Specificaties 1-bay NAS met 500GB opslag - Bekijk alle specificaties

LaCie Ethernet Disk mini Home Edition 500GB Review

Tweaksince 20 oktober 2008, laatste update op 20 oktober 2008, 1.495 views

LaCie Ethernet Disk mini Home Edition 500GB

Pluspunten

• Complete levering
  • Degelijke kast en stabiele voet.
  • Eenvoudige instalatie
  • prijs

Minpunten

• Niet Vista compatible, wat wel in de specificaties staat
  • Iets te veel lawaai
  • webinterface ( kan de hoofdmappen niet wijzigen/renamen)
  • Helpdesk niet telefonisch benaderbaar
  • Zet poorten van de router open,die (ik) niet meer dicht krijg.
  • Zit ook geen voorziening in de setup om ze weer dicht te laten zetten.
  • Lange levertijd via webshop van Lacie

Features Score: 3
De schijf aangekocht via de webshop van Lacie.
Levertijd was onduidelijk en duurde uiteindelijk ca 14 dagen.
Dit terwijl besteld bij een gemiddelde webwinkel dit 2-3 dagen is.
Dus beter niet te bestellen bij de webshop van Lacie.
De instalatie leek in eerste instantie vlekkeloos via draadlose laptop met Vista ultimate.
De gebruikte router Linksys wrt54G.
Hierna begonnen de problemen:
Kon niet meer inloggen;echter wel op een andere PC in het netwerk met XP.
Windows backup van Vista ultimate werkt niet ( toegansrecht probleem )
Dit probleem wordt ook vermeld op de site van Axentra, de software leverancier.
Ik vermoed dat het inlog probleem dus een compatibilty probleem is.
De helpdesk heeft nog niet gereageerd maar daar is het nog te vroeg voor om wat van te zeggen.
Als de specificaties echter vermelden Vista compatibel, dan mag je dat ook verwachten.
De handleiding en webinterface geven de indruk dat er ook een printer is aan te sluiten.
Echter op de site van Axentra wordt vermeld dat deze optie eruit is gehaald , maar nog wel vermeld wordt in de documentatie.
Voor mij dus een produkt wat niet voldoende getest is om op de markt te brengen.
Want dit zijn geen fouten die niet vlug naar boven komen.
Verder heeft het bij de router poorten opengezet die ik achteraf gezien niet open wilde.
Immers ik wil geen toegang vanaf het WAN.
Nu heb ik de poorten (nog) niet dicht gekregen ondanks een reset van de router.
Ook worden ze niet vermeld in de configuratie van de modem dat ze open staan ????

De site die zorgt dat er naar je dynamische IP adres wordt verwezen om je schijf vanaf het WAN te benaderen is, lag er ook al een keer uit in die korte tijd dat ik de schijf bezit.

Het webinterface vrij simpel, en geeft weinig vrijheid om de hoofdmappen te hernoemen.
Voorzover ik nu weet werkt het probleemloos met XP.

Heb jij ook een LaCie Ethernet Disk mini Home Edition 500GB?

Die Vista compatibiliteit is een vervelend punt bij (bijna?) alle ethernet harddisks. De harddisk werkt namelijk wel met Vista (en is dus compatible) maar de backup-software van Vista werkt niet. Ik heb het geprobeerd met verschillende merken (Maxtor, Freecom en ook Lacie) en bij allemaal werkt die Vista backup niet.

Vaak kun je wel de bijgeleverde backup-software gebruiken, maar deze is ook vaak belabberd (sommigen doen nieteens incrementele backups...).
Poorten zijn bij diverse online scanners te testen
De poorten worden inderdaad via UPNP open gezet, helaas blijven ze ook open.
Door UPNP op uit te zetten (in de router ) en de router te resetten was dit probleem over.
Bedenk wel dat je dan geen toegang meer heb via het WAN.
Vindt wel dat als de poorten niet nodig zijn weer gesloten moeten worden, nu kreeg ik de indruk dat ze open gezet worden en open blijven staan.
De router zelf ( linksys ), heeft geen raportage van poorten die open gezet worden via UPNP zover ik weet..
Dus daar kom je niet zomaar even achter dat die poorten open staan.
Ik zou UPNP nogmaals eens op aan zetten om te verifieeren of dit echt door de Lacie schijf gebeurd is.
Kan altijd wezen dat een ander apparaat/software dit gedaan heeft ( XBOX 360 ? ))

De snelheid van het webinterface is traag.
De snelheid van bestanden overzetten via ethernet is gelijkwaardige aan de standaard netwerk snelheid.
Via FTP is natuurlijk afhankelijk wat je doet uploaden/downloaden en afhankelijk van de aansluiting op het WAN, maar zover ik kan beoordelen is deze goed.

Inmiddels ben ik er achter dat niet alleen Backup van windows vista problemen geeft, maar ook op XP met Acronis verloopt het niet geheel probleemloos.
Uiteindelijk deed deze het wel, maar weet niet waarom die de eerste maal een fout gaf ( waarschijnlijk een schrijfrecht fout ).

We zijn inmiddels 2 werkdagen verder en nog geen antwoord van Lacie.
Maar voor mij is het wel duidelijk dat als je het systeem primair als netwerk backup schijf wilt gebruiken deze niet voldoet.

Ook vindt ik het vervelend dat de naam HipServ niet ergens te wijzigen is.
Hoe weet je dat er poorten op je router zijn opengezet? bij de meeste modems moet je daar via een webinterface een aantal handelingen voor doen (inc inloggen). Dit lijkt me eerder een ander probleem.
Misschien worden de poorten opgengezet door UPnP?
UPNP zet deze poorte alleen open als er een verzoek voor is dat zou kunnen door je Lacie maar voor zo'n lange tijd zou deze ook weer dicht moeten gaan of er moet een refresh singaal zijn. En dan nog moet de poort er eigenlijk dicht uitzien alleen voor 1 service open staan.

Echt niet perongeluk zelf of iemand anders op het router geweest?

Vind vreeemd dat de webshop zelf van Lacie zo'n lage voorraad heeft.. Wel komisch.

Ben benieuwd wat de helpdesk meld van Vista compatible...

Het gaat om een ethernet dick. Je hebt een aantal klachten opgeschreven maar weinig over de snelheid enzo. Kun je daar meer over typen?