Apple iPad Air WiFi 16GB Grijs Review

Blubber 13 november 2013, 3.161 views

Apple iPad Air WiFi 16GB Grijs

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Voelt erg snel aan
  • Mooi scherm
  • Licht en in combinatie met een relatief grote rand om het scherm goed vast te houden

Minpunten

• Brakke speaker
  • iOS 7, werkt op zich prima, ziet er niet uit

Motivatie
Ik gebruikte tot voor kort een iPad mini, ik vond het scherm aan de kleine kant en zat derhalve al enige tijd te wachten op de nieuwe 10" iPad.

Ik stel de volgende eisen aan een dergelijke apparaat:
  • Robust: het apparaat moet van degelijke kwaliteit zijn en tegen een stootje kunnen;
  • Licht: ik vind het vervelend om langere tijd een zwaar apparaat vast te houden. Vroeger had ik een iPad 1 en daarmee merkte ik dat ik constant dat ding ergens op zetten (bijvoorbeeld de leuning van de bank);
  • Goed scherm: ik gebruik de tablet voornamelijk om te lezen, en vind het belangrijk dat het scherm rustig oogt en scherp beeld geeft;
  • Prestaties: ik vind het niet belangrijk hoe snel de tablet op papier is, het aantal cores en hoeveelheid RAM laat mij volledig koud. Wat ik wel belangrijk vind is dat de tablet snel en vloeiend aan voelt;
  • Accu: de accu moet lang meegaan;
  • Opslag: ik sla niet superveel op, videos stream ik doorgaans en muziek speel ik niet op de iPad af, zolang de boeken waar ik in bezig ben erop passen ben ik tevreden;
  • Ik ben slechtziend, voor mij is het van absoluut belang dat ik de kleuren op het scherm kan inverteren (dus wit op zwart in plaats van zwart op wit), iOS is het enige mobiele OS dat deze optie biedt voor zover ik weet.
Ik wilde mijn Mini voornamelijk vervangen omdat deze niet zo'n goed scherm heeft, zowel het formaat als de resolutie waren aan de lage kant.

Gebruik
Ik gebruik de tablet voornamelijk om te lezen, voornamelijk boeken maar ook mail en websites. Ik speel af en toe een spelletje, maar over het algemeen geen hele zware spellen.

Ervaringen
Zoals we gewend zijn van Apple was de verpakking dik in orde, de doos is stevig en ziet er goed uit. De iPad zelf is ook prima gebouwd, hij voelt licht aan en ziet er simpel uit. Wat hardware betreft heb ik een klein kritiekpuntje, de speaker is extreem brak. Hij klinkt blikkerig en het is haast onmogelijk om de iPad vast te houden of te ondersteunen zonder het geluid te dempen. Voor mij is dit geen probleem, als ik goed geluid wil pak ik mijn koptelefoon.

De iPad Air is in feite een grote versie van de Mini, wat zeker geen nadeel is. Hij ziet er robust en eenvoudig uit. Er zit een iets grotere rand om het scherm dan bij de Mini, wat de Air erg makkelijk vast te houden maakt. Dit in tegenstelling tot de Mini waar ik vaak ongewild input gaf aan het scherm met mijn duim. Ondanks het relatief lage gewicht van de Air vind ik hem nog steeds te zwaar om gedurende lange tijd omhoog te houden, maar ik denk dat er nog minstens 50% van het gewicht af moet voor dit probleem helemaal weg is, een verlangen wat op dit moment onrealistisch is.

iOS 7 ziet er verzorgt uit, maar ik blijf het een gedrocht vinden, het ziet er overontworpen uit. Dat gezegd hebbende, het werkt wel prima. De besturing werkt vloeiend en ik ben nog geen problemen met de prestaties tegen gekomen.

Het scherm is wat mij betreft prima, zoals ik eerder gezegd heb ben ik slechtziend, derhalve ben ik niet in een positie om het scherm echt te beoordelen. Ik heb wel de indruk dat het rustiger leest dan de Mini en mijn oude iPad, maar dat kan net zo goed confirmation bias zijn :+.

Voorlopig heb ik nog geen last gehad van warmteontwikkeling dus dat zit prima in orde voor mijn gebruik. Een klein nadeel is dat de Air vrij groot is, en daardoor niet altijd even makkelijk mee te nemen is. Ik gebruik hem persoonlijk vooral in huis, dus dit is voor mij geen probleem.

Ik ben tot nu toe erg tevreden met deze aankoop, de Air voldoet aan mijn lijstje van eisen. Apple wordt vaak bekritiseerd om haar prijsbeleid. Deze iPad is geen uitzondering, de prijs is aardig hoog. Maar wat ik belangrijker vind is de prijs-kwaliteitsverhouding en die is wat mij betreft prima in orde.

Heb jij ook een Apple iPad Air WiFi 16GB Grijs?

Mooie review, en ik vind het zeker niet fanboyisme. ( En dat zeg ik als Android-gebruiker.) Over Android gesproken, voor de Galaxy S-lijn van toestellen is er de app Stweaks en daarmee kan je door vier keer de homebutton in te drukken alle kleuren negatief maken, net zoals op iOS.
Nice, die hou ik in het achterhoofd als ik een nieuwe telefoon ga shoppen!