Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z87 MPOWER MAX Review

redniels 14 november 2013, laatste update op 11 april 2014, 670 views

MSI Z87 MPOWER MAX

Pluspunten

• killer ethernet
  • Wifi
  • bluetooth
  • geweldige VRM
  • black caps (hoge kwaliteit capacitoren)
  • shielded 1150 sound
  • genoeg sata
  • dual bios
  • meest sexy mainboard van 2013

Minpunten

• connectoren
  • bios

Layout Score: 5
MSI MPOWER MAX.
edit 16/11/2013: alles. een paar keer. ;-)
edit 17/11/2013: nog wat punten en onlogische zinnen beter leesbaar gemaakt.
edit 25/11/2013: opmerking toegevoegd bij conclusie.
Edit 11/04/2014: opmerking over nieuwe bios

ACHTERGROND
Laten we beginnen met vast te stellen dat ik geen echte overclocker ben.

Als ik overclock doe ik dat heel erg mild: ik vind stabiliteit het belangrijkst. Ik koop hardware die me interesseert en die in mijn optiek voor langere tijd stabiel moet werken.

Hierdoor kom ik vaak uit bij de duurdere (overclock) borden omdat de gebruikte componenten gewoon beter zijn. Ik bouw zelf systemen sinds 1995, eerst als werk later als hobby. Eigenlijk hanteer ik altijd de regel: niet nadenken over een mainbord, kies de duurste Asus die in je budget past. In mijn ervaring bied Asus vaak het beste wat op de markt is, mits je de duurdere varianten kiest. Goedkope Asus borden zijn niet veel beter dan de concurrentie. Gigabyte is altijd een goede 2e keus. ook daar: kies de duurderen.

Mijn shortlist voor deze build was dan ook 3x asus en 2x Gigabyte: de Tuf Z87 Sabretooth, de ROG Hero en de ROG Formula en van GB de Sniper M5 of de UD5H.

En toen zag ik de Mpower(max). wat een heerlijk sexy bord. zwart met geel, een geweldig uiterlijk. genoeg USB2/3, 8x sata, een Killer netwerkchip, realtek 1150 sound, shielded, net zoals op de ROG en Snipers.. en .. Bluetooth en wifi met Widi.. hmmm.... toen kwamen de "black caps" en de giga 20 fase VRM in beeld: ik was verkocht. de Hardware op dit bord is top. de hardware.

(EERSTE) ERVARINGEN
Op het moment dat ik het bord voor het eerst vast had, voelde ik me toch wat opgelucht: mijn MSI ervaringen uit het verleden waren niet zo geweldig maar dit bord voelde gewoon stevig: een fatsoenlijke niet bewegende, 100% stijve plank. en oh zo sexy..

Het bouwen ging voorspoedig. totdat ik bij de front USB panel aankwam. er zitten 2 USB3 connectoren op het bord: eentje staat rechtop (je kan de pinnen zien) en eentje "ligt" naast de SATA connectoren. Ingebouwd in een kast kun je de pinnen van deze liggende connector niet zien. eerst stak ik mijn front panel USB connector in de rechtop staande connector, Op het moment dat ik de wat stugge kabel hierin stopte bewoog de connector voelbaar op het mainboard. Dat voelde niet zo lekker. vanwege een cosmetische reden bedacht ik dat de front panel USB kabel toch op de liggende connector moest komen: de kabel zou dan niet zo'n end omhoog steken en wat meer...onzichtbaar zijn. Ik trok de kabel uit de USB3 connector op het mainboard en.... de connector kwam los van het bord en bleef aan de kabel hangen.... gelukkig zaten alle pinnen nog wel op het mainboard. de plastic connector zat gewoon geklemd, niet gelijmd op het mainboard en kwam gelijk los toen er een beetje kracht op kwam. niet fijn. ik duwde de connector terug op het bord en stak de kabel in de andere connector, ook deze bewoog flink .... en daar ging de kabel niet helemaal in: een kromme pin. dus, de ene connector zat los, de andere had kromme pinnen. een beetje stom van mij, dat ik niet eerst voor het inbouwen alle connectoren had gecontroleerd, maar dan nog, dit is wel een QC issuetje.. uiteindelijk ook dit opgelost.

Bij het aansluiten van de sata kabel voelden ook de sata connectoren niet zo stevig: ze bewogen op het bord en ik dacht een paar keer dat ook deze los kwamen. Gelukkig gebeurde dit niet en kreeg ik alles zonder verdere schade aangesloten. systeem aan, windows installeren... en de meegeleverde 1.3 bios vervangen door de 1.5 versie. waarom: er waren wat rare probleempjes en op inet is er praat over rare throttling van de cpu met bios versies < 1.5.

Bij het flashen van de bios worden alle waardes van de bios gereset. Lastig. geen hdd, geen boot sequence: niks word bewaard. mijn oude trouwe ROG (X38 Maximus Formula) doet dat een stuk beter. die onthoud user settings (waar mogelijk) bij een bios update.

maar goed, geen man overboord, ik zet de settings goed en reset het systeem... zwart scherm. ? gebruik de reset knop: zwart scherm. nog eens. idem. Er blijkt een Issue te zitten in bios 1.5: cold boots doen het altijd maar warm boots (reset/windows opnieuw opstarten) blijven nog wel eens hangen bij meer dan 3 SATA disken... Hiervoor is geen normale update te vinden.
Pas na registratie op de msi forums krijg je toegang tot de beta biossen. een daarvan gedownload.
probleem: beta biossen zijn niet te installeren vanuit windows. de windows tool kan enkel non beta biossen vinden. zucht, ok, dit bord heeft die mooie mflash optie in de bios: de bios flashen vanuit de bios: klinkt handig! dus ik herstart het systeem: zwart scherm. oh ja: kouwe start, UIT/AAN boot to bios. ik klik op Mflash met de USB stick met bios er in.....hang. hang? ja. dood. blijkt dat behalve 1.5 boot issues heeft ook Mflash in die versie niet fatsoenlijk werkt.

lang verhaal kort: er is een derde mogelijkheid, een tool op de msi forums welke een bootable USb stick maakt met daarop de flash progjes. Ook dit ging niet zonder slag of stoot maar dat lukte uiteindelijk.

CONCLUSIE:
MSI heeft een product al maanden op de markt met nog steeds grote issues in de bios. want ook deze 1.62beta heeft rare dingen.

Zo zonde.

Het is echt jammer, want: de gebruikte componenten zijn top: de 1150 met de creative software klinkt fantastisch, de bluetooth heeft een flink bereik, WIFI is de snelste in huis, de killer Nic snort als een zonnetje...en als het systeem draait is het 100% stabiel. Maar de doodsimpele software, de bios, nekt 'm. en dan zeur ik nog niet eens over de connectoren.

Ik snap dit echt niet: de gebruikte PCIe slots zijn gewoon top. het bord zit vol met dure componenten , 4 pins fanheaders en mooie sloten, en dan zo iets simpels... daar word op beknibbeld. Waarom MSI, bespaar je duppies, nee, centen, op USB en SATA connectoren.. wat is de logica?

Ik geloof gelijk dat voor puur hardcore OC-en dit ding zijn werk doet en ook bijzonder goed doet: 1 disk, 2 reepjes mem van 2GB, LN2 eroverheen, alle extra usb/etc uitschakelen en rammen!
....Maar voor de gewone gebruiker die de plank heeft gekocht vanwege de gebruikte compenenten en ja, ook het uiterlijk.. is het (nog?) niet helemaal uit gekristalliseerd.

de plank zit op revisie 1.3 en (beta) biossen komen bijna wekelijks uit. er word dus wel actief aan gewerkt en hopelijk komt het goed. hopelijk zeg ik, want mijn ene andere MSI ervaring heeft tot het einde bios problemen gehad welke nooit geheel zijn hersteld. (P35 Platinum, de rollercoaster)

opmerking 25/11/2013:
Sind het schrijven van deze review zijn er 2(!) nieuwe beta biossen geweest. beiden werken beter dan de voorgaande maar beiden hebben ze in meer of mindere mate problemen met een cold of dan weer een warm boot. een versie heeft zelfs een probleem met shutdown: die denkt een s3/s2 call te krijgen en boot gelijk weer op na een shutdown. zucht. nog steeds: als het systeem eenmaal in geboot is het 100% stabiel en werkt alles top. Ik weet dat dit beta biossen zijn maar de officiele 1.5 werkt in mijn geval gewoon helemaal niet..

opmerking 11/04/2014:
Sinds Bios rev 1.60(raar maar waar: 1.6 productie is nieuwer dan 1.62 beta) en nu 1.7 is dit bord een echte aanrader. Dit neemt niet mijn eerdere ervaringen weg met de voorgaande biossen dus daarom pas ik mijn rating niet aan: ik heb gewoon nogal wat gedonder gehad met dit bord.
Maar als je nu in de markt ben voor een mooi bordje: deze kan nu met een gerust hart op de short list. Voor mij is het alleen zo jammer dat op het moment dat het bord eindelijk begon te doen wat het moest doen het bord kreupel werd gemaakt door mijn lekkende H100i waterkoeler.

Zou ik met deze kennis dit bord weer kopen?
tsja. eerlijk? ik denk het wel. de componenten zijn gewoon geweldig. de bouwkwaliteit (met uitzondering van de usb en sata connectoren) is hoog. er zitten meer dan genoeg fan headers op. de stabiliteit (als het bord boot ;-) is hoog. En, ten overvloede: het is zo'n mooi bord.

maar: voor mensen die gewoon willen bouwen en dan zonder gezeur gewoon aan de gang willen, kies vooral een Gigabyte Sniper M5/UD5H of een Asus TüF/ROG. dan ben je eerder leuke dingen aan het doen voor bijna hetzelfde geld. de bouwkwaliteit van deze MSI is hoog, maar niet zo hoog als een ROG/TüF/Sniper/UDxH

een vraag aan de redactie:
Hoe kan dit bord met deze bios een zeer goed krijgen bij de Tweakers test? of zilver (de niet max) bij hardware.info?
schijnbaar word alles getest behalve of het ding werkt.

Tip: een professioneel review is iets anders dan de vinkjes zetten bij features.. je mag best controleren op juiste werking en daar punten voor geven. Sterker, dat is de bedoeling.

goede 3rd party reviews van dit bord (of de niet max) zijn hier te vinden
(lees de comments: ook hier heel veel bios issues)
en
(non Max)
ook hier: bios issues houden de mooie hardware tegen..

FYI: de avexir dimmen komen van overclockers.co.uk. Anders dan NL webshops hebben zij ze gewoon op voorraad en via DHL heb je de dimmen binnen 1 dag!

Heb jij ook een MSI Z87 MPOWER MAX?

Reviews door de redactie

IIIIIIIINTERPUNCTIEEEEEEEEE

Afgezien van dat een matige/beknopte review.