Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-Z87X-UD4H Review

pummetje 14 november 2013, laatste update op 14 november 2013, 683 views

Gigabyte GA-Z87X-UD4H

Pluspunten

• Zwart PCB
  • Mooie roodkleurige koelblokken
  • goede prijs/kwaliteits verhouding
  • goede features

Minpunten

• Mindere geluid onboard ( maar dat is niet zo heel erg )

Layout Score: 4

De GIGABYTE Z87-UD4H is het nieuwe mid-range moederbord in de Intel haswell lineup.
Dit moederbord ziet er erg goed uit met de rood met zilveren koelblokken en het zwarte pcb, iets
wat gigabyte nog niet eerder heeft gedaan.
Het moederbord is erg stabiel met de 16 fasen powerIrstages van International Rectifier omdat de load verdeeld wordt over de fasen wordt het niet erg heet.
En is dus ook geschikt voor het overklokken, met dit moederbord kan je een leuke overklok behalen.

Ik denk dat er veel mensen dit moederbord zullen gebruiken als gaming moederbord wegens de rode kleuren die andere moederbord fabrikanten ook gebruiken op hun gaming moederborden.
Alleen mis je dan wel de betere geluid chip maar iemand die echt de beste geluidskwaliteit wilt koopt toch wel een geluidskaart maar de Realtek chip die erop zit heeft een SNR van 110dB dus die is al beter als de meeste moederborden dus voor vele zal dit al voldoende zijn.

Verder is het moederbord echt top met de vele goede features, zoals..
de mogelijkheid voor 10 USB 3.0 poorten, koptelefoonversterker, on off charge om bijvoorbeeld je telefoon of tablet sneller op te laden ook al is de computer uit.
De Intel Gigabit LAN in plaats van een Realtek is ook een stuk beter door de betere drivers en de ESD protectie die beschermt bij elektrische stroomstoten en zelfs directe blikseminslag.
De fan controller die je in de software van gigabyte kan instellen kan gebruikt worden zodat je een stille computer kan hebben tot een bepaalde temperatuur als voorbeeld.
En de dual UEFI bios voor een overzichtelijkere bios en recovery zodat bios updaten bijna niet mis kan gaan.
Dit moederbord geeft dus veel high-end features voor niet al teveel geld.

In de verpakking vinden we het volgende:
- 4 SATA 6GB/s kabels
- 1x Nvidia SLI Bridge connector
- Gigabyte I/O Shield
- GIGABYTE Driver Cd
- GIGABYTE case sticker
- Gebruikers Handleiding

HET MOEDERBORD

Op het moederbord vinden we de Intel socket 1150 voor alle 4e generatie Core processors.
En 4x ddr3 geheugen sloten tot maximaal 32gb geheugen.
Hoge snelheid geheugen was bij dit moederbord ook geen probleem.
Het geheugen op het XMP profiel en voltage verhogen en het was meteen stabiel op 2400mhz.
Omdat de Intel Z87 chipset 6x SATA 6gb/s poorten heeft zien we op dit moederbord ook 6 SATA 6GB/s poorten, maar
omdat er een Marvell chipset bij is geplaatst heeft het moederbord nu 8x SATA 6gb/s.
De 6sata poorten hebben ondersteuning voor Raid 0/1/5/10.
En de grijze poorten van de Marvell controller kunnen gebruikt worden voor RAID 0 en 1.

Verder heeft het moederbord 6 fan headers die regelbaar zijn via de easytune software.
Voor de uitbreiding sloten zijn 4 PCI Express sloten aanwezig:
- 1x PCI Express X16 slot die werkt op X16 snelheid
- 1x PCI Express X16 slot die werkt op X8 Snelheid
- 1X PCI Express X16 slot die werkt op X4 snelheid
- 3X PCI Express X1 slot
- En een PCI slot

Waarvan er 2 sloten gebruikt kunnen worden voor AMD CrossfireX of Nvidia SLI.

Verder zijn deze connectoren te vinden op het moederbord:
1x 24-pin ATX
1x 8-pin ATX 12V
1x PCIe power connector ( een SATA power connector voor extra stabiliteit bij meerdere PCIe kaarten)
8x SATA 6gb/S
2x USB 3.0/2.0 headers
3x USB 2.0/1.1 header
1x serial poort header
1x clear CMOS jumper
1x Trusted platform module header (beveiliging voor het stelen van data )
power knop en reset knop en clear CMOS knop, voltage meetpunten
en 2 bios switches.

aan de achterkant vinden we de volgende aansluitingen:
1x PS/2 toetsenbord/muis combi poort
1x D-sub poort (VGA) met een maximale resolutie van 1920x1200
1x DVI-D poort met een maximale resolutie van 1920x1200
1x HDMI 1.4a poort met een maximale resolutie van 4096x2160 op 24hz of 2560x1600 op 60hz
1x Displayport 1.2 met een maximale resolutie van 4096x2160 op 24hz of 2560x1600 op 60hz
1x optische S/PDIF out connector
6x USB 3.0 poorten
2x eSATA 6GB/s connectors
1x Netwerkpoort
6x audio jacks

Het geluid

Het geluid wordt geregeld door de Realtek ALC898 chip en heeft een SNR van 110dB
Wat best goed is voor een onboard geluid chip.
Het is niet perfect maar wel beter als wat op de meeste moederborden zitten.

DE UEFI bios

Ook bij dit moederbord gebruikt GIAGBYTE weer de overzichtelijke UEFI bios net als alle andere haswell moederborden dit is een groot pluspunt want hierdoor is alles overzichtelijker.
Als je een HD monitor hebt of hoger resolutie is de bios nog overzichtelijker omdat je dan eenvoudiger Alle voltages, temperaturen, en frequenties van de processor en geheugen is makkelijk te zien krijgt.
En doordat je zelf tabbladen kan aanmaken met setings die je wil kun je sneller even wat settings veranderen als je aan het overklokken bent.

Alle benchmarks zijn uitgevoerd met de volgende componenten en zijn te vergelijken met de andere gigabyte moederborden uit mijn product reviews:

- Intel Core I5 4430 op standaard snelheden dus 3GHZ

3DMark nieuwste: Firestrike 6866 Cloud Gate 15641 Ice Storm 139398
Cinebench R15: OpenGL 124.57fps CPU 471CB
Cinebench 11.5: openGL 63.79fps CPU 5.15pts

CONCLUSIE

De Z87-UD4H van GIGABYTE is een erg mooi moederbord met het zwarte pcb en de grote rode koelblokken en is erg geschikt voor case modders door de rode kleuren.

Een leuk MID-range moederbord met alle features die je wilt hebben van een moederbord.
Voor degene die opzoek is naar een mooi moederbord en erg stabiel is, is dit zeker een aanrader.

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z87X-UD4H?

oke het kan aan mij liggen maar je spreekt jezelf een beetje tegen over het geluid eerst zeg je het is wat minder dan zeg je dat het best hoed is en dan bij de plus en minpunten zeg je dat het weer wat minder is verder is de review goed en mooie plaatjes :D

[Reactie gewijzigd door zoWezel op 18 april 2014 22:10]

het geluid is oke maar niet geweldig
maar dat is met veel moederborden

mocht je veel om je geluid geven dan kun je beter een geluidskaart kopen
ja zelf geef ik niet zo zeer om goed geluid maar goede bas :)
een geluidskaart zal altijd betere kwaliteit geluid leveren dan onboard
licht er ook aan welke speakers/koptelefoon je hebt

de meeste mensen vinden onboard meer dan genoeg
sommigen vinden het helemaal niks en kopen een geluidskaart
omdat ze bijvoorbeeld een koptelefoon hebben met hoge impedantie
en onboard gewoon niet voldoende is
nou ik vind mijn onboard gewoon goed maar ik ben niet zo'n audiophile dus ik heb er genoeg aan misschien ooit een AMP/deck maar dan moet ik eerst geld hebben;)
als je je onboard voldoende vind zal je die van de ud4h zeker niet slecht vinden :)