Specificaties ~620W, niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Enermax Liberty DXX 620W Review

l.degroot01 17 augustus 2009, laatste update op 17 augustus 2009, 1.561 views

Enermax Liberty DXX 620W

Pluspunten

• Uitermate stabiel
  • Solide/Robuust uitgevoerd
  • Modulair Systeem
  • 80+ certificatie
  • Goed beveiligd tegen veel factoren
  • 120mm temperatuurgeregelde fan
  • Ontworpen met "kooi van Faraday" om zoveel mogelijk elektromagnetische straling te weren
  • Sensorstekkertje voor het via het moederbord aflezen van toerental fan.

Minpunten

• Moederbord connectors niet altijd even makkelijk te bevestigen
  • Modulaire kabels met om en om SATA/PATA niet altijd even praktisch

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4

Zoals in mijn vorige review van de Tagan te lezen is, heb ik erg veel problemen gehad met die voeding. Toen die voeding voor de 3e keer defect bleek te zijn heb ik besloten voor een ander merk te gaan, op aanraden van de mensen van Alternate en naar de reputatie van het merk, ben ik voor een Enermax voeding gegaan, ze zijn aan de prijs, maar ik had zoiets, als je zoveel neer kan leggen, dan mag je er toch zeker wel iets van verwachten.

Eerste indruk

Bij het uitpakken kwam ik de volgende onderdelen tegen:
  • De voeding zelf (hoe kan het ook anders :+ )
  • Een geaard apparatensnoer van ca. 3 meter
  • Een mooi tasje waarin alle modulaire kabels in setjes van 2 hun eigen vakje hebben
  • Zakje met boutjes
  • 2 zelfklevende badges voor op de case: Enermax Power Inside (een zwarte en een witte)
  • Documentatie van de voeding
  • Reclamefolder van overige producten van Enermax
Het tasje met kabels.

En nu de binnenkant.

De eerste indruk was zeer goed, de voeding was zeer zorgvuldig verpakt met meerdere lagen noppenfolie om de voeding te beschermen tegen schokken tijdens het transport naar de eindgebruiker. Het viel me ook gelijk op hoe licht van gewicht de voeding was in vergelijking met de Tagan. Overigens voelt de voeding zeer solide en robuust aan, ook de afgeschermde kabels vond ik een positief punt, zo hoef je niet zo snel bang te zijn je kabels kapot te schuren langs een scherpe rand etc...

Echter vond ik geen anti-trillingsrubber in de verpakking om het geluid wat te dempen, maar dat leek mij niet zo'n ramp.

Montage

De montage van de voeding zelf is niet zo bijzonder, dat gaat als elke voeding gemakkelijk met boutjes aan de achterkant, echter bevat de voeding ook de mogelijkheid hem aan de binnenkant van de case met 2 boutjes, aan de bovenkant van je case te schroeven.

Het bekabelen heeft verder ook niet veel bijzonders inzich, maar wat een genot dat modulaire systeem, zodat je niet meer die overtollige kabelbrij weg hoeft te proppen.
Wat mij wel tegenviel is dat de modulaire kabels voor de HDD/Optical drives om en om een PATA/SATA connector hebben, ik had liever gewoon kabels gehad met 4 SATA connectors, aangezien ik meerdere HDD's vlak boven elkaar heb zitten moet je wat friemelen met die kabels. En daarnaast moet je voor bijvoorbeeld 3 HDD's al 2 kabels gebruiken.
Ze hadden beter gewoon 2 varianten kunnen meesturen waarvan kabels met alleen PATA en kabels met dus alleen SATA. Wat me ook tegenviel is de montage van bijvoorbeeld de 20+4 connector, de 20 en 4 polige connectors blijven niet fijn naast elkaar zitten waardoor het niet een kwestie is van hup erin klikken. Dit was bij de Tagan toch beter uitgedacht waar je ze in elkaar kon schuiven.

Verder zijn er genoeg aansluitmogelijkheden, ATX 20+4P, CPU 4+4P, PCIe 6P, PCIe 6+2P, 2x FDD, 16 HDD/Optical waarvan helft SATA en helft PATA. Wat overigens nog wel het vermelden waard is, is dat de SATA connectors wel gewoon 5 aderig zijn uitgevoerd, dus ook de 3,3V lijn.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
De voeding is uitermate stabiel te noemen, zowel het moederbord en een geijkte multimeter geven precies de spanningen aan waarvoor ze ontworpen zijn, 3,3V is dus echt 3,3V, hetzelfde geval bij 5V, 12V, -12V en 5Vsb, dit wijkt ook totaal niet af wanneer je het systeem stressed. Dit vond ik toch een uitstekende prestatie.

Over de verdere betrouwbaarheid qua levensduur kan ik nog niks zeggen, daar heb ik hem te kort voor, dit zal ik later nog eens "updaten"

Beveiliging
Zoals bijna elke voeding, heeft ook deze een aantal beveiligingen aan boord, om zowel de voeding als het systeem te beschermen tegen schade. Zie tabel hieronder voor meer informatie.
Even klikken om te vergroten ;)

De voeding is dus beveiligd tegen de volgende factoren:
  • OCP (Over Current Protection)
  • OLP (Over Load Protection)
  • SCP (Short Circuit Protection)
  • OVP (Over Voltage Protection)
  • UVP (Under Voltage Protection)
  • OTP (Over Temperature Protection)
Qua beveiliging heeft deze voeding het dus goed voor elkaar.

Warmte & Geluidsproductie
Dit viel mij ontzettend mee, wanneer je de voeding echt zwaar gaat belasten wordt hij iets warmer, maar dan nog minimaal, helemaal als ik dit weer vergelijk met de Tagan, dit zal wellicht ook komen door de aanwezigheid van een 120mm temperatuurgeregelde fan.

Bij "zware" belasting gaat de fan iets sneller draaien, (is af te lezen via moederbord) maar voor mijn gevoel stijgen de decibellen compleet niet.

Defect
Na 1 jaar trouwe dienst heeft de voeding een defect opgelopen. Hij levert nog wel trouw zijn vermogen, maar maakt een takkeherrie, alsof er een relais aan het trippen is. De fan is het in iedergeval niet, als ik deze eventjes tegenhoud, dan gaat het geratel door. Het is en blijft een goede voeding, maar een mankement na al 1 jaar valt me toch tegen van zon merk.

Ik heb een andere PC die draait al 8 jaar zonder problemen met een merkloze budget voeding. Als zon budgetding dat kan, mag je dat zeker van een Enermax verwachten.

Al met al is dit een mooie voeding van hoogwaardige kwaliteit, hij heeft dan een paar minpuntjes, maar verder is het absoluut een aanrader. De prijs vond ik wel wat hoog 139,- maar de kwaliteit van de voeding rechtvaardigt dit 100%.

UPDATE: Na het eerste defecte exemplaar is mijn algehele mening opzich niet gewijzigd, elk merk heeft maandagochtend modellen er tussen zitten.

Productpagina: http://www.enermax.com.tw...oduct_Display1.asp?PrID=5
Datasheet: http://www.enermax.com.tw/admin/pic/LibertyDXX-00-SLI.pdf

Edit 19-10-2008: Foutjes eruit gehaald, meer foto's toegevoegd.
Edit 17-08-2009: Defect

Heb jij ook een Enermax Liberty DXX 620W?

Ik heb zelf deze voeding na 1 jaar trouw gebruik vervangen voor een Enermax Galaxy DXX 1000 Watt en de 620 Watt in mijn secundaire systeem gezet. Dit is echt een stabiele betrouwbare voeding!

BTW de nieuwe Galaxy heeft wel die 4x sata of 4x molex connecters ;)

Grtz Gp007
Hij lijkt aardig veel op mijn gigabyte odin voeding, ik herken de heatsinks, kabeltasje en de toerentalaflezing, fan is exact hetzelfde :P
alleen heb ik een versie met temperatuursensors, heeft enermax ook modellen die dat hebben?

ik denk dat deze uit dezelfde fabriek komen, kan me ook helemaal vinden in jouw review wat mijn eigen voeding betreft :)

iig suc6 met deze voeding ;)
Ik heb dit beestje al 4 jaar 24/7 draaien in een:

DFI Lanparty ut nf4 Ultra-D
AMD Athlon X2 3800+ (s 939)
GeForce 7800 GT XXX (XFX)
Creative X-Fi Xtreme music
DVD-Rom + DVD-RW
WD Caviar Se 2x 160 Gb SATA II
2x Koeler (voor + achter)
2x Zalman Koeler (CPU + Videokaart)

Heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Ik heb dit systeem in elkaar gezet en vanaf die tijd eigenlijk niet meer uit gehad.

Ja een reboot na install of na een update install, maar that's it !

Zeer betrouwbare voeding !!!!

Modulair: Lekker weinig troep kwa kabels DUS betere airflow (Merk je echt)

+ + en nog eens +
Ik draai al zo 4-5 jaar op me enermax 525 liberty 24/7 nooit problemen mee gehad, hij is dan ook naar me server verhuist en voor me nieuwe systeem ook weer voor de enermax gegaan

heb nu de mudu82+ van enermax voor me main system

denk dat je met die van jouw nog vele jaren gaat doen