MSI R4850-T2D512 Quad Pipe Review

roland83 20 oktober 2008, 2.056 views

MSI R4850-T2D512 Quad Pipe

Pluspunten

• prestaties
  • koeling

Minpunten

• de kaart maakt erg veel lawaai
  • overklokken werkt vooralsnog niet

Deze videokaart heb ik nog maar net, ik heb hem vooral gekocht om voorlopig weer even voldoende grafische capaciteit in huis te te hebben voor de nieuwste spellen. Ik zal hier proberen wat structuur in mijn verhaal aan te brengen, zodat het te lezen blijft :)

Uitpakfeest

Bij deze kaart zit een hele grote doos, die fleurig bedrukt is met allerlei plaatjes uit het spel Rainbow Six Vegas 2. Verder zit in de doos:
  • de videokaart zelf (gelukkig maar)
  • een boekje en een driver-cd
  • een dvd met Rainbow Six Vegas 2 erop
  • een dvi -> hdmi connector en een dvi -> vga connector
Op het plaatje is niet goed te zien hoe groot de kaart is, vooral het koelblok is enorm. Verder is hij eenderde van een moederbord, net als de andere high-end videokaarten van nu.

Prestaties en overklokken

Om kort te gaan: de prestaties zijn erg goed. Ik kan Crysis op High vlekkeloos spelen. Veel andere spellen heb ik nog niet geprobeerd (ik heb de pc nu 2 dagen), maar ik ga er vanuit dat dat wel goed zit.

Het gaat goed, tot je gaat overklokken. Zoals bij ATi-kaarten gebruikelijk, zit er een functie genaamd "ATi Overdrive" bij. Dat is een overklokfunctie, en met mijn vorige kaart (Sapphire Radeon 9600 XT) werkte dat perfect. Bij deze kaart dus (nog?) niet. Er zijn diverse instellingen, bij elke instelling kun je meer of minder megahertzen aan de kloksnelheid toevoegen. Wat ik ook doe, spellen blijven plotseling vastlopen. Terug op de basisinstelling is deze kaart echt geen stakker, maar als overklokken niet werkt, doe er dan ook geen functie bij die dat zou moeten bieden.

Warmte en geluid

Warmteproductie is bij dit soort kaarten natuurlijk een belangrijk probleem. Deze kaart lost het op door een grote set koperen heatpipes te combineren met een aluminium heatsink en een 7cm fan. Deze combinatie werkt uitstekend om de warmte tegen te houden, de kaart wordt onder volle belasting niet warmer dan 45 graden. Dat vind ik best netjes, daar heeft MSI goed werk geleverd.

Een ander probleem is het geluid, en daar gaat MSI juist de mist in. Het is het lawaaiigste onderdeel van de computer! Ook op idle met een dichte kast maakt het ding simpelweg (te)veel lawaai. Tijdens een spel maakt het niet uit, maar tijdens rustig werken is het irritant.

Dit is een goede gamerskaart, zolang je maar tegen geluid kunt. De koeling is goed, de prestaties zijn nog beter. Ook de prijs vind ik acceptabel, zeker omdat er een grotere koeling op zit.

Todo
  • benchmarks maken
  • nieuwe drivers installeren en de resultaten daarvan in de review verwerken

Heb jij ook een MSI R4850-T2D512 Quad Pipe?

Ik heb inmiddels de nieuwste drivers geinstalleerd, en nu kan ik ook de fanspeed aanpassen. Standaard draait de fan op 60% van zijn kunnen, en als je hem op handmatig instelt, kun je varieren tussen 20 en 100%. Het maximumtoerental is maar liefst 3000 toeren, dus 100% hoor je echt wel.

Als de fan op 20% draait, hoor je hem niet (de andere 4 fans in de kast hoor je harder). De andere fans zijn die van de voeding, een CoolerMaster 12 cm fan, die maar op 500 toeren draait, en 2 8 cm fans die relatief stil zijn (12 dB elk). Vanaf 40% ga je de MSI-fan harder horen, en vanaf 60% hoor je als enige opvallende lawaaimaker nog de MSI-fan. En harder dan dat wil je echt niet, behalve als je een spelletje speelt. Helaas heb ik geen decibelmeter, dat was het objectiefst geweest.

Over overclocken: helaas werkt dat nog steeds niet. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om meer te testen.
Onlangs heb ik deze kaart gekocht omdat mijn vorige kaart , de g-force 8800gts defect is.

Na wat testjes en een paar games is het voor mij duidelijk, deze kaart is echt géén aanrader .
Games lopen vast , blue screens terwijl ik gewoon op mijn pc aan het werken ben en slechte prestaties tijdens het gamen .Mijn oude g-force 8800gts presteerde duidelijk beter dan deze kaart , liep nooit vast en draaide echt soepel.Jammer genoeg is ze wel vlug defect gegaan maar had ik het op voorhand geweten dan had ik nooit de ati radeon r4850 gekocht .
Een kennis heeft met zijn Radeon HD 4830 precies hetzelfde probleem. Het is bij hem via de garantie opgelost, het is een defecte kaart gebleken. Dus: pech voor je dat je dit probleem hebt, maar ik zou het niet zo snel op de kaart afschuiven.

Geen enkele videokaart van tegenwoordig produceert blauwe schermen in Windows bij gewone niet-3d-dingen. En langzame kaarten zullen een lage framerate produceren bij hoge grafische instellingen, niet vastlopen.
Prima review, maar misschien kun je er een paar foto's, die foto in de pricwatch klopt volgens mij niet, bij doen.
Bij dat overclocken, je kan misschien Asus Smartdoctor downloaden, daarmee kan je overclocken, maar ook de fanspeed regelen, dan kun je wel rustig werken ;)

edit: ik weet trouwens niet of je dat gratis kan downloaden of dat je een kaart van asus moet hebben, ik heb het iig al een paar maanden, en het werkt als een zonnetje :)

[Reactie gewijzigd door k4kl44s op 19 oktober 2008 08:17]

Kun je Smartdoctor niet beter met RivaTuner vervangen...deze ondersteund de HD4XXX volledig....zou heel raar moeten gaan wil het daar niet mee lukken.

[Reactie gewijzigd door Neodar op 19 oktober 2008 12:29]

Dank voor je reactie, ik zal er inderdaad wat foto's bij doen. Ook zal ik je tips uitproberen, en dan laat ik wel weten hoe dat afloopt :)

Overigens klopt de foto van de pricewatch wel, je hebt deze kaart ook zonder de quadpipekoeling, met een wat kleinere standaardventilator. Die is vast stiller, maar koelt ook minder goed.

[Reactie gewijzigd door roland83 op 20 oktober 2008 15:12]

welke drivers gebruik je?
Heb je meerdere monitoren aangesloten?

Overdrive werkt niet goed bij de 8.8 en 8.9 catalyst driver met meerder monitoren aangesloten (zelf ondervonden), wel met de 8.10 driver.

wat was je maximaal behaalde overclock op de GPU?
ik kreeg met de oude drivers nog geen 5Mhz meer, vanaf de 8.8, 8.7 en dus nu de 8.10 gaat het weer goed.
goed geschreven review, maar er mogen naar mijn mening wat meer gegevens in, bv. benchmark, en je overclock-pogingen...

vastlopen zou wel eens te maken kunnen hebben met de voeding? De kaarten tegenwoordig slurpen heel wat power, en ik heb zowat hetzelfde voorgehad met men GTX260...
Benchmarks was ik nog niet aan toegekomen, die ga ik nog wel proberen te maken. En dan verschijnen ze hier natuurlijk als eerste :)

Wat betreft de voeding: ik heb een Cooler Master M520 voeding, en verder maar 2 harde schijven en dvd-speler in de computer, dus ik denk dat ik daar wel genoeg aan heb. Zonder overklokken gaat alles trouwens als een zonnetje, geen last van vastlopers.
De Coolermaster M520 is voor het systeem van roland méér dan genoeg hoor. Echt een makkie.
Heb je al een poging gedaan om de fan speed te veranderen met de verschillende tooltjes?
Je zegt dat de koeler lawaai maakt. Maar wat is volgens jou lawaai?
HELP!

ik heb deze kaart er nu een tijdje in zitten, maar ik volgens de specificaties moet het memory geheugen bijna 2 ghz zijn maar bij mij is dat maar 993 mhz :S ik heb een acer T180 systeem dus het kan zijn dat mijn moeder board het niet aan kan maar dat denk ik niet want ik kan hem wel over klokken via overdrive naar 1200 mhz.
kan iemand mij vertellen of het bedrijf (pixmania) mij de verkeerde heeft gestuurd of dat mijn moeder board gewoon te langzaam is.

Gr, Rick
Het is GDDR3 geheugen. Oftewel Graphic DOUBLE data rate geheugen. Wat dus wil zeggen dat als het op 1000 mhz lijkt te lopen, het in feite op de dubbele snelheid loopt. Dus gewoon zoals beloofd.