Specificaties 1-bay dock met USB2.0, eSATA - Bekijk alle specificaties

Sharkoon SATA QuickPort PRO Zwart Review

kwibus 21 oktober 2008, 1.645 views

Sharkoon SATA QuickPort PRO Zwart

Pluspunten

• Perfecte behuizing
  • Veelzijdig toepasbaar

Minpunten

• USB registratieprobleem
  • Geen support

De Quickport Pro is een prachtig apparaat, mits... je er slechts eentje van aanschaft. Ik gebruik deze bays o.a. om HDU's te clonen en heb er dus ook twee op m'n bureau staan. Wat schetste echter mijn verbazing toen ik er twee tegelijk aansloot? Mijn computer crashte!

Na enig onderzoek kwam het probleem gemakkelijk boven water: Sharkoon heeft zich er goedkoop vanaf willen maken door identieke serialnumbers te gebruiken voor de ingebouwde cardreaders! Dit is een regelrechte schending van de USB regels, Windows kan hier niet mee overweg! Kijk op http://www.uwe-sieber.de/usbtrouble_e.html voor een uitleg over dit euvel (zoek naar "USB Serial number").

Op dezelfde website staat overigens ook beschreven hoe je met een registerhack het probleem kunt verhelpen (zoek naar "IgnoreHWSerNum"). De oplossing komt er kortweg op neer dat je serialnumbers van een bepaalde fabrikant i.c.m. een bepaald produkt niet meer gebruikt voor de registratie van die USB devices.

Overigens, herhaaldelijk navraag bij de fabrikant leverde niets op. Er lijkt voorlopig niemand zich daar te interersseren voor het probleem.

Heb jij ook een Sharkoon SATA QuickPort PRO Zwart?

dit is geen review maar een klacht!
Inderdaad. De userreviews zijn geen plaats om te klagen over een product maar om ons een totaalbeeld te geven. Dat wil niet zeggen dat je dit niet mag vermelden, integendeel. Maar je reviewed helemaal niks.

Je geeft zelf 2 positieve eigenschappen aan die je niet onderbouwd.
Dit is wel een behoorlijke fout, ergens wel terecht dat kwibus dit hier post. Een potentiŽle koper van dit apparaat weet dan waar ie aan toe is.
Ik zou ze voor RMA sturen onder fabricage fout aangezien ze min of meer defect zijn door die dubbele serial nummer.
je had ook natuurlijk de duo kunnen nemen dan zou je er geen 2 nodig meer hebben en is nog goedkoper ook
Vervelend... misschien dat je em kan ruilen voor de Sharkoon SATA QuickPort DUO ?? Ben je in een keer van je probleem af..
hoi..
dit probleem doet zich helaas vaker voor en is m.i. geen specifiek Sharkoon probleem,
'k heb dezelfde problemen met Vantec Nextar enclosures (indien tegelijk aangesloten)
enne bedankt voor de link,
groet,
speedy
Beste,
Heb deze Quickport ook aangeschaft. Op een of andere reden komt mijn kopieersnelheid niet hoger dan 80 MB/s. Ook geeft W7 aan dat dit usb 3.0 app sneller kan werken...?
Dit is getest op een:
- Externe (met case) USB 3.0 harddisk van Iomega en
- Interne SATA disk in de Sharkoon cradle.

Allereerst heb ik het kaartje in een PCi Express X4 Slot geÔnstalleerd. Het zou volgens de handleiding niet mogen uitmaken in welk PCi Express slot hij zit. Helaas heb ik geen andere sloten bereikbaar\beschikbaar (dikke videokaart), dus kan dit ook niet testen.
Het valt mij op dat zodra ik de voedingsconnector op het Sharkoon PCi-kaartje aansluit (dit is een oude harddisk connector) daalt de snelheid naar 33 MB/s. In de handleiding staat dat deze wel aangesloten dient te worden....
Verder heb ik gekeken naar nieuwe mobo drivers ivm PCi Express, maar nee.

Zijn er meer gebruikers met hetzelfde probleem??

Groeten, vernopp
Waarschijnlijk kan je harde schijf niet sneller schrijven dan 80MBps, harde schijven zijn niet zo snel hoor ;-)