen ondervonden. Heb gelijk de nieuwste BIOS er op gezet. Driver CD weggegooid en alles los gedownload. Werkt prima. Ik heb geen last gehad van het veel besproken SATA controller probleem. Ik heb zelf zowel JBOD als RAID (5 en 1) getest.

Overclockbaarheid
Niet getest.

Compatibiliteit
Eerst waren nog niet voor elk operating system drivers beschikbaar, maar dat is inmiddels sterk verbeterd.

Ondersteuning door fabrikant
Prima.

Inmiddels rond de 145 euro verkrijgbaar. Voor het zelfde bedrag heb je tegenwoordig een mooi P45 moederbordje. Maar het blijft een prachtig moederbord met goede prestaties.

Heb jij ook een Asus P5K Premium/Wifi-AP?

Prestaties
Prima.

Kun je een definitie van "prima" geven?
Nog geen problemen ondervonden aan het moederbord (met de nieuwste drivers tenminste). Ik heb niet alles lopen benchen maar alles loopt lekker soepel...
Tja, Zoals al gezegd: Prestaties prima!

Elk moederbord wat bij een winkel vandaan komt en werkt, heeft (als je m niet overkokt) prima prestaties. Het wordt interessanter wat dan de prijs/kwaliteit doet. Een Asrock bordje van ongeveer 80 euro heeft ook prima prestaties, maar dat bord is dan wel ff een dikke 60 euro goedkoper!

Wat zou dan het verschil maken om dit bord te kopen ipv het Asrock bordje, dat is juist interessant, en als je dat kan aantonen in je review dan heb je het in mijn ogen goed gedaan