Sony Xperia Sola Zwart Review

nelizmastr 13 november 2013, laatste update op 17 november 2015, 495 views

Sony Xperia Sola Zwart

Pluspunten

• Goed scherm
  • Looks
  • Uitbereidbare opslag
  • Degelijke camera

Minpunten

• Accuduur is matig
  • Prestaties zijn matig op de fabriekssoftware
  • Accu is niet verwijderbaar

Reden van aankoop:

Omdat mijn Sony Ericsson Xperia X8 en Samsung Galaxy S i9000 beide niet meer geschikt waren voor dagelijks gebruik, (X8 te traag, Galaxy S was gewoon op) moest er een nieuwe telefoon komen. Ik had reeds een Sim Only van 2 jaar afgesloten, dus moest het een los toestel worden. Mijn maximale budget was ¤200 en ik had een aantal specifieke eisen:
- SDHC slot
- Minimaal Android 2.3
- Degelijke 720P camera
- minimaal 3,5" scherm van meer dan 320x480
- Dualcore processor

Op zich zijn dit eisen die vooral op de duurdere smartphones aanwezig zijn, maar de Xperia Sola levert wel goed werk op deze punten. Meer hierover verderop in de review.
Voor alleen het bedrag had ik in principe de keuze uit een paar brakke HTC toestellen (ben geen HTC fan voor dit budget), de Xperia U, Xperia Sola, en Samsung Galaxy S Advance (was ¤220 ten tijde van aankoop). Uiteindelijk voor ¤198 een Xperia Sola gekocht.

De hardware

Het scherm:
De Sony Xperia Sola is een telefoon met een 3,7" scherm met een resolutie van 854x480 pixels, dat is een pixeldichtheid van 240ppi, en dat is ruim voldoende. Het scherm heeft een prima kleurweergave ookal is het geen IPS paneel. In sommige gevallen waren de kleuren iets te fel (zoals het groen in Temple Run 2).
Voor video is het scherm prima. Dankzij de Mobile Bravia Engine van Sony zijn het contrast en de kleurreproductie zeker niet slecht.

De CPU en GPU:
De CPU in de Xperia Sola is gelijk aan die in de Xperia P, U en de Samsung Galaxy S Advance. Het betreft een ST-Ericsson NovaThor U8500, een dualcore CPU voorzien van 2 Cortex-A9 kernen geklokt op 1Ghz. De GPU betreft een Mali400MP, die in deze telefoon van meer dan genoeg grafische kracht is voorzien.
De CPU is qua prestaties prima, mits je het toestel root en zelf de governor aanpast. Die extraatjes kunnen de telefoon een stuk minder traag maken.

Voor een vergelijkbaar resultaat heb ik de meest recente AnTuTu gebruikt (4.0):

Om deze score in perspectief te brengen: een Galaxy S II scoort 25% beter dan de Xperia Sola, tegen 50% meer geld. Qua bang for the buck scoort de Sola hier dus flink wat punten.

RAM/Geheugen en opslag
Zoals vele telefoons binnen deze prijsklasse is ook de Sola voorzien van 512MB geheugen. Effectief blijft 380MB over voor Android en apps, en de rest gaat op aan de mobiele Bravia engine van Sony voor video. Dit gedeelte is al pre-allocated, dus al toegewezen en niet toegankelijk voor Android zelf.

Standaard heeft deze telefoon 8GB intern opslaggeheugen. Effectief heeft de gebruiker 6GB over voor apps, muziek etc. Voor mensen die vaak video opnemen, of die gewoon graag video kijken of een grote muziekbibliotheek hebben is het aan te raden een Micro SDHC kaart te kopen, van maximaal 32GB. Ik heb er zelf een 16GB kaart inzitten die ik heb overgeplaatst van m'n Galaxy S.

Speakers en camera:
De speakers kunnen tamelijk hard, en dankzij de app DSP Manager is er een flinke bassboost mogelijk die de kwaliteit niet zo ernstig aantast als men zou verwachten. Als je de telefoon neerlegt klinkt de bass eigenlijk best prima. In de hand is het niet geweldig, maar beter dan de gemiddelde laptop.

De camera is prima voor wat het is. Het is een 5MP fotocamera met LED-flitser, en de videocamera kan maximaal 1280x720 opnemen op 30fps. Zowel foto's als videos zijn bij de goede lichtomstandigheden goed te doen:
(foto wordt morgen toegevoegd)

De Accu:
De accuduur is vrij matig voor een smartphone. Ga er maar vanuit dat met een hele dag muziek luisteren, af en toe webbrowsen via wifi en/of 3G de accu tegen de avond wel zo goed als leeg is. Als je conservatief bent met het scherm op de laagste helderheid en zonder wifi en 3G (alleen bellen en sms bijvoorbeeld) houdt de accu het wel twee ā drie dragen vol.
De accuduur is per softwareversie nogal verschillend bij deze telefoon. Onder Android 2.3 is de accuduur het langst, onder 4.0 vrij kansloos.

Software

Android:
De Xperia Sola is standaard uitgerust met Android 2.3.7 Gingerbread. Dit is een tamelijk oude versie van het Android besturingssysteem. Sony heeft de lijn waar de Sola tot behoort voorzien van een update naar 4.0.4 Ice Cream Sandwich. Deze versie is tamelijk traag op de Sola, en een aantal apps worden na installatie uitgeschakeld om te voorkomen dat de telefoon geen werkgeheugen meer overhoudt. De standaard Sony Android is niet bijzonder snel, en qua uiterlijk ook niet erg oogstrelend (naar mijn mening). De kale zwart en blauwe look van Android bevalt mij persoonlijk een stuk beter, maar over smaak valt te twisten.
Momenteel draai ik Android 4.2.2 Jelly Bean, via CyanogenMod. FM-radio en USB-tethering werken weliswaar niet, maar Jelly Bean draait als een zonnetje op de Sola.

Modbaarheid qua software:
Helaas heeft de Xperia Sola geen chipset waar makkelijk voor gemod kan worden. Doordat ST-Ericsson niet langer bestaat is het lastig om voor de U8500 SOC te ontwikkelen.
Als het goed is kunnen alle Nederlandse Xperia Sola's een bootloader unlock uitvoeren. Als dit eenmaal gelukt is, kan de telefoon eenvoudig geroot worden, en kan Clockwordmod worden geīnstalleerd. Dan is het slechts een kwestie van een rom kiezen, en flashen maar!
Je moet goed zoeken, maar er is een toegewijde community bij XDA die actief ontwikkelt voor NovaThor U8500 telefoons. Het is voor een echte tweaker een must om CyanogenMod te draaien op deze telefoon.

Looks en bouwkwaliteit
Persoonlijk houd ik wel van de look van deze telefoon. Het rechthoekige strakke uiterlijk van de moderne Sony telefoons spreekt mij persoonlijk erg aan.
De telefoon is weliswaar "slechts" ¤200, maar voelt totaal niet goedkoop aan. De rubberachtige textuur op de achterkant, en de afgeronde hoeken zorgen ervoor dat de telefoon prima in de hand ligt. De knoppen zijn wat vreemd geplaatst, met name de sleep/wake knop. Deze zit namelijk aan de linkerkant van de telefoon, en niet bovenop. Dit is een kwestie van gewenning, maar het is wat vreemd.
Qua stevigheid heeft Sony prima werk geleverd. De telefoon is sinds de aankoop al een aantal keer gestuiterd (ik vertik een screenprotector te kopen of een hoesje) en er zitten nauwelijks krasjes op de telefoon. Het scherm is krasvrij.

Edit 1: (22:03) een paar fouten verbeterd.

Heb jij ook een Sony Xperia Sola Zwart?