Transcend StoreJet TS0GSJ25S-S Zilver Review

sergev 21 oktober 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.534 views

Transcend StoreJet TS0GSJ25S-S Zilver

Pluspunten

• Design
  • Prestaties

Minpunten

• Meegeleverd USB kabeltje

Het begon allemaal met twee familieleden die mijn externe 2,5 schijf. Ze hadden allebei ook wel behoefte aan een dergelijk klein pakketje met veel opslag :p. Dus de zoektocht was geopend naar een goedkope maar toch degelijke behuizing voor een 2,5 sata schijfje. Ik heb meerdere 2,5 usb behuizingen in handen gehad die voornamelijk een goedkope uitstraling hadden. Daarom was ik vast besloten om eerst een flinke google zoektocht te houden naar een degelijke mooi vormgegeven behuizing die niet al te duur was.
Na veel zoeken kwam ik op de Transcend storejet uit die voor zijn prijs een heel redelijk product leek te leveren. Ik heb toen twee samsung HM320JI schijfjes besteld tezamen met twee transcend storejet behuizingen.

De verpakking
De storejet wordt geleverd in een kartonnen doosje met duidelijke foto’s er op van het product wat er geleverd wordt. Er staat een duidelijk uitleg op de achterkant die de meeste tweakers toch niet gaan lezen, maar voor de gemiddelde huisvader die een dergelijk behuizinkje aanschaft is het allemaal heel duidelijk uitgelegd. Genoeg daarover, laten we eens zien wat er binnen in zit.

De bouwkwaliteit en afwerking
Na het openen van de verpakking staat ons een aangename verassing te wachten. De behuizing is uitgevoerd in redelijk dik aluminium met twee plastic zijkantjes. Het lijkt er op dat het bestaat uit geanoniseerd aluminium met daarop een decoratief lijnenspel en het transcend logo. De behuizing is dunner dan wat ik van de meeste 2,5 usb behuizingen gewend ben en het geheel voelt heel solide aan. Persoonlijk had ik het liever gezien zonder een dergelijk logo maar verder is het echt een kwaliteits behuizing wat zeker een verassing is in een dergelijk lage prijsklasse.

Inbouw mogelijkheden
Om de behuizing open te maken ben je een redelijk klein schroevendraaiertje nodig. Niet zo klein dat het onmogelijk is om het open te krijgen zoals bij sommige andere producten maar het kan soms wel even lastig zijn. Verder dan dat gaat het super simpel. Je schroeft twee schroefjes los en je kunt 1 zijkant er uit halen waar de chip aan vast zit. De harde schijf gaat er wel wat stroef in, maar aan de andere kant helpt dat wel het beter op zijn plek te houden. Er zijn verder geen rubbertjes of andere dingen vereist om de harde schijf in te bouwen. Stop de zijkant met harde schijf in de behuizing, schroef de twee schroefjes weer vast en je bent klaar.

Koelings mogelijkheden
Zoals elke andere 2,5 schijf wordt de samsung HM320JI niet erg warm, en het aluminium zorgt er zeker voor dat de weinige warmte die vrij komt goed afgevoerd wordt. De schijf staat niet in direct contact met de behuizing wat de koeling benadeeld maar de trilling in de behuizing natuurlijk ten goede komt. Maar om het kort te houden, dergelijke schijfjes produceren niet veel warmte daarom is dit onderdeel ook minder van belang.

accessoires
Als je kijkt naar welke extra’s er worden geleverd dan kun je de standaard dingen verwachten. Zo hier ook, een usb naar mini usb kabeltje waar een tweede usb kabeltje aan vast zit. Dit heeft zo zijn voordelen in de zin dat als (bijvoorbeeld) je notebook niet voldoende stroom kan leveren je dat extra kabeltje al bij je hebt om het wel voldoende stroom te geven. Maar het is vaker lastiger dan het handig is. Daarom zou ik voor de meeste mensen aanraden een eigen mini usb naar usb kabeltje mee te nemen. Verder zit er in de doos een driver cd’tje die je eigenlijk niet nodig bent, omdat de schijf plug and play herkend wordt.

prestatie
Dit is iets wat natuurlijk relatief is omdat de gebruikte schijf voor de meeste verschillen zorgt, maar omdat de usb controller toch ook een belangrijke rol speelt wil ik toch even een paar resultaten laten zien.
plaatsen van 5,15 GB bestand: 3 minuten en 5 seconden
plaatsen van 700 MB bestand: 23 seconden
Plaatsen van 1,8 MB bestand: 1 seconde

Als je dit vergelijkt met een usb stick die ik van de hema had liggen: Die deed twee uur over het plaatsen van een 700 MB bestand! Dat toont aan dat als je veel data bij je wilt dragen en veel snelheid eist een dergelijk product de beste prestaties/prijs biedt.

Als je kijkt naar wat deze behuizing je kost en naar wat je er voor terug krijgt dan kun je zeker stellen dat dit 1 van de beste keuzes is die je kunt maken. Hij kost 12 euro, terwijl ik een behuizing heb van 27 euro die minder goed is afgewerkt en minder presteert. Dat houdt in dat ik er ook maar 1 ga halen voor mezelf. Je krijgt voor 12 euro een behuizing die uit stevig aluminium bestaat en goede prestaties levert (afhankelijk van welke schijf je gebruikt natuurlijk)

Heb jij ook een Transcend StoreJet TS0GSJ25S-S Zilver?

Heeft deze behuizing maar 1 usb poort nodig?
Verder een hele nette review :)
Heeft deze behuizing maar 1 usb poort nodig?
Dat hangt van twee dingen af:
1) stroomverbruik van de harddisk die je erin stopt
2) hoeveel stroom de usb-poort kan leveren (verschilt per pc/laptop)

Ik heb dit behuizinkje ook met een 80GB 5400rpm Hitachi schijfje erin, maar hij heeft helaas vaak wel de stroom van 2 USB-poorten nodig.

Als hij niet genoeg stroom heeft start het schijfje niet op (je hoort een tikkend geluid), of de communicatie valt weg (schijfje blijft draaien maar hij is niet meer benaderbaar via USB) zodra je bv. een groot bestand gaat kopiŽren.
offtopic:
"Het begon allemaal met twee familieleden die mijn externe 2,5 schijf." Volgens mij mist er iets in deze zin.
"Om de behuizing open te maken ben je een redelijk klein schroevendraaiertje nodig" en hier moet "ben" "heb" zijn. Verder is je hoofdletter gebruik voor je kopjes in je review niet consequent.

Leuk product, zeker voor die prijs!
Verder nette review

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 21 oktober 2008 13:46]

klinkt als USB 1 (ipv 2)
Nee die usb stick was echt USB 2.0 stond er ook op met dikke koeienletters :P Was een redelijk recent model van een paar maand oud. Heb hem liggen voor die momenten dat je even hup hup snel even wat over moet zetten. Zal wel een schrijfsnelheid hebben van 5 MB/s ofzo. Maar goed daar gaat het niet over. De meeste usb sticks zullen langzamer zijn dat een dergelijk iets als dit hier.
Met 5MB/s doe je 300MB per minuut. 700MB kopieren in 2 uur(=7200 sec!!) is een snelheid van 0.1 MB/sec. , een nogal ongeloofwaardige snelheid.
Was in ieder geval wat er aan de hand was. Dan zal het waarschijnlijk ergens anders aan gelegen hebben. Maar ik sta niet te liegen dat die er twee uur over deed. Anyway, zoals ik al zei: het gaat hier niet over een usb stick maar over de behuizing :P