Sony Xperia DK31 Magnetisch oplaadstation Review

a.bredewoud 12 november 2013, 3.368 views

Sony Xperia DK31 Magnetisch oplaadstation

Pluspunten

• geen USB connector meer nodig voor laden van de telefoon

Minpunten

• prijs te hoog
  • te licht
  • geen lader inbegrepen

Kort na het aanschaffen van mijn Sony Xperia Z1 (geweldige telefoon overigens) heb ik via de Sony online store twee DK31 charging docks besteld.
De reden hiervoor is simpel, namelijk: De Z1 is een waterdichte telefoon maar zodra je het klepje van de USB poort enkele malen hebt gebruikt bekruipt je al snel het gevoel dat de telefoon op die plek niet meer waterdicht kan zijn. Om nog niet vaker dit klepje te moeten gebruiken voor het laden van de Z1 heb ik nu een DK31 op mijn nachtkastje en een tweede op mijn bureau.

Toen ik de twee DK31 docks ontving (a EUR 39,- per stuk) kon ik enige teleurstelling niet onderdrukken:
- Een klein licht stuk plastic met een USB stekker eraan, werkelijke waarde geschat op EUR 1,50 (inclusief transportkosten vanuit China);
- Doordat de DK31 zo licht is heb je twee handen nodig om de Z1 uit de DK31 te pakken omdat het magneet contact sterk genoeg is om eventueel meerdere docks gelijktijdig op te tillen. Als je lange vingers hebt kan je met 1 hand de Z1 uit de DK31 nemen maar je begint dan wel met een dikke duimafdruk op je scherm;
- Het eerste wat je in de doos vindt is een papiertje met daarop vermeld dat je de DK31 niet op een USB poort van een PC moet aansluiten. De reden hiervoor is vast dat ze willen aangeven dat het alleen een laadstation is en geen optie biedt tot het syncen van je telefoon met je PC .... maar dan komt bij mij onmiddellijk de vraag op waarom er voor EUR 39,- dan niet een USB lader inbegrepen is??? Deze mag je er zelf alsnog bij gaan kopen. Heb ik gedaan op ebay en niet meer op de Sony online store. Laat je niet twee keer afzetten ;o)
- De DK31 wordt geleverd met twee adapters voor als je de Z1 eventueel wil voorzien van een beschermende hoes/case. Deze past dan in de bredere adapter. Echter, de gewone adapter voor de Z1 zonder case is relatief ruim en geeft geen stabiel gevoel;

- Het ergste van de DK31 is dat op 1 van de 2 een braampje zat. Deze had ik echter niet opgemerkt en na een paar dagen gebruik gaf dit een kras van ongeveer 5cm op de achterzijde van de Xperia Z1. Geschokt als ik was kraste ik deze braam weg (nu nog slechts een pitje) om verdere schade te voorkomen. De achterzijde van de Z1 is duidelijk niet gemaakt van Gorilla glas :o|. Ik heb vrijwel onmiddellijk contact opgenomen met het Sony Xperia Contact center met de vraag of dit mogelijk onder garantie viel. Ik ging er ook vanuit dat dit voor Sony een rode vlag moest zijn omdat als het hier om een structureel productie probleem zou gaan er mogelijk nog vele andere schadegevallen zouden kunnen volgen. Echter niets is minder waar. Ik heb de afgelopen 4 1/2 week 5 keer zelf contact moeten zoeken met Sony om te vragen wat ze voor mij konden betekenen. Telkens met een kluitje het riet ingestuurd, totdat ik het uiteindelijke antwoord kreeg:

"Wij hebben uw foto van de beschadiging doorgeleid naar onze supervisor. Deze heeft mij zojuist geinformeerd dat wij helaas niets voor u kunnen betekenen. Uw verzoek is hierbij dan ook afgewezen. Er is geen mogelijkheid meer om bezwaar aan te tekenen, deze afwijzing is definitief."

Werkelijk onbestaanbaar. Het lijkt wel alsof het hier een rechtszaak betreft. Laat dit een les zijn voor iedereen die dit leest. Krijg je iets met je Sony product, verwacht geen medewerking van Sony. Ik hoop in ieder geval dat mijn Z1 (met kras) het voorlopig niet begeeft. Ben bang voor het vervolgtraject.

Voor wat betreft de DK31: er zijn betere alternatieven (niet van Sony). Bijvoorbeeld:

Heb jij ook een Sony Xperia DK31 Magnetisch oplaadstation?

Alweer een reden om geen Sony aan te schaffen, dank je wel voor je moeite voor het schrijven van deze review
Heb er zelf geen enkele last ermee met de dk31 alsmede met de z1.
De contacten die ik had met sony, verliep zelfs erg goed (uitermate goed geholpen zelfs).
De enige - punt is dat Sony niet altijd even goed bereikbaar is.
--> a.bredewoud

Die krassen en vergelijking met Gorilla Glass waren ook mijn eerste gedachte. Echter bleek na wat zoekwerk op internet / Youtube dat het wel degelijk Tempered Glass betreft. Echter hebben de handige mannen en vrouwen bij Sony Shatterproof protector over dit geharde glas gelegd. Deze shatterproof layer is geenszins een kraswerende laag, hoe gek ook.

Ik heb nu zelf de DK-31 besteld om inderdaad de waterdichtheid van de USB poort te kunnen behouden. Ook mij lijkt dit een zwak punt / de zwakste schakel. Wel balen en gek dat er geen extra stekker bij zit, gezien het feit het niet bedoeld is om de DK-31 aan te sluiten aan bijvoorbeeld een USB poort.
Die 1,50 vanuit China klopt bijna: ik zie 'm op ebay staan voor 3,96, incl. verzendkosten :)