Tweakers zegt: 7,5

Specificaties Small form factor, 9 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Prodigy Zwart Review

Meulendijks89 12 november 2013, laatste update op 2 december 2013, 4.740 views

• Afwerking
  • Inbouwmogelijkheden
  • Stoffilters

Minpunten

In deze behuizing zijn de onderstaande onderdelen ingebouwd:

Moederbord: Asus Republic of Gamers Maximus VI Impact
Videokaart: Asus R9 280X DirectCU II 3GB DDR3 @ 1160/6400 MHZ
Hardeschijf: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001 2TB
SSD: OCZ Vertex 4 128GB
Fan Controller: Bitfenix Recon Zwart
Fans: 1x 230mm front, 2x 120mm top, 1x 140mm exhaust.

Inhoudsopgave:
  • 14. V&A
  • 15. Foto's
  • 16. Review Updates
1. Inleiding

Een paar maanden geleden had ik besloten om een nieuwe PC te bouwen en deze keer eens wat anders, namelijk een mITX systeem. Ik wist al meteen welke behuizing het zou worden namelijk de Bifenix Prodigy met een rode kleur. Maar omdat alle randapparatuur zwart is vond ik de rode kleur van de behuizing er niet meer bij passen en toen begon de twijfel om een zwarte Prodigy te halen of de recent aangekondigde Bitfenix Phenom. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en gekozen voor de zwarte Prodigy omdat ik deze persoonlijk mooier vind.

Bitfenix Prodigy zoals ik hem heb met mesh voorkant en rode rand, wordt standaard geleverd met zilver/grijze rand.

2. Specificaties
  • Materialen: staal & kunststof
  • Kleur: Zwart
  • Afmetingen: (BxHxD) 250 x 404 x 359mm
  • Interne Afmetingen: (BxHxD) 250 x 310 x 340 = 26,35 liter
  • Moederbord formaat: Mini-ITX
  • 5.25 "drive bays: 1 (afneembaar)
  • 3,5 "drive bays: 5 (3 + 2 modulair)
  • 2.5 "drive bays: 9 (5 + 2 + 1 1)
  • Koeling voorzijde: 120mm x 2 (120mm x 1included) of 140/180/200/230mm x 1 (optioneel)
  • Koeling achterzijde: 120mm x 1 (meegeleverd) of 140 mm x 1 (optioneel)
  • Koeling bovenkant: 120mm x 2 (optioneel)
  • PCI slots: 2
  • I / O: USB 3.0 x 2, HD Audio
  • Voeding: ATX PS2 (bodem, multi richting), PSU kooi diepte 180mm, max PSU diepte 160mm
  • Extra's: FyberFlex ™ Composite handvatten, SofTouch ™ oppervlaktebehandeling, gefilterd intakes, zonder gereedschap aandrijving vergrendeling
3. Verpakking & Inhoud

De verpakking bestaat uit een stevige bruin doos met zwarte opdruk, als we de doos openmaken zien we dat de behuizing goed verpakt zit in een folie en op zijn plek gehouden wordt door 2 dikke stukken piepschuim zodat de behuizing niet beschadigd mocht de postbode niet zo netjes met het pakket omgaat.

In de verpakking vinden we het volgende:
  • De Bitfenix Prodigy Behuizing
  • Doosje met schroefjes
  • Boekje
  • De Prodigy wordt geleverd met 2 Bitfenix 120mm Spectre fans

4. Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de Bitfenix Prodigy is erg goed, de kast voelt solide aan, de zij panelen zijn stevig, dus niet van dat dunne blik. De behuizing is erg netjes afgewerkt en alles sluit netjes aan elkaar aan. Op dit punt heb ik verder niks op aan te merken.

5. Vormgeving

Dit punt is erg persoonlijk, de Bitfenix Prodigy is voor mij de behuizing voor een mooi single GPU mITX game systeem, de kast is kwalitatief er goed afgewerkt en ziet er gewoon erg goed uit. De “handvaten” boven en onder geven de kast toch een wat stoerder? Uiterlijk dan een Bitfenix Phenom die helemaal clean is. Daarnaast heb je nog verschillende keuzes in de front panels en kan je kiezen voor een zijkant met window wat de kast ook veel goed doet.

6. Features

De Bitfenix Prodigy heeft een aantal features die ik graag wil vermelden.
  • De Prodigy beschikt over een aantal stoffilers waarvan je er een onder de voeding vind, een aan de bovenkant van de behuizing en een aan de voorkant van de behuizing.
  • De Prodigy wordt geleverd met 2 USB 3.0 aansluitingen die in het rechtse zijpaneel verwerkt zitten.
  • De “handvaten boven en onder hebben een soft touch afwerking gekregen wat erg zacht aanvoelt.
  • Speciale ophanging voor 2 SSD schijven in het rechtse zijpaneel.
  • Makkelijk te verwijderen HDD cage met toolless systeem voor de hardeschijven.
  • Keuze voor zijpaneel met raam
  • Keuze voor ander front panel

7. Inbouwmogenlijkheden

In de Bitfenix Prodigy kan alleen een moederbord met het formaat mITX (17x17cm) maar Bitfenix heeft ook een Prodigy op de markt gebracht voor mATX moederborden. Het is dus een keuze die je moet maken als je voor deze behuizing wilt gaan. Ik heb dus gekozen voor een mITX variant en er meer zijn voldoende inbouwmogelijkheden in deze behuizing om er een goede single gpu game pc van te maken.

De binnenkant is deels modulair, de middelste HDD cage kan er simpel uitgehaald worden, door dit te doen krijg je er voor terug dat er een single GPU inpast van maximaal 33,5cm, wil je de HDD cage liever laten zitten dan kan je een single GPU gebruiken van maximaal 18cm. Ben je niet van plan om 3,5” hardeschijven te gaan gebruiken dan kan je de onderste HDD cage er ook uithalen door 4 schroefjes los te draaien. Onder de onderste hdd cage is het mogelijk om 1 SSD te plaatsen. Aan de achterkant van de voeding cage kan je 2 SSDs plaatsen, en Bitfenix heeft een handig ophang systeem gemaakt in een van de zijpanelen waar je ook nog eens 2 SSDs kwijt kunt.
Er is een 5,25 cage waardoor er ruimte is voor 1 DVD/Bluray speler of een fan controller. Ben je niet van plan deze 5,25 cage te gaan gebruiken kan ook deze cage uit de behuizing halen door de voorkant er af te klikken en een paar schroefjes los te draaien, hierdoor krijg je weer meer ruimte voor een grote luchtkoeler of een radiator voor waterkoeling.

Bifenix heeft op dit punt goed zijn best gedaan om in zo’n kleine kast toch zoveel mogelijk ruimte te creren.

8. Installatiegemak & cablemanagement

Over deze twee onderwerpen kan ik en wil ik vrij kort over zijn, het installeren van alle onderdelen vind ik erg goed te doen, er is genoeg ruimte om het werk te kunnen doen, natuurlijk ligt het er ook aan wat je van plan bent en welke onderdelen je er in wilt. Welke onderdelen ik in mijn behuizing heb kan je onder aan in de review terug vinden.

Het blijft een mITX behuizing dus cablemanagement is niet echt aan de orde, je hebt niet veel maar toch net genoeg ruimte om de meeste kabels weg te werken zodat je ze niet meer ziet.

9. Modbaarheid

Persoonlijk kan ik hier niet veel over vertellen, ik heb zelf namelijk (nog) geen ervaring met het modden van een behuizing. Maar als je via google zoekt op Bitfenix Prodigy mod of buildlog zijn er genoeg leuke mods en buildlogs te vinden. Zo ben ik er zelf ook achter gekomen dat deze behuizing in de casemodding scene een hit is.

Update: 02-12-13: Inmiddels een kleine mod uitgevoerd, omdat de nieuwe CPU koeler die ik gekocht heb zo groot is (Noctua NH-D14) moest ik de 5.25 bay aanpassen anders past deze koeler niet in de behuizing, of je moet de 5,25 bay helemaal niet nodig hebben. Ik heb de 5.25 bay een heel stuk ingekort met een slijptol zodat ik mijn fan controller nog net kan bevestigen. Nu past de CPU koeler met gemak. (zie update foto's 02-12-13)

Een aantal voorbeelden.

10. Koeling

Een groot voordeel die deze behuizing met zich mee brengt is het aantal verschillende maten fans die in de behuizing passen, aan de voorkant past namelijk twee keer 120mm of een keer 140/180/200/230mm fan. Aan de bovenkant past twee keer 120mm en aan de achterkant mag je kiezen voor een 120mm of een 140mm fan. Dat is meer dan voldoende keus en dat voor een mITX behuizing! Omdat er aan de bovenkant plek is voor twee 120mm fans kan je ook kiezen om hier een closed loop Corsair H100i waterkoeling te plaatsen of een kleinere variant zoals de H90 aan de achterkant. Mocht je toch liever high end luchtkoeler in de Prodigy willen hebben is dat zeker geen probleem er past namelijk een luchtkoeler met een maximale hoogte van 175mm in. Wat je ook vaak ziet door de ruimte die de Prodigy bied is een custom waterkoeling, dus voor ieder wat wils.

11. Accessoires

Bitfenix bied een aantal accessoires aan voor de Prodigy, deze accessoires zijn meestal goed op voorraad bij caseking.de of kijk eens in de pricewatch van tweakers. Hieronder de accessoires die verkrijgbaar zijn.

Verschillende voorkanten in mesh of softtouch afwerking. (mesh is helemaal open zodat er veel meer lucht door kan)

Verkrijgbaar in verschillende kleuren.

Aluminium Badges.

12. Prijs

De prijs op moment van schrijven ligt tussen de 65 en 75 euro, Dit is voor de Bitfenix Prodigy een erg nette prijs want je krijgt er veel voor terug, Genoeg ruimte om een high end game pc te bouwen (single GPU), genoeg koeling mogelijkheden, en natuurlijk goede looks en een goede afwerking, de prijs/kwaliteit verhouding is top.

13. Conclusie

En dan zijn we bij het eindstation, de conclusie. De Bitfenix Prodigy is een erg goede behuizing die je meer dan voldoende mogelijkheden bied om een mooi en goed systeem te bouwen, de behuizing is dan ook vooral bedoeld voor mensen die een klein mITX systeem willen als (game) desktop, maar natuurlijk mocht je het willen kan je er ook een HTPC in bouwen. Voor een bedrag tussen de 65 en 75 euro op het moment van schrijven krijg je een behuizing met goede looks en een erg nette afwerking, je kunt er high end hardware in kwijt, custom waterkoeling en als je wilt kan je een sidewindow kopen of een andere front. Absoluut 5 sterren!

14. Meest gestelde vragen

V: Wat is de maximale hoogte voor CPU-koelers in de Prodigy?
A: De maximale hoogte voor CPU koelers is 175mm

V: Wat is de maximale ruimte voor VGA kaarten op Prodigy?
A: Van PCI slot tot HDD Cage: 180mm
Van PCI slot tot voorkant Prodigy: 335mm (HDD Cage moet verwijderd worden)

V: Wat is de maximale lengte voor een voeding in de Prodigy?
A: totale lengte: 180 mm
Aanbevolen lengte: 150mm
Maximale lente: 160mm.
Maximale lengte Volledig Modulaire voeding: 160mm
Maximale lengte Semi-Modulaire: 160mm

V: Wat is de radiator ruimte in de Prodigy?
A: Bovenkant Radiator dikte (incl. fans) = 175mm
Voorzijde Radiator dikte (incl. fans, HDD en 5.25 cage verwijderd) = 150mm

15. Foto's

Update foto's 02-12-13:

Cooler Master 412S vervangen voor een high end Noctua NH-D14 CPU Koeler. 5.25" bay ingekort
Cooler Master 412S vervangen voor een high end Noctua NH-D14 CPU Koeler
De nieuwe videokaart
De voeding is net iets te lang zoals je kunt zien op de foto. Deze kan je nog vast zetten met verlengde schroefjes.

16. Review Updates

17-11-13 - Review geplaatst, morgen worden er foto's toegevoegd van mijn behuizing zoals die nu is.
18-11-13 - Wijzigingen en verbeteringen aan review.
18-11-13 - Foto's toegevoegd.
02-12-13 - Nieuwe CPU Koeler geplaatst en een nieuwe videokaart geplaatst.
02-12-13 - Foto's toegevoegd van nieuwe CPU koeler en nieuwe Videokaart.

Bevalt deze review? geef me dan rechtsboven een beoordeling, heb je een opmerking of een vraag? zie je een fout of ben je ergens niet mee eens? Plaats dan een reactie, ik zal zo snel mogelijk reageren.

Heb jij ook een BitFenix Prodigy Zwart?

Goede review. Lekker duidelijk en overzichtelijk en goede foto's.

Ik vind zelf de Prodigy er leuk uitzien, maar hij is wel errug groot voor een itx-kast. Er zijn ook mATX kasten met ongeveer dezelfde maten.
Bedankt :)

Voor een mITX behuizing is de prodigy een van de grootste denk ik, maar wil je een leuke game pc bouwen met flinke koeling en overclocking heb je de ruimte zeker nodig maar ik denk dat de "handvaten" de behuizing een stuk groter doen lijken want als je die eraf haalt is hij toch weer een stuk kleiner. Wil je echt klein zal je bijvoorbeeld voor de pricewatch: Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart moeten kijken Maar om daar nou een game pc in te bouwen...
Sterker zelfs: Er is een mATX kast met exact hetzelfde formaat:
pricewatch: BitFenix Prodigy M Wit

Edit:
Heb al een Prodigy kast voor mijn mITX moederbord:

Ook heb ik nog een ATX moederbord liggen:
Maar ik denk dat ik de kast ga vervangen door een Prodigy M.
Ik heb al heel lang geen review meer geschreven, maar als ik de kast ga vervangen ga ik daar misschien een review over schrijven. Zo geweldig zijn deze kasten.

[Reactie gewijzigd door GoT op 18 november 2013 08:32]

De mATX van de Bitfenix Prodigy lijkt me inderdaad ook een leuke behuizing om mee te werken, is toch weer helemaal anders.

* heb je een DM gestuurd*
Hoe bevalt jou trouwens de H100i icm de i5 4670k? Twijfel zelf om er een h100i in te plaatsen of een Dark Rock Pro 2

------
Vraag me trouwens af wie mijn review een +1 geeft :| is toch wel beter dan een beknopte review of zie ik dat verkeerd? jammer dat er geen reden wordt gegeven voor de beoordeling bij de reacties, :9

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 18 november 2013 09:37]

DM terug.

Het rating systeem is hier toch flut, mensen die op knoppen rammen zonder te lezen waar het over gaat. Niks van aantrekken.

[Reactie gewijzigd door GoT op 18 november 2013 10:28]

ik heb je een +3 gegeven, veel uitgebreider en beter als dit kan je een kast niet reviewen. De maximale maten wat er in past aan onderdelen is een erg nuttige toevoeging.
Leuke review. Ben benieuwd naar de build-pictures!
Bedankt, de pics ga ik vandaag maken en zullen mits er niks tussen komt tegen de avond online komen.
Ken het, kost allemaal flink tijd eh :P

Nu ik het mij bedenk, 2 kleine vraagjes:
- Waarom zo'n mega 700W PSU voor single GPU?
- Had eerder al eens je 412S review gelezen, en was nog even benieuwd of die Prodigy nu echt geheel geruisloos is in idle, of dat je hem toch wel een beetje kan horen op zeg, een metertje afstand? (Hoort eigenlijk beter in die andere review, maar goed)
- De voeding heb ik in een opwelling gekocht eigenlijk, dikke overkill maar wel een erg goede voeding en toekomst bestendig..

- De 412s is erg stil, ik heb de kast ook op een metertje afstand maar hoor hem vrijwel niet.. mijn andere case fans komen er dik boven uit op volle toeren.. Als je wil zal ik zodra ik thuis ben extra goed luisteren :P ben wel van plan de 412s te verkopen en een dark rock 2 te halen of een vorsair h100i maar daar ben ik nog niet helemaal uit
Beste,

hoe bevalt deze mini itx build met de noctua en de asus videokaart? Ik ben van plan om ook de bitfenix prodigy te kopen en ben een beetje huiverig voor waterkoeling dus wil het graag bij luchtkoelers houden. Blijft de CPU en GPU op normale temperaturen onder load en in idle stand? En was de hyper 412 te licht om het te koelen of waarom heb je dit vervangen?