Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Steelseries Sensei [RAW] Rubberized Review

dmvdberg 14 november 2013, laatste update op 14 november 2013, 1.234 views

Steelseries Sensei [RAW] Rubberized

Pluspunten

• OSX ondersteuning
  • Zowel links als rechtshandig
  • Ruim instelbaar
  • Extreem precies
  • Instelbaar LED profiel

Minpunten

• Aan de grote kant
  • Ondanks 'rubber' best gladjes
  • Karige licht effecten
  • Default setting is wat twitchy
  • OER lelijk icoontje in OSX

Na 24 uur gespeeld te hebben met de Sensei ~[RAW] van Steelseries (voortaan gewoon de Sensei in deze review) tijd voor een review! In andere Tweakers reviews is al veel aandacht besteed aan het verschil tussen de reguliere editie en de ~[RAW] versie. Dat ga ik dan ook niet doen. Als OSX gebruiker die toch wel eens gamed hoop ik wat meer licht te kunnen werpen op het gebruik van deze muis met een ander OS dan Windows.

bum

• Waarom deze muis?
• Gebruik binnen OSX zonder drivers
• Gebruik binnen OSX met drivers & drivers review
• Conclusie

Waarom deze muis?
Mijn vorige twee muizen waren de Logitech M500 en de Apple Magic Mouse. Beiden zijn echter verloren gegaan in mijn recente verhuizing.

Als video editor en (semi / matig) gamer heb ik echter toch wel graag weer een muis. Liefste eentje die ondersteund is voor OSX met drivers. De lijst die je overhoud is nogal beroerd te noemen. Out of the box werkt zo'n beetje elke muis wel maar voor drivers moet je lang en breed zoeken. Steelseries bied in hun lineup iig een perfecte driver ondersteuning. Na enig vergelijk tussen de verschillende muizen had ik het geluk dat mijn vriendin ook een nieuwe (game)muis nodig had. Zij heeft toen bij de MyCom de Frost Blue versie gekocht.
Deze beviel erg goed wbt ergonomie, dus zelf ook besteld.

Nu ben ik geen fan van hele glossy muizen, dat ik het zo lang met een apple muis heb uitgehouden mag een wonder heten. Daarom dus: de "Rubberized" versie.

Wat me opvalt
Kleine update aan mijn review. Het valt me op hoe ontzettend stug het koord van de muis is. In vergelijking met de Frost Blue variant die een plastic kabel gebruikt heeft dit model een stoffen kabel. Men zou verwachten dat deze enorm soepel is. Niet dus. Het merendeel van de knikken zit er nog in. Nu zal de muis ongetwijfeld een lange tijd op een plank hebben gelegen. Toch is het voor mij een punt van aandacht.

Mijn vorige M500 had ook een gewone plastic kabel maar zelfs die was soepeler te noemen dan deze. Het voelt bijna alsof ik zelf een vormpje zou kunnen leggen met deze draad! Hopelijk verbuig ik hier niet te erg een kern?!
Hopelijk gaat dit beter worden met de tijd. In de planning voor 2014 staat iig een desktop dus dan zou het al minder hoeven uit te maken. Voor nu ga ik de muis niet veel meenemen of de draad weer strak opbergen.

Muis gebruik OSX zonder Drivers
Prima te doen. Alleen wel wat (te) snel afgesteld. Geen mogelijkheid om iets aan de LED verlichting te doen dussssssss op naar de drivers. Geen OSX conflicten iig.

Muis gebruik OSX met Drivers
De drivers zijn goed en snel ge´nstalleerd. Wat wel machtig jammer is; je moet moet HERSTARTEN. Een fenomeen dat ik sinds de installatie van hele zware editing software niet meer heb mogen meemaken. Helaas is het icoontje ook nog eens OER lelijk. En daar stoor ik mij aan. LELIJK!!!

De software is iig compleet en bied genoeg opties voor custom licht effecten etc. Ook kun je bijhouden hoevaak je op een knopje drukt (??). Het zal vast nuttig zijn.

De muis loopt nu wat langzamer over mijn scherm dan de default. Want die is echt te druk voor mijn smaak. Dit maakt het gebruik van de driver software toch nodig.
Bovendien heb je de software nodig als je de knoppen op de zijkant wilt her toewijzen.
Best een naar klusje want erg intu´tief is het niet. Hier hadden best een paar dropdown opties mogen zijn.

1. Left side button 1
6. CPI high / low switch
7. Right side button 1
8. Right side button 2

knopjes

Is dit een goede OSX muis? JA! Elke mac gebruiker die graag wil gamen op zijn/haar mac kan ik van harte een steelseries product aanbevelen. Out of the box werken deze muizen gewoon goed ook al zijn ze wat snel. Mensen met een iMac zullen dit kunnen waarderen denk ik.

Noemswaardig is nog de knop midden bovenop (nr6). Dankzij deze knop kun je ook zonder drivers nog iets doen aan de snelheid van de muis. Voor mij is de default nog altijd wat te snel. Maar misschien moet ik daar maar aan gaan wennen wat dat icoontje is echt OERRRR lelijk!

Kortom imho de perfecte combo voor een werk & gaming muis in OSX.

Heb jij ook een Steelseries Sensei [RAW] Rubberized?

Icoontje is op windows gewoon zelfde oerlelijke icoontje, dus het minpunt "OER lelijk icoontje in OSX" kan wel "OER lelijk icoontje" worden :p
Haha thanks. Dat is wel drastisch echter. Maar, ik neem het mee in de update die ik wil doen binnenkort =)